Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos gerelateerde onderwerpen
 Yamaha lanceert de Genos met teaservideo's
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 4

T-Rossie
Moderator

3170 berichten

Geplaatst - 14/09/2017 :  23:32:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Arno, ik ben ook wat aan het 'meten' geslagen met de foto van Genos en de Tyros(76) over elkaar. De conclusie is dat de Genos ca. 11 cm minder breed is dan de Tyros(76).
Dat valt me erg mee en kan prima in mijn (kleine) wagen op de achterbank.... vast ook wel bij Heiko

Als die 123 cm juist is ga ik voor de Genos met 76 toetsen.

De Tyros 5 (61) meet ongeveer 114 cm.
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3170 berichten

Geplaatst - 15/09/2017 :  15:26:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij wat snapshots uit het filmpje 2

Mooie lange sliders en een verzonken display



Veel meer info op het display



Bewerkt door T-Rossie op 15/09/2017 15:39:06
Ga naar bovenaan de pagina

Heiko
Advanced Member

1577 berichten

Geplaatst - 15/09/2017 :  16:03:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Roel, Als ik de handgrepen van de deuren er af sloop past 'ie precies!

Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt....
als het je neus uit komt is het véél erger!
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

860 berichten

Geplaatst - 19/09/2017 :  13:26:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Yamaha heeft de naam Tyros verandert in Genos. Dat betekent dat ze de ruimte nemen om dingen helemaal anders te doen, zoals bijvoorbeeld de interface van het scherm.

Het rode gedeelte helemaal links onder is in dit plaatje wel donker, maar als je met een fotobewerkingspakket de helderheid omhoog draait, zie je ineens van alles. Deze foto komt van Marcus, van het engelse forum:



Je ziet dat Yamaha afscheid heeft genomen van de vertrouwde wielen voor pitch bend en modulation, en vervangen heeft door een joystick. Vergelijkbaar met Korg.

Het onderste deel van het rode vlak linksboven is verklaarbaar: het zullen de knoppen zijn voor de begeleiding, zoals ACMP, transpose, tempo, autofill, OTS on/off. Ik kan dit niet goed zien en ik speculeer, maar dit is wat ik verwacht.

Het bovenste deel van het rode vlak linksboven is inderdaad vreemd. Ik zie een horizontale schuif, a la de Tyros 5. Dat suggereert weer een Song en Audio recorder/player. Misschien de knoppen voor song pointers?

Tot slot, het rode gedeelte rechtsboven. De onderste knoppen rechts horen gewoon bij Part Select. De zes witte en zwarte knoppen? Geen idee! Marcus meent het woord Assignable te lezen. Ik kan dat er niet uithalen.

Al met al maakt het instrument in eerste instantie inderdaad een wat ongebalanceerde indruk. Maar laten we eerlijk zijn, ziet een Tyros er zoveel beter uit? Op het eerste gezicht heeft de Tyros een zee van knoppen en is nogal intimiderend.

Daarom ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit de echte Genos is. De foto is te professioneel om gefaked te zijn.

We zullen zien...


Maarten
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3170 berichten

Geplaatst - 19/09/2017 :  14:13:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Deze foto is inderdaad veel duidelijker geworden. Al ben ik het niet helemaal eens met het gebiedje 'Style Select', volgens mij zie ik daar staan "Song A en Song B", twee players dus met ertussen een crossfader.

Er staat inderdaad "Assignable"

Leuk hè, dit speculeren/gissen?

Is er al iemand die weet of er meerdere versies komen, zoals 5- 6 of 7 octaven?
Ga naar bovenaan de pagina

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 19/09/2017 :  14:46:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maartenb

....
Al met al maakt het instrument in eerste instantie inderdaad een wat ongebalanceerde indruk. Maar laten we eerlijk zijn, ziet een Tyros er zoveel beter uit? Op het eerste gezicht heeft de Tyros een zee van knoppen en is nogal intimiderend.


dat is uiteraard een subjectieve beleving, maar ik vind de tyros 5 er 1000 keer beter uit zien dan dit plaatje. Voor mij ziet het er uit als 1 grote bende min of meer willekeurig geplaatste interface elementen die hinten naar een tyros layout.


citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maartenb

Daarom ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit de echte Genos is. De foto is te professioneel om gefaked te zijn.



net de andere fotos gezien in deze thread uit het tweede filmpje, en daar zitten wel onderdelen uit deze foto interface in (zoals de zes draaiknopjes).

