O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
robbiedoes |
Geplaatst - 14/01/2010 : 23:19:05 Beste mede forummers.
Door mijn technische achtergrond en mijn activiteit op YouTube en dit forum heb ik de laatste tijd enkele vragen gehad over de Premium Voices. Met name over de vraag waarom men deze niet zomaar kan kopiëren.
Vanavond heb ik eens de tijd genomen om dit eens op te schrijven en men te laten begrijpen waarom het kopiëren geen zin heeft en hoe deze beveiliging werkt.
Eerst een technische omschrijving (een vereenvoudigde omschrijving staat iets verderop). Nu ik reeds een tweetal packs en de panflute heb gekocht en de registratieprocedure heb doorlopen ben ik er achter hoe de techniek werkt. Ten eerste moet je je registreren op de website van Yamaha met de persoonlijke gegevens, serienummer keyboard en credit card gegevens. Vervolgens als je het pack besteld moet je een procedure op de Tyros 3 uitvoeren. Het betreft het exporteren/opslaan van een bestand naar de USB stick met unieke(!) gegevens van de Tyros 3. Dat bestand moet je bij de bestelling via de website naar Yamaha toesturen. Yamaha verwerkt dat bestand en genereert:
- ten eerste aan de hand van het opgestuurde bestand een speciaal "sleutelbestand" dat gekopieerd moet worden naar het keyboard. Dit bestand bevat twee sleutels; één sleutel om het keyboard te "openen"/activeren voor algemeen gebruik van Premium voices en één sleutel om de Premium Pack te "openen" en daarmee te kunnen lezen.
- ten tweede een Premium Pack met een slot dat alleen geopend kan worden met het "sleutelbestand".
Om het geheel te laten werken moet EN het keyboard "geopend"/geactiveerd worden EN het Premium Pack moet geopend worden. Wanneer één van de twee (of beide) niet lukt, dan kunnen de Premium voices niet gebruikt worden.
En dan nu de minder technische uitleg/vergelijking (ik doe altijd mijn uiterste best om het zo duidelijk mogelijk te omschrijven en het mensen te laten begrijpen):
- Stel mijn Tyros 3 is DEUR1 (kan alleen geopend worden met SLEUTEL1).
- Stel het Premium Pack is DEUR2 (kan alleen geopend worden met SLEUTEL2).
- Om het Premium Pack te kunnen gebruiken moeten zowel DEUR1 als DEUR2 geopend worden.
Het genoemde sleutelbestand dat Yamaha mij na de opgestuurde informatie geeft, bevat de twee sleutels SLEUTEL1 en SLEUTEL2 en zo is de weg vrij om het te gebruiken.
En dan nu hetvolgende:
- Ik geef jou mijn Premium Pack (DEUR2) en sleutelbestand (SLEUTEL1 + SLEUTEL2).
- Jouw Tyros is DEUR3. Uiteraard kan deze alleen geopend worden met SLEUTEL3.
Zie je nu in dat je met mijn sleutelbestand DEUR3 niet kunt openen? Mijn sleutelbestand bevat immers geen SLEUTEL3. Zo blijft de weg geblokkeerd en kun je de Premium Pack niet gebruiken.
Moraal van het verhaal: Kopiëren heeft geen zin, dus blijf Yamaha a.u.b. sponsoren door net als ik Premium Packs/Voices te kopen als je ze graag wilt hebben. Alleen op die manier kunnen we ons blijven verheugen op meer mooie nieuwe sounds van Yamaha in de toekomst! |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Hanswiel |
Geplaatst - 26/08/2010 : 08:35:20 Hoi Frans,
Mijn eerste download is gedaan met behulp van een deskundige. Daarna heb ik al 2x een pack zelf geinstalleerd.
Laat je vooral niet wijsmaken dat zoiets moeilijk is want,....als ik dat als senior kan kunnen anderen dat zeker.
Ik ben van mening dat als je je even verdiept in de materie je ZELF gemakkelijk dat karweitje kunt klaren. Het levert je kennis op en vanuit die kennis kun je weer verder.
