Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Hoe bespeel ik de 'gitaar' klanken?

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
rita Geplaatst - 02/07/2011 : 08:55:27
goedemorgen
IK heb een vraag over de gitaar voices,
Ik had dit ook al bij de T3, en nu ook bij de T4.
Overigens Ruud, hij is schitterend!! zou ik nog even vermelden! Echt groot verschil met de T3!het volgende heb ik probleem mee,
De gitaren zijn schitterend, echter met het bespelen,is de eerste noot die je speelt qua sound goed, echter de volgende zijn heel slecht te horen,Ik heb al naar aanslag gekeken, staat op normaal of soft, maakt geen verschil! als ik de demo,s bekijk, diverse, blijft het geluid op zelfde niveau! Wat moet ik doen! Sander van m.centrum Oostendorp was er achter gekomen, heb mijn voicemail te laat beluisterd, en nu is hij op vakantie.Kan iemand mij hierover informeren? bvb hartelijk dank grtz ryta

Edit moderator : Onderwerpregel duidelijker gemaakt
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
robbiedoes Geplaatst - 27/07/2011 : 23:08:16
Hoi Ruud,

Nee hoor...je hebt mij niet die indruk gewekt hoor. Het was een berichtje in een grappige opwelling, vandaar dat ik het er ook onder zette. Voel je dus vooral niet schuldig hoor :-).

Mooi dat de oorzaak zo duidelijk is omschreven. En ja, ik maak inderdaad gebruik van de vele mogelijkheden van de Tyros en aangezien ik als automatiseerder mijn brood verdien, voer ik mijn werk deels ook door in mijn hobby om zoveel mogelijk te automatiseren in de registraties. Daarnaast sleutel ik aan de vele instellingen die mogelijk zijn (filters, DSP effecten, etc) die in de registraties zijn verwerkt.

De reden dat ik overigens de octave down gebruik is dat ik het prettiger vind spelen om zover mogelijk rechts te spelen, zodat mijn polsen rechter blijven. Een (voor mij) ergonomischere houding zal ik maar zeggen. Al heb ik nergens last van, maar RSI ligt voor de IT-ers altijd op de loer. Beter voorkomen dan genezen hè! Ik ben daar wel bewust mee bezig.

Groetjes,

Robert

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl
Ruud Geplaatst - 27/07/2011 : 22:54:28
Ik hoop niet dat ik de indruk heb gewekt je ergens de schuld van te geven, Robert.
In dit geval waren jouw registraties de oorzaak/aanleiding. Maar dat is nu het mooie van registraties; je kunt er volledig je eigen wensen in opslaan. En wat je zelf bedenkt en handig voor je is, kan voor een ander moeilijker te doorgronden zijn.
Zonder uitleg zijn mijn registraties ook niet voor iedereen even duidelijk.

Dat van het uitblijven van de juiste oktaafweergave in Mixing Console bij Upper Octave heb ik er in ieder geval weer van geleerd.

Groet,
Ruud
robbiedoes Geplaatst - 27/07/2011 : 21:43:47
En nu heb ik nog de schuld gekregen ook .

Hahahaha...*grapje natuurlijk*.

New in town Geplaatst - 27/07/2011 : 21:40:50
Wat een zoekwerk, Ruud.
En weer heb je een forumlid blij gemaakt. :-)

Super!

Groet, Piet

Tyros 4 en Korg M3
Ruud Geplaatst - 27/07/2011 : 18:09:49
De manier van spelen, legato of staccato, had ik begin juli al aangegeven. Was niet de belangrijkste reden, maar het woord 'vervorming' was niet helemaal een juiste omschrijving.
Het was meer dat bijv. de gitaar anders klonk, omdat het een oktaaf te laag stond.

Eerlijk gezegd deed het probleem zich alleen voor nadat Ryta een registratie van Robert had gebruikt, zoals Il Silenzio, Nostalgia, Turkse Mars. Nader onderzoek leerde dat in die registraties de voorkeur was gegeven om Upper Octave een oktaaf naar beneden in te stellen, waardoor een oktaaf hoger gespeeld kan worden.
Als vervolgens een andere voice wordt gekozen op Right1 (in dit geval Concert Guitar) klinkt die voice te laag in het bereik wat je normaal gesproken gewend bent. Het gelijktijdig indrukken van Upper Octave - en + lost dat probleem op.

Het duurde wel even voor ik dat door had, want als eerste had ik bij Mixing Console -> Tune gecontroleerd wat de oktaafinstellingen waren. Daar werd echter gewoon 0 (nul) weergegeven. Het blijkt dat Upper Octave + en - geen waardeverandering weergeven in Mixing Console, terwijl dat +1 of -1 zou moeten zijn.

De stand van het Modulatiewiel had niets te maken met het aangegeven probleem. Zoals Frans (Theplayer)ook al eerder had aangegeven beïnvloed dat bij gitaar alleen maar de vibrato.

Gelukkig is het probleem uit de wereld en met mijn toelichting hoop ik wat verduidelijkt.

Groet,
Ruud
New in town Geplaatst - 27/07/2011 : 16:31:05
Fijn voor je dat het opgelost is, Rita.

