Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Eenvoudige melodielijn professioneler spelen.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 10/05/2012 :  18:55:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Ik zoek een boek of DVD met tips en uitleg om een eenvoudige melodielijn op te leuken en professioneler te laten klinken door deze aan te vullen met akkoorden bij de rechterhand bij het spelen op een keyboard en links natuurlijk ook gebruik te maken van een style en akkoorden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Carola

Bewerkt door Carola op 10/05/2012 18:56:52

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  10:23:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Een duidelijke uitleg van iemand zou ook heel erg fijn zijn. Ik verfraai een eenvoudige melodielijn nu ook door er noten uit het akkoord van de linkerhand toe te voegen. Ik doe dat puur op mijn gevoel en gehoor. Graag zou ik weten wat de regels zijn en wat tips krijgen.

Groetjes,

Carola
Ga naar bovenaan de pagina

bertus
Senior Member

918 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  11:32:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo doe ik het al jaren Carola, je moet gewoon doorgaan en dan wordt het een automatisme. De variaties die je dan door gaat krijgen kunnen je spel alleen maar verfraaien.
En het is heel persoonlijk wat je mooi vind klinken en wat niet, probeer met verschillende variaties te oefenen en haal eruit wat je leuk vind. Probeer bij b.v. refreins tijdens het spel en zeker bij de laatste wat meer uitgebreider te zijn dan bij de eerste, dus bij elk iets meer variatie. Wat wel leuk is in een liedje en je speelt bv het A M Accoord is het leuk als je eerst de toetscombinatie doet van A, C,E en b.v. daarna weer C, E, A, dus de hoge noot A erin. Lukt dat niet wees dan blij met wat je nu al bereikt hebt. De rest doet men al spelenderwijs, letterlijk, want ineens heb je een leuke riedel erin en die valt op dus onthouden maar, desnoods even opslaan.
Ga je over regels praten zullen er altijd dingen zijn over de do's and don'ts en ga je meer studeren op variaties.
Bij mij onsprongen ze "gewoon" en hield ze erin, van het een kwam weer het ander. Veel speel plezier hiemee!!!

Groet, Bert

Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Yamaha Tyros 3
Yamaha HS 50 M
Yamaha HS 10 W

Bewerkt door bertus op 11/05/2012 11:39:10

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  11:39:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
De techniek waar je naar op zoek bent wordt vaak aangegeven met de term 'Chord Play', misschien dat je daar boeken voor kunt vinden in de vakhandel.

Als basis regel kun je het beste de melodie met de bovenste noot van je akkoord spelen, dus elk akkoord gebruik je dan een omkering van zodat de melodie lijn de bovenste noot is van dat akkoord.

Als je vergevorderd bent hoeft dat overigens niet, dan kun je via het verhogen van de aanslag voor die noot in het akkoord de melodielijn benadrukken. Dus bij een A mineur kun je dan bijvoorbeeld de A en E zacht aanslaan en tegelijkertijd de C harder, zodat de C hoorbaar wordt in de melodie. Dat vergt overigens heel veel oefening, dus de top noot van het akkoord is een simpelere truuk.

Afhankelijk van de muziekstijl die je speelt gebruik je vaak ander type akkoorden in de melodie.

Voor verschillende stijlen zijn dit wat tips:
Voor dance en Jazz gebruik je vaak voicings, wat inhoudt dat je het akkoord opdeelt over meerdere octaven. Dus bijvoorbeeld een A mineur zou in een hele simpele setting een A - E - C worden.

Voor R&B, Gospel en Neo-soul gebruik je veel top noot akkoorden (dus melodie in de bovenste noot), daar ligt de truuk meer in de akkoorden die je tussen de verschillende melodieen gebruikt, dat noemen ze passing chords en die gebruiken vaak akkoord structuren als Ditones, TriTones en Majeur 7 akkoorden.

Voor nederlandse hits is het vaak voldoende om alleen het standaard akkoord te spelen waarbij je zorgt dat de melodie weer de top noot (dus bovenste noot).

Zo is er voor elke stijl wel een soort van handtekening te benoemen.

In ieder geval staan hierboven wat algemene tips waarin je je zou kunnen verdiepen, waarbij de melodie spelen met de bovenste noot het snelst resultaat geeft.

Welke muziekstijl speel je veel waarin je dit zou willen toepassen, dan kunnen we wat gerichter tips geven?

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  12:25:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Bert en QuiRobinez voor jullie reacties!

Ik speel popmuziek, top 40 nummers. Momenteel vul ik de melodielijn aan met noten uit het akkoord en zorg er dan voor dat de melodielijn de hoogste noot is. Ik zelf vind het vrij aardig klinken, maar wil de regels graag weten zodat het nog beter wordt. Spelenderwijs ontstaat er inderdaad van alles dat ik dan probeer te onthouden voor de volgende keer wat wel lukt na vele malen herhalen. Ik begrijp dat ik hier gewoon mee moet doorgaan en zal ook dat zeker doen.

