Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos gerelateerde onderwerpen
 Zang in een multipad... hoe doe je dat?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Blondeel Hans
Starting Member

7 berichten

Geplaatst - 23/07/2018 :  17:50:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Genos gebruikers,

In een aantal YT filmpjes zie ik soms dat er een zangeres of zanger synchroon met het liedje mee gaat zingen via de multipad's. Ik snap niet hoe dit moet en hoe je aan dat gezang komt of beter gezegd waar je dat kan vinden. Wie kan mij hier wat duidelijkheid over geven hoe je dat voor mekaar krijgt en waar je die (vermoedelijke midi files) kan vinden.

Vriendelijke groeten

Hans

Bewerkt door Blondeel Hans op 23/07/2018 17:51:52

Blondeel Hans
Starting Member

7 berichten

Geplaatst - 23/07/2018 :  18:05:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier is zo een voorbeeld ( vanaf min 23 ) maar in dat geval is de zang zelf opgenomen. Maar in andere filmpjes heb ik al gezien dat de originele zang van een liedje eruit gefilterd is en dan op dezelfde manier toegevoegd aan uw eigen spel.https://www.youtube.com/watch?v=RwBLCaBRcwY

Bewerkt door Blondeel Hans op 23/07/2018 18:06:47
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 23/07/2018 :  18:54:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,
dit werkt met de functie "Multipad Audio Link".
Alle opneembare of kant en klare geluiden kunnen
hiervoor gebruikt worden in ".WAV".
Geluidsfragmenten uit een bestaande song knippen
gaat via een "DAW" , genre Cubase, Sonar,...
Dit gaat niet altijd goed omdat sommige fragmenten elkaar
overlappen, tevens moet men rekening houden met tempi en toonhoogte.
Veel kan bijgeschaafd worden, maar het is belangrijk dat het "Timbre"
van het geluidsfragment overeenkomt met het timbre van het keyboard.
VrGr
eddy vanzee
Ga naar bovenaan de pagina

Blondeel Hans
Starting Member

7 berichten

Geplaatst - 23/07/2018 :  21:02:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de info Eddy. Zal het in het naslagwerk eens opzoeken die "Multipad Audio Link"
Ik dacht dat de zang uit een midi file gefilterd werd en zo op een of andere manier in de multipad werd gestopt maar moet een "WAV" file zijn blijkbaar.
Ik neem aan dat je dan niet de muziek van de zang volledig kan scheiden uit het originele liedje.
Ik zal er mij nog eens in verdiepen en wat opzoekingswerk doen.

MVG Hans
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 24/07/2018 :  10:27:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Graag gedaan Hans,
uit een gewoon stereo- of monobestand fragmenten knippen
geeft enkel een goed resultaat wanneer deze zich niet overlappen.
Ideaal is wanneer men met "Backing Tracks" kan werken,
bij deze zijn praktisch alle partijen opgenomen in
afzonderlijke sporen (tracks) zodat men fragmenten kan kiezen
zonder overlapping.
Er zijn een aantal bedrijven actief online waar men deze
tracks kan kopen, over het algemeen vallen de prijzen nogal mee.
Geef de term 'Backing Tracks" maar eens in op Google.
Behalve de "Multipad Audio Link"-methode kan men tevens
gewoon een audiobestand laten meespelen met de song,
dit kan dan in ".WAV" alsook in ".MP3", het is dan de kunst
om via bewerkingen in de "DAW" het audiobestand aan te passen
zodat alles synchroon loopt.
Het addertje zit hem hier in de tempi, deze van audio en keyboard
moeten gelijk zijn.
Het audiobestand kan eventueel synchroon met het keyboard opgestart
worden via een "sysex"-opdracht in een midifile.
VrGr
eddy vanzee
Ga naar bovenaan de pagina

stijn
Average Member

226 berichten

Geplaatst - 24/07/2018 :  16:00:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

In 'Discover Genos'(gratis download van Yamaha) staan een aantal Registraties in het gedeelte 'Producer' die voor jou interessant kunnen zijn.

