Auteur |
Onderwerp |
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 19/01/2014 : 19:18:58
|
Ik wil graag even mijn - positieve - ervaringen delen met de nieuwe functie om audio-files aan een MultiPad te koppelen.
Eén van de mogelijkheden is om een acapella song te begeleiden. Dat kon met de Tyros4 ook wel maar met deze nieuwe toepassing wordt het pas echt leuk.
Wat je natuurlijk nodig hebt is een acapella song van een zanger of zangeres.
Ik heb er een aantal gedownload van internet, bijvoorbeeld van Spotify. Even zoeken naar acapellas.
Vervolgens zet je deze bestanden om naar WAV 16 bits, want dat is het enige formaat dat de Tyros lust.
Koppel ze aan een MultiPad; start de multipad en begeleid hem of haar met een instrument naar keuze.
Nog leuker wordt het als je er een style bij zoekt.
Eerst even met de stopwatch het exacte tempo uitrekenen. Vervolgens de style in dat tempo zetten, de MultiPad op sync-start zetten en spelen. Als je een intro gebruikt is het wel noodzakelijk dat je de audio aan het begin met een audio-editor verlengd met stilte met de lengte van de intro, anders begint hij of zij te vroeg te zingen. Als alles na het nodige experimenteren sync loopt leg je alles vast in een registratie (denk om de juiste vinkjes) en kun je je gaan uitleven.
Je kunt de volumeverhouding tussen Style en MultiPad makkelijk instellen met de balance-pagina. Het volume van de audio in de multipad kun je achteraf nog wijzigen in de mutipad editor. Je kunt waarschijnlijk ook nog een scherm met accoorden mee laten lopen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Bijkomend voordeel is dat de MultiPad realtime gevuld wordt met audio van de harde schijf, dus de opslagcapaciteit is vrijwel onbeperkt. Bovendien sla je alles op in registraties, dus alles wordt klaargezet met één druk op de knop.
Veel plezier,
Vriendelijke groeten,
Richard van Straten
|
|
eddy vanzee
Advanced Member
1488 berichten |
Geplaatst - 19/01/2014 : 20:37:17
|
dag Richard, fijn je ervaring te mogen delen, ben overtuigd van de onbegrensde mogelijkheden, echter een vraagje : hoe werkt dat om het tempo met een chronometer te bepalen ? ik gebruik hiervoor altijd de knop "TapTempo" is jouw methode gemakkelijker? VrGr eddy |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 19/01/2014 : 21:35:26
|
Hallo Eddy,
Ik heb tot nog toe ervaren, dat de acapellas ook met de metronoom worden opgenomen. Het tempo blijft namelijk mooi constant. Het zijn daarom meestal ook hele waarden b.v. 92 of 102 en geen 92,5 of zoiets. Je kunt het tempo van de Tyros alleen maar in hele getallen aangeven.
De eenvoudigste manier om het tempo vast te stellen is het wav-bestand (tijdelijk) in een multipad zetten, afspelen, de metronoom van de tyros aanzetten en dan net zolang het tempo aanpassen totdat alles het hele nummer sync is. Je kunt ook bijvoorbeeld een minuut met het nummer meetellen. Dan heb je meteen het tempo, maar is iets minder nauwkeurig.
Mocht dat niet lukken omdat het tempo tussen twee getallen in zit dan zul je met een audio-editor het wav-bestand een beetje moeten oprekken of inkorten. De Tyros5 kan dat nu zelf ook, maar ik heb dat voor deze toepassing nog niet getest.
Vanzelfsprekend moet je de bijpassende style in het gemeten tempo zetten.
Succes,
Vriendelijke groeten,
Richard
|
Bewerkt door richard001 op 19/01/2014 21:38:44 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 09:16:38
|
Hallo Richard,
bedankt voor het delen van je ervaringen!
Ik wist niet dat Spotify acappella's heeft. Ik ga daar nu zeker een keer kijken. Het vinden van acappella's van goede kwaliteit en bij voorkeur van de originele zanger(es) vind ik nog steeds erg lastig!
Het grote voordeel van de audio multipad vind ik, dat je je performance op kan nemen met de audiorecorder. Bij de Tyros4 kun je ook spelen met acapella's, maar dan heb je de audiorecorder nodig voor het afspelen van de audio, en dan kun je het dus niet meer gebruiken voor opnemen.
