Auteur |
Onderwerp |
Gerrie
New Member
41 berichten |
Geplaatst - 04/12/2008 : 16:45:03
|
Hallo Tyrosfans,
Binnenkort moet ik optreden voor ongeveer 60 personen. Ik gebruik hierbij de Tyros 2 en de stagepass 300. Mijn probleem is, dat ik mezelf (vooral als ik zacht speel) niet zo goed kan horen, omdat de boxen verder weg staan.En er natuurlijk in de zaal gepraat wordt. En eigenlijk wil ik de kleine boxen van de Tyros niet meenemen. Hoe doen jullie dit?
Groeten Gerrie |
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 04/12/2008 : 17:10:50
|
Als er aux op zit ( stagepass ) een monitor erop aansluiten, of nog eenvoudiger, oortjes van bv. een mp3 speler rechtstreeks in je Tyros hoofdtelefoon. Dit laatste kan dan alleen wanneer je er niet bij hoef te zingen.
Groeten Rene |
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 04/12/2008 : 17:26:55
|
Hallo Gerrie
Nog even dit.......... Wat het zingen betreft, als je de microfoon uit de Tyros gebruikt kan het natuurlijk wel rechtstreeks vanuit de Tyros.
Rene |
|
|
dave
Average Member
160 berichten |
Geplaatst - 04/12/2008 : 21:55:12
|
ik heb gewoon mijn inn-ear uit de mixer. en ik hoor hetzelfde als wat eruit de boxen komt.
dave |
|
|
T-Rossie
Moderator
3233 berichten |
Geplaatst - 04/12/2008 : 23:22:11
|
Wij hebben de speakers min of meer naast (bijna achter) ons staan. Moet het écht zeer zacht dan komen ze zeker achter ons te staan... soms wel 3 meter schuin achter ons.
Zonder geluidstechnicus in de zaal is het 'riskant' om af te gaan op het geluid op oortjes of een koptelefoon. Voorbeeld : Voor goede kennissen van mij (trompet-duo) had ik een mogelijkheid gemaakt om tijdens optredens 2 aparte mixen te kunnen maken. a. Mix voor op de oortjes b. Mix voor in de zaal
Beide mixen volledig onafhankelijke verhouding tussen orkestband en trompetten + hoeveelheid reverb (galm)
Door een fout van één van de blazers werd de orkestband voor de zaal uitgeschakeld..... op de oortjes klonk het fantastisch
Zij dachten een prima optreden te hebben verzorgd.... totdat iemand uit het publiek de jongens aansprak "Vroeger hadden jullie er ook muziek bij, dat vond ik tóch mooier dan alleen twee trompetten!"
Mijn voorkeur is altijd al geweest om af te gaan op de klank uit de PA speakers en NOOIT op 'monitor-mixen'. Veel orkesten beseffen niet hoe beroerd het in de zaal kan zijn als de oortjes goed klinken. |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 08:13:46
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door dave
ik heb gewoon mijn inn-ear uit de mixer. en ik hoor hetzelfde als wat eruit de boxen komt. dave
Dat is niet helemaal waar, een in-ear heeft een totale andere klankbalans nodig dan een P.A. en dat kan nooit hetzelfde zijn aangezien een P.A. totaal anders klinkt dan een in-ear of hoofdtelefoon.
Een in-ear is pas interresant als je in de zaal iemand hebt die de P.A.regelt.
Daarom heeft men bij grotere evenementen een aparte monitortafel met EQ om de balans te regelen voor de in-ears, totaal onafhankelijk van de zaalmixer .
De manier zoals T-Rossie aangeeft heeft dan ook mijn voorkeur, zo doe ik het ook .
Wat dan vooral ook belangrijk is om een goede micro te gebruiken die zo weinig mogelijk feedback heeft of geeft ( maximale gain before feedback dus ).
Een goede all-round micro is bvb een shure sm 58 of nog beter een sm 58 beta A
Ik werk al jaaaaaren met een beta A en voor mezelf heb ik nog geen betere gevonden, maar dat is voor iedereen verschillend.
Conclusie, T-Rossie zijn manier pas ik ook toe en geeft het beste resultaat met het juiste materiaal natuurlijk
sis
T-2 rules |
Bewerkt door n/a op 05/12/2008 08:16:22 |
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 08:56:23
|
Ik wil toch nog even reageren.......
