| O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
| Carola |
Geplaatst - 10/05/2012 : 18:55:03 Hoi allemaal,
Ik zoek een boek of DVD met tips en uitleg om een eenvoudige melodielijn op te leuken en professioneler te laten klinken door deze aan te vullen met akkoorden bij de rechterhand bij het spelen op een keyboard en links natuurlijk ook gebruik te maken van een style en akkoorden.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Carola |
| 15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
| Carola |
Geplaatst - 12/05/2012 : 18:57:47 @Wim: Bedankt voor je reactie. Dat is niet zo maar even gedaan.... Vanavond en morgen heb ik helaas geen tijd, maar ik ga het zeker proberen. Ik ben erg nieuwsgierig geworden. |
| tyro |
Geplaatst - 12/05/2012 : 14:23:44 Nee dat gaat zo alleen maar op als je bijv. Right 1 opneemt en zelf speelt.
Je speelt een midi-file dus de melodie track moet bijv. Right 1 aansturen. Wel bij het opnemen HARMONY/ECHO aanzetten anders wordt de melodie alleen opgenomen
Je moet dus een midi setup instellen zodat de melodie bijv. track 4 Right 1 aangestuurd wordt.
Maak eerst in function > midi > tab USER eventueel een vrije plek om op te slaan. Open uit Preset of User : MIDI OFF als uitgangs positie. Save deze vast in de User met een andere voor jouw duilijke naam. Edit > Tab Transmit.
Van uit gaande dat jouw melodie lijn op Song CH4 staat en op wil nemen in Song CH5.
Ga naar Tab TRANSMIT en stel op part SONG CH 4, channel in op MIDI A/USB en alleen note eventueel PB en AT erbij als je Pitchbend en Aftertouch info ook wil opnemen. Is de melodie bij jouw op een ander channel doe dan dit bij het betereffende channel.
Ga naar Tab RECEIVE en stel bij CHANNEL : MIDIB/USB2 CH4 de part in op KEYBOARD en alleen note eventueel PB en AT erbij als je Pitchbend en Aftertouch info ook wil opnemen.
Save de midi-setup.
Maak een midi verbnding met een midi kabel tussen Midi A out en Midi B in (binnenste 2 midi aanluitingen
Ga in de Song naar het begin of punt waar de melodie begint. Druk dan bijv. Channel 5 + Rec en stel dit in op Richt 1 Zo gauw je rec drukt start de opname en stop stopt de opname.
Bij score op track 5 staat dan de nieuwe track met harmony noten. Je kan dan door verschillende harmony te kiezen en weer opnemen vergelijkingen maken.
Kom je er niet uit hoor ik het wel.
Groeten Wim
|
| Tyrooster |
Geplaatst - 12/05/2012 : 14:02:47 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Carola [Wat bedoel je precies met riedeltjes? Bedoel je hiermee improvisaties op lange melodienoten of tussen de melodie in tijdens pauzes?
Beide, het zal wel drents dialect zijn.  Groet'n uut Ass'n
Jaap Tyros4fun |
| Carola |
Geplaatst - 12/05/2012 : 13:52:17 @Wim: Ik heb net even vlug de melodietrack van een midifile afgespeeld en een andere track van de midifile op REC gezet en het knopje HARMONY/ECHO aangezet. Ik dacht al, zo simpel kan het niet zijn en inderdaad dat werkt niet. Kun je me uitleggen hoe je het bedoelt.
Je kan zelfs een melodie track in een song/midi-file afspelen en tegelijk in een andere track met HARMONY/ECHO opnemen. Dan hoef je zelf niet iedere keer de melodie foutloos te reproduceren.
Groetjes,
Carola |
| Carola |
Geplaatst - 12/05/2012 : 13:43:12 @Frans en Wim: Wauw, nu wordt het heel interessant! Bedankt voor jullie reactie! Dat ga ik uitproberen! |
| fransonline |
Geplaatst - 12/05/2012 : 13:40:18 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door tyro
Je kan ook gebruik maken van voice effect HARMONY/ECHO als je de melodie speelt met HARMONY/ECHO aan en het opneemt.