En nu maar weer verder met je ontdekkingsreis door de Tyros4 :-)

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3
robbiedoes Geplaatst - 27/07/2011 : 15:48:07
Was mijn analyse van mogelijkheden toch goed :-). Heb registraties als één van de mogelijke oorzaken genoemd. Maar samenvattend heb je volgens mij last gehad van een drietal problemen:

- Verklaring manier van spelen met SA voices (legato)
- Modulation wheel in het midden i.p.v. helemaal naar beneden
- Registratie dat octaaf instelling beïnvloed

Nu maar hopen dat je met alle kennis weer verder kunt genieten van de Tyros 4!

Groetjes,

Robert

rita Geplaatst - 27/07/2011 : 15:22:10
Keyboard is gelukkig niet stuk, het lag aan de registraties die ik gebruik. en daardoor veranderen de octaveringen van de voices, waardoor je hele octaaf lagere zware voices krijgt! bij div registraties van gedownloade muziekstukken.
Ruud heeft het ook op zijn keyboard uitgeprobeerd , en heeft het dan ook, hij heeft me uitgelegd wat te doen, simpelweg upperoctave gelijktijdig indrukken, en ik hoop dat het zo bliift. Ik wist eerst niet wanneer het gebeurde , dat werd iedere x gevraagd aan mij, maar gisteravond kwam ik daar zelf achter, na een registratie gebruikt te hebben.Ruud, bedankt nogmaals voor oplossen probleem vr grt ryta
rita Geplaatst - 26/07/2011 : 11:31:54
hallo Ruud
Fijne vakantie gehad? Bedankt voor aanbod!Heel aardig , en Gouda/ Alphen is idd dichter bij voor me.
Echter wil ik nog heel even wachten,ik heb net met Sander gesproken van fa Oostendorp, en die gaat het nodige voor me uitzoeken, en naar aanleiding daarvan, geef ik je een berichtje.
Het aanbod ben ik erg blij mee! Ook ga ik vandaag het mfc10 pedaal eruit halen, en dan een poosje zonder spelen, kijken of dat helpt. Je hoort nog van me vr gr Ryta
Ruud Geplaatst - 25/07/2011 : 21:22:37
Hallo Ryta,

Misschien kan ik je een rit naar Wezep besparen.
Je woont niet ver bij mij vandaan en als je wilt kun je met de T4 bij me langs komen.
We kunnen het dan even nalopen en vergelijken met mijn T4.
Stuur me maar een e-mail als je een afspraak wilt maken.

Groet,
Ruud
rita Geplaatst - 25/07/2011 : 20:46:05
nu Robert, ik heb mijn modulation wheel wat jij zei naar beneden gedaan, idd accordion is harder, guitar ook goed, even dacht ik het helpt.
Frans had al gemaild, dat dat het waarschijnlijk ook niet was, en idd, ik heb hem al weer 2x moeten resetten vandaag, dit begint onderhand bijzonder irritant te worden!!!
En nu net, ik had jou il selencio aangevinkt, alles deed het qua geluid, ik ga over op accordion, helemaal vervormd, guitar idem dito, weer gereset, en alles ok!!!Ik denk toch werkelijk dat er iets niet goed is met het keyboard!grtz ryta
rita Geplaatst - 25/07/2011 : 20:36:38
ja dat klopt, ik heb midi in, er uit, constant, dus daar kan het ook niet aan liggen!!!! bedankt voor reactie grtz ryta
guyske Geplaatst - 25/07/2011 : 18:36:53
Hey, ik lees dat je een mfc10 gebruikt, is mooi en handig maar vergeet niet om de tweede midikabel uit te trekken of je bent in voor een hoop rare toestanden zoals die van jou.
Ik heb hezelfde voorgehad tot ik alleen de midi kabel midi uit mfc10 naar midi in tyros liet steken, alle problemen ineens opgelost

Yep hij is er, de ontdekkingstocht is begonnen ......
theplayer Geplaatst - 25/07/2011 : 06:31:20
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robbiedoes

Hoi Ryta,

Als je je modulation wheel continu halverwege hebt staan, is dat 100% zeker de oorzaak.

Ik denk dat dit er niets mee te maken heeft, want bij gebruik van de gitaren regelt het modulationwheel de vibrato.
Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
robbiedoes Geplaatst - 24/07/2011 : 21:50:33
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rita

ok Frans bedankt, mss is dat de oorzaak? grtz ryta

Hoi Ryta,

Als je je modulation wheel continu halverwege hebt staan, is dat 100% zeker de oorzaak. Na een reset staat modulation uit (waarde 0), een klein tikje of een trilling zorgt dat deze weer activeert naar een waarde van 50%. En bij sommige geluiden activeert dit een filter (geluid wordt dof) en bij weer andere geluiden halveert het volume. Probeer het maar eens uit met een accordeon of een orgel en beweeg de modulation wheel tijdens het spelen om het effect te horen.

De modulation wheel moet standaard, in tegenstelling tot de pitch bend (die altijd halverwege staat d.m.v. een veer mechanisme), helemaal naar beneden staan.

Robert

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000