Hier vindt u veel bewerkte audiofragmenten op Multi Pads die u kunt gebruiken voor je creatieve proces, zoals 'omgekeerde' drums, ritmisch gesneden en verwerkte zang en complete audionummers die worden afgespeeld met behulp van de audio-gekoppelde Multi Pad-functie van Genos.

Hier is een link naar het bestand + instructies:

https://www.dropbox.com/s/rglop3jufymmpko/Discover%20Genos.rar?dl=0

Groetjes,
Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

Wim ter Schiphorst
Average Member

230 berichten

Geplaatst - 25/07/2018 :  14:37:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoek op internet onder Ä Capella (songs,downloads) enz. en je vindt diverse sites die al dan niet tegen kosten de vocals van een track c.q. instrumenten van een track aanbieden.

bijgaande site een voorbeeld. En kies dan in de header je categorie. Daarna eventueel nog op genres.

www.looperman.com

Bewerkt door Wim ter Schiphorst op 25/07/2018 14:39:26
Ga naar bovenaan de pagina

Wim ter Schiphorst
Average Member

230 berichten

Geplaatst - 27/07/2018 :  22:32:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb hieronder een link geplaatst naar het duitse Yamaha Forum. Hierin een discussie over zang via multipad of via een toest.
Er zit zelf een voorbeeld zipfile bij om e.e.a zelf te proberen.

Begin te lezen vanaf datum 12/07 Thead #8. Is wel in het Duits. Maar met google kom je ver.

gr.
Wim

http://forum.yamaha-europe.com/showthread.php?42094-Tyros-5-Audio-Multipad-%FCber-Midi-starten
Ga naar bovenaan de pagina

Jodecra
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 28/07/2018 :  19:24:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Stijn,

Dank voor uw info van 'Discover Genos'. Dit ziet er zeer interessant uit. Ik heb die bestanden op een stick geplaatst en als USB2 ingeladen, doch vruchteloos spreek ik ze aan. Bij de poging tot laden van ieder bestand van de playlist krijg ik de foutmelding "File not found, or file name is inappropriate". Niettegenstaande al mijn vroegere bestanden van Yamaha telkens geslaagd ingeladen werden, hapert dit nu telkens met die map. Kan je mij helpen aub?

P.S. Mijn geheugenorganisatie in mijn Genos is als volgt: ik heb een Memstick geplaatst onderaan de Genos als vaste USB1, en gebruik een losse stick bovenaan rechts om tijdelijke zaken in te laden. Als ik ze dan definitief gebruik, verplaats ik ze evenwel naar USB1 of naar het USER geheugen.

gr. Jodecra
Ga naar bovenaan de pagina

Wim ter Schiphorst
Average Member

230 berichten

Geplaatst - 28/07/2018 :  23:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jodecra

Stijn,

P.S. Mijn geheugenorganisatie in mijn Genos is als volgt: ik heb een Memstick geplaatst onderaan de Genos als vaste USB1, en gebruik een losse stick bovenaan rechts om tijdelijke zaken in te laden.



Dit is precies de reden dat (bijna)niemand die usbpoort onder het keyboard gebruikt. En ik begrijp nog steeds niet waarvoor deze op die plek zit.

Je moet Discovery Genos in de root van de stick plaatsen. Dat zal je waarschijnlijk ook gedaan hebben. Nu komt jou probleem
Het pad verwijst naar I. En dat is altijd de EERSTE usb stick.
Gevolg je moet eerst je stick die aan de onderkant van je keyboard zit verwijderen.
gr.
Wim
Ga naar bovenaan de pagina

