Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Hoe pas ik nieuwe akkoorden toe in de muziek

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
New in town Geplaatst - 14/04/2013 : 15:57:01
Hallo allemaal,

Hier vervolgen we dan maar het topic akoorden,
wat oorspronkelijk is gestart door F. van Huut.
Het draadje ging op een gegeven moment meer in de richting
van het maken van akkoorden. Op verzoek van Roel,
heb ik hier een nieuw topic gestart.

Direct ook even aan Dirk,

Hoi Dirk,
Ja hoor, ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
En ik heb er ook helemaal geen probleem mee,
als je besluit er niet mee verder te gaan.

Achteraf denk ik toch, dat het toch wel een grote
omschakeling voor je moet zijn, om zo muziek te gaan maken.

Ik denk zeker dat het uiteindelijk de moeite waard zou zijn.
Maar dat moet je helemaal zelf weten.

Als je maar plezier hebt in de muziek, Dirk.
Daar gaat het om.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
tyro Geplaatst - 04/11/2013 : 19:15:15
Filmpje Vette akkoorden

Groeten Wim
Ruud Geplaatst - 04/11/2013 : 18:57:02
Het snelst op te lossen door de Tyros aan te zetten met de hoogste C-toets ingedrukt gehouden. Je geeft dan een reset.
Heeft te maken met de Midi (All Parts)-instellingen.

Groet,
Ruud
Rene Geplaatst - 04/11/2013 : 18:18:32
Hallo Cock,

Waarschijnlijk heb je de linkerhand op fingered on bass staan.
Zet hem op A1 fingered en je probleem is denk ik opgelost.

Ik heb 'm......de Tyros 4
Samson resolv 65A monitorset, db Technologies DVX12, Sub18
cock van woerkom Geplaatst - 04/11/2013 : 15:06:28
hallo
als ik met mijn tyros 4 het linker gedeelte bespeel zeg maar C G F dan zie je op het tyros display G/c en F/c terwijl het volgens mij gewoon G en F zijn het klingt niet mooi als ik van de C naar de G gaat
wie weet hierop een antwoord en hoe kan ik dit goed krijgen
maartenb Geplaatst - 21/06/2013 : 13:25:39
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WFF

Ik speel ook (waarschijnlijk) bladmuziek met versimpelde akkoorden t.o.v. het originele nummer. Dat moet haast wel, gezien de theorie

Hoeft niet. Ook al weet je niets van harmonie/akkoordenleer, kan je toch de originele akkoorden spelen. In veel pianoboeken staan de akkoorden voor een gitarist er boven. Als je dan andere akkoorden tegenkomt dan de standaard vier: X, X7, Xm en Xm7, dan heb je waarschijnlijk een betere versie te pakken.

Veel plezier dit weekend!

Maarten
WFF Geplaatst - 21/06/2013 : 13:07:49
Dag Maarten,

Bedankt weer voor je heldere uitleg.
Van het weekend ga ik eens naar het filmpje van je op YouTube kijken.
Op het moment ben ik even druk (ook met muziek), vandaar.

Mijn Tyros, staat inderdaad op Fingerd, en waarschijnlijk dacht ik daarom soms ook dat de akkoordherkenning van de Tyos niet altijd klopte.
Deze misvatting is nu dus ook gelijk uit de wereld geholpen.

Ik speel ook (waarschijnlijk) bladmuziek met versimpelde akkoorden t.o.v. het originele nummer. Dat moet haast wel, gezien de theorie, die ik inmiddels van je gelezen heb.
Maar ik denk, dat het merendeel van de keyboard spelers spelen met versimpelde akkoorden.
Wat maakt het uit, als iedereen maar plezier beleeft van muziek op zijn eigen manier, dat vind ik het belangrijkste.
Het is wel zo, hoe meer muziektheorie je je eigen maakt (als je daar tenminste interesse in heb) hoe mooier en gemakkelijker het spelen gaat.
Bedankt weer en een fijn weekend.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
maartenb Geplaatst - 20/06/2013 : 12:17:37
citaat:

jouw Tyros staat ingesteld op "Fingerd On Bass".
Heeft dat in zijn algemeenheid voordelen?

Fingered on Bass geeft me controle over de bas, dat ik regelmatig nodig heb in mijn favoriete genre "pop ballads". Aflopende bassen, zoals C - Cmaj7/B - C7/Bb - Am krijg je alleen voor elkaar met Fingered on Bas, of met AI.

