Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Theoretisch vraagje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Heiko
Advanced Member

1621 berichten

Geplaatst - 04/01/2021 :  10:20:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Vraagje
Ik ben aan het noteren in welke toonaarden ik mijn nummers zing.
De songs in Majeur weet ik wel, alleen in Mineur twijfel ik nog.
Bijvoorbeeld "Hotel California" begint voor mij in Em.
Maar dat is denk ik niet welke toonaard je dan moet noteren, toch?
Wie kan mij helpen?
Grtzz, Heiko

Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt....
als het je neus uit komt is het véél erger!

TonvdVelden
Junior Member

82 berichten

Geplaatst - 07/01/2021 :  13:53:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Heiko
Hierbij wat muziektheorie waar je nog veel plezier aan kunt beleven:
Toonladder van C heeft geen kruizen of mollen.
Toonladder van
D 2 kruizen
E 4 kruizen
FIS 6 kruizen
G 1 kruis
A 3 kruizen
B 5 kruizen
CIS 7 kruizen

Je keyboard heeft witte en zwarte toetsen.
Van witte C naar witte D is een hele toonafstand
Van witte C naar zwarte toets rechts van C ( CIS ) is een halve toonafstand
Als je nu het volgende wat ik hier zeg opschrijft kun je dat voor iedere toonladder gebruiken:

1 1 1/2 1 1 1 1/2 Dit zijn toonafstanden

Toets in op je keyboard (uitsluitend witte toetsen) :

C. D. E. F. G. A. B. C ( Dit is dus wat wij ook noemen het DO. RE. MI )

Als je nu naar de toonafstanden kijkt die je zojuist hebt ingetoets zie je dat ze voldoen aan 1 1 1/2 1 1 1 1/2 zoals hierboven is weergegeven

Ik geef in een voorbeeld weer welke toetsen horen bij de toonladder van A.
Deze toonladder heeft 3 kruizen.
Welke dat zijn moet je zelf ontdekken door te beginnen met toets A en vervolgens naar rechts op je toetsenbord te gaan, rekening houdend met. 1 1 1/2 1 1 1 1/2.
Je krijgt dan:
A. B. CIS. D. E. FIS. GIS A
En je ziet dus dat de toonladder van A 3 kruizen heeft.

Dit werkt dus voor alle toonsoorten.
Zie je b.v. op je bladmuziek 1 kruis aan het begin van het muziekstuk staan dan is het stuk geschreven in G en hoort dat kruis toe aan de F die dan een FIS wordt.
Begin maar te spelen op de G en maak van F een FIS en ook dit stuk zal klinken als en DO RE MI FA enz.

Voor mollen voor aan het muziekstuk geldt ook de 1. 1. 1/2. 1. 1. 1. 1/2.

Bij mollen vooraan het muziekstuk geldt het volgende:

Toonladder van C heeft 0 mollen

Toonladder van:

BES. 2 mollen
AS. 4 mollen
GES. 6 mollen
F. 1 mol
ES. 3 mollen
DES. 5 mollen
CES. 7 mollen

Hoe speel ik dan de toonladder van CES ?
Beginnen bij CES.
Help, waar zit CES op mijn keyboard ?
CES is de witte toets, links van de C.
Ja maar dat is toch de B zul je zeggen maar in deze toonladder heet hij CES
NU je vraag over Hotel California die begint me6 EM.
Waar een noot mee begint in een muziekstuk heeft niets te maken met in welke toonaard iets is geschreven.
Je moet kijken naar of de KRUIZEN. of de MOLLEN die aan het beginstuk staan..

Advies:

Print dit stuk uit en bewaar het .
Je zult er nog veel plezier aan beleven.

Uiteraard beveel ik deze theorie aan voor muzikanten die ook keyboard spelen, maar waarbij de hier beschreven theorie van toonsoorten nog niet bekend is.
Mocht iets toch niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag via dit forum.
Muzikale groet van
Ton van derVelden