Wim ter Schiphorst
Average Member

230 berichten

Geplaatst - 02/08/2018 :  14:10:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de liefhebber hier een tip. Op de volgende site kan men tegen een redelijke prijs mp3's downloaden. Is eigenlijk voor gebruik met Karaoke, maar individuelen tracks zijn o.a. ook te gebruiken voor een multipad bewerking. Of als zangstem,koor enz. begeleiding bij je eigen spel. Hierbij moet men wel letten op de toonsoort. Bij al te grote transponeer afstanden kan de klank niet mooi meer gaan klinken. Dat is ook het probleem van samplen. Vandaar dat je op de site maar 2 halve tonen op en neer kunt. Om een andere toonsoort te downloaden.

https://www.karaoke-version.de

Ga dan naar Ïndividuelles Playback". Kies daar een song en je krijgt een overzicht van alle tracks die je per track kunt in/uitschakelen om te beluisteren.
Deze kun je dan weer afzonderlijk downloaden voor eventueel gebruik.
Onder de betreffende song kan je de toonsoort instellen. Originele Toonsoort wordt weergegeven boven aan gelijk met andere info o.a. aantal BPM enz. Rechts daarvan nog een blokje om meteen per item te gaan.

Er staan zelfs wat gratis files op onder kopje "Kostenlose Individuelle Playbacks" even naar beneden scrollen en je ziet deze in bovenstaande rubriek.
Eigenlijk bekijk alle mogelijkheden van deze site. Misschien zit er iets bij voor gebruik. Laat je creativiteit de vrije loop. Gebruik de zang en koor partij en ben zelf de (muzikale)begeleider. En voor degene die graag eigen styles willen maken. Beluister de individuele tracks dan achterhaal je hoe het origineel de bas, drum enz. partijen klinken. Dan deze in de stylecreator (proberen) na te spelen. En kan je goed met de YEM overweg is er zelfs de mogelijk de sample aan bepaalde noten toe te voegen. Zodat deze bij het spelen, bijv. de zangstem, laat horen.
gr.
Wim



Bewerkt door Wim ter Schiphorst op 02/08/2018 14:52:51
Ga naar bovenaan de pagina

Wim ter Schiphorst
Average Member

230 berichten

Geplaatst - 02/08/2018 :  15:46:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben er achter gekomen dat er ook een Nederlandse versie van deze site is.

www.karaoke-versie.nl

Hier is de naam aangepaste begeleidingstrack. Voor het overige geldt hetzelfde als voorgaande Thread.
Ga naar bovenaan de pagina

Jodecra
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 02/08/2018 :  20:51:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

bedankt voor je tip i.v.m. de USB sticks. Nu werkt het wel natuurlijk.

By the way: ik heb me laten vertellen dat bij optredens collega's nogal eens beroofd worden van hun MEM stick bovenaan het keyboard. Daarom zou Yamaha die bijkomende stick onderaan geplaatst hebben...

Grs,

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

581 berichten

Geplaatst - 02/08/2018 :  23:30:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
Inderdaad 'karaokeversie.nl' is een heel leuke site om backingtracks te kopen.
Heb hier reeds verschillende backingtracks aangekocht.
Indien je deze backingtracks wil combineren met midi of stijl moet je wel opletten dat je backingtracks download met een vaste BPM.
Dit staat boven vermeld als 'Heeft hetzelfde tempo als het originele'.
Indien er vermeld staat 'Tempo : variabel (rond ... BPM) dan zijn de backingtracks moeilijk te gebruiken met een midi of een stijl.

Mvg
Etienne


Life is like a piano.
The white keys represent happiness, and the black show sadness.
But as you go through life's journey, remember that the black keys also create music.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim ter Schiphorst
Average Member

230 berichten

Geplaatst - 03/08/2018 :  14:24:47  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jodecra


By the way: ik heb me laten vertellen dat bij optredens collega's nogal eens beroofd worden van hun MEM stick bovenaan het keyboard. Daarom zou Yamaha die bijkomende stick onderaan geplaatst hebben...



Lijkt mij een vreemde oplossing. EN ZIJ houden zich zelf niet met hun software aan dit principe. Veel werk om eerst de usb stick de demonteren.
En wie laat nu tijdens een pauze in zijn optredens een usb stick op die plek zitten!!??
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000