Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 3 gerelateerde onderwerpen
 Hallo, ik ben Kees

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Kees Roskam Geplaatst - 20/02/2013 : 20:16:02
Hallo medeTyrosspelers, ik ben Kees en 55 jaar oud. Ik ben al gek van accordeon, orgel en keyboard vanaf mijn jeugd. We hadden thuis een klein orgeltje met "luchtaandrijving". Zo maakte ik kennis met muziek spelen. Ook kreeg ik van mijn ouders een accordeon met lessen van "Klavarskribo". Dat werd helaas niet zo'n succes. Ook vanwege het feit dat ik verkering kreeg.
Ik was nog maar net getrouwd of ik kocht een echt orgel, een witte Eminent 310 Theatre. Jaren later kocht ik er een Yamaha MK100 keyboardje bij. Met van die kleine toetsen. Ik had hem op mijn orgel aangesloten. Vooral om er meeerdere rythmes bij te hebben. Zo'n groot orgel werd in een kleine woning toch wel tè groot, zeker als er intussen een gezin gevormd is, dus werd hij vervangen door een Yamaha PRS 410-keyboard. Zo'n keyboard kon inmiddels al veel meer dan het grote orgel. Toch ging ik in de loop der jaren steeds minder spelen. Ook vanwege mijn lichte motorische storing waardoor ik mijn rechter vingers niet snel genoeg kan aansturen zodat ik altijd een matige speler ben gebleven. Ook het eerder genoemde accordeonspelen ging mede daarom niet goed. Bovendien kan ik helaas niet uit mijn hoofd spelen en kunnen mijn hersenen bladmuziek niet snel genoeg vertalen naar mijn vingers. Ik genruik daarvoor een eigen schrift met een nummertjesysteem. Ik schrijf bladmuziek dus over in nummertjes. C=1, D=2, enzovoorts. Dan kan het wat simpeler en rustiger houden dan de drukke notenbalken.
In die tijd had een keyboard geen mogelijkheid om liedjes op te slaan zodat ik voor elk liedje eerst alle geluiden e.d. moest instellen. En dat werd best wel vervelend op den duur. Zo'n jaar of tien geleden heb ik hem maar opgeborgen op de zolder. Einde muziekspelen.
Maar toen ik een keer bij een collega thuis was vertelde hij dat hij met keyboardlessen begonnen was. Hij bleek een Roland E60 te hebben. Toen ik dat prachtige geluid hoorde begon het bij mij weer te kriebelen. Wat was dat een verschil met mijn oude 410. En, je kon liedjes opslaan in het geheugen. Het duurde niet lang en ik kocht ook zo'n Roland. Wel een maatje kleiner, de E50. Het leuke was ook dat we onderling styles konden uitwisselen.
Mijn collega had de Roland al wat langer in huis en had toch de wens om nog eens een nog mooiere keyboard te kopen. Met nog meer mogelijkheden. En dat deed hij ook. Hij kocht bij Oostendorp de Tyros3. Zijn Roland werd er ingeruild. Ik vond dat wel fijn voor hem maar niet zo voor mezelf. Nu konden we niets meer uitwisselen. Ik had mijn E50 nog maar ruim een jaar en had er al zo'n 80 liedjes instaan.
Toch ging ik de klanken van de Tyros3 steeds mooier vinden. Alle instrumenten klinken gewoon echter en voller van klank. Toch wilde ik niet over op de Tyros want dan moest ik wéér opnieuw beginnen met mijn liedjes. En hij is drie keer zo duur.
Totdat ik op een keer zomaar uit nieuwsgierigheid een offerte aanvroeg bij Oostendorp wat ik zou krijgen voor mijn Roland als ik een gebruikte Tyros3 zou kopen. Dat werd een aantrekkelijk aanbod zodat ik toch overstag ging en samen met mijn collega een gebruikte Tyros3 in Wezep ging halen.
Ik heb daar geen moment spijt van gehad. Met behulp van mijn collega en de Oostendorp-DVD's kreeg ik het apparaat snel onder controle. Wat een geweldige machine is dat toch. Mede door de mooie "harmony" mogelijkheden kan ik als "eenvoudige speler" een "betere speler" zijn.
Inmiddels staat de liedjesteller al weer bijna op 100. Ik ben inmiddels helaas arbeidsongeschikt verklaard (mijn collega trouwens ook) maar daarmee heb ik wel meer tijd gekregen. Als ik me goed genoeg voel kruip ik graag achter de toetsen. Ik hoop dat nog lang te mogen blijven doen.
Nou, dat was wel een lang verhaal hè.
Groetjes, Kees.

