Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos2 gerelateerde onderwerpen
 Verschillen tussen MP3-files en AUD-files op de G
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

AVOD_lv
Starting Member

8 berichten

Geplaatst - 25/07/2024 :  12:48:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik worstel met het verschil tussen een mp3-file en een aud-file bij het gebruik op de Genos2:
- Kan ik met een aud-file andere dingen dan met een mp3-file?
- Waarom zou ik een mp3-file omzetten in een aud-file?
- Bij het afspelen van mp3-file of een aud-file kan ik middels de knop V.Cancel in de player het songgeluid naar de achtergrond drukken. Kan ik dat geluid helemaal uitzetten? Bij een Midi-file kun je daarvoor een kanaal uitschakelen, maar bij een mp3-file of aud-file niet?

T-Rossie
Moderator

3207 berichten

Geplaatst - 25/07/2024 :  14:29:21  Toon profiel  Reageer met citaat
.AUD files maakt de Genos zelf aan bij (multitrack) opnames. Als gebruiker kun je op Genossen eigenlijk alleen WAV of MP3 bestanden afspelen.

Bovengenoemde bestanden bevatten audio-data (geluid)
MIDI bestanden bevatten GEEN geluid, maar het is vergelijkbaar met de 'kaart' (draaiboek) van een draai-orgel. (kartonnen vlakken met gestanste gaatjes)
MIDI kent 16 kanalen waarop informatie opgeslagen/verstuurd kan worden, dus inderdaad je kunt bijv. kanaal 4 uitschakelen.

.AUD bestanden zijn in de gewone audio-wereld niet echt standaard. Genos gebruikt ze intern. Zodra je de opnames exporteert worden het automatisch WAV bestanden.
Ga naar bovenaan de pagina

AVOD_lv
Starting Member

8 berichten

Geplaatst - 26/07/2024 :  06:57:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je dus met een AUD-file niet meer functionaliteit hebt dan met een MP3-file. Omzetten van een MP3-file naar een AUD-file levert dus wat dat betreft geen voordeel op (omzetten van MP3 naar AUD wordt wel beschreven in de Naslaggids van de Genos2)

Heb je nog een reactie op mijn laatste vraag: middels de witte knop 'Song' aan de rechterkant van het scherm op de Genos2 kom je in de Song Player (Dual stand). Daar kun je een MP3-file selecteren en afspelen. Bij het afspelen kun je middels de knop 'V.Cancel' de melodiestem van het nummer 'naar de achtergrond' duwen. De stem hoor je echter nog wel. Kun je die helemaal stil krijgen?
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3207 berichten

Geplaatst - 26/07/2024 :  11:01:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Het hangt van de originele opname af hoever je de stem kunt onderdrukken.
Bepalende factoren o.a. : Hoeveelheid galm, kwaliteit en hoeveelheid 'stereo' informatie.

Het Steinberg programma Spectralayers PRO 10/11 kan het wel zeer goed maar kost een paar centjes.

Ga naar bovenaan de pagina

AVOD_lv
Starting Member

8 berichten

Geplaatst - 26/07/2024 :  11:24:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt T-Rossie!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000