Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Midi bewerken via T5
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

Jean Marie
New Member

36 berichten

Geplaatst - 20/02/2017 :  17:38:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hello musical friends,

Kan er mij iemand vertellen hoe ik in de T5 kanaal per kanaal een midi file kan veranderen, bv het volume wijzigen of een instrument wijzigen enz.....

Ook zou ik willen vragen of het mogelijk is om om de toonhaard van een midi file te wijzigen in de T5 zonder dat de Right 1,2 en 3 van de rechterhand daardoor ook gewijzigd wordt en in de orginele toonaard blijft zoals hij geregisteerd is geweest.

Als men een midi file veranderd van toonhaard, dan zal waarschijnlijk de score (muziekparituur) ongewijzigd blijven.
Sommige midi files hebben 6 tot 7 Bemols of kruisen aan de solsleutel dat niet altijd zo gemakkelijk is om te spelen.

Alvast bedankt voor de hulp

JM

eddycafmeyer
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 20/02/2017 :  19:20:43  Toon profiel  Reageer met citaat
JM,
Eerst eventjes verbeteren: 'toonhaard' bedoel je waarschijnlijk 'toonaard'.

In de Tyros Reference Manual worden al je vragen beantwoord:
Het start op pagina 59: editing Songs.

blz 71 betreffende wijziging toonaarden (wel opletten dat je de kanalen waar drums in staan niet transponeert, zeker altijd kanaal 10 en soms ook kanaal 9).

blz 73 betreffende wijzigen van onder andere volume per kanaal (Control Change en Program Change).

Moeilijk om alles in detail uit te leggen via KeyboardForum, maar met de Manual goed door te lezen, geraak je al ver,
Eddy
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 21/02/2017 :  10:00:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo JM,
instrumenten, volumes, pan,....wijzigen in midifiles is vrij eenvoudig:
-laad de midifile;
-druk op "stop" in de song recorder/player, om naar het begin te gaan van de midifile;
-open de "mixingconsole";
-druk een antal keren op de knop "mixingconsole" tot je in de sectie "SONG CH 1-8)" terechtkomt;
-met de knop "A" "Part CH1-8 / CH9-16" kan je kiezen voor de groep van gewenste kanalen;
-via de combinatie van de knoppen op de zijkant en onderkant van het scherm kan je
het gewenste item kiezen;
-bvb. het volume veranderen van "CH4" :
-druk knop "E" of "J" op de zijkant van het scherm om de rij te kiezen waarin de gewenste functie staat;
-druk op knop "4" onder het scherm om de gewenste kolom te kiezen waarin het gewenste kanaal staat;
-je kan nu middels de knoppen (pijltje omhoog/omlaag) of middels de draaischijf of de schuifschakelaars
het volume veranderen.
-om andere functies te veranderen ga je op dezelfde manier te werk (moet je wat met experimenteren).
-Als alles naar wens is druk je op de knop >"Creator" (rechts naast het scherm bij "menu"";
dan druk je op knop "A" > "Song Creator";
-ga naar het tabblad "Channel" en ga naar punt "5" "SETUP";
-zorg dat alles aangevinkt staat BEHALVE "Keyboard Voice";
-druk op knop "D" > "EXECUTE" en dan op knop "I" > "SAVE";
-navigeer naar de gewenste locatie en sla de midifile op
liefst onder een gewijzigde naam of met toevoeging van een cijfer
om de originele midifile NIET te overschrijven.

Scorenotatie en toonaardwijziging is iets ingewikkelder en kan op
verscheidene manieren gedaan worden.
Probeer verschillende manieren uit om het gewenste te bekomen.
Bvb. in "Function" > "Controller" kan je bij punt "4" > "Transpose assign"
instellen of enkel het keyboardgedeelte of enkel het song (midifile) gedeelte
of beide samen "MASTER" moet getransponeerd worden.
Bij "Master" gaat alles van toon veranderen zonder dat de scorenotatie of rechterhand hoeft te veranderen.
Via de knop "Score"(onder de "Audio Recorder/šPlayer") en dan knop "8"(onder het scherm)> "SETUP"
kan je de kanalen kiezen voor de score van de linker- en rechterhand,
alsook de "KeySignature" deze bepaalt ook de scorenotatie (kruisen en mollen).
Er zijn nog tal van mogelijkheden om te transponeren of notatie te veranderen, ook via PC,
kan ik je alleen maar aanraden de zaak eens goed via handleidingen te bestuderen (zoals mijn naamgenoot voorstelde)
en veel te experimenteren. Niet vergeten : wanneer je iets veranderd in een midifile en dit wenst te behouden
altijd opslaan via songcreator > setup > execute > save en liefst opslaan onder gewijzigde naam om de orig. file
niet te overschrijven !
VrGr
eddy vanzee
Ga naar bovenaan de pagina

Jean Marie
New Member

36 berichten

Geplaatst - 22/02/2017 :  21:51:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de bereidwilige en professonele hulp en het heeft inderdaad veel geholpen.Bedankt !!!
Het is toch echt spijtig dat zulke interessante dingen niet te vinden zijn in de handleiding en men moet ten rade gaan bij mensen die je willlen helpen en die deze dingen al goed onder de knie hebben.

Nogmaals bedankt.

Een ding wil ik nog vragen:

Bestaat er een mogelijkheid om de partituur van de score van de midi file op een of andere wijze te kunnen afdrukken via de pc.