15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
New in town Geplaatst - 24/02/2013 : 18:42:12
Hoi Hans,

Ja, ik vind het jammer dat ik niet uit mijn blote hoofd kan spelen.
Ja, ik vind mij zeker een gepassioneerde muzikant.

En ik probeer een rechte rug te houden... met een hernia erin, helaas.

Hans, dank je wel voor je opbeurende woorden.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
Hanswiel Geplaatst - 24/02/2013 : 17:56:19
Hoi,

Je vindt het vervelend om niet uit je blote hoofd te kunnen spelen? Ik dacht toch, na een en ander te hebben gelezen, dat jij juist het prototype bent van een gepassioneerde muzikant. Daar kunnen massa's mensen een voorbeeld aan nemen. Wie durft te beweren dat hij zich inspanningen moet getroosten om tot een mooi resultaat te komen heeft juist het recht om met een rechte rug iedereen tegemoet te treden. Ik zeg: chapeaux.

Met muzikale groet,
Hans

Muziek is vreugde,lang leve de vreugde
Musik macht freu(n)de(n)

Website:www.tognog-music.nl
New in town Geplaatst - 23/02/2013 : 20:19:59
Dank je wel Dirk,
en fijn dat je het hier ook naar je zin hebt.

Zo terug lezend in dit topic heb ik in ieder geval heel wat van me zelf laten zien.
Misschien een beetje te veel,
maar ik heb er geen spijt van.

Zo leren we elkaar hier toch een beetje meer kennen.

Een mooie afsluiting, van een gevarieerd topic, denk ik.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
DWest Geplaatst - 23/02/2013 : 19:36:29
hier uit blijkt weer dat je gezondheid niet te betalen is.
en alles zo betrekkelijk is.
dus laten wij blij wezen,met diep respect voor de mensen die een afwijking hebben gezien hun muziek kwaliteit,
dat wij met zn allen heerlijk ons zelf kunnen wezen,
met een muziekinstrument dat in principe voor iedereen,
om te spelen toegankelijk is.

DWest is blij met de T4 en heb het goed naar zn zin hier.!!

DWff
New in town Geplaatst - 23/02/2013 : 17:31:34
Hallo Henk,

dat zijn heel wat sterretjes..., maar ik kan wel enigszins raden, wat er stond.

Ik schaam me er ook niet voor, ik vind het alleen vervelend dat ik op zo'n moment zoiets toe moet geven.
Omdat ik dan geconfronteerd wordt met een tekortkoming van mij, waar ik niet blij mee ben.
Ik zou namelijk dolgraag op zo'n moment graag willen laten zien, wat ik kan.
Het feit dat dat dan niet lukt, is frustrerend.

En die lui op dat andere forum, maken me echt niet gek.
Maar hebben me wel bijzonder geïrriteerd met dit soort opmerkingen.
Ik heb me daar op dat moment ook niet ingemengd,
alleen met stijgende verontwaardiging gelezen, wat zo'n arrogante bal, aan het vertellen was.

Maar dank je wel voor je support, Henk.
En ik maak inderdaad muziek op mijn eigen manier,
en geniet er van.

Het is echt mijn uitlaatklep.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
tyros2 Geplaatst - 23/02/2013 : 17:17:12
Hallo Piet.

Ge*** ge*** en nog eens ge***.

Kijk eens naar al die grote orkesten, deze jongens hebben
conservatorium gehad maar hebben tijdens een optreden/uitvoering
wel allemaal bladmuziek voor hun neus staan en dat is niet iets om
je voor te schamen.
Kijk naar orkesten van James Last of André Rieu daar wordt ook
wel bladmuziek gebruikt.

Ik kom uit een muzikale familie, mij is het muziek met de paplepel
ingegoten mijn vader was muziekleraar daar heb ik veel profijt van
gehad, maar nog als deze man (nu 85) achter z'n piano zit dan maakt
hij gebruik van bladmuziek.
Waarvoor is dit anders dan geschreven ????
Als je een boek koopt dan lees je deze toch ook ????

