Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Songbook+ Met mijn Ipad en T5 lukt mij niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Megat
New Member

23 berichten

Geplaatst - 14/08/2019 :  22:09:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,
Omdat mijn papieren mappen zwaar beginnen te worden, heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een poging gewaagd om mijn bladmuziek te digitaliseren. Helaas zonder succes.
Ik heb de proefversie van Songbook+ gedownload en er succesvol een 10 tal nummers opgezet die ik ook in de bibliotheek zie staan.
Op mijn iPad heb ik binnen de app 'Songbook' bij de instellingen in "Open MIDI/Bluetooth monitor" gekeken en lees daar 'Midi output found', 'Audio output found :Luidspreker 2 en 1' en als laatste 'Footpedal adapter is disabled'.
Daarmee hoop ik de conclusie te mogen trekken dat mijn iPad de T5 ziet.
Op de T5 zie ik op het scherm rechts het uurwerk en daarmee denk ik dat de Tyros met het Wifi netwerk verbonden is. Dit lees ik ook af onder de knop 'Function Wireless lan' waar connected staat. Daarmee weet ik nog niet of mijn T5 ook de Ipad ziet. Beide apparaten zitten wel op hetzelfde netwerk.
Op mijn instrument heb ik in "function" onder de knop 'Midi' bij tabblad 'Transmit' in de kolom 'Part' de eerste regel 'song ch1' en daar naast in de kolom 'Channel' 'Port1 CH1' gezet. Alle andere velden staan verder op 'Off'
Onder het tabblad 'recieve' heb ik heb ik onder de kolom 'Channel' ook weer 'Port1 CH1' staan en in de kolom 'Part' staat 'Keyboard'. Ook hier staat verder alles op 'Off'. Deze wijzigingen heb ik ook opgeslagen.
Wat ik eigenlijk zou wensen is, dat ik op mijn instrument een nummer kan selecteren en dat ik het notenschrift vervolgens op mijn iPad zie verschijnen en omgekeerd. Ik vrees dat mijn kennis niet toereikend is momenteel om dit te laten gebeuren. In de handleiding van Songbook spreekt men over 3 cijferige getallen die men mag of moet toewijzen aan nummers. Ook hier loop ik mee vast, omdat ik het niet goed begrijp. Kan dat de oorzaak zijn?
Ik denk ook geen site te kunnen vinden die het op een voor mij begrijpelijke manier uit kan leggen. Mijn minder goede kennis van de vreemde talen helpt daar ook niet echt bij.
Als u wel de kennis en kunde hebt, zou u dan alstublieft willen helpen om mij naar een oplossing te begeleiden.


Groet
Megat

Megat
New Member

23 berichten

Geplaatst - 01/09/2019 :  22:49:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,
Eindelijk heb ik - met een flinke portie hulp - 'Songbook+ ' zover gekregen dat hij met mijn Tyros 5 draadloos praat. Dit met mijn Ipad als intermediair.
In eerste instantie bleek het probleem helemaal bij mijzelf te liggen, omdat ik op mijn Tyros bij de MIDI instellingen onder de 'function' knop de regel met daarin 'port' had gemarkeerd i.p.v. 'Song' en dan kan het natuurlijk niet werken. Ondanks deze domme fout, is het op gang krijgen van het complete spul, niet een karweitje om even tussendoor te doen. Het kost best wel wat zoekwerk, ook op de diverse fora. In mijn beleving schiet de informatie door de ontwikkelaar tekort.
Ik hoop nu nog geholpen te worden met het correct instellen van mijn Yamaha FC5 pedaal, waarmee ik hoop de pagina's tijdens het spelen om te kunnen slaan. Ook hier zijn tientallen variaties mogelijk binnen 'Songbook+' . Ik denk dat ik de knop 'keyboard simulating foot pedal' dien te activeren en vervolgens : Jump to next page. Dit geeft niet het gewenste resultaat, dus is de juistheid van mijn keuze twijfelachtig . Mogelijk maak ik ook een verkeerde keuze uit de mogelijkheden op de Tyros.
Maar het gegeven dat het programma an sich nu werkt is al fijn.

Bewerkt door Megat op 02/09/2019 08:17:09
Ga naar bovenaan de pagina

Megat
New Member

23 berichten

Geplaatst - 17/10/2019 :  18:16:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,
Ik gebruik Songbook+ nu een paar weken met mijn Tyros. Misschien heeft het nut voor een ander, als ik mijn voorlopige ervaringen hier intik.
De installatie vind ik een regelrechte draak. Omdat je niet weet of je de tussenliggende stappen correct hebt uigevoerd, loop je heel snel hopeloos vast. Waarschijnlijk is dit de reden dat er op - vooral buitenlandse - sites gedurende vele paginas over gesproken wordt. Daar komt nog bij dat je op de Tyros met dummy midi files moet werken en moet stoeien met msb lsb en pgc getallen. Ik vrees dat ik er niet uitgekomen zou zijn, als ik het zonder de hulp van een terzake kundige en hulpvaardige meneer had moeten doen. Een filmpje met het stappenplan en goed leesbare beelden van de bijbehorende schermpjes zou veel kunnen helpen denk.
Het invoeren van de stukken vergt al bij al best wel wat tijd.
De commando's worden draadloos overgebracht. Deze verbinding is niet altijd stabiel. Vaak helpt het om de MIDI knop op de Ipad aan te tikken waardoor de verbinding herstelt wordt. Soms moet ik bij de eerste start de Ipad volledig opnieuw opstarten om een verbinding tot stand te brengen. Verder valt het mij op, dat het programma behoorlijk stroom verbruikt. Aangesloten op het stroomnet, loop de ladingstoestand van de Ipad niet op.
De stukken dienen op het keyboard genummerd te zijn om de communicatie tussen Ipad en keyboard goed te laten werken.
Eenmaal geïnstalleerd werkt het makkelijk. Je kunt vanaf je Ipad de juiste instellingen op het keyboard oproepen . Omgekeerd kun je ook vanaf het keyboard de juiste bladmuziek op je Ipad toveren. Handig vind ik ook, dat je tijdens het gebruik, aantekeningen en markeringen kunt maken op je Ipad. Die blijven ook bewaard.
Beslaat je muziek meer dan 1 bladzijde, dan moet je toch nog met de mhand op je ipad tikken, om de pagina om te slaan. Twee paginas op 1 scherm kan, maar dan is het voor mij niet meer te lezen. Om het omslaan te vergemakkelijken, heb ik een 'page turner' aangeschaft van het merk Irig. Deze combinatie werkt goed.
Je kunt op de Ipad ook playlists maken en dat werkt echt fijn. Bijvoorbeeld nieuwe liedjes die je wat vaker wil spelen, kun je mooi groeperen. Hetzelfde geld natuurlijk vor je favorieten of zo.
Een groot nadeel vind ik dat achteraf nieuwe nummers toevoegen, onlogisch werkt. Je kunt ze namelijk niet tussenvoegen, tenzij je tijdens het invoeren al genummerde vrije plaatsen op je keyboard gereserveerd had. Dan nog staan de stukken op je keyboard niet meer op alfabetische volgorde, maar op nummervolgorde. In Songbook worden ze wel op alfabet geplaatst.
Of ik Songbook+ met de kennis van nu weer aan zou schaffen, weet ik nog niet zo zeker. Verlost zijn van papier is fijn. Zoeken is eigenlijk voorbij. Zeker vanaf de Ipad liedjes selecteren werkt snel en doeltreffend. Aan de andere kant staan de nadelen die ik beschreef.

[/quote]
[/quote]
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000