Auteur |
Onderwerp |
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 14/04/2013 : 15:57:01
|
Hallo allemaal,
Hier vervolgen we dan maar het topic akoorden, wat oorspronkelijk is gestart door F. van Huut. Het draadje ging op een gegeven moment meer in de richting van het maken van akkoorden. Op verzoek van Roel, heb ik hier een nieuw topic gestart.
Direct ook even aan Dirk,
Hoi Dirk, Ja hoor, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. En ik heb er ook helemaal geen probleem mee, als je besluit er niet mee verder te gaan.
Achteraf denk ik toch, dat het toch wel een grote omschakeling voor je moet zijn, om zo muziek te gaan maken.
Ik denk zeker dat het uiteindelijk de moeite waard zou zijn. Maar dat moet je helemaal zelf weten.
Als je maar plezier hebt in de muziek, Dirk. Daar gaat het om.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 14/04/2013 17:04:13 |
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 11:38:15
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town En natuurlijk kun je meer akkoorden toepassen in een maat. Het is ook natuurlijk afhankelijk van de muziek. Maar soms is zelfs misschien drie mogelijk. Ik zou er niet meer toepassen, anders wordt het vermoedelijk te druk.
Ik plaats binnenkort mijn versie van Nine Million Bicycles van Katie Melua op YouTube. Bij het maken van het filmpje heb ik erg mijn best gedaan het zo te filmen, dat je precies kunt zien wat ik speel (welke toetsen). In dit nummer zitten drie On Bass akkoorden. Je ziet mijn hand het spelen, en tegelijk hoor je het effect. Ik hoop dat dit filmpje mensen kan helpen.
Aan het einde van het nummer zit een maat met vier akkoorden in een maat. Elke tel een nieuw akkoord: Dm - Dm/F - G - G7
De reden dat het goed klinkt is dat het muzikaal gezien slechts twee akkoorden zijn: de Dm en G. De Dm/F zorgt voor een prachtige basloop naar de G. De 7 van de G7 zorgt voor een kleine variatie in de rest van de begeleiding.
Dus soms is het nodig om op elke maat TEL een ander akkoord te spelen. Het maakt het nummer net iets lekkerder om naar te luisteren.
Veel speelplezier!
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 15/04/2013 17:22:51 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 12:07:22
|
Hallo Maarten,
Dat vind ik leuk dat je precies dezelfde mening deelt.
Ik neem aan dat je bedoelt, dat het soms nodig is om op elke TEL een ander akkoord te spelen. Helemaal juist. Het maakt het nummer niet net iets lekkerder. Na zo'n behandeling gaat zo'n nummer sprankelen. Het nummer waar je het over hebt, Nine Million Bicycles zit in mijn verzameling, maar is nog niet aan de beurt.
Het gaat niet zo snel als je het goed wilt doen. Ik ben waarschijnlijk nog jaren bezig, om alles te doen. Maar dat ligt ook aan het grote aantal muziekstukken wat ik heb. Het is echter een genot op deze manier de muziek te perfectioneren. Want dat is wat je aan het doen bent, als je op deze manier je muziek aanpakt.
Heel veel muziek/uitpuzzel plezier gewenst.
Het lijkt me trouwens interessant, om zo'n filmpje van je te zien binnenkort, Maarten. Hartstikke mooi om te merken, dat ik toch niet de enige ben, die zijn muziek zo aanpakt. Ik denk zal ik er mee op de proppen komen of niet. Je hebt altijd mensen, die geen idee hebben waar je het over hebt... (Zie het 1e gedeelte van dit gesplitste topic.)
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 15/04/2013 12:14:59 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 15:19:33
|
Ik heb zelf geen tyros 4, maar vind dit wel interessante materie. Als ik het goed begrijp kun je op de tyros 4 dus zelf bepalen welke basnoot hij speelt, op basis van de omkering van het akkoord die je speelt?
dus stel ik speel een C akkoord met een ligging van G - C - E dan speelt hij een C/G ?
Wat doet hij dan als je bijvoorbeeld van een C via een Gsus4 naar de G wilt gaan, gaat dat dan goed? dus: G - C - E (C/G) G - C - D (Gsus4) G - B - D (G)
Met name die Gsus4 is dan interessant (overgangs akkoord) omdat die dan ook gevarieerd kan worden als een Csus2 die dezelfde noten heeft maar dan een andere omkering, dus C-D-G.
Als dat zo werkt is dat wel echt heel erg gaaf en geeft je dan wel heel veel performance mogelijkheden.
Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd? |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 15:53:41
|
Hallo Qui,
Ja hoor, dat begrijp je helemaal goed.
Ha, ha misschien wordt het voor jouw ook tijd om een Tyros 4 te gaan bespelen.