Ik speel ook saxofoon in een dweilorkest en wij proberen zoveel
mogelijk tijdens het optreden zonder bladmuziek te spelen en
gelukkig gaat mij dat goed af maar er zijn onder ons ook jongens die dat niet kunnen (om wat voor reden dan ook) maar ik heb er
diep respect voor dat ze het toch maar doen,
jongens die bv voor 2 a 3 jaar terug niet eens wisten hoe een
trombone er uit zag en alleen maar wisten hoe hazelnoten en walnoten
er uit zagen zij staan met of zonder bladmuziek te spelen alsof hun
leven er van af hangt.

Laat je niet gek maken door opmerkingen dat je zonder bladmuziek
niets waard bent.

Ieder nummer die ik op mijn Tyros speel heb ik ingestudeerd m.b.v.
bladmuziek en daar is niets maar dan ook niets mis mee.
Tuurlijk er zijn nummers die je zonder bladmuziek ook kunt spelen
maar bij een iets complexer nummer zoek ik toch het bladmuziek erbij.

Een ieder maak muziek op z'n eigen manier en geloof mij zonder
muziek zou het leven er een stuk saaier uitzien.

Muzikale Groet
Henk
New in town Geplaatst - 23/02/2013 : 15:24:22
Ja, dat vind ik nog de moeite waard om op te reageren.

Hoi Kees,

Daarom zei ik aan het begin van dit topic ook al,
dat ik herkenningspunten zag in jouw verhaal.
Jij blijft wat minder spelen door jouw motorieke afwijking.
En ik heb gas terug moeten nemen door mijn hersenoperatie.
Daar heb ik helaas ook restverschijnselen van overgehouden.
Zoals af en toe bepaalde zaken, die ik zo maar kwijt raak.
Een gebrekkig korte termijn geheugen voor bepaalde zaken.
En nog wat andere persoonlijke zaken.

Voordat ik trouwens noten heb leren lezen,
speelde ik ook regelmatig uit een boek van Johannes de Heer,
en dat was muziek met cijfertjes. Je legde dan een strip op het klavier,
en speelde de cijfers, die op de bladmuziek stonden.
Zo heb ik het tenminste met mijn eerste orgeltjes gedaan.

Toen heb ik een paar jaar klaar klassiek orgelles gevolgd,
en hoewel de leraar enthousiast was, was ik het niet zo.
Klassiek orgel boeide me toch minder.
Maar misschien wilde de leraar me graag houden. Ik was toch goede klandizie voor hem.

Later toen ik mijn Technics piano had gekocht,
heb ik les gehad op mijn eigen voorwaarden.
Ik wilde geen saaie toonladders leren spelen, maar echte muziekkennis waar ik wat aan zou hebben.
Ik heb toen een jaar les gehad van iemand, die me de muziektheorie en vooral de akkoordenkennis,
heeft bijgebracht. En tot op de dag van vandaag, heb ik aan dat ca. ene les jaar, al weer zo'n 20 jaar terug,
heel veel profijt gehad. Ik pas mijn muziek aan m.b.v. de akkoordenkennis, die ik toen heb geleerd.

Zelf heb ik maar drie pedaaltjes op de grond liggen, 2 volume pedalen, en één sustainpedaal, die ik echter gebruik,
om de leslie snelheid te variëren. Meer pedaaltjes kunnen er niet tussen liggen. Maar meer wil ik ook niet,
dan kies ik steeds de verkeerde. Voor de rest probeer ik toch nog alles snel met de hand te bedienen.
Je vrouw heeft volkomen gelijk, met de opmerking je leeft maar één keer.
Het scheelde maar weinig of ik had het 10 jaar geleden niet overleefd. Het is allemaal zo relatief, Kees.
Het kan zo maar in één keer gebeurt zijn. Ik ben blij dat ik net als jou volop kan genieten van mijn muziek.
En ben blij voor je, dat je ook gelukkig met je vrouw bent. En ja hoor, als je het geld hebt, geniet ervan.
Alleen nooit lenen voor dit soort zaken, dat is niet slim.

Vroeger speelde ik dus ook veel uit mijn hoofd.
Maar dat kan ik dus nu alleen nog maar in beperkte mate, zoals ik het al eerder in dit topic heb uitgelegd.
En net zoals jou kan ik ook positief jaloers zijn, als ik mensen zie spelen, die het zoveel beter kunnen.
Ik vind het juist vervelend, dat ik veel faalangst heb, daarom speel ik niet zo graag voor andere mensen.
Alleen bij mijn echte vrienden en mijn vrouw, kan ik me zelf zijn, en kan ik heel leuk muziek maken voor hen.

