Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Opnames T5
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jean Marie
New Member

36 berichten

Geplaatst - 03/05/2017 :  21:48:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hello,

Ik heb een paar song opgenomen met de Tyros 5. Op de Tyros klinken die fantatisch que balans, maar als ik die songs laat afspelen op de pc of op een gebrande cd op een klasieke stereoketen, klinken de bassen heel zwaar en dat is zeker niet mooi..
Hoe kan ik daar iets aanveranderen om een normale balans te krijgen tussen de hoge- midden-en bastonen.

Bedankt voor de hulp

Jean Marie

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 04/05/2017 :  10:25:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Je zou kunnen beginnen met de MASTER EQ op FLAT en de COMPRESSOR op BASIC te zetten in de mixer.
Anders gaat alles 2 maal door de toonregeling.

Eventueel kun je daarna de opname in een audioeditor op de computer aanpassen als het nog niet helemaal lekker klinkt.

Gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Jean Marie
New Member

36 berichten

Geplaatst - 04/05/2017 :  15:19:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hello Richard,

Hoe geraak ik via welk menu bij de T5 bij die MASTER EQ en op de COMPRESSOR op Basic? waar kan ik die ergens vinden.
Kan ik daarna die opgenomen WAV files terug in de Tyros inladen en terug laten opnemen door de Tyros met die Master EQ op flat en Compressor op Basic.
Ik weet ook niet hoe ik de WAV files moet inladen.
Kan je mij uitleggen hoe ik juist te werk moet gaan.
Technisch ligt dit allemaal wel wat moeilijk voor mij.
Alvast dikke merci

Jean marie
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 04/05/2017 :  19:52:14  Toon profiel  Reageer met citaat
@Jean Marie,

Je kunt deze schermen vinden via de knop MIXING CONSOLE.
Je zult de songs opnieuw moeten opnemen met de aangepaste instellingen.

Misschien is het verstandig om even de Tyros5 handleiding pagina's 92 t/m 95 te raadplegen en voor meer details de Tyros 5 Reference pagina's 115 t/m 125.
Daar staat alles beschreven over onder andere de klankinstellingen van de Tyros.

Gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Jean Marie
New Member

36 berichten

Geplaatst - 04/05/2017 :  20:11:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Heel wel bedankt voor de hulp
Ik probeer het allemaal uit.
Ga naar bovenaan de pagina

theplayer
Moderator

2988 berichten

Geplaatst - 04/05/2017 :  21:28:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
Jean Marie,

Het beste kun je een opname altijd eerst in midi maken en die opslaan.
Als die goed is kun je hem afspelen en er audio van maken.
Blijkt hij naderhand niet goed te zijn, kun je altijd de midifile aanpassen.
Je hoeft dan niet weer alles opnieuw te spelen.
Groetjes,




Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3177 berichten

Geplaatst - 04/05/2017 :  22:24:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Jean Marie,
Hoe heb je de songs opgenomen?
Op de harddisk van de Tyros?
Hoe zijn ze overgezet op een CD?

Ik begrijp dat je op de Tyros eigenlijk niets zou willen aanpassen omdat het allemaal prima klinkt uit z'n speakers.

Wat je eigenlijk lijkt te willen is de te dominante basklanken verminderen voordat je de song op CD zet.

Dat kan heel eenvoudig en een Wave-editor programma bijv. Wavelab, Soundforge etc.
Je mag de song ook naar mij sturen per mail en dan pas ik hem aan en je krijgt hem terug.
Ga naar bovenaan de pagina

Jeepee
Average Member

121 berichten

Geplaatst - 05/05/2017 :  10:18:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Jean Marie,

Je kunt alles aanpassen wat je maar wilt. Heb je een mogelijkheid om de opname voorafgaand aan het branden goed te beluisteren? Beluister je de Tyros via een koptelefoon? Of via externe speakers? Hoe kun je voorafgaand aan het branden de volumes van de tracks/spoor goed beoordelen? En zonodig bijstellen? En pas als het goed klinkt, gaan branden?

Het handigst is als je, wat een groepslid ook schreef, eerst een midi opname maakt en dan beluistert. Als dan de bas te hard is, kun je van dat specifieke midi spoor het volume bijstellen. Als het goed klinkt kun je gaan branden. Een audiopname kun je achteraf ook bewerken, bijvoorbeeld wat bas wegnemen met EQ. Of met EQ het 'hoog' wat versterken. Er is commerciele software voor, maar ook gratis, zoals het uitstekende programma Audacity.

Je moet ook je speakers leren kennen. Mijn ervaring met mijn Yamaha HS-speakers is dat de solo voices via die speakers goed klinken wat volume betreft, maar achteraf, als ik er een wav-bestand van maak, vaak te hard klinken via andere speakers. Dus ik moet de solo voices al bij voorbaat wat minder volume geven.

N.a.v. je concrete vraag: ja, je kunt achteraf met software het basvolume aanpassen. Daarnaast zou je kunnen onderzoeken hoe je voorafgaand aan het branden de volumes van de sporen al kunt aanpassen.

Groet,
Jaap uut Hasselt.
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3177 berichten

Geplaatst - 07/05/2017 :  12:08:24  Toon profiel  Reageer met citaat
De files ontvangen en ze klinken best goed, al zit er misschien iets te veel 'sub-laag' in. Dat laag is niet alleen de bas, maar ook de kick-drum. Heb een low-cut ingezet vanaf 100 Hz omlaag. Hierdoor blijft de bas gewoon behouden.
Ben overigens jaloers op het spel van Jean Marie

Bewerkt door T-Rossie op 07/05/2017 17:29:14
Ga naar bovenaan de pagina

stefan
Junior Member

87 berichten

Geplaatst - 16/05/2017 :  12:34:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van stefan  Reageer met citaat
Let wel op indien je eerst via midi opneemt dat deze geen audio opneemt in geval je een audio style gebruikt

http://www.youtube.com/channel/UCVKd-ypaby7U6GRhfXx__fA
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000