Heb je trouwens ook het eerste gedeelte gelezen van het topic akoorden, gestart door een wat ouder forumlid in het forum gedeelte Tyros 4 gerelateerde onderwerpen?
Het gaat daar eerst over een site, genaamd Chordifi, daarna werd er meer door mij, afgedwaald naar akkoordenleer. En toen heb ik op de laatste pagina's van dat topic mijn systeem uitgelegd hoe ik mijn muziek verander. Helaas moest toen het topic gesplitst worden. Vandaar dat hier door mij een andere naam, aan dit topic is gegeven...
Maar het bovenstaande werkt dus met on bass. Je kunt het keyboard ook instellen op artificial intelligence. Dat heet AI fingered. Dan werkt eigenlijk het hetzelfde als met onbass fingered. Echter kun je nu nog meer. Je kunt nu met twee vingers al een akkoord vormen. Het keyboard onthoudt dan zelf aan de hand van het voorgaande akkoord of het een mineur of majeur moet worden. AI Artificial Intelligence, dus.
Maar ik speel toch meer met de stand on bass fingered, dan met dit AI fingered. Omdat ik niet zo gewend ben, om met twee vingers een akkoord te spelen, die ik eigenlijk altijd met drie vingers heb gespeeld. Dan moet ik wat toch wat veel omschakelen. En zo heb ik het ook niet op mijn bladmuziek genoteerd. Dan zou ik het allemaal weer moeten veranderen. En daar begin ik toch maar niet aan. Anders komt mijn muzieksysteem nooit klaar.
Maar alleen dat werken met on bass, gaat al hartstikke mooi. Ik vind het prachtig om zo de muziek te bewerken.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 15/04/2013 15:58:24 |
|
|
DWest
Average Member
225 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 17:01:14
|
je gaat het niet geloven,hoe meer ik er van leest hoe duidelijker het word,tenminste voor mij wel. het kwartje begint heel langzaam te vallen. Piet, toch nog medestanders in deze akkoorden fabriek. het is voor mij niet alledaagse kost, maar plezier heb ik,daar word veel met opgelost.!!
Gr. Dirk.
DWff |
Bewerkt door DWest op 15/04/2013 17:06:01 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 17:51:38
|
Hoi Dirk,
Het is ook geen alledaagse oplossing. Maar het is zeker een manier om toch zonder wat mij betreft, al te veel saaie akkoordenleer, hele mooie veranderingen in je muziek te bewerkstelligen.
Maar zoals ik al gezegd heb, het is proberen, puzzelen. En gaandeweg krijg je al puzzelend een idee, wat de verschillende akkoorden voor elkaar betekenen. En hoe je ze moet combineren. Tenminste als je er veel mee bezig gaat. Bijvoorbeeld met sus akkoorden, kun je mooi akkoorden in elkaar over laten vloeien.
Bijvoorbeeld een G7sus4, dan hoor je al gewoon, dat het akkoord naar G7 wil. Probeer het maar eens. Veel van die akkoorden zijn eigenlijk opvulakkoorden, dat wil zeggen ze zijn bedoeld om muzikale spanning op te wekken, die je vervolgens oplost met in dit geval een G7. En zo is er veel meer over te zeggen. Maar dat moet je toch zelf een beetje uitpuzzelen.
O ja, en je muzieksysteem moet op de kop. Dat wil zeggen alles opnieuw kopiëren. En je nieuwe akkoorden op je gemaakte kopie noteren. Niet iedereen wil dat. Zoals ik al eerder zei, eerst zaaien, dan oogsten.
Ik durf rustig te beweren, dat als je eenmaal je muziek op deze manier hebt aangepast, dan wil je je oude muziek niet meer spelen. Ha, ha, mits je natuurlijk de goede akkoorden hebt gekozen.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos
Nog even een klein psje. De keuze om over te gaan naar dit systeem, wordt natuurlijk ook bepaald door de hoeveelheid muziek die je hebt opgebouwd. Bij mij was het een ingrijpende keuze. Zo'n circa 1200 muziekstukken moeten op deze manier bij mij worden aangepast. Eerst moet een muziekstuk over 4 registrations volledig geregistreerd zijn, met ook twee instrumenten van de Kronos er nog bij, combi's genaamd. En dan als ik na veel oefening een muziekstuk "ga voelen", dan ga ik er alle aanvullende akkoorden bij zoeken. Elk muziekstuk wordt op deze manier een project op zich.
Kortom een hobby voor de rest van mijn leven.
Dus de keuze om over te schakelen naar dit systeem, als je zo'n 100 nummers hebt, is natuurlijk een stuk eenvoudiger.
