Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 LET OP!!!!! softcase
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 5

n/a
deleted

24 berichten

Geplaatst - 29/03/2015 :  21:33:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik verwacht van Yamaha : is dat er een oplossing voor de Yamaha softcase komt. Het lijkt mij dat de softcase een antistatische uitvoering moet gaan krijgen. Met name omdat het advies voor nu is deze softcase, waar nota bene ( Yamaha Tyros 5 ) opstaat, niet meer te gebruiken. Ik heb een Boston tas, maar was van plan om de Yamaha softcase voor de Tyros 5 aan te schaffen. Maar dat is afgeraden. Dat is dus geen oplossing.
Verder wil ik alleen maar fijn en probleemloos van mijn Tyros 5 genieten, net zoals ik van de voorgangers van de Tyros 5 met veel plezier van genoten heb.
Groetjes, Anneke
Ga naar bovenaan de pagina

muzikant
Average Member

231 berichten

Geplaatst - 30/03/2015 :  10:21:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Yamaha moet echt serieus ook naar dit probleem gaan kijken want aan een stuk gereedschap dat het (deels) laat afweten tijdens een optreden heb je als uitvoerend muzikant niets.

Natura Artis Magistra...
Ga naar bovenaan de pagina

n/a
deleted

24 berichten

Geplaatst - 30/03/2015 :  13:55:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb deze week 2 optredens staan. Gelukkig heb ik ook De PSR 950. Ik ga hier maar mij optreden. Dit keyboard kan ik wel in de softcase vervoeren. De Tyros 5, blijft voorlopig op een vaste plek in mijn muziekkamer staan. Ik kan de Tyros 5 niet vervoeren in de zware flightcase, deze combinatie is mij te zwaar ( 30 kilo ). Je zal er rug patient van worden. Dit is echt om te balen. Ik durf er niet op te gokken om de Tyros 5 in de softcase te vervoeren en dan weer een optreden de mist in te laten gaan.
Het blijft voorlopig een probleem. Wie heeft er de Yamaha Tyros 5 softcase? En deze statische elektrische storing? Ik denk erover om Yamaha aan te schrijven. Ik zie op Internet dat de muziekwinkels deze softcases gewoon verkopen. Verder weet ik het ook niet of de storing hier door komt, maar dit verhaal en advies is gegeven door zowel het servicepunt van Yamaha als door de reparatie afdeling van Oostendorp.
Groetjes, Anneke

Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1581 berichten

Geplaatst - 30/03/2015 :  14:13:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Waarom is er geen bericht van Yamaha te vinden over dit onderwerp ?
Het is toch ook in hun voordeel om een waarschuwing uit te laten gaan via de dealers o.i.d.
Ik vind het eerlijk gezegd pas geloofwaardig als er eerst is bewijs komt dat er een "probleem" is , voordat alles en iedereen meteen in "paniek" is .

Soryt

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ga naar bovenaan de pagina

n/a
deleted

24 berichten

Geplaatst - 30/03/2015 :  17:13:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om paniek te zaaien. Maar het advies van het servicepunt van Yamaha en Oostendorp neem ik serieus. Ik hoop voor de Tyros 5 spelers dat ze geen problemen krijgen en met alle plezier kunnen genieten van dit prachtige instrument.
Groetjes, Anneke
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3176 berichten

Geplaatst - 31/03/2015 :  00:22:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Anneke,
Zo langzamerhand begrijp ik er steeds minder van het verhaal:
Als de tas een potentieel 'gevaar'zou zijn, gelden dezelfde risico's voor de PSR. Waarom denk je dat de PSR wél veilig vervoerd kan worden in de case?
Mijn Tyrossen (1, 2, 3, 4 en 5) zijn altijd vervoerd in de schitterende ultra-light (hard) case van Oostendorp. Op de mijne staat Tyros2, heeft tientallen optredens beleefd en nooit ook maar iets gemerkt van statische ladingen.

