Auteur |
Onderwerp |
|
mr. M.W.
Average Member
154 berichten |
Geplaatst - 15/11/2016 : 19:02:59
|
Hallo,
Ik kom er achter dat het editen van een midi file in de Tyros 5 nagenoeg niet te doen is. Het lukt mij zelfs niet om bijvoorbeeld de eerste 3 maten van de 16 sporen in één keer te deleten. Laat staan inserts e.d. te maken. Kan iemand mij een tip geven van een GOEDE midi editor, hoeft geen gratis programma te zijn als het maar goed werkt.
Bedankt,
Groet,
Mario |
|
eddy vanzee
Advanced Member
1488 berichten |
Geplaatst - 15/11/2016 : 21:18:24
|
Hallo Mario, tot nu toe heb ik DE beste editor nog niet gevonden. Sommige zaken gaan beter/gemakkelijker op de ene dan weer de andere. Ik kan voor de meeste zaken redelijk uit de voeten met: MixMaster, PSRUTI en de oude XG-Works van Yamaha. MixMaster en PSRUTI kan je gratis downloaden, XG-Works bestaat eigenlijk niet meer. Ik gebruik ook wel eens Cakewalk Sonar, is wel betalend (daarom niet beter). Meestal gebruik ik MixMaster en XG-Works , waarbij ik in XG-Works vooral de "pianorol" en de "notenbalk" praktisch vind. MixMaster is minder graphisch, daarom iets minder gemakkelijk. PSRUTI is dan weer handig om songnaam, copyrighttext, lyrics en akkoorden te schrijven. VrGr eddy |
Bewerkt door eddy vanzee op 16/11/2016 10:45:40 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 18/11/2016 : 10:18:00
|
Mario,
Wat je zoekt is een Digital Audio Workstation, oftewel DAW. Dit was oorspronkelijk software voor het opnemen, bewerken en mixen van meerdere audio sporen (vandaar de naam). Maar tegenwoordig kunnen alle DAW's ook MIDI sporen verwerken.
Er zijn vele, vele DAW's. Enkele bekende voorbeelden zijn: - Cubase van Steinberg (inmiddels al een paar jaar van Yamaha)
- REAPER, deze gebruik ik zelf vanwege de stabiliteit en betrouwbaarheid en het heel sympathieke upgradebeleid
- Sonar van Cakewalk (is van Roland)
- Logic Pro op de Apple Mac, wordt gebruikt door Peter Baartmans en ik dacht ook Michel Voncken, maar dit laatste weet ik niet zeker
- Ardour, dit is open source
- en dan nog vele, vele andere, zoals de tools die Eddy aangeeft
Elk programma heeft zijn voor- en nadelen, dus je probeert er een paar en dan kies je voor één om in dat programma handig te worden.
Maarten
|
|
|
mr. M.W.
Average Member
154 berichten |
Geplaatst - 26/11/2016 : 17:07:07
|
Beste Eddy en Maarten,
Dank vooor jullie reactie.
Ik ben aan het stoeien geweest met FruityLoops maar dit veranderd toch een aantal zaken aan de midifile wanneer ik deze in de Tyros heb gemaakt.
Welk programma werkt echt één op één met Yamaha, is dit dan Cubase ??
Groet,
Mario |
|
|
guyske
Average Member
295 berichten |
Geplaatst - 26/11/2016 : 21:00:55
|
Hey, ik gebruik cubase essential 8, kost 99 EUR denk ik normale prijs, soms is er een actie zo heb ik die van mij gekocht aan 39 EUR, voldoet het heel goed voor mij. Werk goed met de tyros 5, herkent hem ook als t5 met als voordeel dat je dan de correcte instrumenten kan toevoegen en of aanpassen en veel meer, er is wel een serieuze leercurve aan maar al bij al valt het mee omdat je er veel info van vind op het net.
Groetjes,
Guy
Tyros 5 - 76, MFC-10, Roland TD-4KX2 - OCTAPAD SPD-30, MOX 6 - HS80m, |
|
|
mr. M.W.
Average Member
154 berichten |
Geplaatst - 28/11/2016 : 16:31:23
|
Dank voor de tips.
Ik heb een proefversie van cubase 8 gedownload en ga ermee aan de slag.
Groet,
Mario |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|