Maar ook kun je akkoorden met elkaar verbinden door een bas een andere noot dan de root te laten spelen vlak voor het volgende akkoord. In plaats van bijvoorbeeld D - G speel je dan D - D/F# - G. Dat effect heb ik gebruikt bij mijn YouTube filmpje. Kijk bij 2:45 naar de linkerbenedenhoek wat mijn linkerhand doet, en luister naar de bas. Ik speel daar D - D/F# - G. In mijn oren geeft zo'n basloopje een extra "drive"/duw aan het nummer. Even later, bij 2:54 doe ik het "gewoon": D - G. Dat klinkt wat saaier/netter/braver. Het loopje bij 2:45 geeft net even een kleine verrassing bij de luisteraar. Overigens heb ik dat niet zelf bedacht, het basnootloopje zit nl. in het oorspronkelijke nummer...

citaat:

Maar waarom niet altijd instellen op "Fingerd On Bass" ?

Een nadeel aan Fingered on Bas is er ook. Je linkerhand springt wat meer heen en weer, en dat betekent dat ik wat vaker naar die hand moet kijken. Zo is bijvoorbeeld C - F in Fingered on Bass een sprong van de hand: van c-e-g naar f-a-c. Met Fingered is dat makkelijker, omdat je dan de 2e omkering van F kan pakken: van c-e-g naar c-f-a. Je pink blijft dan staan, en deze overgang kan je doen zonder er naar te kijken. Overigens wordt Fingered on Bass wel gemakkelijker naarmate je er meer mee speelt.

Bij songboeken voor keyboard zijn de akkoorden vaak versimpeld t.o.v. het originele nummer. Dan is Fingered makkelijker.

Overigens zijn er ook mensen die hun keuze af laten hangen van het te spelen nummer. Zo zie ik bijvoorbeeld Martin Harris in sommige van zijn YouTube demo's AI gebruiken en in andere weer Fingered on Bass.

Ik laat mijn keyboard altijd op Fingered on Bass staan.

Maarten

P.S. De akkoordherkenning van de Tyros vind ik erg goed gedaan. Zo hebben bijvoorbeeld de akkoorden C6 en Am7 exact dezelfde noten: c-e-g-a. Bij Fingered on Bass weet de Tyros wat je bedoelt. Bij Fingered kiest de automaat bij c-e-g-a voor C6, en bij alle andere omkeringen Am7. Handig!

Dit verhaal in een tabelletje:

| Gespeelde noten | Fingered | Fingered on Bass |
| c-e-g-a | C6 | C6 |
| e-g-a-c | Am7 | Am7/E |
| g-a-c-e | Am7 | Am7/G |
| a-c-e-g | Am7 | Am7 |
WFF Geplaatst - 19/06/2013 : 21:47:33
Dag Maarten,

Leuk om te vernemen dat indien nodig ik een beroep op je mag en kan doen.
Je vertelde, dat jouw Tyros staat ingesteld op "Fingerd On Bass".
Heeft dat in zijn algemeenheid voordelen?
Wat betreft het Cdim akkoord (en dat geldt dan uiteraard voor alle dim accoorden) begrijp ik dat.
Maar waarom niet altijd instellen op "Fingerd On Bass" ?

Groetjes,
Wim
T4-XL
maartenb Geplaatst - 19/06/2013 : 18:05:51
Leuke reactie, Wim!

Het is lastig iets in woorden uit te leggen, terwijl dat met beeld en geluid erbij veel makkelijker is. Ik speel met het idee een cursus harmonieleer te maken op YouTube, maar dat is veel werk. Tot die tijd gewoon maar lekker op dit forum.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Altijd leuk om iemand met dit onderwerp te kunnen helpen.

Maarten
WFF Geplaatst - 18/06/2013 : 22:30:13
Dag Maarten,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg van de dim accoorden.
Na één keer lezen was het me voor 70% duidelijk.
Maar het is geen gemakkelijke materie voor me, daar ben ik inmiddels wel achter.
Ik probeer toch door er regelmatig in te duiken wat meer over te weten te komen en vertrouwd in te raken.
Jouw reactie en uitleg heeft mij ook weer een stapje verder geholpen.
Ik ga je uileg nog een paar keer doorlezen, hopelijk begrijp ik het dan 100 %
Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Wim

Groetjes,
Wim
T4-XL
Tyr0s_Fre4k Geplaatst - 17/06/2013 : 19:49:14
Staat volgens mij op de laatste pagina's, de samenvatting staat daar.
Overigens kun je het er zelf nog even bijschrijven, 't zijn al oude lessen, gemaakt door mijn keyboardleraar.

Fijn dat je er wat aan had, het linkje van keyboardclub klopt dus duidelijk niet voor dat akkoord.