https://www.oostendorp-muziek.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/oostendorp-lichtgewicht-koffer-yamaha-tyros-234.jpg
Ga naar bovenaan de pagina

thomas
Average Member

209 berichten

Geplaatst - 31/03/2015 :  05:50:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier net hetzelfde , ook een T-2 met deze case , nooit problemen gehad, in gelijk welke weersomstandigheden .
Raar verhaal over die case met de T-5.
Thomas

greetz
Ga naar bovenaan de pagina

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 31/03/2015 :  08:02:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Het gaat hier niet over de lichtgewichtkoffer, maar de softbag met wieltjes. De Yamaha-softbag en nu ook die van Boston.
Anneke is niet de enige. Mij is ook hetzelfde euvel met exact dezelfde uitval bij een T5-76 bekend.
Het advies komt van een Yamaha-servicepunt.

Groet,
Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

omer
Average Member

177 berichten

Geplaatst - 31/03/2015 :  11:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik al jaren een softbag voor het vervoer van mijn keyboard en nu de T-4. Nooit iets gelijkaardig meegemaakt ! Misschien is het genoeg dat je bij de opstelling een blank deel van je keyboard aanraakt zodat hierdoor de eventuele stroom verdwijnt - zoals soms bij het aanraken van je autodeurklink - let er wel op dat je een goed kontakt hebt met de vloer. Dit is geen absolute wijsheid maar wel het proberen waard vooraleer je overgaat tot verdere kosten.
Groeten, Omer
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

860 berichten

Geplaatst - 31/03/2015 :  12:19:18  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruud

Het gaat hier [..] over [..] de softbag met wieltjes. De Yamaha-softbag

Bedoel je deze, Ruud?

Maarten

Bewerkt door maartenb op 01/04/2015 08:46:56
Ga naar bovenaan de pagina

thomas
Average Member

209 berichten

Geplaatst - 01/04/2015 :  12:49:10  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruud

Het gaat hier niet over de lichtgewichtkoffer, maar de softbag met wieltjes. De Yamaha-softbag en nu ook die van Boston.
Anneke is niet de enige. Mij is ook hetzelfde euvel met exact dezelfde uitval bij een T5-76 bekend.
Het advies komt van een Yamaha-servicepunt.

Groet,
Ruud


De vraag is nu , ligt het aan de case of de T-5 ?
Thomas

greetz
Ga naar bovenaan de pagina

micdo
Senior Member

526 berichten

Geplaatst - 01/04/2015 :  18:27:54  Toon profiel  Reageer met citaat
hier vind je een leuk filmpje over statische electrische ontladingen.


http://youtu.be/AhlyMdiLc0E

Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

micdo
Senior Member

526 berichten

Geplaatst - 01/04/2015 :  18:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
esd statische lading ontlading verkoop verhuur klank licht audiovisueel

In de onderstaande tabel zie je de invloed van de relatieve luchtvochtigheid op de statische spanning:

28 % luchtvochtigheid. 80 % luchtvochtigheid
Lopen over een nylon tapijt. 35000 V. 1500 V
Uittrekken van een trui. 25000 V. 1900 V
Lopen over een vinyl vloer. 12000 V. 250 V
Werken op een kunststof tafel. 6000 V. 100 V

Je ziet dat de mens zich tot een behoorlijke potentiaal kan opladen!

Voorbeeld: het hanteren van MOSFET's:
Wat MOSFET's precies zijn, kom je te weten in het hoofdstuk over versterkers. De gate van een MOSFET wordt geïsoleerd door een laagje glas. Als direct resultaat bezit de gate een zeer hoge weerstand, terwijl er geen resistieve of halfgeleiderovergang voorhanden is om statische elektriciteit af te voeren wanneer die zich opbouwt. Stel dat je een MOSFET of een MOSFET-IC in uw handen hebt en je loopt ermee naar de schakeling, prikt de component in zijn voetje en schakelt de voedingsspanning in om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de betreffende component zo dood is als een pier! Vermoord door uzelf! De oplossing is om met je andere hand eerst de printplaat vast te nemen alvorens de component te plaatsen. Daarmee zou je uw statische spanning zijn kwijtgeraakt.

