Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Expansion saven via WiFi
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 24/07/2014 :  14:10:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb gemerkt dat het saven van Expansion Voices in de Tyros5 via WiFi veel sneller gaat dan via de USB stick.
Ik meen me te herinneren dat dat in het begin niet (veel) uitmaakte en dat het via WiFi ook weleens mis ging.
Met update 1.05 is er iets veranderd aan de Wireless verbinding en dat zou de oorzaak kunnen zijn.
Via USB-stick duurt 450 MB bij mij ongeveer 20 minuten en via WiFi 2,5 minuut!
En kopieëren naar de USB-stick is dan ook niet meer nodig.

Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan.

Gr. Richard


laakies
Advanced Member

1613 berichten

Geplaatst - 30/07/2014 :  10:56:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Nou profiteren.....

Ik vind het een en al rampzalige handelingen om extra voices op je Tyros te krijgen.

één verandering en je zit weer een dik uur te wachten totdat alles geformatteerd en geïnstalleerd is.

Nou zul je dit wel niet veel doen, maar toch heel die YEM manager voor de voices is zwaar k l o t e

Zal september maar weer afwachten voor de nieuwe aangekondigde update.

Maar hiermee heeft Yammie een flinke steek laten vallen voor mij althans.

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio
Bezoek eens mijn website:
www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros

Bewerkt door laakies op 30/07/2014 10:57:17
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 30/07/2014 :  12:13:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Toine, ik ben met je eens dat dat formatteren erg lang duurt.

Als je het via de USB stick doet wordt het flashgeheugen altijd geformatteerd, ook als je slecht 1 voice hebt toegevoegd.
Bij mij duurt dat overigens geen dik uur, maar ongeveer een kwartier en dan nog een minuut of 5 om de data te schrijven.

Maar wat ik probeer aan te geven is, dat het via wifi anders gaat. Er wordt dan bij een update niet eerst geformatteerd maar direct geschreven.

Het lijkt erop dat dan alleen de veranderingen worden aangebracht.
YEM leest eerst de data van de Tyros en brengt vervolgens alleen de veranderingen aan.
Bij mij duurt 1 voice toevoegen ongeveer 2 minuten.

Probeer dat eens en laat me weten hoe het bij jou gaat.

Vr. gr.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

h.garnier
Average Member

181 berichten

Geplaatst - 30/07/2014 :  16:34:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo richard, ik vraag me af wat je bedoelt via wifi.
Eerst deed ik wifi van de laptop naar de wifi van de tyros via wifi netwerk.
Formateren en opnieuw instal ging vanzelf via de expansion manager, dus 1 uur zeker kwijt.
Ik had 2 voices erbij gezet.
Daarna hetzelfde gedaan maar dan van de wifi van de laptop rechtstreeks naar de wifi van de tyros zelf.
De uitkomst was hetzelfde....hoe jij het binnen 2 minuten doet zonder dat het geheugen wordt geformateerd.....ik ben benieuwd.
Zit dit misschien in de instelling van de expansion manager???

Groetjes Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Hanswiel
Senior Member

888 berichten

Geplaatst - 31/07/2014 :  09:53:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hanswiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik heb ook wel goede ervaringen met het overzetten van Expansion Voices via Wifi. Dat ging heek snel. Voor een technische onbenul zoals ik niet slecht. Maar als het een uur had geduurd zou ik ook niet geweten hebben hoe dat dan sneller had gekund.

Met muzikale groet,
Hans

Muziek is vreugde,lang leve de vreugde
Musik macht freu(n)de(n)


Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 31/07/2014 :  12:18:11  Toon profiel  Reageer met citaat
@Henk,

Je kunt op twee manieren een library met voices in het Flashgeheugen van de Tyros overzetten.

Methode 1. Met een USB stick.

Via "Save to USB Memory" in de Expansion Manager save je de library op een USB-stick; vervolgens plaats je de stick in de Tyros en kopieer je de library naar het Flashgeheugen via Function - Pack Installation.

Met deze procedure wordt altijd het flashgeheugen geformatteerd en vervolgens wordt de library van de stick naar het flashgeheugen (en een deel naar de harde schijf) overgezet.

Dit duurt bij mij (bij een library van ongeveer 450 MB) ongeveer 20 minuten.

Ik begrijp niet waarom dit bij anderen een uur of langer duurt. De enige verklaring zou dan de snelheid van de USB stick moeten zijn.

Methode 2. Rechtsreeks vanuit de Expansion Manager via het netwerk (wifi)

In plaats van de button "Save to USB Memory", klik je op "Send to Instrument"
In dat geval wordt er kennelijk niet geformatteerd want dan is het hele proces bij een kleine wijziging in de library (bijvoorbeeld 1 voice toegevoegd) in 2 a 3 minuten klaar.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de Expansion Manager nog actief is en de data van de library in de Expansion Manager wordt vergeleken met de data in de Tyros en dat slechts de veranderingen worden overgezet.

Ik heb met deze methode ook getest de ongewijzigde library nogmaals over te zetten en dan geeft de Tyros na ongeveer 30 seconden de melding dat alles gereed is. Kennelijk omdat er niets veranderd is.
Als je datzelfde doet met de USB stick (hetzelfde CPI bestand 2 maal installeren) wordt alles weer geformatteerd en duurt het weer 20 minuten.

