Auteur |
Onderwerp  |
robbiedoes
Average Member

281 berichten |
Geplaatst - 14/01/2010 : 23:19:05
|
Beste mede forummers.
Door mijn technische achtergrond en mijn activiteit op YouTube en dit forum heb ik de laatste tijd enkele vragen gehad over de Premium Voices. Met name over de vraag waarom men deze niet zomaar kan kopiëren.
Vanavond heb ik eens de tijd genomen om dit eens op te schrijven en men te laten begrijpen waarom het kopiëren geen zin heeft en hoe deze beveiliging werkt.
Eerst een technische omschrijving (een vereenvoudigde omschrijving staat iets verderop). Nu ik reeds een tweetal packs en de panflute heb gekocht en de registratieprocedure heb doorlopen ben ik er achter hoe de techniek werkt. Ten eerste moet je je registreren op de website van Yamaha met de persoonlijke gegevens, serienummer keyboard en credit card gegevens. Vervolgens als je het pack besteld moet je een procedure op de Tyros 3 uitvoeren. Het betreft het exporteren/opslaan van een bestand naar de USB stick met unieke(!) gegevens van de Tyros 3. Dat bestand moet je bij de bestelling via de website naar Yamaha toesturen. Yamaha verwerkt dat bestand en genereert:
- ten eerste aan de hand van het opgestuurde bestand een speciaal "sleutelbestand" dat gekopieerd moet worden naar het keyboard. Dit bestand bevat twee sleutels; één sleutel om het keyboard te "openen"/activeren voor algemeen gebruik van Premium voices en één sleutel om de Premium Pack te "openen" en daarmee te kunnen lezen.
- ten tweede een Premium Pack met een slot dat alleen geopend kan worden met het "sleutelbestand".
Om het geheel te laten werken moet EN het keyboard "geopend"/geactiveerd worden EN het Premium Pack moet geopend worden. Wanneer één van de twee (of beide) niet lukt, dan kunnen de Premium voices niet gebruikt worden.
En dan nu de minder technische uitleg/vergelijking (ik doe altijd mijn uiterste best om het zo duidelijk mogelijk te omschrijven en het mensen te laten begrijpen):
- Stel mijn Tyros 3 is DEUR1 (kan alleen geopend worden met SLEUTEL1).
- Stel het Premium Pack is DEUR2 (kan alleen geopend worden met SLEUTEL2).
- Om het Premium Pack te kunnen gebruiken moeten zowel DEUR1 als DEUR2 geopend worden.
Het genoemde sleutelbestand dat Yamaha mij na de opgestuurde informatie geeft, bevat de twee sleutels SLEUTEL1 en SLEUTEL2 en zo is de weg vrij om het te gebruiken.
En dan nu hetvolgende:
- Ik geef jou mijn Premium Pack (DEUR2) en sleutelbestand (SLEUTEL1 + SLEUTEL2).
- Jouw Tyros is DEUR3. Uiteraard kan deze alleen geopend worden met SLEUTEL3.
Zie je nu in dat je met mijn sleutelbestand DEUR3 niet kunt openen? Mijn sleutelbestand bevat immers geen SLEUTEL3. Zo blijft de weg geblokkeerd en kun je de Premium Pack niet gebruiken.
Moraal van het verhaal: Kopiëren heeft geen zin, dus blijf Yamaha a.u.b. sponsoren door net als ik Premium Packs/Voices te kopen als je ze graag wilt hebben. Alleen op die manier kunnen we ons blijven verheugen op meer mooie nieuwe sounds van Yamaha in de toekomst! |
Bewerkt door robbiedoes op 14/01/2010 23:24:46 |
|
theplayer
Moderator

3041 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 07:16:00
|
Hoi Robbie,
Mooi verhaal. Zal hoop ik voor velen duidelijkheid scheppen. Bedankt. Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 11:08:41
|
Hallo Robbie. Klasse, dat je zo veel moeite doet en deze ingewikkelde constructie op deze manier voor iedereen toegankelijk maakt. Ik vond het een heel helder duidelijk verhaal. Terwijl ik bepaald geen techneut ben.
Dit verhaal maakt me dus duidelijk, dat ik via Oostendorp alles kan bestellen, als ik hem mijn gegevens geef van het keyboard waar op ik speel. En dan denk ik, ook het keyboard meeneem naar Oostendorp, zodat daar de gegevens op mijn T3 kunnen worden overgezet. Dan mijn keyboard weer terug meenemen. En Oostendorp natuurlijk vergoeden, voor de moeite die zij genomen hebben...
Heel erg bedankt. :-) Groetjes van Piet |
 |
|
robbiedoes
Average Member