Groet,
Martijn

Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.
maartenb Geplaatst - 17/06/2013 : 00:12:51
citaat:

Wanneer ik een ander akkoorden schema bekijk (opgezocht op internet), dan bestaat het Cdim akkoord uit C-Es-Ges-A (dus de noot A extra).
De Tyros 4 geeft in zijn "CHORD TUTOR" ook aan dat het Cdim akkoord bestaat uit de noten C-Es-Ges, hierbij ontbreekt dus ook de A noot.

Wanneer ik echter op de Tyros 4 de noten C-Es-Ges-A aansla als akkoord, dan staat er in het het scherm F#dim7.
Dit komt dus geheel niet overeen met Cdim!

Even een stukje akkoordenleer, om bovenstaande te kunnen beantwoorden. Hoewel het een heel verhaal is, hoop ik dat je me de gelegenheid geeft het uit te leggen. Ik heb mijn best gedaan het zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te houden.

Een diminished (= verminderd) akkoord is een heel bijzonder akkoord. Je maakt het door bij een majeur akkoord de terts en de kwint een halve noot te verlagen. Of anders gezegd, je neemt een mineur akkoord en verlaagt de kwint een halve noot. Dus voor Cdim inderdaad C-Es-Ges.

Een verminderd akkoord bestaat dus uit een opeenstapeling van kleine tertsen. En laten we dat idee nu doortrekken. We stapelen weer een kleine terts op de Ges. Dan krijgen we een A. En als we daar weer een kleine terts bovenop zetten, komen we uit op een... C!

Dit betekent, en dat is het unieke aan dit akkoord, dat IEDERE OMKERING VAN EEN DIMINISHED AKKOORD HETZELFDE KLINKT. Probeer het maar, C-Es-Ges heeft dezelfde "klankkleur" als Es-Ges-A (afgezien van het feit dat het gehele akkoord iets hoger klinkt natuurlijk). Bij alle andere akkoorden is dit niet zo. Bijvoorbeeld bij een Cm akkoord: C-Es-G heeft een andere klankkleur dan Es-G-C of G-C-Es. Dit komt door de toonafstanden tussen de noten, die verandert bij de omkeringen. Behalve bij een verminderd akkoord dus. Cool, hè?

Daarom heeft de Tyros, en elk keyboard overigens, het lastig bij een verminderd akkoord. Want bedoelt iemand die C-Es-Ges(-A) speelt nu een Cdim, Esdim, Gesdim of Adim?

Ik vermoed dat de ontwerpers van Tyros het volgende bedacht hebben: als we een akkoord definiëren als drieklank, is C-Es-Ges een Cdim, en Es-Ges-A een Esdim (of D#dim). Als de speler dan de vierde noot van een verminderd akkoord er bij speelt, heeft Tyros er voor gekozen om een 7 te tonen. Bij Cdim is de A inderdaad een 7, maar strikt genomen is het een dubbel verlaagde 7. Immers, bij het C akkoord is de B een grote septiem (maj7), de Bes een kleine 7 (of dominant 7), en A dus een dubbel verlaagde 7. Maar vanwege het unieke karakter van het verminderde akkoord, betekent een 7 bij een verminderd akkoord ook een verminderde 7.

Op het moment dat je op de Tyros C-Es-Ges-A speelt, moet de Tyros kiezen voor een van de vier mogelijke akkoorden, omdat automatische herkenning niet gaat. Bij jouw instellingen voor akkoordenherkenning kiest de T4 blijkbaar dat de Ges de grondtoon is en toont dus Gesdim7 (=F#dim7). Dit is dus correct. Bij een instelling als "Fingered on Bass" toont de Tyros wel Cdim7. Immers, de T4 weet dan dat de laagst gespeelde noot de bas noot/root is.

Tot slot, als je iemand begeleidt en zij/hij geeft je een papiertje met uitsluitend de akkoordsymbolen van een liedje, en er staat Cdim, dan zou ik gewoon C-Es-Ges spelen (mijn akkoordherkenning staat op Fingered on Bas). Echter, vanwege het unieke karakter van de opeenstapeling van kleine tertsen bij dit akkoord, zal niemand er over vallen als je de A erbij pakt, dus C-Es-Ges-A. Sterker nog, een pianist zou bij een Cdim zelfs Es-Ges-A kunnen spelen, want de bassist zorgt immers voor de C. Vandaar dat je in de literatuur en op Internet soms het verminderde akkoord als drieklank, en soms als vierklank vermeld ziet. Voor de klankkleur maakt het weinig uit.

