O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
eddy vanzee |
Geplaatst - 02/08/2012 : 16:30:08 hallo, alweer eens een vraag ivm.midi en Cakewalk. Ik laad een midifile in Sonar; voer een bewerkingen uit (bvb.tempo- of volumewijziging); ik sla op in "Midi format 0"; wanneer ik deze bewerkte file nu inlaad in de Tyros merk ik dat alle kanalen een piano bevatten ipv.het oorspronkelijke instrument, tevens zijn volume, pan, en effecten verloren. Is er een instelling of een opslagmethode die toelaat om alle gegevens, behalve de gewijzigde, van de oorspronkelijke midifile te bewaren ? Nie gemakkelijk,he, cakewalk van sonar, krijg er een punthoofd van ! Bij voorbaat dank. VrGr eddy
|
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
theplayer |
Geplaatst - 11/05/2017 : 16:45:44 Hallo Britting,
Misschien zou iets meer info helpen. Zoals, hoe heb je de midifile opgenomen en hoe/waarmee open je hem. Dat geeft meer duidelijkheid om jouw vraag te beantwoorden. Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
maartenb |
Geplaatst - 11/05/2017 : 16:03:36 Beste "Britting",
Welkom op het forum. Je kunt het beste een nieuw onderwerp aanmaken voor je vraag, want dan zien mensen dat sneller en heb je een grotere kans op antwoord.
Dat gezegd hebbende, Sonar lijkt wat eigenaardigheden te hebben. Wellicht moet je verder kijken naar een andere DAW.
Maar hopelijk kan iemand hier je helpen.
Maarten |
britting |
Geplaatst - 07/05/2017 : 09:09:42 hallo als ik een midi file save en dat liedje terug opent dan is het een maat opgeschoven hoe kan ik dat verhelpen ? |
eddy vanzee |
Geplaatst - 14/08/2012 : 15:06:39 Hallo Wim, dank voor de respons. Wat ik eigenlijk wilde weten: wat is voor-of nadeel van Midi Format "0" en "1" ? Ik weet dat "0" alles in één kanaal opslaat en "1" in alle kanalen, doch wanneer ik "0" of "1" open in Sonar,zie of hoor ik geen verschil, idem in Tyros.In beide zie ik steeds 16 kanalen. VrGr eddy
|
tyro |
Geplaatst - 13/08/2012 : 18:37:41 Hallo Eddy,
Als je in Sonar opslaan als doet kun je bij : Opslaan als type kiezen tussen, klik op het vinkje rechts in het selectie venster
Normal Template Cakewalk bundle Midi Format 0 MidiFormat 1 RIFF Midi Format 0 RIFF Midi Format 1
Groeten Wim |
eddy vanzee |
Geplaatst - 13/08/2012 : 15:38:44 Dag Wim, ik begrijp het niet goed: doe je dat in Sonar? in welke "View" ? met welke "tool" ?
Midi format "0" - "1": is er een voorkeur ? (bvb.PSRUTI saved enkel in Midi format "0") Bij voorbaat dank. VrGr eddy |
tyro |
Geplaatst - 12/08/2012 : 14:28:55 Hallo Eddy,
Je kan ook voor de gewenste gemute noten Control Change 11 (expressie) op 0 (nul) zetten en er achter weer op max (127), cq. waarde wat er voor was. Zo kun je rustig volume wisselingen maken in tracks, zonder onverwachte volume sprongen.
Trouwens de Tyros leest midi format 0+1.
Groeten Wim
|
eddy vanzee |
Geplaatst - 12/08/2012 : 10:24:17 Hallo jongens, verdere bevindingen ivm met "Mute" is Sonar : inderdaad “mute” wordt niet gesaved in Midi. Heb in de vlugte ergens in de handleiding gelezen dat het waarschijnlijk ook niet de bedoeling is van Sonar om dit in midi te saven. De handleiding is in het engels, kan m’n plan wel trekken, maar gaat toch moeizamer dan het nederlands, vooral met die technische termen. Ben er wel in geslaagd om de '”Velocity” van geselecteerde noten te minimaliseren to “1” (gaat niet tot “0”) en in midi te saven. Deze noten zijn dan bijna niet meer te horen en als er genoeg achtergrondmuziek bij is, al helemaal niet meer. “Delete” geef het beste resultaat, maar ja dan zijn we de noten ook wel kwijt in deze midi. VrGr eddy |
eddy vanzee |
