Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos gerelateerde onderwerpen
 USB perikelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 15/01/2018 :  13:12:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Sinds begin december vorig jaar ben ik in het bezit van de Genos.
Ik heb dus inmiddels meer dan een maand kunnen stoeien met het apparaat.

Ook heb ik inmiddels meer dan een maand de ervaringen en ondervonden problemen van andere gebruikers op dit forum gevolgd.
Wat er volgens mij uitspringt is het gedoe met registraties, usb-sticks, drive-letters en usergeheugen.

Dat is jammer en volgens mij niet nodig want de Genos is wat mij betreft het mooiste instrument in zijn soort dat ik tot nu toe bespeel en dat geldt niet alleen voor de klank, maar zeker ook voor de structuur van de data opslag.
Het is eigenlijk het eerste keyboard waar structuur in zit (vergeleken met de Tyros serie)

Bij de Tyros was geen structuur aanwezig; je kon overal mappen plaatsen met eigen namen voor alles wat je op de schijf wilde dumpen.
Bovendien kon je "vrij" navigeren door alle mappen ook al had je daar niets te zoeken, bijvoorbeeld songs zoeken in registratiemappen, styles in songmappen enz. met als gevolg dat je vaak mis greep.
Er zijn legio voorbeelden hiervan te vinden op dit forum.

Daar is nu in de Genos volledig mee afgerekend.
Ik geef toe, het is even omschakelen, omdat we dat niet gewend waren, maar als je de truc eenmaal doorhebt wordt het leven een stuk aangenamer.
Er is op dit forum door anderen al terecht gezegd: De Genos is geen Tyros, de Genos is de Genos.

De data structuur op de Genos is strak en heel consequent.
Yamaha heeft op de harde schijf (User) een vaste indeling gemaakt voor alle content die we nodig hebben.

Bij het laden van content zoekt de Genos altijd in de Map (rubriek) waar de betreffende content staat:

Multipads in MULTIPAD
Playlists in PLAYLIST
Registraties in REGIST
Midifiles (songs) in SONG
Styles in STYLE
Teksten in TEXT
Voices in VOICE
Audioplaylists en overige in SYSTEM
En er wordt ook een map Expansion aangemaakt zodra je spullen vanuit de YEM installeert.

Verder ben je vrij om USB-sticks te gebruiken.

De Genos zorgt er zelf voor dat alle data die je opslaat in de juiste rubriek terecht komt.

In alle schermen waarin je content kunt ophalen is de structuur gelijk.
Je kiest uit Preset of User(inclusief USB)
Als je User/USB kiest kun je links kiezen uit User, eventueel aangebrachte USB sticks of ander USB apparaat en Expansion (als dat aanwezig is)

Rechts hiervan zie je de mappen en/of bestanden staan (of leeg als er nog niets is opgeslagen)

Als je vanaf de Genos data opslaat (songs, styles, multipads, regs e.d.) worden ze altijd in de betreffende rubriek geplaatst.
Als je vanaf de computer data op de User van de Genos plaatst moet je deze dus ook in de juiste rubriek op de Genos zetten om ervoor te zorgen dat je het kunt terugvinden.

De belangrijkste oorzaak van alle verwarring en problemen zijn de Registraties.

Het maakt helemaal niets uit vanaf welk medium je een registratie start.
Het enige dat telt is of de data op de plek staan die in de registratie is aangegeven.

De drive-letter van een stick waarop registraties staan is volkomen onbelangrijk.
Het maakt ook niets uit welke USB aansluiting je gebruikt en het maakt ook niets uit hoeveel USB apparaten er zijn aangesloten!

De problemen ontstaan als de songs, midifiles of andere data bijvoorbeeld op een stick staan en deze een andere drive-letter krijgt toegewezen door de Genos dan de oorspronkelijke letter. De registratie grijpt dan mis.

Dit is het geval bij het overgaan van Tyros naar Genos. De Tyrosschijf had de vaste letter E en de Genos de vaste letter C.
Inmiddels is dat probleem wel min of meer opgelost omdat de meesten dit met een hulpprogrammaatje hebben omgezet.

