Auteur |
Onderwerp |
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 01:19:07
|
Leuke discussie!
Wat dhr. Wiekman aangeeft bevestigt geheel onze waarnemingen.
Sis: Een line array kan in principe gewoon bestaan uit een serie uitgekiend geplaatste speakers en het is geen 'vereiste' dat er processoren (software) meedoen om de boel te sturen. Ook hoeven ze niet te hangen, SPL is tamelijk irrelevant voor een systeem wat standaard zo goed/transparant klinkt dat zelfs bij minimale sterkte ELK detail waarneembaar is.
SPL kun je zien als indicator om te meten of het je broek kan laten wapperen .... het is zeker geen kwaliteits-aanduiding.
Na de opgedane ervaringen met de L1's is het voor ons duidelijk geworden dat de lokatie/omgeven (behang, vloerbedekking, laag plafond of grote loods van 12 meter hoog etc.) hoegenaamd niet bepalend zijn voor de uiteindelijke klank/prestatie.
De enige cijfertje wat voor mij relevant was : de kantelfrequentie 110 Hz om zeker te stellen dat mijn SUB15 naadloos aansluit op de palen.
Ik ga geheel mee met de opmerkingen van dhr. Wiekman. Mijn aanvankelijke sceptisch houding t.a.v. de L1's is geheel verdwenen en wat mij betreft zit het systeem in het TOP segment qua prestaties/kwaliteit..... de prijs is relatief laag! |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 05:47:50
|
Hoi,
Jammer, maar van jullie word ik ook al niets wijzer. Zal me vandaag zelf eens op de hoogte gaan stellen. Want één ding is zeker, ik ben nu echt nieuwsgierig. groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 09:22:29
|
|
|
|
pianoplayer
Average Member
119 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 11:04:51
|
Vandaag L1compact getest in combinatie met mijn clavinova: nog nooit werd de pianoklank zo mooi versterkt. Veel beter dan mijn HK-smart. groetjes, Jurgen
T-rossie, bedoel je L1 of L1 compact? |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 11:21:26
|
Jurgen,
Ik heb 2x de L1 model 1 en een 15" sub van dB. (Zie topic 'Ideale setup?' |
|
|
pianoplayer
Average Member
119 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 11:48:31
|
Right. |
|
|
Soneg
Advanced Member
1617 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 12:24:19
|
Als je kijkt op de site van Bose zie je dat de "drivers" (speakers)in verschillende richtingen staan,om in alle hoeken te kunnen uitstralen. De systemen die Sis als voorbeeld geeft(K-array/Fohn) hebben dat niet en stralen net als normale speakers linear uit. Hierdoor kan je de bose systemen met niets anders vergelijken. Zelf ben ik helemaal weg van het compacte systeem,kan namelijk ook thuis prima gebruikt worden (nog wel even sparen) Ik vond persoonlijk de bas weergave meer dan voldoende,mocht naar mijn smaak zelfs wel wat minder (op de L1-II),de compact (2x) zou ik het liefst nog een keer op mn gemak met de Tyros3 verder willen uitproberen.
Soryt |
|
|
Wiekman
New Member
22 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 14:42:29
|
Hoi Jurgen,
gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop dat je er veel plezier van mag hebben. Heb je vragen, dan hoor ik deze graag via mijn zakelijke mail.
Om nog even in te gaan op de specificaties. Jullie zijn echt niet de enige die hier over klagen. En er zijn ook heel lange discussies geweest binnen Bose om mensen wel of niet tegemoet te komen.
De reden (nog even in het kort) om het niet te doen, is dat mensen die dit soort specs begrijpen vaak bij mensen die deze specs niet begrijpen onzekerheid veroorzaken. Als je nu dit soort specs ook nog eens gaat vergelijken tussen een Line array en een conventionele speaker setup vergelijk je appels met peren.
Als je meer wilt weten over deze discussie verwijs ik je graag naar het Bose L1 forum. Je ziet dat daar al een hele strijd is gestreden. Die oorlog laat ik aan mij voorbij gaan nu, en ik leef de regels van Bose na...
Zie hier: http://bose.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/3976055944/m/9121070654/p/1
Vriendelijke groeten aan ieder...
http://bose.infopop.cc/6/ubb.x |
|
|
Wiekman
New Member
22 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 15:01:42
|
Halo Soryt,
Ik neem aan dat Henk (Oostendorp)twee van deze systemen voor je klaar heeft staan zodat je ze kan uitproberen. Nomaals voor iedereen: Bij vragen kan je natuurlijk terecht bij Oostendorp, maar ik ben natuurlijk ook zelf rechtstreeks te bereiken via de Email via dit forum.
