Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Midifiles en MP3's legaal en toch illegaal

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
n/a Geplaatst - 26/07/2008 : 10:41:40
Ten eerste wil ik niemand ongerust maken maar het volgende verhaal stemt toch tot nadenken :

Een goede collega DJ koopt zijn midifiles en MP3's legaal van internet ( i-tunes enz... ).
Hij heeft daar uiteraard de factuur van , zodat hij kan bewijzen dat deze niet illegaal zijn.

Nu maakt hij van zijn desktop, waar zijn legale midi's en mp3's op staan een copie naar zijn laptop met een legaal programma waar hij mee gaat draaien op allerhande feesten.

Nu kreeg hij onlangs op een optreden, controle van de bevoegde auteursrechterlijke instanties ( SABAM ) .

Wat is er nu het geval: hij mag niet gaan draaien met copies op een andere P.C. of laptop, terwijl hij toch kan bewijzen dat deze legaal zijn aangekocht

Hij kreeg een boete van een niet mis te verstane bedrag nl. 2.500 €.

Na enig zoekwerk van mijn collega is de conclusie :

Je koopt een midifile of MP3 via internet maar je mag deze NIET copieren naar gelijk welke andere geluidsdrager zoals :
HD, USB stick, mp3 player, CD enz...

Dit betekent, van het moment dat er een copie is ( op gelijk welke manier ook ) en je brengt dit ten gehore van een publiek ben je strafbaar ...

Ik ben dus redelijk geschrokken toen ik dit hoorde vanmorgen.

sis

1 x Tyros2, 2 x RCF ART 525 A , 1 sub RCF TTS12A ( goed voor 2.500 watt ) mengtafel: Dynacord CMS 1000 + een berg micro's ( Shure ) en kabels tasker, neutrik pluggen
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
n/a Geplaatst - 15/08/2008 : 15:25:30
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter

Hallo,

http://www.poppunt.be/index.php?option=com_content&task=view&id=1382&Itemid=28

Inderdaad, zie mijn openingspost
iedereen weze gewaarschuwd, zoals ik al zei
sis

Wow de AW 1600 of de tascam 2488 komt eraan ????????
Peter Geplaatst - 15/08/2008 : 12:34:01
Hallo,

http://www.poppunt.be/index.php?option=com_content&task=view&id=1382&Itemid=28
n/a Geplaatst - 27/07/2008 : 14:14:29
Inderdaad er is een ledenvergadering , maar dat wil daarom niet zeggen dat je daar aanwezig kunt zijn.
T'is bij mij al 2 jaar geleden .
Dan krijg je achteraf een naslagwerk , maar heb geen zin om daar mijn kostbare tijd aan te verspelen want terwijl je dit leest zijn er ondertussen nieuwe wetten in de maak

Wat Buma betreft, ik durf het niet met zoveel woorden zeggen maar het zijn bloedzuigers
Ik heb nog steeds voor een aanzienlijk bedrag aan rechten te goed die ze niet eens uitbetalen.
Enfin er zijn ermee mensen bezig ( al 4 jaar )

sis

1 x Tyros2, 2 x RCF ART 525 A , 1 sub RCF TTS12A ( goed voor 2.500 watt ) mengtafel: Dynacord CMS 1000 + een berg micro's ( Shure ) en kabels tasker, neutrik pluggen
Louis Geplaatst - 27/07/2008 : 12:40:55
In het geval van Sis hebben we het over de situatie in Belgie en die is dus wellicht anders dan die in Nederland. In Nederland hebben we te maken met de Buma/Stemra die voor de artiestenen, kunstenaars een vergoeding incasseert die toegekent is door de wet.

In Belgie is er de Sabam, dit is een "vereniging " die zorgt voor het incasseren van een vergoeding toegekent door de koning.
Ik snap dan ook die vennoot niet ? Er is een algemene ledenvergadering.

Sis bel gewoon met een medewerker van de juridische afdeling muziek van het Sabam, het nummer staat gewoon op hun site!

m.vr. gr. Louis
ruudje Geplaatst - 27/07/2008 : 11:17:02
tjee wat een lekker simpele wet zeg,ik heb nooit beter geweten of je mag 1 kopie maken voor je eigen archief,en de orgine midifile of wat dan ook gebruiken voor het geval van.

maar stel dat je een crash krijgt,mag je dan wel opeens die kopie gebruiken??

ik vind het allemaal maar moeilijk hoor!

gr ruudje
n/a Geplaatst - 27/07/2008 : 10:43:14
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heiko

En wat wanneer zoals in de meeste gevallen wij voor particulieren werken die een zaal gehuurd hebben in een restaurant? Wie is dan de klos om te betalen? En hoe regel je dat?
Grtz, Heiko

In dit geval betaald de eigenaar of restaurant-uitbater een jaarlijkse bijdrage aan de auteursrechten, dit is een forfaitair bedrag die bepaald wordt door de grote ( voerkante meter ), omvang van de zaal, het aantal feesten per jaar en het aantal bezoekers.
Zo heb ik veel optredens in restaurants, feestzalen, buurthuizen in Zeeuws-Vlaanderen.
Daar heb ik het enkele jaren geleden nagevraagt.

Dus Heiko, als muzikant heb je geen probleem en zit je altijd op rozen.