Om me te kunnen verdiepen in de handtekening van de verschillende stylen muziek zal ik zal eens googlen op Chord Play. Misschien vind ik nog iets interessants.

Nogmaals bedankt!

Groetjes,

Carola

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  13:16:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carola
Ik speel popmuziek, top 40 nummers. Momenteel vul ik de melodielijn aan met noten uit het akkoord en zorg er dan voor dat de melodielijn de hoogste noot is.

Dat is de manier om het te leren inderdaad. Dan klinkt het al snel heel erg professioneel, dus goed bezig

De stap die je daarna zou kunnen zetten is inderdaad die muziek stylen te gaan leren. Bijvoorbeeld nummers van Rihanna zou je dan anders kunnen spelen qua akkoordkeuze dan bijvoorbeeld Marco Borsato.

Er staan heel veel lessen op youtube tegenwoordig waarin je visueel en hoorbaar ziet hoe je dingen kan aanpakken. Dat geldt voor zowel het leren van akkoorden in een stijl als voor de noten die je kunt gebruiken om naar de volgende melodienoot toe te gaan.

Gebruik in youtube dan combinaties van zoekwoorden als:
- Piano Tutorial
- Chords
- Neo Soul tutorial
- Riffs and Runs
- of gewoon de naam van de song die je wilt spelen met het woord tutorial erachter.

Niet alles daarvan is bruikbaar en soms is het erg ingewikkeld (met name als je de lessen gaat volgen van gospelmusicians die gericht zijn op R&B en Neo Soul), maar het geeft je veel speel ideeen die je dan zelf toe kunt passen.

Ik gebruik zelf erg veel youtube omdat je daar van muzikanten kan zien hoe ze dingen spelen.

succes!

Bewerkt door QuiRobinez op 11/05/2012 13:17:07

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  13:43:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel! Ik ga op zoek op YouTube. Ik heb er al verschillende "workshops" gevonden, maar nog steeds niet precies datgene dat ik zoek. Ik heb nu andere criteria waar ik op kan zoeken.

Wat ik me afvraag is hoeveel noten uit de melodielijn verfraaid dienen te worden. Mijn streven is om alles te verfraaien, maar waarschijnlijk is dat veel te veel. Dat is de manier die ik nu gebruik en doordat ik me begon afgevragen of het niet teveel was wat ik deed is mijn zoektocht naar informatie over dit onderwerp begonnen. Misschien alleen de noten die op de tel vallen?

Groetjes,

Carola

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  14:10:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carola
Wat ik me afvraag is hoeveel noten uit de melodielijn verfraaid dienen te worden. Mijn streven is om alles te verfraaien, maar waarschijnlijk is dat veel te veel. Dat is de manier die ik nu gebruik en doordat ik me begon afgevragen of het niet teveel was wat ik deed is mijn zoektocht naar informatie over dit onderwerp begonnen. Misschien alleen de noten die op de tel vallen?

Dat heb je goed gezien, als je elke melodienoot met zijn eigen akkoord gaat spelen wordt het een te vol arrangement. Er is eigenlijk een heel simpel regeltje voor. Je kijkt naar de root note van het akkoord (dus het akkoord in de linkerhand) en daar speel je een akkoord mee in je rechterhand. De melodielijn speel je dan in datzelfde akkoord met alleen de topnoten.

voorbeeld:
het akkoord staat in de rootnoot G (dus links speel je het G akkoord), de zanglijn zingt de noten D - E - G. Wat je dan met je rechterhand zou spelen is:
: G - B - D
: G - B - E
: G - B - G

Dan speel je dus de melodie met de topnoot en omdat het in de toonladder van G past klinkt het altijd goed en niet te vol. De truuk is nu dat je niet elke keer dat hele G akkoord opnieuw aanslaat bij elke nootwissel van de melodie (want dat maakt het zo rommelig en vol qua geluid) maar dat je de basis van het akkoord 1 maal aanslaat en dat je de melodie lijn dan veranderd.

Dus dan speel je:
: G - B - D
: E
: G

De G - B hou je ingedrukt vanaf akkoord 1, dus daarna alleen de melodie noten wijzigen.

En voila. De basis van chord play is onder de knie als je dit zonder na te denken in de vingers hebt

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  14:52:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel voor de duidelijk uitleg! Dat is 1 van de tips die ik miste om het nog beter te laten klinken.

Ik heb ook al een tutorial van een lied dat ik speel op YouTube gevonden. Ongelooflijk ook hoe het daar uitgelegd wordt!