Zo kan je de verschillende harmony noten uit lezen bij de score. Je kan je ook verschillende HARMONY/ECHO uitproberen.
Je kan zelfs een melodie track in een song/midi-file afspelen en tegelijk in een andere track met HARMONY/ECHO opnemen. Dan hoef je zelf niet iedere keer de melodie foutloos te reproduceren.
Groeten Wim
Goede tip!
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
| tyro |
Geplaatst - 12/05/2012 : 13:30:44 Je kan ook gebruik maken van voice effect HARMONY/ECHO als je de melodie speelt met HARMONY/ECHO aan en het opneemt.
Zo kan je de verschillende harmony noten uit lezen bij de score. Je kan je ook verschillende HARMONY/ECHO uitproberen.
Groeten Wim |
| fransonline |
Geplaatst - 12/05/2012 : 13:18:24 Probeer een midi van de song te vinden op internet. Open dit in een midi notatieprogramma (ik gebruik Notation Composer). Je krijgt dan verschillende (midi) sporen te zien, waar veelal informatie te vinden is voor het spelen van een 2e stem en/of 'riedeltjes'.
Je kunt deze midi uiteraard ook op je Tyros afspelen als aanvulling op de tip van Jaap.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
| Carola |
Geplaatst - 12/05/2012 : 12:24:01 @Jaap: Bedankt voor je reactie! Een leuk idee dat opnemen, dat zal ik zeker uitproberen. Wat bedoel je precies met riedeltjes? Bedoel je hiermee improvisaties op lange melodienoten of tussen de melodie in tijdens pauzes?
@Martijn: Ik ga vanmiddag naar de muziekwinkel om "Popsongs spelen Zo doe je dat" in te kunnen zien. Ik ben erg benieuwd!
Groetjes,
Carola |
| Tyrooster |
Geplaatst - 12/05/2012 : 11:41:53 Hallo Carola. Je hebt een leuk onderwerp losgemaakt, dat blijkt wel.
"De theorie legt de grondslag; de praktijk geeft de doorslag" 
Proberen, steeds weer herhalen en naar jezelf (terug)luisteren is het devies. Dat kan op de Tyros heel gemakkelijk. Ik doe dat als volgt: Neem een SONG op (midi dus), en speel de melodie op kanaal 1 zoals je hem kent. Geen franje. Bewaren SAFE, en bij het terugspelen zet je kanaal 1 zachter, zodat je hem zelf nog net hoort. Passages die je herhaald wilt oefenen markeer je met de SONGMARKERS en laat hen afspelen met LOOP. Dan speel je rechts steeds weer met je eigen opgenomen song mee en kun je je concentreren op de riedeltjes van de rechterhand. Wil je die zelf ook terugluisteren dan neem je het op, maar dan op kanaal 5,6,7 of 8. Die zullen meestal vrij zijn. Op die manier kun je je spel ook van een tweede stem, een fraaie solo of achtergrond invulling voorzien. Als je dat één keer ontdekt hebt wordt het steeds leuker.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Groeten,
Jaap Tyros4fun |
| Carola |
Geplaatst - 11/05/2012 : 16:22:38 Dank je wel. Ik zal er eens op googlen, het lijken me interessante boeken.