Oei, dat was een lang psje. |
Bewerkt door New in town op 15/04/2013 18:52:17 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 18:58:42
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door QuiRobinez
Ik heb zelf geen tyros 4, maar vind dit wel interessante materie. Als ik het goed begrijp kun je op de tyros 4 dus zelf bepalen welke basnoot hij speelt, op basis van de omkering van het akkoord die je speelt?
Klopt. Zo speel je de zogenoemde "slash"-akkoorden, bijv. C/G. Je kunt er mooie loopjes mee maken, zoals bijv. C - C/E - F.
Het werkt zeer waarschijnlijk ook op jouw keyboard. Mijn Roland G-800 en G-70 hadden het ook. Daar heette het "bas inversion" en er was zelfs een aparte knop voor op het keyboardpaneel! Yamaha heeft er voor gekozen het in een menu te stoppen. (Voor beide mogelijkheden is wat te zeggen.) Je kunt er overigens snel heen met de knop "Direct Access" en dan "ACMP".
Speel ze!
Maarten |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 19:16:04
|
Ik wil nog even opmerken,
dat het natuurlijk niet altijd nodig is, om met behulp van de on bass instelling, een dalende lijn in je akkoorden te verkrijgen.
Speel maar eens, deze veel voorkomende lijn. Bm7 speel de noten B D F# A Bb7 speel de noten Bb d f Ab Am7 speel de noten G A C E D7 speel de noten F# A C D
En zie een dalende lijn, zonder toepassing van het onbass systeem.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 15/04/2013 19:16:49 |
|
|
DWest
Average Member
225 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 19:43:57
|
Piet jij heb volgens mij,op heel jonge leeftijd akkoorden op je brood gehad inplaats van jam. of je heb een kruiwagen akkoorden op gegeten. jij kan het heel goed uiteen zetten. wel leerzaam,maar als ik dat allemaal nog in dat bejaarde hoofd moet proppen,dan moet ik minimaal 90 worden.!!!
DWest doet wel zn best.!!
DWff |
Bewerkt door DWest op 15/04/2013 19:44:38 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 15/04/2013 : 20:09:53
|
Hoi Dirk,
Dank je wel voor je compliment.
Ik vermoed ook, dat het voor jou toch een hele kluif gaat worden. Ik prop het ook niet allemaal in mijn hoofd hoor, Dirk. Ik schrijf van heel veel akkoorden de ligging op, dus ik zet de gebruikte noten, boven het akkoord. Zodat ik vrij snel weer weet, wat ik moet spelen. Ik kan dat helaas ook niet meer zo goed onthouden.
Het uitpuzzelen van de akkoorden zelf, daar komt een stukje gevoel bij kijken, en wat akkoordenkennis van vroeger, wat bij mij is blijven hangen.
En natuurlijk moet je er veel tijd in steken. Dat moet je wel willen, maar dan heb je toch nog zo'n 25 jaar de tijd, om nog meer van je muziek te kunnen genieten, Dirk.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 15/04/2013 20:10:45 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 16/04/2013 : 10:03:04
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town Het uitpuzzelen van de akkoorden zelf, daar komt een stukje gevoel bij kijken, en wat akkoordenkennis van vroeger, wat bij mij is blijven hangen.
Wat ik me afvraag, dat akkoorden uitpuzzelen is dan een eigen interpretatie van het originele muziekstuk? Bij de muziekboeken die ik heb waarbij alleen de melodie in noten staat en de akkoorden in blokjes er al boven staan kwa notatie wordt namelijk die 'on bass' methode gebruikt. Je ziet dan bijvoorbeeld staan C/A (C akkoord met een A bas).
|
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 16/04/2013 : 10:22:58
|
Persoonlijk vind ik het de sport de akkoorden zo dicht mogelijk bij het origineel te krijgen.
Bladmuziek met symbolen er boven is een goede optie, die ik regelmatig gebruik. Vaak worden akkoorden echter versimpeld voor beginnende keyboardspelers, dus die bladmuziek is dan (voor mij) meestal waardeloos. Bladmuziek met akkoordsymbolen zoals 7's en slash akkoorden zijn meestal een indicatie dat de akkoorden nauwkeurig aansluiten bij het origineel.
Spelen en luisteren of het klopt is altijd nodig. Soms zit er nl. een fout in een akkoordsymbool. Of het klopt misschien wel, maar het klinkt niet zo goed op het keyboard.
Op Internet zoeken kan ook akkoorden opleveren, hoewel die vaak op het gehoor uitgezocht zijn door behulpzame amateurmuzikanten. De kwaliteit is regelmatig twijfelachtig, maar het kan je snel op een spoor zetten.
