Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos gerelateerde onderwerpen
 Genos en Ableton 10 Suite
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

mr. M.W.
Average Member

152 berichten

Geplaatst - 27/08/2020 :  18:21:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Een vraagje..... Ik gebruik Ableton 10 in combinatie met mijn Genos. Nu bestaat de mogelijkheid om Ableton midi comando's te laten geven aan de Genos.
Wat ik zou willen is dat Ableton op een midispoor bij een bepaalde maat de Genos "opdracht" geeft voor bijvoorbeeld een FILL IN. Ik kan in het naslagwerk van de Genos niet dit commando nummer vinden. Kan iemand mij hier wel iets over uitleggen ?

Bedankt !!!

Groet,

Mario

theplayer
Moderator

2984 berichten

Geplaatst - 27/08/2020 :  19:27:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
Hallo Mario,

Kijk eens in de datalist.
Als je die niet hebt kun je die downloaden op de site van Yamaha Genos.
Groetjes,




Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 28/08/2020 :  10:28:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mario,
zoals Frans al meldde kan je een aantal midi-opdrachten vinden
in de "DataList" vanaf pagina 108.

https://nl.yamaha.com/files/download/other_assets/3/1131013/genos_en_dl_f0.pdf

Specifiek "Fill-in" op pagina 111 bij "Section Control".

VrGr
eddy vanzee
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 30/08/2020 :  12:19:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Mario,

Er zijn verschillende mogelijkheden om de Genos commando’s te geven vanuit een externe controller.
Dat kan een tweede keyboard (midi-controller) zijn maar ook de computer.

Eén van de mogelijkheden is door gebruik te maken van de MIDI-besturingsinstellingen van de Genos.
Die vind je in Menu 2, MIDI en vervolgens External Controller.

Bij gebruik van de computer als midi-controller (in jouw geval Ableton) is de procedure als volgt.

De Genos is in staat door het ontvangen van bepaalde tonen opdrachten uit te voeren.
Deze tonen bestaan uit een vaste reeks, te beginnen bij C#-1 (Cis min 1) en eindigende bij F#1.

In de standaard MIDI instellingen (All Parts) - External Controller op de Genos zijn aan deze tonen al opdrachten toegewezen, maar die kun je zelf aanpassen en zonodig als user opslaan.
De hele lijst van opdrachten is weergegeven op pagina’s 149 t/m 151 van de Genos naslaggids.

Door in een midi file deze tonen op een apart spoor op te nemen zal de Genos de toegewezen opdrachten uitvoeren.
Let er op dat dit aparte spoor en de midi poort (A of B) overeenkomen met de midi-instelling op de Genos

Ga er wel zorgvuldig mee om want er kunnen allerlei onvoorspelbare dingen gebeuren.
Let er bijvoorbeeld vooral op dat de midi ontvangst in Ableton uit staat (record instelling uit) zodat de opdracht niet terug komt en er een eindeloze lus ontstaat.
De Genos zal er niet stuk van gaan maar het kan soms nodig zijn deze even opnieuw op te starten.

Het principe werkt alleen vanuit een extern apparaat en NIET intern.
Dat betekent dat een midi bestand met deze opdrachten wel werkt vanaf de computer, maar niet als je deze vanuit de player van de Genos afspeelt.
De muziek speelt normaal af, maar de opdrachten worden genegeerd.
Als je vanuit de player van de Genos opdrachten wilt geven, dan ben je aangewezen op System Exclusive Messages, zoals Eddy heeft aangegeven.
Met SysEx Messages kun je nog veel meer sturen, maar ook weer een aantal dingen niet, zoals bijvoorbeeld het kiezen van een registratie, wat nog steeds een wens van mijzelf is.

En uiteraard dient de computer via een midi kabel of usb kabel te zijn verbonden met de Genos.
Het werkt niet via netwerkverbinding!

Het is even puzzelen, maar als het lukt kun je er allerlei leuke dingen mee doen.


Gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 30/08/2020 :  14:51:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankjewel Richard voor deze heldere uitleg.
Ik werk met een Midi Event Processor van Midi Solutions,
maar het spoor van werken via PC/DAW was mij onbekend,
lijkt mij wel de moeite waard om eens dieper op in te gaan.

VrGr
eddy vanzee
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 30/08/2020 :  15:47:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Eddy, dank voor je reactie.
Het is inderdaad de moeite waard om hiermee te experimenteren.
Het geeft de mogelijkheid om veel acties te automatiseren en bovendien ontdek je wat er allemaal nog voor mogelijkheden “verborgen” zitten in ons mooie keyboard.
Het enige nadeel is dat de midifile altijd afgespeeld moet worden op een extern apparaat. Maar daarom heet het ook External Controller !