Ik gebruik als computer een MAC met de Expansion Manager op een windowspartitie, omdat deze nog niet voor de MAC beschikbaar is. De computer is via een kabel met mijn netwerk verbonden en de Tyros uiteraard via de meegeleverde Yamaha wifi adapter.

Nogmaals, ik kan geen verklaring geven voor het feit dat het bij sommigen altijd een uur of langer duurt. Via wifi zou het verschil in snelheid te vinden moeten zijn in de snelheid van het netwerk.

Vr.gr,

Richard



Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 31/07/2014 :  15:31:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe toevallig kan het zijn. Precies op de laatste dag van juli lanceert Yamaha de MAC-versie van de Expansion Manager.

Dus een mooie gelegenheid om alles nog eens vanaf 0 uit te testen.

Ik ben opnieuw begonnen met een lege library en heb deze vervolgens gevuld met Yamaha en Custom voices (bij elkaar ruim 400 MB).

Deze keer direct geïnstalleerd via "Send to Instrument" (wifi).
Omdat dit een nieuwe library was, werd het flashgeheugen geformatteerd.
Dit nam 15 minuten in beslag en het schrijven van de data nog eens 20 minuten.
Het formatteren duurt even lang als via de USB stick, het schrijven van de data duurt via wifi behoorlijk langer.

Vervolgens heb ik een custom voice aan de library toegevoegd en het geheel opnieuw via "Send to Instrument" verzonden. Het flashgeheugen werd nu niet geformatteerd en het schrijven van de voice duurde 35 seconden.

Conclusie:
De eerste maal installeren van een library gaat sneller met de USB stick, daarna gaan aanpassingen sneller via wifi, omdat er niet meer geformatteerd wordt.

Het zou nog kunnen zijn dat het instellen van de klok op de Tyros een rol speelt in het geheel. Als de klok niet ingesteld is wordt geen aanmaakdatum van de files opgeslagen.

Vr.gr.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

h.garnier
Average Member

181 berichten

Geplaatst - 31/07/2014 :  20:26:11  Toon profiel  Reageer met citaat
@richard, bedankt voor je uitleg.
Ik had vanavond vrij, en ik heb het nogmaals geprobeerd, zelfs 2x met jou methode, maar ik ben er nu even klaar mee.
Zodra ik via wifi verbinding maak om dit over te zetten, gaat hij toch echt eerst formatteren, duurt ongeveer 25 minuten, en daarna volgt de installatie van de pack, duurt ongeveer 40 minuten.
Gelukkig hoef ik dit niet geregeld te doen.
Maar als het zo bij mij zou gaan als bij jou was het mooi geweest om eens een andere sound erbij te zetten om te beluisteren of te testen.
Hoe het kan dat het bij jou niet formateerd en na 3 minuutjes een sound erbij staat is en blijft me een raadsel.
Ik ben benieuwd hoe dit bij andere tyros liefhebbers verloopt.

Groetjes Henk
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1613 berichten

Geplaatst - 31/07/2014 :  23:10:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Ligt er natuurlijk ook aan of je een flashcard (extra geheugen) van 512 mb, 1GB, of 2 GB hebt. scheelt natuurlijk tijd in het formateren.

Maar hoe je het ook doet... via de YEM wordt altijd je flaschcard eerst geformateerd, daarna worden de packs/voices erop geschreven.

Ook als je dat met een usb stick via pack installation doet.


Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio
Bezoek eens mijn website:
www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 01/08/2014 :  09:54:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Toine, ik wil er geen ja-nee spel van maken, maar jouw conclusie dat er altijd eerst geformatteerd wordt is in mijn geval onjuist.

Nogmaals, vanaf de USB stick wordt er altijd eerst geformatteerd, maar vanuit de YEM, via Send to Instrument niet bij een aanpassing.
Ik heb dat diverse malen getest, ook bij opnieuw opstarten van YEM en van de Tyros en er wordt niet geformatteerd na bijvoorbeeld het toevoegen van een voice.

Ik kan nog testen of dat ook geldt bij het importeren van een nieuw pack of het aanmaken van een nieuwe map, maar bij het toevoegen van een nieuwe voice aan een bestaande map wordt alleen de nieuwe data toegevoegd en wordt er niet geformatteerd.

Dat is een enorme winst als je zelf een voice wilt maken en toevoegen.

Mocht het bij jouw toch anders werken dan moet er een verklaring voor te vinden zijn.

Vr.gr.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 01/08/2014 :  12:21:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Als aanvulling op mijn vorige bericht heb ik de volgende test gedaan.

In de YEM:
Create Pack,
Create Normal Voice,
Een paar wave samples toegevoegd
met Back en Save terug naar het overzicht en met Send to Instrument overgezet naar de Tyros

30 seconden!! en de nieuwe voice staat in de Tyros.

Op deze manier is het maken en aanpassen van een Custom voice een stuk eenvoudiger dan voorheen.

Ook na het aanmaken van een nieuw pack wordt er dus niet eerst geformatteerd.

vr.gr.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1613 berichten

Geplaatst - 01/08/2014 :  14:56:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Zal het volgende week is gaan uitproberen.
heb er ff geen tyd voor.

Maar ben blij als het bij je zo kort duurt.....

volgende week weet ik het ook

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio
Bezoek eens mijn website:
www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 01/08/2014 :  15:56:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben benieuwd Toine.

Ik hoor het graag van je.

gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

h.garnier
Average Member

181 berichten

Geplaatst - 01/08/2014 :  17:49:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben ook benieuwd, want bij mij lukt dat niet.
succes alvast toine
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000