Hoewel elke halfgeleider om zeep kan worden geholpen door een uit de kluiten gewassen vonk, zijn MOS-componenten daar gevoeliger voor omdat de energie die is opgeslagen in de gate-kanaal-capaciteit zodra de spanning is opgelopen tot de doorslagspanning, groot genoeg is om letterlijk een gat te blazen in de dunne oxide-isolatielaag van de gate.
Besluit: Elektrostatische ontlading is bij mensen niet schadelijk voor de gezondheid maar wel lastig. Het schrikeffect kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld uitschiet met je schroevendraaier of wat laat vallen en dat je daardoor iets beschadigd. ESD kan wel schadelijk zijn voor de gezondheid van elektronische componenten wat we hiervoor uiteengezet hebben!

Ik heb na lezen van de meldingen van problemen met de softcase besloten het keyboard te voorzien van aarde. Wel koppel ik na het spelen het keyboard af van het electriciteitsnet. Puur uit bescherming voor piek spanningen en of onweer




Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

josje01
Starting Member

13 berichten

Geplaatst - 01/04/2015 :  18:50:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Statische eleltriciteit vind je overal. Ook de persoon in kwestie kan statisch geladen zijn. Du som nou de hoofdmoot op de softcase te gaan leggen is wat overdreven. Het kan zoveel oorzaken hebben. Het bewijs wil ik dan wel overduidelijk hebben gezien, en niet zoals het is statische elektriciteit geweest, want dat is geen bewijs dat dit door de softcase gebeurt is.

Nogmaals iedereen kan statisch geladen zijn, de gevoelige componenten zijn in de eerste plaats het geheugen. Niet voor niks zijn er speciaal vinger of polshandschoenen met een aarde kabel die de eventueel ontstane elektriciteit afvoert.
Het poetsen van het instrument met een doekje waarin bijvb. nylon is verwerkt kan dit ook veroorzaken en in het aller slechtste geval ook voor schade zorgen.
Ik zou zeggen als het werkelijk zo is dat de case de schuldige is ,zou Yamaha of de dealers toch wel een mededeling naar de klant hebben gedaan? Zo stom zijn ze echt niet hoor, want hiermee halen ze dan een hoop ellende op zich met de verkoop van deze cases. Daarom meer een storm in een glas water.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a
deleted

24 berichten

Geplaatst - 01/04/2015 :  23:43:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Er mag dan wel gezegd worden, een storm in een glas water. Maar, ik heb het niet verzonnen. Het advies komt immers van het Yamaha servicepunt en Oostendorp. Het enige wat ik wil is gewoon zonder allerlei poespas te kunnen spelen tijdens een optreden en niet te hoeven na te denken of er iets van sluiting ontstaat in de Tyros 5, en deze gewoon kan vervoeren, net zoals ik met de Tyros 2 en 4 heb gedaan. Er wordt nu geschreven op het forum over van alles en nog wat, voor wat aansluiten betreft en contact met de Tyros enz. Maar ik denk zo langzamerhand dat de Tyros 5 gevoeliger is voor statische elektrische tijd dan zijn voorgangers. Als ik nooit eerder problemen heb gehad, met de 2 en 4, is het toch iets om over na te denken. Ik gebruik altijd geaard stopcontact en een geaarde stekkerdoos , mijn kabels zijn goed.
Het heeft de aandacht, bij Yamaha en Oostendorp. Daar vertrouw ik op.
Al blijft de Tyros, althans voorlopig, bij mij thuis even op een vaste plek staan, is het geweldig om er op te spelen.Ik ben geen elektronicus, maar weet echt wel hoe ik met mijn instrument om moet gaan.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 5 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000