Wat ik jammer vind is dat er soms de indruk wordt gewekt dat we de schijf van de Genos maar het beste kunnen negeren en zoveel mogelijk de USB-stick kunnen gebruiken.
Niets is sneller en betrouwbaarder dan de interne schijf van de Genos en bovendien erg logisch gerangschikt en makkelijk te back-uppen en te onderhouden. De verbinding met de computer is enorm verbeterd t.o.v. de Tyros.
Je kunt, als je dat wilt, vanaf de computer alles makkelijk en snel rangschikken, renamen e.d.

Mijn advies is: Gebruik de interne schijf van de Genos en vergeet die USB stick.

Het verhaal is toch weer een stuk langer geworden dan ik van plan was, maar ik hoop dat dit een beetje rust kan brengen in de USB-stick drive-letter ellende.

Vr.gr. Richard

vlbrgt
Senior Member

581 berichten

Geplaatst - 15/01/2018 :  14:42:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
citaat:
Bij de Tyros was geen structuur aanwezig; je kon overal mappen plaatsen met eigen namen voor alles wat je op de schijf wilde dumpen.
Bovendien kon je "vrij" navigeren door alle mappen ook al had je daar niets te zoeken, bijvoorbeeld songs zoeken in registratiemappen, styles in songmappen enz. met als gevolg dat je vaak mis greep.
Er zijn legio voorbeelden hiervan te vinden op dit forum.


Het grote voordeel was dat je zelf een structuur kon maken.
Wie dat niet deed kwam natuurlijk voor problemen, maar als je een goede structuur had was er geen enkel probleem, en was het volgens mij (persoonlijk) een beter en meer overzichtelijk systeem.

Dit was bvb mijn indeling op mijn Tyros 4 (een klein voorbeeldje):

01-Liedjes
---0...9
---ABC
------Bilitis
---------Bilitis.mid
---------Bilitis.sty
---------Bilitis.pad
---------Bilitis.mp3
---DEF
---GHI
------Il Silenzo
---------Il Silenzo.mid
---------Il Silenzo.pad
---------Il Silenzo.sty
---------Il Silenzo.mp3
---JKL
---MNO
------Once Upon A Time In The West
---------Once Upon A Time In The West.mid
---------Once Upon A Time In The West.sty
---------Once Upon A Time In The West.pad
---PQRS
---TUV
---WXYZ
------Winnetou
---------Winnetou.mid
---------Winnetou.sty
---------Winnetou.pad
------Wonderland By Night
---------Wonderland By Night.mid
---------Wonderland By Night.sty
---------Wonderland By Night.pad
02-CHD_Reg
---Bilitis.rgt
---Il Silenzo.rgt
---Once Upon A Time In The West.rgt
---Winnetou.rgt
---Wonderland By Night.rgt
03-MP3_Reg
---Il Silenzo.rgt
04-VOC_Reg
---xxxxx.rgt
05-Midi
06-Stijlen
07-Mulitpads
08-Voices
09-
10-Aankopen

De belangrijkste directory was 01-Liedjes, want hierin stonden alle benodigde bestanden per liedje in een submap, die nodig waren om de registratie te maken.
NOOIT moest een registratie bestanden zoeken elders dan in 01-Liedjes.
Tevens waren per liedje alle bestanden gegroepeerd in één directory op één plaats.
Alle andere mappen buiten 01-Liedjes bevatten alle soorten bestanden zoals Midis, Stijlen, Voices, Multipads, ...
Had ik een midi nodig dan kopieerde ik deze van bvb de map Midis naar een map in 01-Liedjes met als naam de titel van het liedje. Ook de betreffende stijl en andere bestanden werden naar deze map in 01-Liedjes gekopieerd.

In alle mappen (behalve de map 01-Liedjes) kon ik doen en laten wat ik wou. Wissen, verplaatsen, bijzetten, ... geen enkele actie had invloed op mijn registraties.