JM

Bewerkt door Jean Marie op 22/02/2017 21:52:07
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 23/02/2017 :  11:27:30  Toon profiel  Reageer met citaat
JM,
Ja, die mogelijkheid bestaat.
Er bestaan tal van progr. die dit kunnen, google maar eens op internet.
Vroeger gebruikte ik daarvoor "Notation Musician" link : http://www.notation.com/
de laatste tijd gebruik ik nog zelden papieren partituren, ik lees af van de
score in de midifile.
VrGr
eddy vanzee
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1575 berichten

Geplaatst - 10/06/2017 :  12:23:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Hallo allen ,
Nou ben ik ( al zeg ik het zelf ) best bedreven en behoorlijk thuis op de Tyros en ook het editen van Midi files gaat mij eigenlijk gemakkelijk af , Maarrrr de laatste tijd als ik de bewuste midifile hebt geedit en hem wil saven via de bekende "Execute" knop en vervolgens weer afspeel ( het geedite bestand) staat alles weer in de orginele setting .
Dit zal wel veroorzaakt worden door een "system Exclusive" regel in het bestand , maar ik heb nog niet gevonden hoe ik dit kan oplossen .
Wie heeft voor mij de "gouden" tip ???

Gr,
Soryt

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

860 berichten

Geplaatst - 10/06/2017 :  19:29:11  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Marie

Bestaat er een mogelijkheid om de partituur van de score van de midi file op een of andere wijze te kunnen afdrukken via de pc.



Het gratis, open source, programma Musescore kan dit uitstekend.


Maarten
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 11/06/2017 :  10:57:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo arno,
ik lees dat je wil "saven" via de knop "Execute",
is de file dan "gesaved" ?
Ik doe altijd "Execute" + "Save".
Alvorens te editen druk ik op "Stop" in de Rec/Player
om naar het begin van de file te gaan,
het kan zijn dat de file ingesteld is op het opslaan
van data in de eerste maat.
VrGr.
eddy vanzee
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1575 berichten

Geplaatst - 11/06/2017 :  11:03:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
@ Eddy,
Ja zoals je het beschrijft doe ik het ook , maar er is bij sommige midi bestanden een soort van "reset"in geprogrameerd wat de instrumenten weer terugzet naar het orgineel .
( ik heb het dus puur over het editen zonder PC )

Gr,
Arno

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 11/06/2017 :  16:03:03  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Arno,
om een betere kijk op de zaak te hebben is het wenselijk
dat je eens nauwkeurig de stappen beschrijft die je uitvoert.
VrGr.
eddy vanzee
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1575 berichten

Geplaatst - 11/06/2017 :  19:17:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
@ eddy ,
Ik zal er een filmpje van maken en dan plaatsen , dat gaat het snelste .
Doe ik van de week even

Gr,
Arno

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1575 berichten

Geplaatst - 12/06/2017 :  20:42:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Zoals beloofd even een filmpje gemaakt , na het "execute" in song creator en het saven is de gewijzigde instrumentatie verdwenen ??

https://youtu.be/G8j00APkdhQ


Groet,
Soryt / Arno

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ga naar bovenaan de pagina

h.garnier
Average Member

181 berichten

Geplaatst - 13/06/2017 :  06:42:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb naar het filmpje gekeken.
De rede dat het niet lukt is dat het gaat om een midi met copyricht.
Daar ga ik van uit, die zijn beveiligd.
Op deze afstand kan ik het niet beoordelen, maar dat is de tip die je zou kunnen bekijken of dit klopt.

groetjes

Henk

Een muzikale groet vanuit het zonnige zuiden

Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1575 berichten

Geplaatst - 13/06/2017 :  10:54:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
@ Henk,
Inderdaad zit er copyright op de bestanden , maar het is toch vreemd dat je niet de instrumenten naar je eigen smaak kan aanpassen .
Maar er zal ergens in de software een regel zijn die je kunt aanpassen om dit te omzeilen , en dat is hetegeen ik dus zoek (of wil)

Gr,
Arno

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1575 berichten

Geplaatst - 13/06/2017 :  16:55:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
To @ll,

Het toeval wil dat ik vandaag een nieuw nummer van het blad "tastenwelt" heb ontvangen en daar stond precies in hetgeen ik dus Fout deed , je moet nadat je de voices hebt veranderd 2 keer op stop drukken alvorens naar het "song creator" menu te gaan en vervolgens op Execute in het tabblad Channel . Ik ben er blij mee

Gr,Soryt / Arno

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

579 berichten

Geplaatst - 13/06/2017 :  17:01:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
@Soryt,

De handelingen die je uitvoert zijn niet helemaal correct voor het wijzigen van een voice in een midi file.

Volgende procedure dient gevolgd :

1. Laad eerst de midi file waarvan je de voices wil wijzigen
2. Open dan Song Creator
3. Ga naar tabblad CHANNEL en kies optie 5 = SETUP
4. Selecteer de gegevens die je wil veranderd zien in je midi file : in dit geval VOICE
5. Verlaat Song Creator NIET maar ga naar de Mixing Console door op de toets Mixing Console te drukken (terwijl Song Creator geopend is).
6. Verander nu de voices zoals je wenst
7. Indien gedaan druk op EXIT en je komt terug in Song Creator
8. Druk EXECUTE om de wijzigingen uit te voeren
9. Druk op SAVE om de midi te bewaren

Nu zal de gesaved midi file de wijzigingen die je hebt aangebracht behouden.

De fout die je maakt is dus dat je eerst de voice wijzigt en dan pas Song Creator opent.
Dit dient net omgekeerd te zijn : eerst Song Creator openen en van daaruit de voices wijzigen.

PS: Zo doe ik het op mijn Tyros 4 -> wellicht zal dit voor Tyros 5 ook gelden.
Mvg
Etienne

Life is like a piano.
The white keys represent happiness, and the black show sadness.
But as you go through life's journey, remember that the black keys also create music.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000