Groetjes,

Carola

Tyr0s_Fre4k
Senior Member

520 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  15:46:17  Toon profiel  Klik om Tyr0s_Fre4ks MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Hoi Carola,

Ik kan me herinneren dat er een lijn boeken is die heet "Popsongs spelen Zo doe je dat". Daarin wordt de methode om eenvoudige popsongs om te zetten naar die 'chord play' methode (zo kun je ze ook makkelijk zonder automatische begeleiding op bijvoorbeeld een piano spelen).
Ik denk dat dat is wat je ongeveer zoekt.
Via Google kom je eenvoudig op een pagina waar ze verkocht worden, hoewel ik denk dat Oostendorp je er ook wel aan kan helpen. Er wordt daar ook een goede omschrijving van de boeken gegeven:

Popsongs Spelen Zo Doe Je Dat 1 Piano

Methode voor piano en overige Keyboard, eventueel gitaar. Voorzien van melodielijn en akkoordsymbolen, geen uitgeschreven linkerhand. Stapsgewijs leer je omgaan met akkoorden. Hoe bouw je ze op? Wat kun je ermee? Hoe pas je ze toe? Het theoretisch gedeelte is minimaal. Alles wat je leert wordt direkt in praktijk gebracht. Het spelen met behulp van een "schema" loopt als een rode draad door de methode. Via akkoordsymbolen (dus zonder noten maar bijv. C, Dm, G7 enz) leer je snel en gemakkelijk begeleidingen spelen in allerlei stijlen. In deel 1 wordt het majeur en mineur akkoord behandeld.

Ik heb zelf nooit met de boeken gewerkt, maar mijn zusje kreeg er les uit, en die hoorde ik toch best leuke dingen eruit halen.
Moet er zelf ook maar eens naar gaan kijken, hoewel ik de techniek mijzelf al wat heb aangeleerd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,
Martijn

Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 11/05/2012 :  16:22:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel. Ik zal er eens op googlen, het lijken me interessante boeken.

Groetjes,

Carola

Tyrooster
Average Member

167 berichten

Geplaatst - 12/05/2012 :  11:41:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carola.
Je hebt een leuk onderwerp losgemaakt, dat blijkt wel.

"De theorie legt de grondslag; de praktijk geeft de doorslag"

Proberen, steeds weer herhalen en naar jezelf (terug)luisteren is het devies.
Dat kan op de Tyros heel gemakkelijk. Ik doe dat als volgt:
Neem een SONG op (midi dus), en speel de melodie op kanaal 1 zoals je hem kent. Geen franje.
Bewaren SAFE, en bij het terugspelen zet je kanaal 1 zachter, zodat je hem zelf nog net hoort.
Passages die je herhaald wilt oefenen markeer je met de SONGMARKERS en laat hen afspelen met LOOP. Dan speel je rechts steeds weer met je eigen opgenomen song mee en kun je je concentreren op de riedeltjes van de rechterhand.
Wil je die zelf ook terugluisteren dan neem je het op, maar dan op kanaal 5,6,7 of 8. Die zullen meestal vrij zijn.
Op die manier kun je je spel ook van een tweede stem, een fraaie solo of achtergrond invulling voorzien. Als je dat één keer ontdekt hebt wordt het steeds leuker.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Groeten,

Jaap
Tyros4fun

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 12/05/2012 :  12:24:01  Toon profiel  Reageer met citaat
@Jaap:
Bedankt voor je reactie!
Een leuk idee dat opnemen, dat zal ik zeker uitproberen.
Wat bedoel je precies met riedeltjes? Bedoel je hiermee improvisaties op lange melodienoten of tussen de melodie in tijdens pauzes?

@Martijn:
Ik ga vanmiddag naar de muziekwinkel om "Popsongs spelen Zo doe je dat" in te kunnen zien. Ik ben erg benieuwd!

Groetjes,

Carola

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 12/05/2012 :  13:18:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
Probeer een midi van de song te vinden op internet.
Open dit in een midi notatieprogramma (ik gebruik Notation Composer).
Je krijgt dan verschillende (midi) sporen te zien, waar veelal informatie te vinden is voor het spelen van een 2e stem en/of 'riedeltjes'.

Je kunt deze midi uiteraard ook op je Tyros afspelen als aanvulling op de tip van Jaap.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 12/05/2012 :  13:30:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan ook gebruik maken van voice effect HARMONY/ECHO als je de melodie speelt met HARMONY/ECHO aan en het opneemt.

Zo kan je de verschillende harmony noten uit lezen bij de score.
Je kan je ook verschillende HARMONY/ECHO uitproberen.

Je kan zelfs een melodie track in een song/midi-file afspelen en tegelijk in een andere track met HARMONY/ECHO opnemen.
Dan hoef je zelf niet iedere keer de melodie foutloos te reproduceren.

Groeten Wim

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 12/05/2012 :  13:40:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tyro

Je kan ook gebruik maken van voice effect HARMONY/ECHO als je de melodie speelt met HARMONY/ECHO aan en het opneemt.

Zo kan je de verschillende harmony noten uit lezen bij de score.
Je kan je ook verschillende HARMONY/ECHO uitproberen.

Je kan zelfs een melodie track in een song/midi-file afspelen en tegelijk in een andere track met HARMONY/ECHO opnemen.
Dan hoef je zelf niet iedere keer de melodie foutloos te reproduceren.

Groeten Wim

Goede tip!

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000