Momenteel maak ik gebruik van zowel het USER geheugen van mijn Genos en tevens een USB met alles wat er op mijn Tyros 4 stond.
Als ik het USER geheugen wil gebruiken moet ik
Elke benodigde midi in SONG plaatsen.
Elke benodigde stijl in STYLE
Elke benodigde Multipad in MULTI PAD
De registratie moet in REGIST komen

Dus mijn bestanden voor één bepaald liedje zijn verdeeld over verschillende mappen, en dat vind ik nu dus net minder overzichtelijk dan in mijn Tyros het geval was.


Mvg
Etienne





Life is like a piano.
The white keys represent happiness, and the black show sadness.
But as you go through life's journey, remember that the black keys also create music.

Bewerkt door vlbrgt op 15/01/2018 14:47:19
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 15/01/2018 :  16:15:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Etienne,

Als je bewust een structuur maakt zoals jij op de Tyros had, dan is er geen enkel probleem.
Ik ben zelf ook nogal van een logische en ordelijke indeling.

Maar als je dat niet vanaf het begin doet dan wordt het snel een oerwoud van mappen met overal wat.
Ik denk dat dat de aanleiding is geweest voor Yamaha om die structuur toch een beetje voor te koken.

Ik kan me trouwens goed vinden in de Genos indeling.
Je hebt evengoed alle vrijheid om bijvoorbeeld in de rubriek SONG net zoveel mappen met je eigen namen aan te maken als je wilt voor allerlei doeleinden.
En dat geldt natuurlijk ook voor styles, registraties enz.

Feit is dat de Genos is zoals hij is en het doel van mijn stukje is vooral een poging om een beetje helderheid in de materie te scheppen.

Vr.gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

581 berichten

Geplaatst - 15/01/2018 :  17:10:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
Richard,

Ik ben er zelf ook nog niet 100% uit of ik gebruik ga maken van USB of USER geheugen op de Genos.
Hebben beide hun voor- en nadeel.
Momenteel maak ik alles dubbel : eenmaal in USER en eenmaal op USB.
GEEN copy van USER naar USB , maar twee verschillende structuren.
Enerzijds op Genos de USER structuur en anderziids op USB mijn oude Tyros structuur.
Gebruik zal uitwijzen wat het uiteindelijk wordt.

Maar ondertussen genieten van de Genos.

Mvg
Etienne


Life is like a piano.
The white keys represent happiness, and the black show sadness.
But as you go through life's journey, remember that the black keys also create music.
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 15/01/2018 :  17:23:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Helemaal mee eens Etienne,

Dat laatste, daar gaat het om!

gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

micdo
Senior Member

526 berichten

Geplaatst - 21/01/2018 :  19:11:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard & etienne

Bedankt voor jullie uitleg, erg duidelijk ik kan er wat mee.

Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim ter Schiphorst
Average Member

230 berichten

Geplaatst - 22/01/2018 :  00:24:18  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlbrgt

Richard,
Enerzijds op Genos de USER structuur en anderziids op USB mijn oude Tyros structuur.
Gebruik zal uitwijzen wat het uiteindelijk wordt.
Mvg
Etienne



Ik lees op verschillende sites dat je één structuur moet aanhouden. Bij twee verschillende structuren is het gevaar heel groot dat je regs etc.
niet meer werken omdat ze het oorspronkelijke pad niet meer kunnen vinden.

gr.
Wim

Bewerkt door Wim ter Schiphorst op 22/01/2018 00:26:42
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

581 berichten

Geplaatst - 22/01/2018 :  09:42:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
@Wim

De beide structuren hebben niets met elkaar te maken en werken volledig onafhankelijk van elkaar.
maw de registraties die ik maak op de USB stick hebben GEEN gegevens (buiten de presets) van de USER nodig.
Alle benodigde bestanden staan op de USB stick.

Tevens hebben de registraties op de USER GEEN gegevens nodig van de USB stick. Alle gegevens voor de registraties staan op USER.

Het is wel dubbel werk, en alle gegevens staan zowel op USB als op USER (met verschillende structuren).

Met mijn USB kan ik naar een bevriende muzikant gaan en daar kan ik dan mijn registraties gebruiken (enige voorwaarde is om maar één USB te gebruiken op de Genos).

Mvg
Etienne


Life is like a piano.
The white keys represent happiness, and the black show sadness.
But as you go through life's journey, remember that the black keys also create music.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000