Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos gerelateerde onderwerpen
 ForScore of Songbook+
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Genos not yet 1956
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 18/12/2018 :  18:21:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Gda allen,
Ik wil mijn bladmuziek gaan digitaliseren en daarna via tablet (bij voorkeur via een Apple)gaan gebruiken/weergeven. Echter ik ben er nog niet uit welk van bovenstaande programma's ik daarvoor wil gaan gebruiken,of misschien volgen via deze weg nog andere gebruikerstips.
Ik ben dus benieuwd naar gebruikers ervaringen van personen die een van deze of andere programma's met hetzelfde doel gebruiken.
Tevens zijn tips omtrent het te gebruiken tablet formaat welkom.

Groet Sjimmie

Aaad
Average Member

101 berichten

Geplaatst - 18/12/2018 :  22:31:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Om te beginnen moet je eerst duidelijk hebben welk format je wil gebruiken. Het meest voor de hand liggend is het pdf format.
Dit is nl op alle soorten apparatuur te gebruiken.
Verder zal je alle muziekbladen moeten scannen,een duidelijke naam geven en in pdf opslaan.
Hierbij komt nog dat je de muziek die uit meerdere bladen bestaat op volgorde moet samenvoegen, anders is het niet bruikbaar tijdens het spelen. Voor het uitlezen van pdf bestanden zijn vele app's voor handen en je zal voor jezelf moeten uitmaken welke het makkelijkst werkt.
Voor de windows pc gebruik ik zelf foxitreader, omdat ik daarin aantekeningen kan toevoegen.
Een advies voor een apple, windows of android apparaat is ook niet te geven.
Dit is nl een persoonlijke voorkeur, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een 12 inch scherm. Aangezien deze behoorlijk aan de prijs zijn kan je misschien beter een 10 inch overwegen

Aad

Bewerkt door Aaad op 19/12/2018 11:12:46
Ga naar bovenaan de pagina

Wim ter Schiphorst
Average Member

230 berichten

Geplaatst - 19/12/2018 :  18:28:02  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Genos not yet 1956

Gda allen,
Ik wil mijn bladmuziek gaan digitaliseren en daarna via tablet (bij voorkeur via een Apple)gaan gebruiken/weergeven.



Sjimmie. Als je bedoeld,muziek lezen vanaf een tablet/Ipad zijn er de volgende programma's
Voor tablet android "MobilesheetsPro" Apple "Songbook+", "Onsong"
van mobile etc en Songbook zijn gratis demos te downloaden voor het uitproberen. Laatste 2 zijn ook makkelijk te koppelen met de Genos.

Maar zoals Aaad al zei. Je moet eerst je al bestaande bladmuziek scannen in pdf of msc formaat. Of zelf via een notenprogramma maken. Musescore is een gratis programma om dat te doen.
Wim
Ga naar bovenaan de pagina

Henk21
Junior Member

79 berichten

Geplaatst - 19/12/2018 :  20:54:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Sjimmie
volgens mij heb je dit al en keer in een ander item gevraagd
Ga naar bovenaan de pagina

Genos not yet 1956
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 20/12/2018 :  00:03:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Gda Henk dit is enigszins juist maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar het gebruik van forScore t.o.v Songbook+ daar ik er nog niet uit ben welke app in de praktijk het meest gebruiksvriendelijk is.
Tevens verneem ik graag van gebruikers die bladmuziek via een tablet gebruiken welk formaat (afmetingen evt in inch) tablet zij gebruiken.
Ik neem aan dat niet iedere afmeting van een tablet even prettig afleest. Er zullen in de praktijk door personen toch wel verschillende formaten in gebruik zijn.

Groet Sjimmie
Ga naar bovenaan de pagina

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 20/12/2018 :  00:34:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
al die apps zijn eigenlijk wel goed, zelf heb ik na lang onderzoek gekozen voor onsong, die vond ik erg handig, zeker met het makkelijk kunnen opzoeken van songs op internet en die dan toevoegen in fakebook notatie. Maar ook mijn score sheets heb ik erin. Dit wordt dan gesynchroniseerd via dropbox tussen mijn ipad en iphone onsong app zodat ik deze op beide altijd dezelfde song libraries bij mij heb.

onsong videos kun je hier vinden : http://onsongapp.com/videos/
(onsong is op dit moment flink in de kerst aanbieding in de apple store)


Bewerkt door QuiRobinez op 20/12/2018 00:35:30
Ga naar bovenaan de pagina

Genos not yet 1956
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 20/12/2018 :  00:52:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Gda QuiRobinez welk formaat IPad gebruik je als ik vragen mag een IPhone lijkt mij niet prettig, alhoewel misschien gebruik je nog "jonge" ogen. Wat is fakebook notatie?

