O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
richard001 |
Geplaatst - 19/01/2014 : 19:18:58 Ik wil graag even mijn - positieve - ervaringen delen met de nieuwe functie om audio-files aan een MultiPad te koppelen.
Eén van de mogelijkheden is om een acapella song te begeleiden. Dat kon met de Tyros4 ook wel maar met deze nieuwe toepassing wordt het pas echt leuk.
Wat je natuurlijk nodig hebt is een acapella song van een zanger of zangeres.
Ik heb er een aantal gedownload van internet, bijvoorbeeld van Spotify. Even zoeken naar acapellas.
Vervolgens zet je deze bestanden om naar WAV 16 bits, want dat is het enige formaat dat de Tyros lust.
Koppel ze aan een MultiPad; start de multipad en begeleid hem of haar met een instrument naar keuze.
Nog leuker wordt het als je er een style bij zoekt.
Eerst even met de stopwatch het exacte tempo uitrekenen. Vervolgens de style in dat tempo zetten, de MultiPad op sync-start zetten en spelen. Als je een intro gebruikt is het wel noodzakelijk dat je de audio aan het begin met een audio-editor verlengd met stilte met de lengte van de intro, anders begint hij of zij te vroeg te zingen. Als alles na het nodige experimenteren sync loopt leg je alles vast in een registratie (denk om de juiste vinkjes) en kun je je gaan uitleven.
Je kunt de volumeverhouding tussen Style en MultiPad makkelijk instellen met de balance-pagina. Het volume van de audio in de multipad kun je achteraf nog wijzigen in de mutipad editor. Je kunt waarschijnlijk ook nog een scherm met accoorden mee laten lopen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Bijkomend voordeel is dat de MultiPad realtime gevuld wordt met audio van de harde schijf, dus de opslagcapaciteit is vrijwel onbeperkt. Bovendien sla je alles op in registraties, dus alles wordt klaargezet met één druk op de knop.
Veel plezier,
Vriendelijke groeten,
Richard van Straten
|
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
maestro |
Geplaatst - 06/07/2014 : 22:32:47 bedankt maarten voor de tip en zoals ik al zei niet men ding. gr luc
tyros 5- 76 t. tyros 4 black BK9 2x bose L1 compact + tonematch |
maartenb |
Geplaatst - 27/06/2014 : 18:31:26 Mooi gedaan, Luc!
Als ik even mag muggeziften: de akkoorden zijn volgens mij: Bm7 - D - F#m7 - E. Dus met twee 7's erbij. Einde muggeziften.
Heel mooi hoe je die Disco strings aan het begin en einde speelde!
Maarten |
maestro |
Geplaatst - 27/06/2014 : 07:40:34 het is niet zo men ding maar heb er ook een geprobeerd het werkt uitstekend (https://www.youtube.com/watch?v=VnTf7pR6-dA) mvg luc
tyros 5- 76 t. tyros 4 black BK9 2x bose L1 compact + tonematch |
TyrosFive |
Geplaatst - 23/06/2014 : 19:09:30 Bedankt Maarten ! |
maartenb |
Geplaatst - 20/06/2014 : 07:05:44 Bladzijde 66 van de Nederlandstalige Gebruikershandleiding.
Maarten |
TyrosFive |
Geplaatst - 19/06/2014 : 20:36:12 En hoe koppel je een wav-bestand aan een multipad? Philip |
fboss |
Geplaatst - 24/01/2014 : 18:07:48 Hallo Maarten en Iedereen;
Ik heb het vandaag uitgeprobeerd zoals jij het aangaf;
Kies links onderaan de "Project Rate (Hz)" en zet die op "44100" Kies bovenaan, het menu "Tracks" en dan "Mix and Render"
En nu wordt de samplerate wel in dezelfde toonhoogte geconverteerd. Bedankt voor deze aanwijzing.
Ik veranderde alleen de Project Rate (Hz) Dit heet in mijn Nederlandstalige Audicity "Projectfrequentie". Maar ik vergat daarna de "Sporen" en dan "Mixen en doorrekenen"
Vandaar dat hij wel de "Rate" wijzigde bij mij, maar rekende niet de oude toonhoogte door.
Ik ben nu weer helemaal blij.
Allemaal weer de Groetjes van fboss |
maartenb |
Geplaatst - 24/01/2014 : 08:52:35 In Audacity kun je de sample rate van tracks van 48kHz naar 44,1kHz converteren zonder de toonhoogte te veranderen, op de volgende manier: - Kies links onderaan de "Project Rate (Hz)" en zet die op "44100"
- Kies bovenaan, het menu "Tracks" en dan "Mix and Render"
Nu zie je in de eigenschappen van een track (links naast de track) dat de track op de nieuwe sample rate staat.
Vervolgens kun je de song exporteren naar .wav ("File" en dan "Export...")
Maarten |
fboss |
Geplaatst - 23/01/2014 : 21:42:06 Hallo Allemaal;
Wil je met de Tyros5 audio wav-files gebruiken met Pitch Shift en/of Time Stretch, dan kan de Tyros5 ALLEEN 44,1 kHz met 16 bit resolutie wav-bestanden verwerken.
Audacity kan je video's en cd's rippen, maar geeft vaak een wav-file van bijvoorbeeld 48,0 kHz en bijvoorbeeld 32 bit.
Audacity kan daarna wel extra de bitrate naar 16 bit omzetten. Audacity is een FREE programma.