Maarten |
|
|
eddy vanzee
Advanced Member
1488 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 10:09:34
|
dankjewel Richard en Maarten, alweer iets bijgeleerd, ik denk hieruit te begrijpen dat de bepaling van het exacte tempo vooral van belang is wanneer audio meespeelt. Ook het omwegje via multipad om alles te kunnen opnemen zoals Maarten beschrijft is goed om weten.
Wat ik echter niet goed begrijp is : waarom wordt de audio voor tempobepaling eerst in multipad gezet ? Kan men de audio bvb.niet afluisteren via de de PC en zo proberen de metronoom af te stellen ? VrGr eddy |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 10:09:47
|
Dat klopt helemaal Maarten. En wat het helemaal compleet maakt is de sync start mogelijkheid. Je kiest je registratie en zodra je het eerste accoord neerzet start alles sync.
Mijn eerste test was het nummer "How deep is your love" van de BeeGees (van Spotify), tempo 92. Ik heb er een wav van gemaakt en het tempo aan de naam toegevoegd, zodat je daar niet meer naar om hoeft te kijken als je er een style aan koppelt.
Het is al met al weer een leuke uitbreiding.
Vriendelijke groeten,
Richard
|
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 10:23:10
|
Even een reactie naar Eddy,
De tempobepaling kan inderdaad net zo goed vanaf de PC, maar practisch gezien gaat het vlotter op de Tyros. Je kunt gewoon blijven zitten waar je zit, het nummer direct opnieuw starten en daardoor is het makkelijker om de metronoom gelijk te krijgen met de eerste tel van de maat. Ik moet een stukje lopen naar mijn computer.
Het plaatsen van een wav in de multipad is na wat oefenen zo gebeurd en bovendien moet je dat uiteindelijk toch doen.
En inderdaad, als je zonder style een stem begeleidt is de tempobepaling uiteraard overbodig.
Vriendelijke groeten,
Richard |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 10:26:32
|
@Richard,
Zou je een linkje kunnen plaatsen? ben benieuwd.... zoveel is er nog niet te horen van dat Multi-audio-linken.
Gebruik bijv. "we transfer" hiervoor, upload het, stuur de mail naar je zelf en zet dan die link hier.
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61 bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
eddy vanzee
Advanced Member
1488 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 10:32:02
|
dankjewel Richard, nu begrijp ik het. VrGr eddy |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 10:51:05
|
@Toine,
Ik zal "How deep is your love" even opnemen en linken.
Vriendelijke groeten,
Richard |
|
|
Anneke
New Member
40 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 11:19:49
|
Hallo Richard, ik ben ook reuze benieuwd naar deze nieuwe mogelijkheid. Helaas heb ik de 5 nog niet in huis. Maar hoop de 5 gauw te krijgen. Kun je mij ook deze link sturen? Groetjes, Anneke |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 14:52:44
|
Ik heb "How deep is your love" opgenomen met Cool8Beat (Pop & Rock pag 1, intro II)
Ik heb alleen met de linkerhand akkoorden meegespeeld. Je kunt alles natuurlijk met de rechterhand aanvullen met koortjes, strijkers, of wat dan ook.
Ik neem aan dat het auteursrechtelijk geen probleem is dat ik deze acapella van Spotify op deze manier verspreid omdat deze in principe voor iedereen legaal beschikbaar is. (zolang de opname gebruikt wordt in de huiselijke kring) klik op onderstaande link.
http://we.tl/RHP20XtprG
Vriendelijke groeten,
Richard van Straten
|
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 15:08:34
|
Ballad : P1D BoyBandBallad is een style speciaal voor "How deep is your love" Take that versie.
Intro 2 en ending 2
Groeten, Wim |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 15:19:34
|
Bedankt Wim, ga ik proberen,
Gr, Richard |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 15:29:55
|
Hoi Richard, Klinkt goed ook wel met Coolbeat. De MP3 is wat zacht deze kun je ook normmalizen met de tyros
Groeten, Wim |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 20/01/2014 : 15:30:14
|
Je hebt helemaal gelijk Wim, klinkt prachtig! Vergeet Cool8Beat (voor dit nummer) en gebruik BoyBandBallad.
Vr.gr. Richard |
|
|
Onderwerp |
|