281 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 11:41:52
|
Hoi Piet,
Ze hebben inderdaad jouw keyboard nodig voor het exporteren van het bestand met de (unieke) keyboardgegevens. En om niet half werk af te leveren zal men daar ook vast en zeker de Premium Pack/Voices op de Tyros 3 installeren, zodat je met geïnstalleerde Premium Pack/Voices de winkel kunt verlaten.
PS: Voor de Premium Packs heb je extra geheugen nodig dat niet standaard in de Tyros 3 is geïnstalleerd. Indien je nog geen geheugen hebt geïnstalleerd, doen ze dat ook nog voor je (tegen meerprijs voor het geheugen en eventuele installatiekosten uiteraard). |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 13:21:26
|
Hallo Robbie. Dan begrijp ik het dus idd. geheel door jouw heldere uitleg. Tjonge, wat een slim uitgedachte kopieerbeveiliging zeg. Wel omslachtig allemaal, maar dat is noodzakelijk begrijp ik nu. Wat betreft het extra geheugen, de dimms dus. Die heb ik al bij het meegeleverde europack gekregen. Dus die hoef ik niet meer aan te schaffen. Binnenkort zal ik het choirpack en het organpack, met de panflute tegelijkertijd bestellen, en in mijn keyboard laten installeren. Lijkt me toch wel heel mooi. Want ondanks dat ik door een tweede partij, Oostendorp dus, deze voice-packs laat bestellen en installeren, kan Oostendorp er daarna ook niets meer mee, omdat ik het keyboard, sleutel 3, dus weer naar huis neem... Heel slimme jongens daar in Japan.
Weer iets meer inzicht gekregen in die gecompliceerde T3. :-) Groetjes van Piet. |
 |
|
F.van Holten
Advanced Member

1112 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 13:36:57
|
Hallo allemaal Ik heb bij Oostendorp het totale Expansion voice pakket laten instaleren in mijn T3 , maar door de langzame internet verbinding van oostendorp of de server duurde het hele verhaal ruim 2,5 uur, maar aan de overkant was een goed restaurant, dus die tijd kwam wel om, het werkt zeker met persoonlijke code's, daar ik al een account had bij de Yamaha verkoop site, had ik de "aanmeldtijd" niet nodig anders was ik nog meer tijd kwijtgeweest, al met al was het wel de moeite waard,. ik ben zeer tevreden over het pakket (alleen wel duur,en de dollar staat nogwel gunstig voor ons) grt Frans |
 |
|
robbiedoes
Average Member

281 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 14:08:58
|
Laat ik hier nog even op inspringen. Mochten mensen geholpen willen worden met het bestellen van een Premium Pack en/of Premium Voice en (net als ik) niet dicht in de buurt van Oostendorp wonen, dan ben ik bereid persoonlijk (tegen een kleine vergoeding en indien nodig met bezoek op locatie) te helpen. Ik zit in omgeving Haarlem/Alkmaar in Noord-Holland.
Neem in dat geval even persoonlijk contact met mij op door een persoonlijk berichtje te sturen.
PS: Het betreft hulp met de gehele procedure van registreren, bestellen en installeren (en indien nodig het installeren van de geheugenuitbreiding). Je dient echter wel zelf in het bezit te zijn van een creditcard.
Groeten,
Robert |
Bewerkt door robbiedoes op 15/01/2010 14:13:22 |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 14:22:01
|
Hallo Robbie, Dat is idd. een mooie mogelijkheid voor die mensen die niet zoals ik, ca. 25 km van Oostendorp af wonen. Je hoeft dan in ieder geval niet met het keyboard zelf te gaan sjouwen... Leuk, dat je zo met iedereen meedenkt.
Groetjes Piet.
|
 |
|
robbiedoes
Average Member

281 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 14:30:14
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town
<knip> Want ondanks dat ik door een tweede partij, Oostendorp dus, deze voice-packs laat bestellen en installeren, kan Oostendorp er daarna ook niets meer mee, omdat ik het keyboard, sleutel 3, dus weer naar huis neem... Heel slimme jongens daar in Japan.
Weer iets meer inzicht gekregen in die gecompliceerde T3. :-) Groetjes van Piet.
Piet, je hebt het helemaal juist begrepen!!!  |
 |
|
F.van Holten
Advanced Member

1112 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 14:54:04
|
Hallo Robbiedoes Een pracht van een aanbieding, scheeld voor een hoop mensen een hoop tijd, was voor mij toch bij elkaar 3 uur rijden + 2,5 uur installeren. Maar mijn voordeel was dat ik toch het keyboard moest ophalen. grt. Frans |
Bewerkt door F.van Holten op 15/01/2010 14:55:17 |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 15/01/2010 : 15:56:17
|
Hallo Robbie. Dank je wel voor je bevestiging, dat ik de materie goed begrijp.
Nogmaals bedankt. :-) |
 |
|
joflecken
New Member

43 berichten |
Geplaatst - 16/01/2010 : 11:16:48
|
Hallo Robbie, leuk dat je wilt helpen, ik woon ook iets verder van Oostendorp af, dus ik zie je graag komen. Landgraaf Limburg, Gr. Jo (grapje) |
 |
|
Hanswiel
Senior Member

888 berichten |
Geplaatst - 18/01/2010 : 17:45:35
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Hallo Robbie, Dat is idd. een mooie mogelijkheid voor die mensen die niet zoals ik, ca. 25 km van Oostendorp af wonen. Je hoeft dan in ieder geval niet met het keyboard zelf te gaan sjouwen... Leuk, dat je zo met iedereen meedenkt.
Groetjes Piet.
Ik vaag me al een tijdje af wat idd betekent.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde. Lang leve de vreugde |
 |
|
robbiedoes
Average Member

281 berichten |
Geplaatst - 18/01/2010 : 18:28:47
|
Idd is een afkorting voor "inderdaad". |
 |
|