Toch vind ik dat er een aantal vreemde interface beslissingen genomen zijn op deze foto:
- de knoppen lijken nogal vreemd geplaatst voor een yamaha. Standaard heeft yamaha op elk keyboard of synthesizer een waanzinnig strakke layout voor knop en fader plaatsing. Voor de genos zouden ze daar ineens vanaf gestapt zijn en overal maar willekeurig wat knoppen hebben geplaatst?
- De joystick, waarom zou yamaha ineens overstappen op een 'korg' joystick model? De montage heeft het niet, de bestaande gebruikers zijn dit totaal niet gewend (is echt een andere manier van spelen met je pitchbend).
- De faders, normaal wordt er op een tyros keyboard gewerkt met 8 faders en 1 losse fader. Hier zijn er 9 faders kwa opvolgende nummering, dat is een afwijkende design beslissing van de oude keyboard structuur
- 6 draaiknoppen, ook een vreemde design beslissing, je zou er minimaal 8 verwachten (eigenlijk 9) boven de faders.
- veel lege ongebruikte ruimte aan de rechterkant, vind ik zelf raar, hebben ze in andere keyboards en synths ook niet gedaan, zeker bij een keyboard zou je zoveel mogelijk knoppen moeten geven aan de gebruiker om zijn performance makkelijker te maken zoals rechtstreekse toegang tot stylen en voice groepen (die paar knopjes die er nu op staan zijn niet voldoende voor gemakkelijke toegang).


Al met al vind ik zelf de tyros 5 er vele malen mooier en toegankelijker uitzien. Het zou natuurlijk kunnen dat dit de daadwerkelijke genos is, maar dan lijkt het er op dat ze wel heel veel op het touch screen gaan vertrouwen voor de dagelijkse bediening, dit doen ze op de montage ook niet , die is daar ook ondersteunend.

Het is in ieder geval een goede foto voor de hype trein die nu volledig op gang is op het internet, de genos wordt overal besproken en iedereen is erg geinteresseerd in de daadwerkelijke mogelijkheden en look en feel. Dus dat hebben ze goed voor elkaar!

Bewerkt door QuiRobinez op 19/09/2017 15:13:30
Ga naar bovenaan de pagina

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 21/09/2017 :  12:58:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
De specificaties zijn uitgelekt:

Product Name: Digital Keyboard (Yamaha Genos)
Dimensions (W x D x H): 1234 mm x 456 mm x 138 mm
Weight: 13.0 kg
Keyboard: 76 keys(FSX) Initial Touch/Aftertouch
Controllers: Joystick, 6 Knobs, 9 Crossfader, Art.1, Art.2, Art.3
Display: TFT Colour Wide VGA LCD (800 x 400 dots / 9 inch) Touch Screen
Sub Display: OLED (Live Control View / 589 x 48 dots)
Tone Generation: AWM Stereo Sampling, AEM Technology
Polpyhonie: 256 (max.)
Number of Voices (Presets): 1.652 Voices + 58 Drum/SFX Kits
Featured Voices: 10 Revo Drums/SFX, 76 Ensemble, 390 Super Articulation, 75 Super Articulation2, 82 MegaVoices, 40Sweet, 81 Cool, 160 Live, 24 Organ Flutes.
Number of Styles: 550 (491 Pro, 39 Session, 10 Free Play, 10 DJ)
Expansion Voice: Yes (max. 1.8 GByte Onboard)
Storage: Internal Memory (58 GByte) / External USB Flash Drive
Microphone: Yes (Combo Jack) +48 Phantom Power

Bewerkt door QuiRobinez op 21/09/2017 13:19:52
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3170 berichten

Geplaatst - 21/09/2017 :  14:58:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat ziet er best wel indrukwekkend uit!
De breedte precies zoals Arno had 'berekend'.
Alleen een 76 toetsen versie met een bescheiden breedte en gewicht. (Smaller en lichter dan de T5-76)
Een 9" display bijna de afmetingen van een iPad.

Dubbele polyphony t.o.v. Tyros5
Bijna 400 meer voices
Expansion geheugen op moederboard geinstalleerd, dus niet meer de noodzaak om extra geheugen erbij aan te schaffen. De verwachting is dat er geen gewone (draaiende) harddisk meer in zit maar een (bewegingsloze) SSD wat een flinke vooruitgang is.

Op het psrtutorial-forum zijn nog meer details te vinden.
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

860 berichten

Geplaatst - 21/09/2017 :  20:13:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij nader inzien twijfel ik toch een beetje bij deze "specs".