Ga naar bovenaan de pagina

Heiko
Advanced Member

1621 berichten

Geplaatst - 07/01/2021 :  18:20:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ton,
Hartelijk dank voor jouw uitgebreide antwoord. Velen zullen er i.d.d
veel van kunnen leren. Nou kom ik misschien eigenwijs over als ik zeg
dat alles wat je beschrijft over toonladders en zo dat weet ik al.
Ik vond het alleen moeilijk om te bepalen in welke toonaard ik zing.
Mede doordat ik niet zo gemakkelijk in elke toonaard speel. Het liefst in G of Bb. Dus songs die programmeer ik in die toonaard.
Maar dat komt vaak niet overeen met mijn stembereik, dus moet ik het keyboard transponeren zodat ik in een voor mij comfortabele toonhoogte
meen kan galmen. Maar dan kloppen de accoordnotaties niet meer, vandaar dat ik een beetje in de war was.
Toch heel veel dank voor je antwoord. Dit wordt echt gewaardeerd
grtzz, Heiko

Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt....
als het je neus uit komt is het véél erger!
Ga naar bovenaan de pagina

TonvdVelden
Junior Member

82 berichten

Geplaatst - 07/01/2021 :  19:13:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Heiko
Ik denk dat ik je toch kan helpen maar dan met iets totaal anders.
Je schrijft dat je zelf programmeert, het liefst in G of Bes.
Dat betekent dus dat je of met één KRUIS aan het beginstuk (G) of met twee MOLLEN aan het beginstuk noteert.
Er is een programma MUSESCORE 3, gratis te downloaden.
Je programmeert hierin zowel de score als de akkoordsymbolen.
Heb je dit gedaan in b.v. G, en het blijkt dat het iets te hoog is voor je stem dan transponeer je het hele stuk in één keer naar b.v. F met dit programma.
Het programma maakt dan in één keer dat het hele stuk 1 toonafstand naar beneden gaat inclusief de dan bijbehorende akkoordsymbolen.

Groet
Ton van der Velden
Ga naar bovenaan de pagina

Aaad
Average Member

102 berichten

Geplaatst - 07/01/2021 :  21:24:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Om te bepalen in welke toonaard een muziekstuk is geschreven, kan je naar de laatste noot of het laatste akkoord kijken.
Een muziekstuk eindigt in de meeste gevallen nl op de eerste noot/akkoord van de toonladder.
Let op, een toonladder in bijvoorbeeld Am bevat ook geen kruisen en mollen. Je zou dan denken dat je dus in C speelt. Hierbij kan de laatste noot/akkoord helpen om de toonladder juist te bepalen.

Aad
Ga naar bovenaan de pagina

Heiko
Advanced Member

1621 berichten

Geplaatst - 08/01/2021 :  10:57:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Ton en Aaad,

Weer bedankt voor jullie hulp. Ik kan weer aan de slag.
Wat ik vanmorgen zelf ook heb ontdekt is het volgende:
De "simpele" liedjes, vaak Nederlandstalig, zijn vaak als volgt geschreven: Couplet in b.v Gm en het refrein in Gmaj.
De "betere" songs beginnen in b.v Gm en zijn geschreven in Bb.
Ik heb het uitgeprobeerd en het klopt dat het Maj akkoord bijna altijd 1 1/2 toon hoger ligt
dan het mineur accoord waarmee wordt begonnen.
Voorbeelden:
Hotel California, House of the rising sun, Bohemean Rhapsody, House for sale, enz.
We zijn weer een stukje "wijzer" geworden.
Nog maals bedankt

Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt....
als het je neus uit komt is het véél erger!
Ga naar bovenaan de pagina

Aaad
Average Member

102 berichten

Geplaatst - 08/01/2021 :  23:34:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Een ezelsbruggetje om de mineur notatie t.o.v. de majeur notatie te vinden is:
Als je een kruis als 1plus ziet en een mol als 1 min, kan je er mee rekenen.
Een mineur toonladder bevat t.o.v. een majeur toonladder 3 mollen.
Bijvoorbeeld C majeur geen kruisen en mollen, C mineur 3 mollen.
A majeur 3 kruisen, als je daar 3 mollen tegenover zet, heeft A mineur geen kruisen en mollen.
G majeur heeft 1 kruis, met drie mollen daartegenover hou je 2 mollen over voor G mineur.
Bes heeft 2 mollen, Bes mineur heeft er 5.
D heeft 2 kruisen, D mineur 1 mol.
enzoverder.

Aad
Ga naar bovenaan de pagina

Heiko
Advanced Member

1621 berichten

Geplaatst - 09/01/2021 :  19:51:30  Toon profiel  Reageer met citaat
da's een goeie Aaad
Toppie!

Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt....
als het je neus uit komt is het véél erger!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000