Maar bij de conversie naar 44,1 kHz versleuteld Audacity de muziek (Pitch/Toon) met meer dan een hele toon lager dan het origineel. (dus eigenlijk onbruikbaar)
Met Audacity kan je een selectie exporteren naar een nieuw bestand.
Ik vond na lang zoeken het programma r8brain van Voxengo. Die kan met behoud van de pitch (toonhoogte) dit nieuwe Audacity wav bestand wel omzetten van 48,0 kHz 16 bit wav-file naar 44,1 kHz 16 bit. En hierbij blijft de toonhoogte WEL intact.
Mijn Tyros5 kan de verkregen wav-file geweldig afspelen en de Time Stretch en Pitch Shift kunnen worden gebruikt.
Hartelijke Groetjes van fboss
|
Willy |
Geplaatst - 23/01/2014 : 16:14:56 Allemaal hartelijk bedankt,ik ben weer een stuk(je)wijzer geworden.
mvg. Willy. |
guyske |
Geplaatst - 23/01/2014 : 16:02:46 Bedankt mannen,
Ik heb het cadeau van Richard uitgepakt en getest, dat geeft moed om door te zetten. Mijn medebewoners waren met stomheid geslagen. We hebben nog één en ander uit te vissen met onze nieuwe machines.
Groetjes,
Guy
Tyros 5 - 76, MFC-10, Roland TD-4KX2 - OCTAPAD SPD-30, MOX 6 - HS80m, ipad 4 Forscore , Igrandpiano, Galileo,repertoire, cubasis, organ +, Garageband, saple tank, nanaloge, mobile sec en audiobus. |
Fairware |
Geplaatst - 23/01/2014 : 11:18:32 Hoi Richard,
Jij ook bedankt voor jouw bijdrage. Ik heb je Upload gezien. Dat is het mooie van dit forum, de kennis en informatie delen met elkaar.
Met vriendelijk groet Fred (Fairware)
|
richard001 |
Geplaatst - 23/01/2014 : 11:09:09 @Fairware
Bedankt voor jouw bijdrage, Daar kunnen we voorlopig mee aan de slag.
Ik heb een nummer aan je lijst toegevoegd.
Vriendelijke groeten
Richard van Straten |
richard001 |
Geplaatst - 23/01/2014 : 09:33:28 Ik ben blij dat dit onderwerp zo veel losmaakt en wil alvast iedereen bedanken die over dit onderwerp meedenkt..
Het is niet mijn bedoeling geweest om te beweren dat het allemaal heel simpel is.
Een keyboard dat zo waanzinnig veel mogelijkheden heeft als de Tyros5 is per definitie een ingewikkeld apparaat.
Als je er alles uit wilt halen - en uiteraard is muziek maken het voornaamste doel - dan ontkom je er niet aan dat je ook over de nodige software op je computer beschikt, zoals een midi-sequencer en een audio-editor.
Om jullie een idee te geven hoe het op je Tyros werkt zonder eerst al die voorbereidende handelingen te moeten plegen heb is nogmaals een link naar WeTransfer gemaakt waarmee je de bestanden kunt downloaden van "How deep is your love".
Het gaat om het bewerkte wav-bestand (de acapella), de multipad, de registratiebank en een tekstbestand met de akkoorden. Maak op de harde schijf een map "Acapallas" en kopieer daar alles in. Kies registratie 1 om alles klaar te zetten. Registratie 2 is een test om aan te geven dat je daarin in ieder geval de vink bij MultiPad moet verwijderen anders start de acapella opnieuw. Het tekstbestand verschijnt op het display (wel even de knop LYRICS/TEXT indrukken). Je kunt de tekst ook uitprinten. Het lied wordt gezongen in D maar ik heb de akkoorden en het keyboard getransponeerd naar C (dan zijn de akkoorden wat makkelijker te pakken).
Ik weet niet of de registratiebank alles goed neerzet. Het kan zijn dat je handmatig nog iets moet instellen zoals de weergave van de tekst op het display en de transpose instelling.
Mocht er iets niet lukken dan zie ik dat hier vanzelf wel.
Succes
http://we.tl/fCMKtkOseA
Vriendelijke groeten
Richard van Straten
|
Fairware |
Geplaatst - 23/01/2014 : 00:05:52 Er zijn vele manieren om aan Acapella’s te komen. Spotify moet je volgens mij een abonnement voor hebben. Als ik wat verder zoekt op spotify kom ik niet echt veel positieve dingen tegen bij mensen, die dit weer willen opzeggen.
Wat betreft You-tube gebruik ik de Xilisoft YouTube Video Converter. Dit programma kan filmpjes die te zien zijn op youtube op je computer opslaan als b.v. mp4. Met een andere converter kan ik er dan mp3 of nog mooier een wav file van maken. Er zijn ook Acapella’s te vinden op youtube. Het blijft een beetje bewerken, maar gratis iets vinden zal niet mee vallen.
Een paar gedownloade wav bestanden zal ik tijdelijk even op mijn server zetten zodat jullie deze ook kunnen downloaden. Een wav file uploaden kan ook. Misschien is het een idee om daar ook andere wav files, die andere hebben gedownload daar neer te zetten.
Dit is de link naar de server : http://kantoor.fairware.nl/fairware/FileUpload/Upload_Yamaha
Inloggen met : Gebruiker : Yamaha Wachtwoord : tyros5
|