Een Wide VGA van 800 x 400 pixels? Kan een typefout zijn, maar wide VGA is 800x480 pixels.

Een OLED scherm met een resolutie van 589x48? Vind ik ook een heel rare resolutie.

Ik weet het nog niet.


Maarten
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3170 berichten

Geplaatst - 22/09/2017 :  12:20:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Snapshots uit teaser #3

Opvallend is de iets andere vorm van de buttons/knoppen... iets hoekiger.




Bewerkt door T-Rossie op 22/09/2017 12:21:26
Ga naar bovenaan de pagina

Ezra
Average Member

206 berichten

Geplaatst - 22/09/2017 :  20:37:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Die 589x48 OLED bevindt zich waarschijnlijk boven de sliders, links van het scherm... Dat is een heel plat rechthoekig schermpje zover ik kan zien op de teasers en foto's. Qua verhouding klopt het wel.

citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maartenb

Bij nader inzien twijfel ik toch een beetje bij deze "specs".

Een Wide VGA van 800 x 400 pixels? Kan een typefout zijn, maar wide VGA is 800x480 pixels.

Een OLED scherm met een resolutie van 589x48? Vind ik ook een heel rare resolutie.

Ik weet het nog niet.


Maarten




Download hier mijn Tyros-songs...
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

860 berichten

Geplaatst - 22/09/2017 :  21:10:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Ezra,

Ik twijfel niet aan het OLED scherm, dat zit inderdaad boven de sliders en draaiknoppen. Ook twijfel ik niet aan dat het scherm breed is en nauwelijks hoog.

Ik twijfel alleen aan de resolutie. 48 px hoog zou nog kunnen, maar 589 px breed? Wat is dat voor getal?

Daarnaast heeft Yamaha nog nooit de resolutie van de Montage vrijgegeven voor zover ik weet, hoewel ik vermoed dat het 800x480px is, dus waarom zou dat voor de Genos wel vrijgegeven worden?

Nogmaals, ik speculeer en misschien zeg ik straks "het klopte toch" maar totdat ik de echte specs heb, ben ik wat voorzichtig met de specs van deze persoon.

Leuk hè, dit gespeculeer?


Maarten
Ga naar bovenaan de pagina

Ezra
Average Member

206 berichten

Geplaatst - 23/09/2017 :  09:45:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is een wat vreemde maat idd, maar wellicht is het schermpje speciaal gemaakt voor het grafische ontwerp dat is gemaakt. Dus, scherm volgt ontwerp ipv ontwerp volgt scherm.

En ja, ik vind het speculeren prachtig. En ik vind het vooral prachtig dat sommigen een beetje verbolgen zijn over de marketing van Yamaha. Dat ze niet gelijk alles vrijgeven... niks meer, niks minder dan puur ongeduld. Als Yamaha zich aan de releasedatum zou houden, wisten we nu nog niks... Het is bij elk nieuw keyboard hetzelfde, het valt tegen, gezeur over de prijs, hij moet wel heel goed zijn anders hou ik mijn oude keyboard, enz enz. En straks wordt iedereen bij de eerste de beste demo weer weggeblazen en staan we netjes in de rij bij Oostendorp Ook dat deel van het proces vind ik prachtig... we zijn zó voorspelbaar met zijn allen...


Download hier mijn Tyros-songs...
Ga naar bovenaan de pagina

Audyaplayer
Junior Member

57 berichten

Geplaatst - 23/09/2017 :  10:22:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Grote jongen,1234mm,vond de T6 ook al veel te groot,en als ie idd maar 13 kg weegt,veel plastic aan boord dus,jammer,mijn T5 daar laat de lak ook van los op de hoekrandjes en zeer gevoelig voor krasjes,hoeanders is dat met de Ketron SD9 die ik ook in mijn bezit heb,aluminium huis en kras/slijtvast,dus yamaha,voor jullie topmodel hoop ik niet op een afwerking met veel plastic,kijkt,voelt zo goedkoop aan.
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3170 berichten

Geplaatst - 23/09/2017 :  10:32:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Een t6 bestaat niet maar je bedoelt waarschijnlijk met 76 toetsen. De consructie van de kasten is overigens zeer doordacht en stevig, daar waar afscherming noodzakelijk is past yamaha metaal toe.
Het is een misvatting dat een keyboard beter zou zijn met een stalen behuizing


Bewerkt door T-Rossie op 23/09/2017 10:38:07
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 4 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000