Grtz.
|
|
Wiekman
New Member
22 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 15:04:48
|
Hallo T-rossy,
De kantel frequentie is van minder belang als je met een active bass versterker werkt. Gebruik de Line out van de systemen en je bepaald met je eigen filter waarvanaf je het signaal oppakt en versterkt.
|
|
Wiekman
New Member
22 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 15:20:21
|
Ik ben nu toch bezig...
Het L1 systeem is het natuurlijk ook te gebruiken in een normale PA opstelling. Maar het heeft nog een extra voordeel.Als je de systemen achter je zet, heb je geen monitoren nodig. Je hoort je zelf en je band-leden, en je speelt in de wetenschap dat wat jij hoort, ook zo word waargenomen door je publiek.
Maar ga je een stap verder en speel je helemaal volgens het Bose concept, namelijk iedere muzikant heeft een systeem achter zich staan, word het helemaal te whoopy. Je spreekt dan niet meer over stereo, maar over 'Multi-mono'. Je kan je als muzikant op het podium op elk moment concerteren op je eigen instrument of dat van een collega, maar ook op de gehele mix. Dit komt omdat iedereen zijn eigen klankbron heeft en omdat er op deze manier een natuurlijke mix ontstaat.
Als je de kans hebt om eens een band te horen spelen versterkt door het L1 systeem moet je het zeker doen. Een geheel nieuwe ervaring zal je ten deel vallen. Multi-mono...geef toe, dat klinkt toch veel cooler dan stereo....
Avec play-sier
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 16:10:38
|
Hoi Wiekman,
De kantelfrequentie is/was wel degelijk belangrijk toen ik wilde aanschaffen. M'n aktieve sub loopt van 38 tot 120 Hz (+- 3dB) De L1 begint bij 110 Hz en dan up. Er is dus een lichte overlap en da's precies de bedoeling. Verder valt het me op dat de mensen die de L1's kennen/hebben/gebruiken allen telkens dezelfde voordelen opnoemen
De sceptici vergelijken dit systeem met conventionele luidspreker kasten en willen karakteristieken, specificaties, vermogens, SPL etc. om naast elkaar te houden .... écht mensen dat is appels met peren vergelijken
Ik stel voor om op het algemene forum 'overige onderwerpen' een nieuw topic te starten indien gewenst.... dit is namelijk het Tyros3 forum
|
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 17:30:23
|
Hoi,
Wiekman, leuk dat je ook deelneemt aan dit forum. Kan voor beide partijen nog wel eens nuttig zijn. Het Multi-mono systeem is altijd gevaarlijk, want de een wil altijd harder dan de anderen. Zo gaat het nu eenmaal. Maar ik ben vandaag eens naar Wezep gereden om zelf eens een oordeel te krijgen. Dat had ik beter niet kunnen doen, want nu staan er twee in mijn huiskamer te draaien. (Arme buurvrouw) Kortom, ik ben dus overgestapt naar 2 x L1 ® compact. Dat is voor het werk dat ik doe meer dan genoeg. Voorlopig kan ik dus weer vooruit. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
Bewerkt door theplayer op 20/05/2009 17:32:52 |
|
|
Wiekman
New Member
22 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 18:15:47
|
Haha..ik schrijf nog even door, en dan verkoopt Oostendorp er nog twee...
Wat betreft een nieuw Bose onderdeel op het forum ben ik helemaal mee eens. Maar dan zouden we ook met z'n allen dit kunnen plaats laten vinden op het forum van Bose zelf. http://bose.infopop.cc/eve/forums/a/frm/f/414108988 Daar staan al een heleboel reacties...maar van een tijd terug...we zijn er niet zo druk mee geweest, maar dat wil ik actief gaan opstarten.
Het is niet mijn bedoeling om hier mensen weg te stelen hoor. Laat maar weten of jullie het een goed idee vinden. Het voordeel voor mij is wel dat ik altijd een automatisch bericht krijg als een persoon iets geschreven heeft. En dat is bij dit forum niet het geval. Ik hoor het wel...
Wat betreft van het gevaar dat muzikanten onderling steeds harder gaan spelen, is inderdaad waar. Maar met de meeste bands kom ik er altijd snel uit. Als muzikanten open staan voor iets nieuws, dan duurt het niet lang, en komt het helemaal goed. Hier is de regel, hoe beter de muzikanten hoe sneller het gaat. Muziek maken gaat tenslotte ook om luisteren, en niet alleen naar je zelf.
Bewerkt door Wiekman op 20/05/2009 19:40:18 |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 18:34:38
|
Frans, gefeliciteerd !!
Multi-mono is volgens mij minder gevaarlijk dan een PA met monitorspeakers. Als bandlid hoor je namelijk alle collega's + jezelf even goed, dus is er geen noodzaak om jouw volume op te pompen onder het mom van "Ik kan mezelf niet goed horen" Op forum 'overige onderwerpen' begin ik wel een nieuw topic over de 'Magic Bose series' |
|
|
Onderwerp |
|