Mijn motto is: het leven is een langdurige education permanente.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde. Lang leve de vreugde |
F.van Holten |
Geplaatst - 25/08/2010 : 20:25:41 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Hanswiel
Hoi,
Wat ik nog niet zag in deze rubriek is het volgende:
Als je eenmaal een pack met succes gedownload hebt, dan zijn de gegevens bij Yamaha bekend. Daarna is het een peuleschilletje om een ander pack ZELF te downloaden. Dat kan echt iedereen.
Als anderen tegen betaling willen helpen is dat mooi, maar het is echt eenvoudiger dan menigeen denkt.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde. Lang leve de vreugde
Hoi Hans
Moet ik eerst een pack downloaden, en dan kan ik ZELF een pack downloaden.  
Verder ben toch blij dat er mensen zijn, die willen helpen bij diegeen waar dit niet zo goed lukt. Al of niet tegen onkosten vergoeding  
Grt. Frans |
Hanswiel |
Geplaatst - 25/08/2010 : 08:51:55 Hoi,
Wat ik nog niet zag in deze rubriek is het volgende:
Als je eenmaal een pack met succes gedownload hebt, dan zijn de gegevens bij Yamaha bekend. Daarna is het een peuleschilletje om een ander pack ZELF te downloaden. Dat kan echt iedereen.
Als anderen tegen betaling willen helpen is dat mooi, maar het is echt eenvoudiger dan menigeen denkt.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde. Lang leve de vreugde |
robbiedoes |
Geplaatst - 25/08/2010 : 01:09:44 Beste Toine,
Je richtte je vraag ook aan mij, dus zal ik ook even een antwoord geven. Het is niet mogelijk om je aangekochtte premium packs door te verkopen. Die pack is immers uniek, omdat er een stukje versleuteling in zit dat alleen gelezen kan worden door jouw keyboard. Omdat de pack wel gewone computerbestanden betreft, kun je wel voor jezelf een kopie bewaren op bijv. je computer. En omdat je dus voor jezelf een kopie kunt maken, kun je de pack niet "terug geven" aan Yamaha met het verzoek er een pack voor terug te ontvangen dat geschikt is voor het andere keyboard. Anders zou dit een heel eenvoudige truuk zijn om twee packs voor de prijs van één te bemachtigen.
Je kunt het een beetje vergelijken met het kopen van een CD in de winkel. Alleen wanneer deze nog gesealed is (en je dus geen kopie voor jezelf hebt kunnen maken) zou je deze terug kunnen brengen naar de winkel. Wanneer de seal verbroken is, kun je deze ook niet meer terugbrengen (och, wat was het een mooie tijd toen CD's gehuurd konden worden bij de videotheek ).
Bij het aankopen en downloaden van een premium pack, bestaat er überhaupt geen mogelijkheid om dit "gesealed" te ontvangen.
Tja, wat betreft de verhalen over de Tyros 4...daar kan verder niemand wat mee. Kwestie van afwachten wat Yamaha doet. Ik verwacht zeker wel dat Yamaha met een oplossing komt voor de Tyros 3 bezitters met een Premium Pack die een Tyros 4 zouden willen kopen, ALS er echt zo snel een Tyros 4 komt.
Groetjes,
Robert |
F.van Holten |
Geplaatst - 22/08/2010 : 19:05:06 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door pianoplayer
Hoi, Zou het niet kunnen dat de packs standaard in de tyros 4 ingebouwd worden? Jurgen
volgens mj niet (extra inkomsten) en als die T4 er komt word hij toch wel verkocht, zo niet ben ik mijn centjes kwijt.  Grt. Frans |
pianoplayer |
Geplaatst - 22/08/2010 : 16:50:21 Hoi, Zou het niet kunnen dat de packs standaard in de tyros 4 ingebouwd worden? Jurgen |
laakies |
Geplaatst - 22/08/2010 : 12:32:04 We zullen het allemaal even moeten afwachten, ik neem aan dat yamaha daar heus wel een oplossing voor heeft bedacht.
Nog een paar weekjes slapen en dan weten we de specs en overige info over de T4.