Geplaatst - 09/08/2012 : 15:52:20 dag Etienne, ik ga als volgt te werk : -open midifile in Sonar; -selecteer kanaal waarin je wenst te werken (bvb.melodiekanaal) -in "Views" selecteer "Control Bar" en "Pianorol view"; -vergroot de pianorol door aan de bovenste rand naar boven te trekken; (ik werk met 2 monitoren, ik "Undock" de pianorol en sleep hem naar de 2de monitor) je ziet nu allemaaal rechthoekjes staan in een matrix (dit zijn de noten); je kan noot per noot bewerken of meerdere noten selecteren, laten we meerdere noten selecteren; -linksklik op gereedschap "selecteren" (knop met pijltje linksboven juist onder 'File") knop kleurt blauw; -linksklik (inhouden) in pianorol en sleep een vierkant rond de gewenste noten; -linksklik linksboven op de knop met het mesje in (juist onder de "I" van "Insert") knop keurt blauw; -rechtsklik op dezelfde knop, er rolt een menutje uit waarin je kan kiezen voor : "Erase" of "Mute" ; (de knoppen met in de rechteronderhoek een driehoekje verbergen meerdere functies, rechtsklik op deze knoppen om menuutje te zien) om te "muten" kies voor "mute" om te verwijderen kies voor "Erase"; -linksklik op één van de noten in het gesleepte vierkant; deze noten zijn nu "gemuted", je zal ze niet meer horen in Cakewalk; -om noten terug te horen : linksklik nog eens op een noot, werkt als "Toggle"-knop; of in "Edit" > "Undo"; zoals in m' vorige commentaar gemeld werkt dit bij mij wel op de PC in Sonar, maar na opslag in Midi werkt het niet in de Tyros,"delete" werkt wel, ben hierop nog aan het zoeken. Noten in pianorol kunnen ook bewerkt worden door ze te selecteren en dan rechtsklikken en in menu aangepast gereedschap te selecteren. ik ga nog eens proberen met de "Velocity" van de geselct.noten op "0" te zetten en dan kijken of dit wel werkt in Tyros. De "Pianorol" is een machtig instrument....wanneer alles werkt?! Ik laat alleszins nog iets weten. VrGr eddy
|
vlbrgt |
Geplaatst - 08/08/2012 : 21:51:50 @Eddy,
Ik heb eigenlijk nog nooit in de pianoroll van sonar gewerkt. Kan je mij eens uitleggen hoe je noten kan muten. Krijg het niet voor elkaar.
Mvg Etienne
|
vlbrgt |
Geplaatst - 08/08/2012 : 21:49:55 @Wim,
Studioware files staan bij mij in de directory: C:\Cakewalk Contents\Sonar X1 Essential\Studioware Panels Maar ik denk dat je ze eender waar op je PC kan plaatsen.
Hoe gebruiken: Laad bvb een Midi file (File -> Open -> kies je midifile) Laad een Studioware file (File -> Open -> Kies je gewenste studioware) Kies bv "Sound Control.CakewalkStudioWare"
Als je niets ziet verschijnen op je scherm zit het studioware scherm verborgen achter het hoofdscherm. Even je hoofdscherm verkleinen en verschuiven om het studioware scherm te kunnen zien. Selecteer een midi kanaal in het hoofdscherm.
Je kan nu tijdens het spelen van de midi file alle instellingen wijzigen van dat betreffende kanaal (of misschien zelfs meerdere kanalen tegelijk).
Bovenaan in studioware scherm staan 3 knoppen: een kleine camera, een rood bolletje en een slider. Al naargelang wat er aangeklikt is zullen de wijzigingen die je doet in de midi file al/of niet worden opgenomen.
Leuk om eens te proberen.
Let wel op dat niet alle Studioware voor elk keyboard geschikt is. Deze studioware files zijn aangemaakt door derden, en meestal specifiek voor een bepaald keyboard/synthesizer ontworpen.
Mvg Etienne
|
tyro |
Geplaatst - 08/08/2012 : 20:55:14 Hier staan Cakewalk studioware.
Hoe moet je die gebruiken?
Groeten Wim |
tyro |
Geplaatst - 08/08/2012 : 20:38:08 De akkoorden bleven bij mij altijd wel staan.
Alleen de songcreator chord data verdwijnt naar het saven in sonar.
Is er ook een mogelijkheid lyrics uit sonar op te nemen in de Tyros via de usb-midikabel met midi sync. aan?
Groeten Wim |
eddy vanzee |
Geplaatst - 08/08/2012 : 20:25:13 hallo jongens, Dankjewel Etienne voor de tip. Ook bij mij blijven de akkoorden staan na saven in Sonar (inladen rechtstreeks en saven in midi0). Is wel afhankelijk van manier van openen in Sonar, openen via één of ander projectsjabloon = akkoorden weg en instellingen weg. Rechtstreeks openen in Sonar = akkoorden en instellingen blijven behouden. Wel weer opgemerkt : in pianorol van Sonar aantal noten in een kanaal "muten" = op PC in Sonar alles OK, doch na opslaan in Midi 0 en inladen in Tyros werkt dit niet, de "gemute" noten blijven toch doorklinken in Tyros. Wanneer in pianorol van Sonar dezelfde noten "delete" en weer opslaan in midi 0 en in Tyros inladen: werkt WEL, de noten klinken niet meer in Tyros. Dankzij jullie heb ik een reuzesprong vooruit gemaakt, doch het zoekwerk is nog niet gedaan, zullen nog wel ettelijke uurtjes inkruipen. VrGr eddy |
tyro |
Geplaatst - 08/08/2012 : 20:15:14 Is de CdS1 chunk te kopïeren van de ene naar de andere file in bijv. mixmaster
Groeten Wim |