Voor de rest vind ik het altijd vervelend om toe te moeten geven, dat ik zonder mijn bladmuziek helemaal niets kan.
Zo ben ik uren bezig met muziek. Maar zodra ik ergens ben met mede muzikanten, en er wordt gevraagd, speel eens
een stukje, dan baal ik altijd heel erg. Want dat lukt me gewoon niet. Alles wordt dan één brij, en verzand ik in gepingel,
en een beetje improviseren. Maar op zo'n moment speel ik dan niet, zoals ik het echt kan.
Dat doet wel eens pijn, ja. Maar ik heb het leren relativeren, je moet wel op een gegeven moment.
Ik heb op een ander forum, waar ik niet meer kom, wel eens mensen horen zeggen...
"weet je wat ik een afknapper vindt, dat je zo'n gast hebt, die zegt dat ie muziek kan spelen, en zonder z'n bladmuziek niets waard is".

Mag je drie keer raden, wat ik van zo'n gast vindt.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
laakies Geplaatst - 23/02/2013 : 14:58:37
@Piet en Dirk

Mijn vrouw is om te stelen, ik krijg er alleen geen dief voor gevonden

@Kees

Ja die mfc10 footcontroller staat nog op mijn verlanglijstje, en dan stop ik mee kopen kopen kopen, dan ben ik geheel compleet en kan dan nog wel een jaartje of 2 genieten vd Tyros 4

Gr Toine

Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl
Kees Roskam Geplaatst - 23/02/2013 : 14:30:03
Jouw verhaal lijkt veel op de mijne, Piet. Ook ik zat al op jonge leeftijd met een (speelgoed)orgeltje te pielen. Daar heb ik ook het cijfertjessysteem van geleerd waar ik nu nog steeds gebruik van maak. Want bij de bijgeleverde muziekboekjes stonden die cijfertjes boven de noten. Ik zou dus nu ook de sterren van de hemel moeten kunnen spelen. Maar door die motorieke afwijking die ik helaas blijk te hebben blijf ik toch altijd een soort beginner. Maar met de Tyros valt dat niet meer zo op, hahaha.
Ook ik heb een schat van een vrouw. Ook zij stimuleerde mij om de Tyros te kopen. Het zijn toch enorme uitgaves als je het niet zo breed hebt. De Eminent was toen ook een gebruikte maar kostte toch 4000 gulden. De gulden van toen is de euro van nu dus heb je daar nu een nieuwe Tyros4 voor. Ik twijfel altijd heel lang voor een aankoop maar mijn vrouw zegt dan al gauw: doen, je leeft maar één keer. Zo heb ik ook pas nog de foot-controller MFC-10 er bij mogen kopen. Heel handig om van registraties te wisselen.
Ik ben vaak wel jaloers op degene die zo goed kunnen spelen. En vaak nog uit hun hoofd ook. Dat lijkt me zo fijn hè, als je dat kunt. Ik kan niet zonder mijn bladmuziek. Met als grote nadeel dat als ik even kwijt ben waar ik gebeleven was, want je moet toch ook regelmatijg naar de Tyros kijken, dat ik dan soms niet verder kan. En dat gebeurt natuurlijk juist als er een keer iemand meeluisterd. Dat sommigen alles uit hun hoofd spelen moet toch volgens mij wel een aangeboren gave zijn. Je kunt een hoop leren maar ook weer niet alles als het niet echt in je zit. Maar ik zeg altijd maar zo, ik ken mijn beperkingen en ben blij dat ik er toch op mijn manier nog de nodige leuke liedjes uitkrijg.

Groetjes, Kees.
New in town Geplaatst - 23/02/2013 : 13:48:25
Hoi Dirk,

Ja hoor, dat is andersom ook het geval.
Ik zou haar voor geen goud willen missen.
En zij mij ook niet.

Waar vind je dat nog, tegenwoordig?