Groet Sjimmie
Ga naar bovenaan de pagina

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 20/12/2018 :  13:39:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Genos not yet 1956

Gda QuiRobinez welk formaat IPad gebruik je als ik vragen mag een IPhone lijkt mij niet prettig, alhoewel misschien gebruik je nog "jonge" ogen. Wat is fakebook notatie?

Groet Sjimmie



ik gebruik 9,7 inch ipads (air 2's) dus de standaard grootte.
Ik moet wel zeggen dat het voor bladmuziek op het randje is kwa grootte, maar het is zeker wel te doen. Bladmuziek op de iphone is inderdaad niet echt handig, maar voor de fakebook notatie nummers is een iphone ook prima te doen.

Fakebook notatie is de term voor muziek waarbij de tekst uitgeschreven staat met op de juiste plekken boven de tekst het akkoord wat daar gespeeld moet worden. Fakebook notatie zie je ook voor songs met de melodielijn in noten en dan staan ook de akkoorden erboven. De akkoorden worden uitgeschreven met hun naam zoals bijvoorbeeld Am (a mineur is dit) of A7/B (A 7 akkoord met een B als bas root noot), etc.

Voor fakebook notatie (alleen tekst, geen bladmuziek) kun je in onsong uit honderdduizenden songs online zoeken en die dan toevoegen. Onsong heeft dan een functie die automatisch de akkoorden detecteert en die in een inverse kleur boven de teksten zet.

Zo had ik bijvoorbeeld deze week een stijl op het keyboard voor de song Driving home for christmas - Chris Rea, die had ik nog niet in onsong en wat ik dan doe is dat je in onsong kiest voor Nieuwe song via internet, dan kies je in het zoek venster wat sleutelwoorden: Driving Home Chris Rea en dan druk je op zoek, dan krijg alle songs die daaraan voldoen. Dan druk je op het vergrootglas voor de song om een preview te zien en als die bevalt dan druk je op importeer. Dan heb je de song tekst plus alle akkoorden aan je songlibrary toegevoegd.

Uiteraard kun je kiezen bij fakebook notatie in welke toonsoort je de song wilt spelen en dan worden alle akkoorden daarop automatisch aangepast. Superhandig en supersnel.

Het zoeken van songs werkt voor de meest bekende tracks sowieso, wel is het zo dat als je hele nederlands achtige songs zoekt dat die vaak niet online beschikbaar zijn, bijvoorbeeld conny van den bos - roosje mijn roosje zul je niet vinden. Maar al het wat meer populairdere werk wel.

Aan elke song kun je daarnaast ook een mp3 koppelen als backing track als je dat zou willen of je koppelt je midi program changes eraan zodat de juiste song in je songbook op je keyboard geopend wordt.

Al je toevoegingen worden automatisch gebackuped in de cloud opslag van je keuze, daarnaast kun je songbooks delen met anderen als je dat zou willen, en zelfs als je in bijvoorbeeld een band speelt kun je jouw scoresheets zo sturen naar de ipads van je bandleden in realtime zonder dat ze deze hoeven te hebben in hun eigen songbook.

En dat zijn maar een paar functies van het programma, zo kun je bijvoorbeeld met de Console addon in de webbrowser op je pc alle songs aanpassen / beheren, je songbooks maken en ga zo maar door. Het kan vele malen meer als songbook+ en zeker nu met die 50 procent korting is het een aantrekkelijk pakket.

Maar de videos uit de vorige link laten goed zien wat er mogelijk is.

Bewerkt door QuiRobinez op 20/12/2018 14:22:25
Ga naar bovenaan de pagina

Henk21
Junior Member

79 berichten

Geplaatst - 20/12/2018 :  16:40:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Sjimmie
ik gebruik een 12"Ipad deze is goed leesbaar gebruik al jaren naar volle tevredenheid Songbook + vooral de koppeling tussen de bladmuziek en de registratie,s vind ik erg prettig.
En zoals met alles als je eenmaal weet hoe te gebruiken is het simpel
Mvg Henk
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000