Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos gerelateerde onderwerpen
 The future looks bright !
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

T-Rossie
Moderator

3176 berichten

Geplaatst - 16/10/2017 :  16:54:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Op het PSR tutorial forum schrijft Paul J. Dongowski over de stap van Tyros naar Genos. Hieronder de (google) vertaling van zijn gedachten:


De toekomst ziet er helder uit

Geplaatst op 16 oktober 2017
Na de gebruikershandleiding te hebben gelezen en de eerste demonstraties gezien te bekeken, is het duidelijk dat de Yamaha Genos ™ een mooie facelift van de Tyros-serie is, maar waar is de sonische doorbraak?

Zoals gebruikelijk stond het antwoord duidelijk voor mijn ogen. Ten eerste, een paar feiten en cijfers:

Feature Tyros5/Genos
--------------------------- ------- -----
Mega Voices 54/82
Super artikulatie stemmen 288/390
Super artikulatie 2 stemmen 44/75
Live stemmen 138/160
Articulation buttons 2/3

Vlak voordat de specificaties officieel werden aangekondigd, zag ik een gelekte versie van deze specs.
Gezien de grote sprong in Mega Voice (MV), Super Articulation (SA) en Super Articulation 2 (SA2) stemmen, vond ik niet dat de gelekte specificaties geloofwaardig waren. Nu geloof ik dat wel.

Kortom, de nieuwe toon generatie hardware in Genos zorgt voor een zeer groot SSD-formaat wave-vorm geheugen in staat om alle golfvormen te bevatten die nodig zijn voor de boost in Megavoices, Super Articulation en SA2 stemmen.

Het eindresultaat is meer muzikale expressie, detail en realisme voor zowel de Genos-speler als het publiek.

In dit blog wordt gefocusd op Mega Voice, Super Articulation (1 en 2), en waarom is het mogelijk dat de 'great leap forward' in Genos mogelijk is.
Voor PSR / Tyros-puristen hoop ik dat je geen afkortingen voor Mega Voice, enz. Hebt. De korte afkortingen zijn veel makkelijker te typen zonder extra leestekens.

Achtergrond informatie

MV, SA en SA2 zijn een drietal van zeer gedetailleerde, expressieve Yamaha-stemmen. Alle drie soorten stemmen zijn gebaseerd op Yamaha's sample playback technologie AWM2 (Advanced Wave Memory). Super Articulation 2 is gebaseerd op Articulation Element Modeling (AEM). Zowel AWM2 als AEM worden gedekt door vele Yamaha-patenten.

Yamaha introduceerde deze stemmen niet in één keer. Mega Voice was de eerste die verscheen. Een Mega Voice verdeelt een stem in twee of meer snelheidsspectieven en wijst een ander golfvorm toe aan elk bereik. Een trompetstem, bijvoorbeeld, is verdeeld in:

Snelheidsbereik Waveform
-------------- ----------------------
1 - 20 mf trompet
21 - 40 f trompet
41 - 60 van trompet
61 - 90 Legato
81 - 100 Recht
101 - 110 Shake
111 - 120 valt
121 - 127 Glissando up

MIDI-noten boven C6 en hoger dan C8 zijn toegewezen aan respectievelijk klepgeluid en ademgeluid. Voor andere voorbeelden van Mega Voices, zie de Mega Voice mapping tabel in het Tyros 5 Data List-bestand voor details. (Leer ook hoe u een Mega Voice maakt met behulp van Yamaha Expansion Manager.)

De eerste drie gebieden en golfvormen komen overeen met velocity schakelen zoals we het kennen. De tweede vijf rangen komen overeen met articulaties zoals we weten en houden van ze in software-instrumenten. De articulaties en geluiden zijn de sonische zoetstoffen die sequenced muziek geluid meer menselijk en natuurlijk maken.

Mega Voices zijn bestemd voor sequencing. Ze worden gebruikt in stijl toetsenborden om ze minder MIDI-ish te laten klinken. Tenzij je een vingerbesturing van een virtuoos hebt, kan je niet redelijkerwijs een Mega Voice spelen via het toetsenbord.

Maar wacht even! Wat als u wat slimme software tussen het toetsenbord en de toongenerator plaatst? De slimme software kijkt en analyseert uw stijl van spelen (d.w.z. aanslag, aftertouch, releases, enz.) En speelt dan een gewone toon of een gearticuleerde toon. Dit is het basisidee achter Super Articulation.

In het geval van de trompet, bijvoorbeeld, kijkt de SA software naar de noten die u speelt en als u de juiste articulatieknop indrukt terwijl u een noot speelt, selecteert en speelt de software een 'shake' in plaats van een gewone trompettoon.

De SA software analyseert ook noot timing en speelt een legato waveform wanneer u een tweede toets slaat terwijl u de eerste toets ingedrukt houdt. SA software reageert zelfs op toonintervallen, zoals het afspelen van een glissando wanneer het interval tussen twee noten groot genoeg is.

Op het einde maakt Super Articulation Mega Voice articulations intuïtief spelbaar. Ik geniet van de SA stemmen op mijn PSR-S950. Ik hoef er helemaal niet aan te denken- laat het maar komen.

Montage en late model Motif- en MOX-serie synthesizers implementeren Uitgebreide Articulation (XA). Kijk eens naar mijn deconstructie van de Tenor To The Max-stem.

Super Articulation 2 neemt SA een andere benadering. Echte muzikale tonen zijn geen discrete sonische gebeurtenissen. Tonen hebben de neiging om samen te mengen door de kenmerken van het muziekinstrument zelf en / of speeltechniek (bijvoorbeeld legato). SA2 voert een digitale mix tussen notities door gebaren te analyseren en de juiste golfvorm uit een zeer grote database van golfvormsegmenten te selecteren. In grote lijnen behoren deze segmenten tot drie categorieën:

Hoofd: Aanval gedeelte van het geluid
Lichaam: Hoofdlichaam van het geluid
Staart: Laat het gedeelte van het geluid los
Beschouw twee noten waar de eerste noot losgemaakt is en de tweede noot is legato. SA2 speelt het hoofdsegment voor de eerste noot, die de aanval klinkt. Dit wordt gevolgd door het lichaam van de eerste noot. SA2 speelt geen kop voor de tweede noot. Het combineert het lichaam van de eerste noot in het lichaam van de tweede noot. Wanneer de tweede noot wordt vrijgegeven, selecteert en speelt SA2 een staart voor de tweede noot.

Paul J. Drongowski

Voor de originele tekst zie http://sandsoftwaresound.net/genos-articulation-future/

De vertaling bevat mogelijk nog wat foutjes ;-)

Bewerkt door T-Rossie op 16/10/2017 18:15:20

maartenb
Moderator

861 berichten

Geplaatst - 17/10/2017 :  11:40:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt, Roel!

Bijzonder dat de Genos echt veel meer MegaVoices, SuperArticulation en SuperArticulation2 klanken heeft.

Ik had me niet gerealiseerd dat deze stap in aantal van de T5 naar de Genos zoveel groter is dan de stappen tussen de Tyros modellen.


Maarten
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000