Voor wat ons keyboardspelers betreft, probeer beide varianten van het verminderde akkoord uit (Cdim en Cdim7) en gebruik dan datgene wat je in een song het mooiste vindt. Let er wel goed op dat de Tyros je basnoot goed pakt. Want een F#dim7 klinkt echt anders dan een Cdim7, omdat de bas een andere noot speelt!

Veel plezier met experimenteren en spelen!

Maarten
WFF Geplaatst - 15/06/2013 : 23:20:02
Dag Martijn,

Bedankt voor je reactie en de link naar het document "akkoordopbouw".
Het document "akkoordopbouw" heb ik inmiddels gedownload en een beetje bestudeerd.
Wat ik alleen jammer vind van dit (overigens heldere uitleg) document, dat er b.v. over een kleine drieklank word gesproken, maar dat er niet vermeld staat dat het over een mineur akkoord gaat.
Dat bij de opbouw van een "overmatige drieklank" het om een akkoord met achtervoegsel aug of + gaat.
Helaas lukt het mij nog steeds niet (zal wel ouderdom zijn) zonder het op te zoeken er achter te komen dat b.v. een "verminderd akkoord" een dim akkoord is.
Maar misschien door het velen bestuderen, komt het nog een keer.

Inmiddels ben ik er ook wel achter (door er nog wat andere akkoorden schema's op na te slaan), dat een verminderd akkoord (dim) uit drie noten bestaat en niet uit vier.
Ik ga dus vanaf heden, dim akkoorden op deze wijze gebruiken en spelen.

Nogmaals bedankt en ik ben in ieder geval niet meer aan het twijfelen wat goed of fout is!

P.S.
Hierbij de link naar de site waar het akkoorden schema opstaat met de opbouw van het Cdim akkoord bestaande uit C-Es-Ges-A
http://www.keyboardclub.nl/akkoordenleer/#cdim

Groetjes,
Wim
T4-XL
Tyr0s_Fre4k Geplaatst - 15/06/2013 : 16:27:33
Voor zover ik weet bestaat Cdim (C verminderd) uit twee kleine tertsen.
Oftewel C-Es-Ges.
Waar die A vandaan komt, heb ik geen flauw idee van, en is naar mijn mening ook niet correct.

Een F#dim7 akkoord bestaat uit de tonen Fis(Ges)-A-C-Es. (drie kleine tertsen)
Zoals je kan zien zijn dat de zelfde tonen als een Cdim, alleen zit hier de A er wél bij.
Daarom interpreteert de Tyros je Cdim mét een A als een F#dim7. Is niet meer dan logisch eigenlijk.

Ik heb ooit 's mijn lessen over akkoordopbouw op 't forum gepost... volgens mij zelfs in dit topic.
Daarin staat helemaal uitgelegd hoe het opbouwen van akkoorden werkt.

't Documentje is hier te downloaden. Kijk maar effies of je er uitkomt!

Groet,
Martijn

Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.
WFF Geplaatst - 14/06/2013 : 17:53:23
Hallo allemaal,

Wie kan mij uitleggen waarom akkoorden op verschillende wijze samengesteld zijn
Ook de Chordfinder in de Tyros geeft minder noten om te spelen aan dan dat er in diverse akkoorden schema's vermeld staat.

Hierbij een voorbeeld:

Het Cdim akkoord, bestaat volgens een akkoorden schema (dat ik bezit) uit de volgende noten:
C-Es-Ges
Wanneer ik een ander akkoorden schema bekijk (opgezocht op internet), dan bestaat het Cdim akkoord uit C-Es-Ges-A (dus de noot A extra).
De Tyros 4 geeft in zijn "CHORD TUTOR" ook aan dat het Cdim akkoord bestaat uit de noten C-Es-Ges, hierbij ontbreekt dus ook de A noot.

Wanneer ik echter op de Tyros 4 de noten C-Es-Ges-A aansla als akkoord, dan staat er in het het scherm F#dim7.
Dit komt dus geheel niet overeen met Cdim!
Bovengenoemd voorbeeld valt mij (in eerste instantie) bij de dim akkoorden het meest op.
Daar ik mij de laatste tijd wat meer aan het verdiepen ben in de opbouw van akkoorden wil ik graag weten wat goed en fout is en hoe het werkelijk in elkaar zit.
Ook of je het beste de (dim)akkoorden kunt spelen zoals de "CHORD TUTOR" van de Tyros opgeeft, dus met één noot minder!

Als er iemand is die mij eindelijk uit de droom kan halen/helpen graag.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Wim
T4-XL

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000