Groetjes,
Carola |
| Tyr0s_Fre4k |
Geplaatst - 11/05/2012 : 15:46:17 Hoi Carola,
Ik kan me herinneren dat er een lijn boeken is die heet "Popsongs spelen Zo doe je dat". Daarin wordt de methode om eenvoudige popsongs om te zetten naar die 'chord play' methode (zo kun je ze ook makkelijk zonder automatische begeleiding op bijvoorbeeld een piano spelen). Ik denk dat dat is wat je ongeveer zoekt. Via Google kom je eenvoudig op een pagina waar ze verkocht worden, hoewel ik denk dat Oostendorp je er ook wel aan kan helpen. Er wordt daar ook een goede omschrijving van de boeken gegeven:
Popsongs Spelen Zo Doe Je Dat 1 Piano
Methode voor piano en overige Keyboard, eventueel gitaar. Voorzien van melodielijn en akkoordsymbolen, geen uitgeschreven linkerhand. Stapsgewijs leer je omgaan met akkoorden. Hoe bouw je ze op? Wat kun je ermee? Hoe pas je ze toe? Het theoretisch gedeelte is minimaal. Alles wat je leert wordt direkt in praktijk gebracht. Het spelen met behulp van een "schema" loopt als een rode draad door de methode. Via akkoordsymbolen (dus zonder noten maar bijv. C, Dm, G7 enz) leer je snel en gemakkelijk begeleidingen spelen in allerlei stijlen. In deel 1 wordt het majeur en mineur akkoord behandeld.
Ik heb zelf nooit met de boeken gewerkt, maar mijn zusje kreeg er les uit, en die hoorde ik toch best leuke dingen eruit halen. Moet er zelf ook maar eens naar gaan kijken, hoewel ik de techniek mijzelf al wat heb aangeleerd.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
| Carola |
Geplaatst - 11/05/2012 : 14:52:35 Dank je wel voor de duidelijk uitleg! Dat is 1 van de tips die ik miste om het nog beter te laten klinken.
Ik heb ook al een tutorial van een lied dat ik speel op YouTube gevonden. Ongelooflijk ook hoe het daar uitgelegd wordt!
Groetjes,
Carola |
| QuiRobinez |
Geplaatst - 11/05/2012 : 14:10:02 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Carola Wat ik me afvraag is hoeveel noten uit de melodielijn verfraaid dienen te worden. Mijn streven is om alles te verfraaien, maar waarschijnlijk is dat veel te veel. Dat is de manier die ik nu gebruik en doordat ik me begon afgevragen of het niet teveel was wat ik deed is mijn zoektocht naar informatie over dit onderwerp begonnen. Misschien alleen de noten die op de tel vallen?
Dat heb je goed gezien, als je elke melodienoot met zijn eigen akkoord gaat spelen wordt het een te vol arrangement. Er is eigenlijk een heel simpel regeltje voor. Je kijkt naar de root note van het akkoord (dus het akkoord in de linkerhand) en daar speel je een akkoord mee in je rechterhand. De melodielijn speel je dan in datzelfde akkoord met alleen de topnoten.
voorbeeld: het akkoord staat in de rootnoot G (dus links speel je het G akkoord), de zanglijn zingt de noten D - E - G. Wat je dan met je rechterhand zou spelen is: : G - B - D : G - B - E : G - B - G
Dan speel je dus de melodie met de topnoot en omdat het in de toonladder van G past klinkt het altijd goed en niet te vol. De truuk is nu dat je niet elke keer dat hele G akkoord opnieuw aanslaat bij elke nootwissel van de melodie (want dat maakt het zo rommelig en vol qua geluid) maar dat je de basis van het akkoord 1 maal aanslaat en dat je de melodie lijn dan veranderd.
Dus dan speel je: : G - B - D : E : G
De G - B hou je ingedrukt vanaf akkoord 1, dus daarna alleen de melodie noten wijzigen.
En voila. De basis van chord play is onder de knie als je dit zonder na te denken in de vingers hebt 
|
| Carola |
Geplaatst - 11/05/2012 : 13:43:47 Dank je wel! Ik ga op zoek op YouTube. Ik heb er al verschillende "workshops" gevonden, maar nog steeds niet precies datgene dat ik zoek. Ik heb nu andere criteria waar ik op kan zoeken.
Wat ik me afvraag is hoeveel noten uit de melodielijn verfraaid dienen te worden. Mijn streven is om alles te verfraaien, maar waarschijnlijk is dat veel te veel. Dat is de manier die ik nu gebruik en doordat ik me begon afgevragen of het niet teveel was wat ik deed is mijn zoektocht naar informatie over dit onderwerp begonnen. Misschien alleen de noten die op de tel vallen?
Groetjes,
Carola |