Volgens mij speelt Gerrie niet in een band, laat staan dat hij bv. de Arena moet voorzien van geluid. Het gaat om een partijtje van 60 personen, dat hij alleen moet verzorgen. Hij hoeft geen orkest de voorzien van geluid. Ik zelf ben 35 jaar entertainer, en ik werk al jaaaaaaren met in-ear. Op de mixer kan je er voor kiezen, een aparte mix voor je oortjes te maken, maar dat kan volgens mij niet op de stage-pass. Wel zit er een hoofdtelelefoon aansluiting op. Lukt dat niet, dan blijft over, de aansluiting voorin de Tyros.
Zo Gerrie, lekker verwarrend, maar je hebt nu wel iets om over na te denken.
Rene
|
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 09:01:28
|
Rene , mag ik vragen welke mixer je gebruikt en hoe je een aparte mix maakt voor jou in-ears ? waarschijnlijk heb je dus een uitgebreide tafel ? sis
T-2 rules |
|
|
T-Rossie
Moderator
3233 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 10:43:35
|
Rene,
Juist omdat het maar een klein partijtje is, waarschijnlijk hoeft het niet joekelhard (liever niet zelfs) en dat is bij uitstek de gelegenheid om de speakers gewoon links en rechts NAAST je te zetten. Zet de speakers niet verder dan 4 a 5 meter uit elkaar, opdat het stereobeeld behouden blijft.
Zoals Sis aangeeft is the good-old SM58 serie zeer geschikt voor optredens : Je moet behoorlijk gek doen wil je 'm aan het rondzingen krijgen.
Mijn zanger (overigens wél met oortjes) zit naast de L SRM450 speaker op 1,5 m afstand en feebackproblemen?..... nooit. Persoonlijk zal ik nooit oortjes dragen omdat ik wil weten hoe het klinkt in de zaal.
Wat overigens ook zéér storend van oortjes is : De artiest krijgt vrijwel niets mee van reakties uit de zaal omdat hij door de 'pluggen' een afscherming heeft gekregen. Mensen die iets tegen de artiest willen zeggen worden niet gehoord en dat kan zelfs de indruk geven dat de artiest 'verwaand' is. |
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 11:35:37
|
Hallo Sis,
Ik werk met een Soundcraft folio 16 kanaals-mixer. Daarop zitten aparte monitorkanalen. Ik kan er ook voor kiezen, om evt. een aux kanaal te pakken, dan kan ik ieder kanaal nemen wat ik op mijn oortjes wil hebben. De in-ear is overigens van Sennheiser EW 300 iem.
Rene |
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 11:43:01
|
Hoi Roel,
Daar heb je wel gelijk in, maar zoals ik al aangegeven heb, werk ik alleen, ik weet exact hoe mijn PA klinkt, en ehhhh ik heb geen probleem met mijn oortjes. Als mensen naar mij toe komen, voor evt. info, dan geef ik gewoon even aan dat ik hen straks even te woord sta. Ik neem aan dat jullie tijdens het spelen mensen ook niet te woord staan. De boekingen komen nog steeds binnen, dus ik denk niet dat ik verwaand ben.
Rene |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 11:59:38
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Hoi Roel, ik weet exact hoe mijn PA klinkt Rene
Dat is natuurlijk een pluspunt, maar je zit natuurlijk wel met verschillende vormen van acoustic ( de ene locatie is de andere niet ). Dus moet je wellicht en weleens een andere EQ instelling gebruiken op je mengtafel ? Waarschijnlijk doe je dit vooraf ? en dan pas de oortjes in ? sis
T-2 rules |
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 13:05:48
|
Meestal waar ik kom, kan ik van tevoren soundchecken, en neem even de tijd om de eq etc. goed in te stellen. Natuurlijk heeft iedere toko een andere akoestiek.
Rene |
|
|
T-Rossie
Moderator
3233 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 17:24:21
|
Wij kunnen hier nog heel lang over dimdammen Ieder heeft z'n voorkeuren en elk voordeel hep z'n nadeel.
Hopelijk heeft Gerrie genoeg informatie gekregen om over na te denken en zijn strategie te bepalen. Suc6 Gerrie! |
|
|
Gerrie
New Member
41 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 17:32:44
|
Hallo allemaal,
allereerst bedankt voor al jullie adviezen. Ik ga toch maar de boxen van de Stagepass direct achter mij zetten. En zingen doe (kan ) ik niet.De oordopjes neem ik dan ook maar voor de zekerheid mee. Het is mijn eerste optreden, dus ik vind het wel spannend.(Oh ja Gerrie is geen hij, maar een zij. Vrouwen maken ook muziek)
Groetjes en een fijne pakjesavond allemaal. |
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 05/12/2008 : 18:00:13
|
Sorry Gerrie,
Dat was voor mij bedoeld. Ik had niet gezien dan je een dame was.
Groeten Rene |
|
|
Onderwerp |
|