Voorlopig ben ik nog super tevreden over de T3 en de packs die ik heb aangeschaft, en geven me volop speelplezier, en zal yamaha met een spectaculaire T4 moeten komen, anders speel ik lekker door op wat ik nu heb.
maar dwaal nu een beetje vh onderwerp af!
Gr Toine Tyros 3 xxl + Stagepass 300 |
F.van Holten |
Geplaatst - 22/08/2010 : 12:17:56 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door fransonline
Yep, dat wordt nog een grote vraag! Stel dat je je T3 inruilt en je wilt de packs houden voor je T4... ben benieuwd of daar over nagedacht is/wordt.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl
Goeie opmerking, want je praat toch over een paar honderd euro, die je wel graag mee wil nemen naar een andere T3 / T4. Ik heb wel een rekening gehad van Yamaha, als bewijs dat het mijn eigendom is, en er is mij verzekerd bij aankoop door Oostendorp dat als er wat gebeurd met de HD of zoiets dat dan het pakket er weer opgezet kan worden. Maar hoe gaat dat bij een andere aankoop???. weg is weg, of kan je het meenemen.
Grt. Frans |
tyro |
Geplaatst - 22/08/2010 : 11:52:04 En als de Hardeschijf in de nieuwe Tyros 4 overgezet wordt, gaan dan de voicepacks ook mee?
Wim |
fransonline |
Geplaatst - 22/08/2010 : 11:48:06 Yep, dat wordt nog een grote vraag! Stel dat je je T3 inruilt en je wilt de packs houden voor je T4... ben benieuwd of daar over nagedacht is/wordt.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
laakies |
Geplaatst - 22/08/2010 : 11:26:04 Hoi Frans,
Tja daar was ik al bang voor, dat dit niet zou lukken.
Maar dan komt meteen mijn volgende vraag/opmerking:
Yamaha zal toch hierdan een oplossing voor moeten vinden om deze packs over te kunnen zetten naar de eventuele Tyros 4 of hoe ie heten gaat!! want ik ben niet van plan om deze packs mee in te ruilen ( levert toch bijna niets aan extra inruil op) en dan weer nieuwe te kopen voor de tyros 4.
Maar ja laten dat dan maar even afwachten!! binnenkort weten we het 
Gr Toine
Tyros 3 xxl + Stagepass 300 |
fransonline |
Geplaatst - 22/08/2010 : 11:17:27 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door laakies
Hallo Robert,
Prima verhaal over deze kopieer beveiliging.
Maar heb hier een andere vraag over:
Ik heb alle 4 de packs ( trombone, panfluit, choirs, en euro/us organ.
Nu wil ik 1 pack (euro/us organ) verkopen aan iemand die ook een Tyros 3 heeft, en dit pack graag wil overnemen van mij, daar ik het nagenoeg niet gebruik.
Is dit mogelijk ? en hoe doe ik dit dan?
Wachtend op je reactie alvast groetjes van Toine
Tyros 3 xxl + Stagepass 300
Volgens mij kan dit niet. Het door jou gekochte pack is gekoppeld aan een soort serienummer van jouw Tyros. Dit nummer zit in het pack verwerkt op het moment dat je het downloadt bij Yamaha. Zodra je dit pack op een andere Tyros zet, zal dit niet gaan omdat de serienummers niet overeenkomen.

Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
laakies |
Geplaatst - 22/08/2010 : 09:38:50 Hallo Robert,
Prima verhaal over deze kopieer beveiliging.
Maar heb hier een andere vraag over:
Ik heb alle 4 de packs ( trombone, panfluit, choirs, en euro/us organ.
Nu wil ik 1 pack (euro/us organ) verkopen aan iemand die ook een Tyros 3 heeft, en dit pack graag wil overnemen van mij, daar ik het nagenoeg niet gebruik.
Is dit mogelijk ? en hoe doe ik dit dan?
Wachtend op je reactie alvast groetjes van Toine
Tyros 3 xxl + Stagepass 300 |
New in town |
Geplaatst - 18/01/2010 : 22:48:01 En dit was een grapje idd. ha, ha.
Groetjes Piet |
New in town |
Geplaatst - 18/01/2010 : 22:43:15 Idd. :-) |