The player ( Frans ) was me net iets voor

Maar ik zit liever op wat anders , als je begrijpt wat ik bedoel
sis

theplayer Geplaatst - 27/07/2008 : 10:42:44
Hoi Heiko,

Ligt het nog steeds bij de eigenaar van het restaurant, want die verhuurt de zaal.
Groetjes,

Frans

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
http://home.hccnet.nl/f.lijflander
Heiko Geplaatst - 27/07/2008 : 10:07:36
En wat wanneer zoals in de meeste gevallen wij voor particulieren werken die een zaal gehuurd hebben in een restaurant? Wie is dan de klos om te betalen? En hoe regel je dat?
Grtz, Heiko
n/a Geplaatst - 26/07/2008 : 20:59:34
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theplayer

Overigens dien je eigenlijk ook te betalen voor nummers die je 's avonds gebruikt bij een optreden.
Maar meestal die de eigenaar van het bedrijf dat.
Groetjes,

Frans

Hallo Frans, ik weet voor 100 % zeker, heb het nagevraagd aan alle bevoegde instanties .
De auteursrechten worden ten allen tijde betaald door de organisator.
Dus laat je niks aansmeren door sommige eigenaars of organisatoren.
sis

theplayer Geplaatst - 26/07/2008 : 20:26:04
Hoi Heiko,

Het ging volgens mij over het gebruik van Legale bestanden, die ergens anders op waren gezet.
Volgens mij is dat hetzelfde als een thuiskopie.
Volg gewoon de wet en niet de wens van mensen die ook denken een eigen wet te kunnen maken.
Je weet, als het in de staatskrant heeft gestaan, pas dan..........
Ik weet dat ze graag op alle mogelijke manieren hun zakken proberen te vullen.
Maar twee keer betalen voor één aanschaf is mij te gek.
Overigens dien je eigenlijk ook te betalen voor nummers die je 's avonds gebruikt bij een optreden.
Maar meestal betaalt de eigenaar van het bedrijf dat.
Groetjes,

Frans

Soneg Geplaatst - 26/07/2008 : 16:54:15
In Nederland mag je wel van elk product een back up kopie maken,
en daarmee optreden en/of werken.
In belgie en duitsland schijnt dit wat moeilijker te liggen.
Je kunt natuurlijk alles op een losse stick of mini Hdd zetten en per stuk inladen en dan loskoppelen.,men gaat je neem ik niet fouilleren om te kijken of je wat illegaals bij je hebt ? (lijkt wel doping controle) laat ze alsjeblieft echte boeven gaan vangen in plaats van mensen hun hobby vergallen.

Soryt

Heiko Geplaatst - 26/07/2008 : 16:14:54
Hoi Frans,
Ik ben mischien wel hardleers, of het komt door het warme weer, maar jou verwijzing naar die page over thuiskopie begrijp ik niet helemaal. Dit gaat toch over optredens met gebruik van legale, gekochte software?. Ik krijg het gevoel of ik anders beter thuis kan blijven: "Want je weet maar nooit..."
Sneakyman Geplaatst - 26/07/2008 : 15:23:32
(edit) Ow, zie dat Frans al een link heeft gestuurd, nou : hier nog een verhaaltje, minder goed dan dat, maar toch

Dit vind ik wel een heel raar verhaal, want ook al heb je de copy mee om mee te spelen, is het nog steeds voor backup. Je wilt toch de origineel houden? Als je die kwijt bent, ben je nog verder van huis .

Maar toch begrijp ik het wel . Je koopt een midi/ mp3 of wat dan ook voor eigen gebruik. Dit zit ook in de prijs inbegrepen. Eigen gebruik is dus 1 computer . Als je het dan naar een andere computer /Keyboard gooit, is het uploaden.(hoewel ik denk dat keyboard toch iets anders is) Uploaden is nou illigaal . Je kan het dan natuurlijk wel met usb kabel verbinden en dan er direct opgooien (is het alleen downloaden, waardoor het weer niet illigaal is). Maar dan mag je nog steeds geen copy ervan maken...

Toch is het dan alleen voor eigen gebruik!!! Dus als je het laat horen aan anderen /geeft aan anderen buiten jou om, ben je ook weer illigaal bezig. Als ik het goed heb, kun je hier auteursrechten geld voor betalen, maar weet niet hoe dit zit met midi files: weet er verder echt niks van af hoe dit zit. (soort bedrag per maand dat je alles gewoon mag laten horen buiten jou om)

Heb eerder al eens uitgezocht hoe het nou zit met muziek etc. en illegaal/ legaal. Maar in Nederland is het toch vaak onduidelijk... Ook is het anders met MP3-Speler, want je hebt nu I-tunes en vele andere sites speciaal voor MP3-Speler, dus weet eigenlijks wel zeker dat dat anders is

Misschien nog tegen in gaan? Zien hoe ver hij komt...

Gr. Menno
theplayer Geplaatst - 26/07/2008 : 15:21:16
Hallo,

Lees deze pagina eens door.
Misschien kun je daar mee duidelijkheid vinden.
Groetjes,

Frans

n/a Geplaatst - 26/07/2008 : 15:09:23
Ik heb even de auteursrechten bekeken van mididesign.
Hier staat dus klaar en duidelijk dat er copie mag gemaakt worden voor backup of archievering !!!!!!!!
Nergens staat vermeld dat je de copie mag gebruiken voor optredens...

2. AUTEURSRECHT - De auteursrechten van de Mididesign werken zijn niet overdraagbaar door deze licentie. Alle auteursrechten en eigendomsrechten van het materiaal en bijhorende documentatie (songteksten, gedrukt of in ASCII formaat) blijven de unieke eigendom van Mididesign. Internationale auteurswetten en naburige rechten beschermen alle materiaal dat beschikbaar is op deze website. U mag (1) kopie nemen van het bestand voor backup of archivering.

sis

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000