Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Pa4X gerelateerde onderwerpen
 Nieuwe stijlen via de Midi File Creator Bot
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 21/09/2017 :  11:15:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
De Pa4x heeft een menu optie waarmee je midi files naar nieuwe stylen kunt converteren. In OS V2.0 heeft deze voortaan de Creator Bot.

Wat je hiermee doet is een midi file selecteren en vervolgens wordt deze geanalyseerd en wordt er een style van gemaakt.

k heb deze functie in de afgelopen 2 weken veel getest. In het algemeen waren de resultaten niet geweldig. In de meeste test gevallen leverde het slechts 1 bruikbare variatie op om je song dan mee te spelen. Maar je wilt natuurlijk je midi file vertaald zien naar 3 intro's, 4 variaties, 4 fills en 3 endings

Dus ben ik gaan experimenteren om betere resultaten te krijgen door de midi bestanden te wijzigen in een DAW (sequencer op de computer). Ik kwam erachter dat als je de midi file volgens bepaalde richtlijnen aanpast (dit gaat overigens erg snel in een DAW) dat de creator bot de midi file veel beter begreep en dat je daadwerkelijk erg goede stijlen inclusief de 3 intro's, 4 variaties, 4 fills en 3 endings kreeg. Het werkt niet voor alle midi files (het hangt een beetje af van de complexiteit van de midi file kwa akkoord progressies en arrangement, maar toch werkte zo'n 80 procent van de midi files foutloos via dit eenvoudige proces.

Wat moet je doen kwa aanpassingen in de midi file?

Wijzig de volgende dingen:
- de midi file mag maximaal 8 midi sporen bevatten (aangezien een stijl uit maximaal 8 instrumenten bestaat)
- verwijder alle midi sporen die de melodie bevatten (Deze speel je immers zelf)
- verwijder alle niet belangrijke elementen uit je midi file (bijvoorbeeld als je eens in de 30 maten een trompet hebt dan kan deze best weg in je stijl, aangezien deze nauwelijks een bijdrage aan de song levert)
- zet vervolgens het juiste geluid op het juiste midi kanaal (dit is vrij belangrijk voor een goede conversie) gebruik hiervoor de volgende tabel:

Midi kanaal: Soort geluid
09: Bas
10: Drums
11: Percussie
12: Begeleidingsgeluid 1
13: Begeleidingsgeluid 2
14: Begeleidingsgeluid 3
15: Begeleidingsgeluid 4
16: Begeleidingsgeluid 5

Als dit gedaan is save je de nieuwe midi file als een Type 0 Midi file.

Importeer deze nu in de creator bot op de pa4x en je zult zien dat het resultaat erg goed is, eventueel kun je dan nog de general midi sounds vervangen op de pa4x door de betere sample based sounds die voor handen zijn op een pa4x, maar dat hoeft niet perse.

Wil je volledig zelf de controle hebben over wat een intro, variatie,fill of ending is in een midi track dan kan dat uiteraard ook, om dat te doen voeg je een Marker track toe waarin je een aantal Markers zet die deze secties aanduiden, je hebt dan uiteraard een perfecte conversie van je midi file naar een stijl omdat je zelf bepaalt wat wat is. Dit is echter wel iets ingewikkelder om te maken en heeft ook wat eisen aan de marker naamgeving. Mocht iemand willen weten hoe dit moet geef dat dan maar even aan, dan zal ik de richtlijnen hiervan posten, maar die zijn wel wat technischer en verwachten wat meer handigheid met een DAW.

De creator bot oplossing is uiteraard veel eenvoudiger en geeft in 80 procent van de gevallen dan ook een goed resultaat. Ik heb het zelf uiteraard ook gedaan, en je zet volgens de methode hierboven ongeveer 15 midi files naar nieuwe stijlen per uur om. Ik heb zelf nu zo'n 100 midi files omgezet naar stijlen op mijn pa4x varierend van Abba tot Rob de Nijs, maar je kunt op deze manier echt makkelijk he pa4x uitbreiden met allerlei nieuwe stijlen.

Aart
Starting Member

6 berichten

Geplaatst - 21/09/2017 :  12:44:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Qui, dank je wel voor deze belangrijke informatie. Voor mij een goede leerstof. Onder de indruk van jouw kennis over de Pa4X in zo'n korte tijd. Ik volg je in alle berichten om vooral te leren hoe ik met mijn Pa4X kan omgaan in mogelijkheden.

Met vriendelijke groet, Aat Valk

Aat Valk
Ga naar bovenaan de pagina

bensel
Average Member

301 berichten

Geplaatst - 30/10/2017 :  07:41:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Qui,

Zeer bedankt voor deze leerzame uitleg.

Groeten
Ben

Het geeft niet wat en hoe je speelt, als je maar speelt!
Bezoek ook eens mijn website.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000