Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 ChordLooper en MixMaster
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vlbrgt
Senior Member

579 berichten

Geplaatst - 21/11/2019 :  23:37:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
MixMaster en Chord Looper bestanden.

Nazicht van een Chord Looper bestand (.cld) heeft mlj getoond dat dit een vereenvoudigde midi file is met enkel akkoorden erin.
Het betreft hier enkel de individuele Chord Looper bestanden (8 per bank), en dus niet de volledige bank van 8 individuel bestanden (.clb).

Met MixMaster is het vrij eenvoudig om Chord Looper bestanden (.cld) te wijzigen of zelfs volledig op computer te maken.

Enkele opmerkingen :
Een cld bestand bevat enkel meta events voor akkoorden. Het opgenomen bestand op de Genos is altijd gebaseerd op een 4/4 maatindeling.
De tijdspanne (aantal ticks) in het cld bestand bepaald wanneer een akkoord wordt gespeeld.

1. Wijzigen in MixMaster

Laad het .cld bestand van Genos naar PC.
Wijzig de extensie .cld naar .mid
Laad het mid bestand in MixMaster
Ga naar ListView : hier zie je de akkoorden die in het ChordLooper bestand zijn opgeslagen.
Vermits er geen maateenheid (2/4, 3/4, 4/4, 6/8 ....) aanwezig is, is het raadzaam om er een te plaatsen op 001:1:0000 (insert Time Signature), en dit overeenkomstig met de maat waarin het cld bestand is opgenoemen in de Genos. Indien er geen maateenheid wordt ingevoerd zal het op 4/4 worden weergegeven.

Bij het inspelen op Genos komen er regelmatig akkoorden als C1+5 / G1+5 / ... voor die overbodig zijn.
Deze kan je hier eenvoudig verwijderen.

Enig aandachtspuntje is dat je na het laatste akkoord, op de volgende maat, een ander midi event dient te plaatsen. Ik gebruik hiervooe een Copyright text event (insert Copyright). Dit is nodig omdat anders het laatste akkoord niet afgespeeld wordt in de Genos ChordLooper.
Als het laatste akkoord bvb op 010:1:0000 staat dan dien je op 011:1:0000 een ander midi event (bvb copyright) te plaatsen (ZEKER GEEN note event).
Tevens kan je akkoorden naar believe toevoegen of wijzigen, rekening houdend met het voorgaande.

Het gewijzigde bestand kan je nu opslaan als midi bestand. De naam die je aan het bestand geeft is tevens de naam die er zal verschijnen op het Genos scherm in het betreffende Chord Looper vakje (1 ... 8).
Eens het bestand opgeslagen, dien je de extensie terug te wijzigen van .mid naar .cld.
Het bestand kan je nu naar de Genos zetten, en in het Chord Looper venster importeren naar een van de 8 indiiduele posities.


2. Aanmaken van ChorLooper bestand in MixMaster

Start MixMaster -> Open Library -> Blank Midi, Style, Clip Template -> BlankTemplate.mid
Voeg op 001:1:0000 een maateenheid in die overeenkomt met de gewenste maateenheid waarin de ChordLooper dient te fungeren.
Je kan nu akkoorden invoegen (insert Chord) te beginnen met het eerste akkoord op 001:1:0000.
Na het invoeren van het laatste akkoord voeg je in de eerstvolgende maat een Copyright in (insert Copyright).
Dit bestand kan je nu opslaan en er een naam aan toekennen.
Het zal opgeslagen worden als een .mid bestand.
Ga naar de map waarin het bestand is opgeslagen en wijzijg de extensie van .mid naar .cld.
Eens dit gebeurt is kan je het bestand naar de Genos verplaatsen en importeren in een van de 8 ChordLooper posities.
De bestandsnaam is tevens de benaming in het naamvakje van de gekozen positie.

Opmerking :
Eens je het aantal benodigde individuele bestanden hebt gemaakt en geimporteerd kan het op de Genos opgeslagen worden als een bank.
Dit clb bestannd is gewoon een samenvoeging van de 8 individuele cld bestanden, echter door het verschillende bestandsformaat kan dit niet zomaar in MixMaster worden ingeladen.
Indien er voldoende interesse is, wil ik eventueel overwegen om dit in MixMaster mogelijk te maken.

---------------------------
Enkele persoonlijke ideeën voor het gebruik van ChordLooper (mijn inziens en als niet live-speler) :

Voorheen kon ik via akkoorden in een midi file een stijl laten spelen met de akkoorden van de midi file.
Echter kon je dit dan niet als midi opnemen in de Genos.
Met ChordLooper kan dit nu wel. Ik plaats de akkoorden in ChordLooper en speel een stijl met deze akkoorden, en dit kan ik nu opnemen als midi file.

In Step Record kunnen er geen User styles gebruikt worden.
Het systeem met ChordLooper kan hier eventueel soelaas bieden omdat de akkoorden kunnen gebruikt worden met alle stijlen.
Het is zeker geen vervanger voor Step Record, maar het kan volgens mij wel nuttig zijn.

MixMaster download link :
https://www.psrtutorial.com/MB/mixMaster.html

Mvg
Etienne

Bewerkt door vlbrgt op 21/11/2019 23:40:35
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000