Zo, dat was het wel, wat betreft dit topic voor mij.
Of er moeten nog andere interessante zaken langskomen.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
DWest Geplaatst - 23/02/2013 : 13:25:53
oke Piet,is mooi als je z'on vrouw heb.
is dat net anders om ook zo?
mijn vrouw vind het ook prima.
poosje geleden zij iemand tegen mij jij heb een prima vrouw,
zeg ik,kzou ze voor geen miljoen willen missen,
alleen als jij één Euro meer geeft. (geintje)
maar,talent of niet ik speel op mijn manier het hoogste lied.
en? nooit te oud om te leren.

DWest doet altijd zn best.!!

DWff
New in town Geplaatst - 23/02/2013 : 12:10:39
Hoi Dirk,

Ja, als je de vroege leeftijd neemt,
dat ik al achter m'n eerste orgeltje zat, (9 jaar),
had ik eigenlijk supergoed moeten kunnen spelen.
Ze zeggen toch altijd, je moet er vroeg genoeg mee beginnen...

Helaas komt er ook een stuk talent bij kijken, om heel goed te kunnen worden.
Ik heb wel een stukje aanleg voor muziek, dus ik mag me gevorderd amateur noemen...

Maar helaas niet genoeg talent, dat ik m'n beroep er van kon maken.

Gelukkig kan ik wel volop van mijn muziek genieten.
En mag ik van m'n vrouw regelmatig wat nieuws aanschaffen, als ik daar de behoefte aan heb.

Die behoefte is op dit moment niet zo groot,
met die mooie spulletjes, die ik nu heb.
En financieel moet je tegenwoordig ook wat voorzichtiger zijn.
Maar de grootste reden dat ik op dit moment wat minder kooplustig ben,
is dat ik verschrikkelijk veel tijd steek in het perfectioneren van m'n muziek-verzameling.
En dat ik zo langzamerhand niet veel zin meer heb,
om dat later bij een eventuele aanschaf van nieuwe spulletjes,
allemaal weer opnieuw te moeten doen. Daar is het veel te veel voor.
Ik ben nu waarschijnlijk nog jaren bezig, om het allemaal klaar te maken.

Dus wat dat betreft volop strijd aan deze kant.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
DWest Geplaatst - 23/02/2013 : 11:41:47
dus Piet,wat ervaring betreft zijn jij en nog veel anderen vele malen verder.
kwas rond de 50 toen ik het idee kreeg om een keyboard te gaan kopen.
om de finesses te leren ben je eigenlijk al een beetje te laat.
heb wel een jaartje of 8 half uurtje p/week les gehad.
kan wel een beetje noten lezen,wat wel scheelt.
op computergebied was het ook nog niet alles,gaat nu stukken beter.
ik vind muziek (maken)in één woord geweldig,maar het is er niet met de paplepel in gegoten.
maar goed, "Verschil moet er zijn"
ik kan mij daar goed in vinden,en zeg altijd,ik luister graag naar anderen die meer (Muziek) verstand hebben dan ik.
nou, en dat heb je gouw. haha!!

Zonder strijd geen overwinning.
Gr.DWest.

DWff
New in town Geplaatst - 22/02/2013 : 17:31:11
De Technics EX60 kwam volgens mij al weer een tijdje na het Eminent orgel.
Dus daar was de techniek ook al weer wat verder in gevorderd.
Maar de EX60 was ook niet verkeerd, Dirk.
Hoewel mijn voorkeur zou zijn uitgegaan naar de EX70,

Ik denk trouwens, dat heel veel forumleden meerdere orgels hebben gehad,
voor ze uiteindelijk de overstap naar het keyboard maakten.

Bij mij komt de teller op 5 orgels, een Technics piano + Roland arranger,
een Synthesizer 01W van Korg, en zo'n 6 keyboards.
En daar tel ik nog niet de Tyros 4 en Korg Kronos mee.
Slik..., daar is al veel geld in gaan zitten...

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
DWest Geplaatst - 22/02/2013 : 15:25:15
laat ik toevallig ook een orgel gehad hebben,
een technics ex60 ook niet onaardig.
maar tussen dat eminenten verhaal durf ik dat haast niet te verklappen.
dus voor jullie allemaal,dit keer geen orgelverhaal.
maar toen had ik de T3 in de gaten,
dat vond ik zo mooi,dus het kopen kon ik niet laten.
toen kwam de T4 in beeld.
en daar word nu op gespeeld.

DWest met zn hobby doet nog steeds zn Best.

DWff

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000