Op het gehoor uitzoeken van akkoorden vind ik heel leuk. Het kan erg tijdrovend zijn. Soms lukt het me niet een akkoord goed te horen. Dan speel ik het muziekstuk in een loop over dat ene akkoord, eindeloos achter elkaar, en dan sprokkel ik nootje voor nootje bij elkaar totdat ik het akkoord gevonden heb. Als ik de bas niet goed kan horen, verhoog ik de toonhoogte van het muziekstuk met een octaaf. De vocal klinkt dan als Donald Duck, maar de bas is dan veel eenvoudiger te horen.
Een andere methode is het vinden van een goede karaokeversie van het nummer. Omdat die versie gemixed is door een andere engineer, zijn de akkoorden en andere partijen soms gemakkelijker te horen dan bij het origineel.
Maarten
P.S. Ik weet niet op Piet dit bedoelt met zijn posts. Of dat hij het juist leuk vindt om *andere* dan de originele akkoorden te vinden. Dit laatste heet "reharmonisatie". Daar hou ik me zelden mee bezig. |
Bewerkt door maartenb op 16/04/2013 10:27:24 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 16/04/2013 : 11:26:28
|
Dank je MaartenB, het is mij helemaal duidelijk zo :)
Ik heb zelf geen tyros 4 omdat juist om dat soort redenen van akkoord herkenning mij het te beperkt leek, dus ik vind het mega interessant om jullie manier van werken en de mogelijkheden zoals jullie het gebruiken te lezen.
zelf heb ik overigens geen enkel probleem met het herkennen van akkoorden, in de meeste gevallen kan ik als ik een nummer hoor hem naspelen inclusief de originele akkoorden. Maar de uitdaging ligt bij mij vooral in de reharmonisatie, dat vind ik het leukste om te doen.
Ik gebruik daar meerdere akkoord technieken voor door elkaar. Het meest gebruik ik voicings, waarbij je een akkoord opdeelt over 2 octaven. Een simpel voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een C akkoord die je dan als volgt opdeelt: Linkerhand: C - G Rechterhand: E - C Het mooie hiervan is dat je via omkeringen hiervan dus juist met die Bas toon kan spelen, dus stel je speelt een F akkoord: Linkerhand: F Rechterhand: C - A Pak je daarna de F als een Linkerhand: A Rechterhand F - C Dan heb je ineens een compleet andere sfeer in je song. Ik wist dus niet dat een Tyros dit soort dingen perfect kan ondersteunen. |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 16/04/2013 : 11:34:35
|
Hallo Maarten,
Nog even over mijn benadering, leuk stukje zoals je het beschrijft.
Ik probeer ook zeker dicht in de buurt bij de originele akkoorden te blijven, maar soms wijk ik wel eens af, als de melodie lijn, dat toestaat. Ik denk dat je dat dan wel reharmonisatie kunt noemen.
Vaak, niet altijd, als ik klaar ben met een muziekstuk, dan kun je bij mij alleen al de akkoorden spelend, het eigenlijke muziekstuk er al duidelijk uithalen. Dus zonder de solo te spelen.
Helemaal met je eens, wanneer er on bass (slash) akkoorden op de partituur worden vermeld, dat je dan meestal een muziekstuk in de handen hebt, waar meer aandacht aan is gegeven. En wat zeer waarschijnlijk de moeite waard is om te gaan spelen. Persoonlijk vind ik het wel jammer, dat on bass akkoorden wat minder in mijn muziek staan vermeld. Maar goed, die maak ik nu zelf. En inderdaad er zitten soms hele suffe akkoord fouten in de muziek. Maar, die haal ik er wel uit.
En dat deze aanpak tijdrovend is. Zeker, in het begin is het best wel lang zoeken. Dan komt er wel een stukje doorzettingsvermogen bij. Maar nu ik dit een aantal jaren doe, merk ik dat ik een akkoord toch wel sneller vindt.
Toch ben ik meestal wel zo'n 3 tot 4 uur bezig op een muziekstuk, om het te verfrissen met mooie aanvullende akkoorden. En het helpt zeker om een muziekstuk heel veel te spelen, om het te leren "voelen", zoals ik het dan maar uitdruk. Dan vind je toch sneller het akkoord, wat je zoekt.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 16/04/2013 11:35:56 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 16/04/2013 : 11:45:45
|
Hoi Qui,
De Tyros 4 is een schitterend keyboard, waar gigantisch veel op mogelijk is. En waar ik heel veel ook niet van gebruik.
Het is bij mij net een beetje als de Kronos, ik gebruik daar ook lang niet alles van. Maar als ik een optie gebruik, dan ga ik heel diep. Tot op de bodem. Net zoals jij als sound-designer, tot in de diepste diepten van een synthesizer doordringt.
Dat noemt men ware passie.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 16/04/2013 11:48:37 |
|
|
Onderwerp |
|
|
|