Ik gebruik zelf veel SysEx data in midifiles.
Daar kun je ook veel plezier van hebben.
Bijvoorbeeld de muzieknotatie per song op de gewenste manier op het display zetten of effecten toevoegen aan voices.
Uiteraard heb je daarvoor de Data List nodig, maar dan kun je wel alles naar je hand zetten.

Gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

581 berichten

Geplaatst - 03/09/2020 :  16:20:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
@Richard

citaat:
Met SysEx Messages kun je nog veel meer sturen, maar ook weer een aantal dingen niet, zoals bijvoorbeeld het kiezen van een registratie, wat nog steeds een wens van mijzelf is.


Voor de Genos bestaan er sysex'en ivm registraties :

Wil je aan de Genos vragen welke registratie er is geselecteerd stuur je Sysex :

F0 43 73 01 52 26 03 01 00 F7

Genos antwoord met een Sysex :

F0 43 73 01 52 26 03 02 00 00 ............ 00 F7
Op de plaats van de puntjes staat het pad en de naam van de geselecteerde registratie op de Genos. Dit is in hexadecimale ASCII code, en zal je even moeten decoderen aan de hand van een ASCII tabel.


Om vanaf de PC een registratie te selecteren op de Genos gebruik je volgende Sysex :

F0 43 73 01 52 26 03 00 00 00 ................... 00 F7
Op de puntjes dien je de Hexadecimale ASCII code van het pad voor de registratie te zetten.



Om een bepaalde REG knop op de Genos te selecteren :

F0 43 73 01 52 25 11 00 02 00 xx F7
xx = nr van de REG knop : 0 = REG 1, 1 = REG 2, ....
Dit kan enkel voor bestaande REG knoppen (Blanko reg knoppen kunnen niet geselecteerd worden).


Als op de Genos een REG knop gedrukt wordt zend de Genos volgende Sysex :

F0 43 73 01 52 25 00 01 01 00 01 xx F7
en xx is de REG knop nummer : 0 = REG 1 , 1 = REG 2 ...
Dit is enkel van toepassing voor bestaande REG knoppen.


Of deze sysex'en ook van toepassing zijn op andere keyboards -> geen idee.
Mochten er leden zijn die dit willen testen op andere keyboards, zou het fijn zijn om een feedback hierover te ontvangen.

Je kan dit proberen met een eenvoudig programma : Bome SendSx
https://www.bome.com/products/sendsx


PS !!! OPGELET deze sysex'en werken niet vanuit een midifile.

Mvg
Etienne

Bewerkt door vlbrgt op 03/09/2020 16:27:40
Ga naar bovenaan de pagina

mr. M.W.
Average Member

152 berichten

Geplaatst - 03/09/2020 :  17:53:00  Toon profiel  Reageer met citaat
BEDANKT iedereen voor de uitleg. De DATA sheet was reeds in mijn bezit.
Ik ga aan de gang en hoop dat ik eruit ga komen.

Nogmaals dank iedereen.

Groet,

Mario
Ga naar bovenaan de pagina

mr. M.W.
Average Member

152 berichten

Geplaatst - 03/09/2020 :  17:59:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard.....jij vooral bedankt, het bleek heel erg eenvoudig en werkt perfect. Maarrrrrrrrrrrrrr.........je moet het maar net even weten.
Super......Bedankt.

Groet,

Mario
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 03/09/2020 :  19:53:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Fijn dat het gelukt is Mario.

Groetjes, Richard.
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 03/09/2020 :  20:04:08  Toon profiel  Reageer met citaat
@Etienne,
bedankt voor je informatie.
Ik ga er zeker mee stoeien.

Zoals je aangeeft is het helaas niet mogelijk om dit lokaal - vanuit de midiplayer - aan te sturen en dat is nu juist wat ik graag zou willen.
Ik kan niet goed bedenken waarom dit softwarematig niet mogelijk zou zijn.

Zou leuk zijn in een volgende software update.

Gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

581 berichten

Geplaatst - 03/09/2020 :  21:49:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
@Richard

citaat:
Zoals je aangeeft is het helaas niet mogelijk om dit lokaal - vanuit de midiplayer - aan te sturen en dat is nu juist wat ik graag zou willen.
Ik kan niet goed bedenken waarom dit softwarematig niet mogelijk zou zijn.


