Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos2 gerelateerde onderwerpen
 Met Genos 2 aansturen Ipad software Hammond B-3X
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

RZon36
Starting Member

2 berichten

Geplaatst - 26/06/2025 :  20:28:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik krijg de software aan de praat door instellen midikanaal 1 out te gebruiken voor Right 3 en Right 3 intern uit te schakelen. Maar het zou erg handig zijn als je via de Genos2 ook de drawbars etc. kunt bedienen.
Op het forum “psrtutorial genos 1 en B-3X” heeft iemand een instelling in de Genos1 gebruikt via slider assign type 2, “Volume” zodat hij de juiste CC’s uitstuurt naar de drawbars van de B-3X. Ik heb er eentje gevonden voor slider 1; Voice Edit/Modulation+(cc1) en dat werkt. Dus ik zie in de software drawbar 16 bewegen (mits die op cc1 staat). Ik zag er nog eentje, bv slider 2: Mixer/ Panorama (cc10)die werkt dan weer niet. In de B-3X software zijn de CC’s voor alle instellingen eenvoudig aan te passen. Maar het vinden van de CC’s in de Genos2 en ze dan ook op de juiste plek opslaan is voor mij een echte uitdaging. Wie heeft misschien een overzichtje van instellingen en de te zetten stappen voor de Genos 2, uiteraard zijn instellingen voor meerdere onderdelen B-3X (Leslie etc.) voor de software ook heel welkom. Of heeft iemand andere tips (hardware/software)?

ronten
Junior Member

74 berichten

Geplaatst - 30/06/2025 :  07:10:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Chatgpt zegt:

Als je met de Yamaha Genos2 de IK Multimedia B-3X plugin wilt aansturen, bijvoorbeeld om de drawbars of Leslie-functies te bedienen, is het belangrijk dat je de juiste MIDI CC’s uitstuurt vanaf de Genos en dat deze corresponderen met de CC’s die je in de B-3X toewijst aan specifieke functies. Je hebt inmiddels ontdekt dat je met het instellen van een MIDI Out kanaal (bijvoorbeeld kanaal 1 voor Right 3) en het uitschakelen van de interne klank van Right 3, wel geluid uit de software krijgt. De volgende stap is het daadwerkelijk aansturen van drawbars of andere parameters.

In de Genos2 kun je sliders toewijzen via Menu #8594; Assignable #8594; Slider Assign Type 2. Daar kun je per slider een functie toewijzen. Kies bijvoorbeeld “Voice Edit/Modulation” als functie, en daarna selecteer je het gewenste Control Change (CC) nummer, zoals CC01 (modulation wheel), CC02, CC03, enzovoorts. Je kunt maximaal negen sliders tegelijk gebruiken, ieder met een andere CC. Deze CC’s kun je vervolgens in de B-3X software toewijzen aan specifieke drawbars of functies. In B-3X ga je naar Settings #8594; MIDI en wijs je elke CC toe aan een specifieke drawbar. De drawbar van 16’ kun je bijvoorbeeld laten aansturen door CC01, de 5#8531;’ door CC02, enzovoort.

Niet alle CC’s uit de Genos worden even makkelijk of altijd betrouwbaar verzonden; sommige functies zoals “Mixer/Panorama (CC10)” reageren niet, mogelijk door interne beperkingen van de Genos. Om zeker te weten welke CC’s daadwerkelijk verstuurd worden, kun je gebruikmaken van een MIDI-monitor zoals MIDI-OX (voor Windows) of MIDI Monitor (voor Mac). Daarmee zie je precies welke CC wordt uitgestuurd bij het bewegen van een slider of het indrukken van een knop.

Voor het aansturen van de Leslie-speeds kun je een knop of pedal in de Genos gebruiken. Wijs een knop toe via Menu #8594; Assignable #8594; Button Assign, en stel de MIDI-functie in op een geschikte CC (bijvoorbeeld CC01, CC11 of CC64). In de B-3X wijs je diezelfde CC toe aan de Leslie-functie, waarbij de software meestal onderscheid maakt tussen waarde <64 (Slow) en >64 (Fast).

Als je dit allemaal hebt ingesteld, is het handig om een User MIDI-template op de Genos op te slaan via Menu #8594; MIDI #8594; User zodat je je instellingen later snel kunt laden. Zorg ervoor dat je Right 3 via MIDI Out blijft aansturen en intern hebt uitgeschakeld om dubbele klanken te vermijden.

Tot slot: mocht je tegen beperkingen aanlopen in de Genos zelf, dan kun je overwegen een kleine externe MIDI-controller met faders te gebruiken (zoals een Korg nanoKONTROL2) om meer controle over de drawbars en andere functies te krijgen, rechtstreeks via USB MIDI naar je computer of B-3X software.

