Auteur |
Onderwerp |
|
n/a
deleted
158 berichten |
Geplaatst - 19/11/2005 : 10:41:46
|
Is de transponeer schakelaar een veelgebruikt en nuttig onderdeel, valt daar in de praktijk mee te werken? Kunt u daar iets over vertellen? |
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 19/11/2005 : 11:33:56
|
Cees, Persoonlijk zou ik niet best zonder kunnen. Veel muzikanten hebben bergen bladmuziek die qua toonsoort (hoogte) niet goed passen bij een zanger(es). Stel een song staat op papier in A, maar de zanger(es) zit lekkerder in F..... een toestenist heeft dan 3 keuzes : a. Vasthouden aan de A en het probleem bij de zanger neerleggen. b. Lezen in A, doch tijdens het spelen zélf naar F transponeren. (vereist behoorlijke vaardigheden) c. De keyboard transpose op -4 (halve tonen) zetten en op kla4 in A spelen met als netto resultaat F uit de speakers.
Ook gebruik ik de transpose UP wel voor een chromatische verhoging tijdens een nummer, bijv. laatste refrein. |
|
|
theplayer
Moderator
3016 berichten |
Geplaatst - 19/11/2005 : 11:37:05
|
Ja, wat moeten we daar nu op antwoorden. Als je samen speelt met blaasinstumenten kan het zeker makelijk zijn. Als een blaasinstrument in Bes klink en het is voor jou moeilijk om in bes te spelen, gebruik je gewoon de transposeknop. 2x omlaag en jouw keyboard klinkt ook in Bes terwijl je zelf in C kunt spelen.
Ook wordt hij wel gebruikt om het laatste deel van een song een halve noot hoger te spelen. Dat klinkt dan wat leuker. Hij zit er in ieder geval niet voor niets op. Groetjes. |
|
|
n/a
deleted
3 berichten |
Geplaatst - 19/11/2005 : 12:07:00
|
Ik gebruik het ook vaak voor het laatste refrein. Soms speel ik nummers die ik vanaf het begin op 1 zet omdat ze dan beter klinken in het gehoor. |
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 19/11/2005 : 12:16:05
|
Transpose is geweldig. Die ene intro van die style kan in Bes beter klinken dan in C, terwijl je hem het lekkerst in C speelt... zet hem op -2 en voilá |
|
|
Soneg
Advanced Member
1617 berichten |
Geplaatst - 19/11/2005 : 14:49:05
|
Top-Knop ! |
|
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 19/11/2005 : 16:57:45
|
Upq-Lopq ! (= Top-Knop 1 omhoog getransponeerd) Rmn-Ilmn ! (= Top-Knop 2 omlaag getransponeerd)
;-))
Groet, Ruud |
|
|
n/a
deleted
158 berichten |
Geplaatst - 19/11/2005 : 23:46:41
|
Bedankt voor de reacties allemaal, ja 't is toch nog behoorlijk moeilijk allemaal met al die toonsoorten, en zo'n 8.000 accoorden, in orkesten nog eens veel verschillende instrumenten, in weer veel verschillende toonsoorten, bij mij zit de transpose knop in de menu's daarom gebruik ik hem weinig, en als ik em gebruik schiet hij bij het eind van het versje automatisch terug. Een knop op de kast, om in te stellen is wel zo handig, dat is ook mijn volgende wens.
Mvgr. Cees. |
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 20/11/2005 : 16:33:52
|
@ Ruud, Vreselijk flauw zeg, maar wel grappig.
@ Cees, Inderdaad, en op de Tyros(2) zit de knop ook op de kast. Ik had voorheen een DGX 300, waarbij de transpose ook in een sub-menu zat, dat wisselt niet makkelijk in liedjes Dus, TYROS(2) 4 EVER! |
|
|
|
Onderwerp |
|