Hier kan de Midi Solutions Event Processor Plus je behulpzaam zijn.
Deze kan je programmeren dat hij enkel die bepaalde sysex doorlaat en alle andere midi events blokkeert.
De processor dien je dan via 2 midi kabeltjes tussen MIDI A Out en MIDI B In van de Genos aan te sluiten.
De sysex blijft nu dus niet intern in het keyboard maar wordt via de processor extern naar MIDI B verstuurd, en de Genos zal dan wel reageren op deze sysex.

Mvg
Etienne


Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

581 berichten

Geplaatst - 03/09/2020 :  21:59:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
@Richard

Nog beter :
Je kan in de midi file een fictieve sysex zetten (zoals Eddy en ik momenteel ook doen om de MFC codes te versturen), bvb FO 44 00 XX F7, waarin XX de REG nummer is. (44 is wel niet de code voor een Yamaha sysex, maar zo kunnen er ook geen ongewenste situaties ontstaan)
Je programmeert de processor nu zodat hij bij ontvangst van 'F0 44 00 XX F7' deze transformeert naar 'F0 43 73 01 52 25 11 00 02 00 XX F7' en deze doorstuurt naar 'MIDI B In' van de Genos.

De event Processor Plus kan in totaal 32 settings opslaan, en kan volledig via de PC geprogrammeerd worden, alvorens op de Genos aan te sluiten.

http://midisolutions.com/products.htm

Mvg
Etienne

Bewerkt door vlbrgt op 03/09/2020 22:02:17
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 03/09/2020 :  22:25:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Etienne, je hebt me al bijna overgehaald om de Event Processor aan te schaffen.

Ik ben zelf ook al aan het experimenteren geweest met een kabel A uit en B in, maar dat gaat natuurlijk niet goed.

Het wonderlijke is, dat de Genos wel degelijk in staat is volledig softwarematig “binnendoor” een registratie knop te selecteren, namelijk met behulp van de playlist.
Daarmee kies je immers een registratiebank, maar kun je tevens een registratieknop naar keuze aanzetten, zonder een knop aan te raken!

Ik ga in ieder geval eens kijken naar de Event Processor.

Gr. Richard



Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

581 berichten

Geplaatst - 04/09/2020 :  10:31:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
Richard,

Best neem je de 'Event Processor Plus'.
Deze heeft 32 settings ipv 10 tov de normale 'Event Processor'.

Ben momenteel aan het werken aan een programma voor de PC dat de taak van de Processor kan overnemen.
Maar dit zal wellicht nog even wat tijd in beslag nemen, en weet ook nog niet of dit correct zal werken, en hiermee doel ik op de timing (latency ?).
Alles moet in realtime ingelezen en doorgestuurd worden, en de praktijk zal pas uitwijzen of dit met een PC via USB werkbaar is.

Mvg
Etienne

Bewerkt door vlbrgt op 04/09/2020 10:31:58
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 04/09/2020 :  13:46:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Etienne,

Ik ben inmiddels ook weer aan het experimenteren geslagen en het is mij nu toch gelukt om “externe” commando’s via een midi file in de Genos te activeren via een enkele midikabel van A uit naar B in en uiteraard de juiste MIDI instellingen.

Ik heb namelijk het volgende gedaan:

In de MIDI instellingen:

Alle Transmit kanalen op OFF

Alle Receive kanalen op OFF

Alle External Controller functies op NO ASSIGN

Vervolgens:

Transmit Song CH 16 naar Port 1 CH 16

In External Controller:

MIDI Port = MIDI B en MIDI CH = 16

C0 = Regist1
C#0 = Regist2
.
.
A0 = Regist10

Vervolgens gebruik je midi kanaal 16 van de midi file om de commmando’s neer te zetten op de gewenste tijdstippen in de vorm van noten overeenkomstig de External Controller settings:
C0 voor registratieknop 1, C#0 voor 2 enz.
Het volume van de noten mag op 0 (of 1), dan weet je zeker dat ze niet hoorbaar zijn.

Door in de midi file op gewenste plekken een commando te plaatsen kun je achteraf registraties maken en aanpassen zonder de midifile te hoeven bijwerken.
Het kiezen van de verschillende registraties geschiedt geheel automatisch waardoor je er tijdens het spelen geen omkijken naar hebt.

In de score kun je eventueel met tekst aangeven op welk moment er een nieuwe registratie wordt gekozen.

Ik ga nog experimenteren met SysEx commando’s om te kijken of dat ook werkt.
Als dat werkt is het waarschijnlijk niet nodig een midi kanaal “op te offeren”.

Uiteraard ben ik zeer benieuw naar jouw vorderingen met het programma.



Gr. Richard

Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000