Met deze instellingen kun je de Genos2 effectief gebruiken als hardware-interface voor de B-3X plugin, inclusief aansturing van drawbars, Leslie, vibrato en andere effecten, mits je de juiste CC’s koppelt en test.
Ga naar bovenaan de pagina

RZon36
Starting Member

2 berichten

Geplaatst - 30/06/2025 :  14:22:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank Ronten voor de print uit Chatgpt. Het gebruik van een midicontroller is denk ik zeker een optie als het programmeren via de Genos definitief niet gaat lukken. Ik begrijp helaas al niet de verwijzing naar een “Menu #8594”. Ik kan wel het assign menu vinden. Het evt maken van combi’s zoals “Voice Edit/Modulation+’’ begrijp ik wel, doch waar je dan in de Genos2 zelf “CC’s” aan zo’n combi kunt koppelen begrijp,ik dan weer niet. Het gebruik van een midi monitor lijkt dan ook noodzakelijk omdat klaarblijkelijk niet zeker is welke “CC’s” per slider actief zijn. Want als je voor 9 sliders achter elkaar CC01 , CC02 etc. zelf zou kunnen toewijzen aan een combi, kom je niet op de CC10 uit. En als je zelf “CC’s” kunt instellen zou het een stuk eenvoudiger worden. In de B-3X is dat wel simpel. Kortom ik ga er nog maar eens goed voor zitten en kijken hoe ik verder kom. In ieder geval weer wat wijzer geworden…

Bewerkt door RZon36 op 30/06/2025 14:22:49

ronten
Junior Member

74 berichten

Geplaatst - 30/06/2025 :  21:36:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Chatgpt zegt nu:

Dank voor je toelichting. Je observaties zijn helemaal juist en scherp geformuleerd. De verwarring rond “Menu #8594;” is inderdaad slechts bedoeld als aanduiding van het navigatiepad, maar op de Genos2 is dat minder eenduidig dan bij software. Ik vat hieronder nog even helder samen hoe het zit met de beperkingen én mogelijke werkwijze, zodat je gericht verder kunt experimenteren.

#11835;

Op de Genos2 kun je via het Assign-menu per slider of knop wel degelijk een functie kiezen zoals Voice Edit/Modulation+, maar je kunt niet handmatig een specifiek CC-nummer instellen zoals CC03 of CC07. In plaats daarvan koppel je een functie, en de Genos bepaalt daar een vast CC-nummer bij. Welke dat is, hangt af van de gekozen functie. En daar zit de crux: Yamaha documenteert die CC-toewijzing niet volledig, dus je kunt ze niet vooraf kiezen — je moet ze per slider testen met een MIDI-monitor.

Bijvoorbeeld:
• Kies je voor Slider 1 #8594; Voice Edit/Modulation+, dan stuurt die blijkbaar CC01 uit — dat is bruikbaar.
• Kies je voor Slider 2 #8594; Mixer/Panorama, dan verwacht je CC10, maar die blijkt in praktijk niet altijd verzonden te worden, of wordt genegeerd door de software.

De enige manier om daar zekerheid over te krijgen, is inderdaad met een MIDI-monitor. Daarmee kun je toetsen:
1. Of er daadwerkelijk een CC wordt verzonden bij bewegen van een slider.
2. Welk CC-nummer dat is.
3. Wat de bereikwaarde is (0–127) — dit is nodig voor de mapping in B-3X.

#11835;

Belangrijke punten samengevat:
• In de Genos2 kun je geen vrije CC’s toewijzen aan sliders; je kiest uit een lijst van functies die intern aan CC’s zijn gekoppeld.
• De CC’s zijn niet zichtbaar of aanpasbaar in het Genos-menu.
• Je moet de CC-uitvoer testen per slider/functiecombinatie met een tool als MIDI-OX (Windows) of MIDI Monitor (Mac).
• In B-3X kun je wél handmatig elke CC aan een parameter koppelen, dus zodra je weet welke CC uit een slider komt, kun je ‘m benutten.

#11835;

Tot slot: strategie als het niet lukt

Als je uiteindelijk onvoldoende controle krijgt over het aantal drawbars of Leslie-functies via de Genos2 zelf, dan is een eenvoudige USB MIDI-controller met faders de praktische oplossing. Daarmee kun je rechtstreeks 9 (of meer) CC’s naar de B-3X sturen zonder omweg of beperking. Denk aan modellen als:
• Korg nanoKONTROL2 (compact, 9 faders)
• Akai MIDImix
• Behringer X-Touch Mini (met draaiknoppen en knoppen)

Deze zijn plug-and-play en volledig vrij te programmeren qua CC’s.

ronten
Junior Member

74 berichten

Geplaatst - 30/06/2025 :  21:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Je mag de hashtgs met getallen wegdenken
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000