Auteur |
Onderwerp |
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 17/05/2009 : 16:13:14
|
Hallo Hans,
Nee, dat kun je op die manier niet bereiken. Een stereo beeld krijg je doordat je het ene instrument van links en het andere van rechts hoort komen. Zolang het geluid uit één speaker komt, krijg je dus nooit een stereo effect. Ook als je twee speakers hebt de je naast elkaar zet, gaat het effect verloren. Je oren doen het werk. Zo zijn er ook effecten die een verschuiving maken van de linker naar de rechter speaker en weer terug. Bij het gebruik van één speaker gaan ook deze effecten verloren. Je bent dus genoodzaakt twee speakers te gebruiken en deze een redelijk eind uit elkaar te zetten. Dan komen de verschillende instrumenten pas tot uiting. Bose geeft op dat het met één speaker per instrument kan, maar bedoelt dan dat ieder instrument op het podium een eigen speaker heeft. Daardoor krijg je de verschillende richtingen te horen. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
|
|
pianoplayer
Average Member
119 berichten |
Geplaatst - 17/05/2009 : 20:08:28
|
Correct. Voorbeeldige uitleg. Maar om het stereobeeld juist waar te nemen, moet je als luisteraar vanop de juiste positie luisteren. Thuis gaat dat makkelijk. Maar in een restaurant, receptie..... Daarom: Overal dezelfde goede klank in mono, is misschien beter dan voor een beperkt aantal mensen een 'perfecte' klank in stereo. groetjes, j |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 18/05/2009 : 00:47:20
|
Juist met een paar L1's is het stereobeeld zo goed omdat er een 'wall of sound' wordt gemaakt met een gelijkmatige druk op vrijwel elke plek in de zaal. Dit geldt uiteraard voor beide kanalen (L+R) De 'breedte' die wordt weergegeven is ongelooflijk.
Welke gewone speakerset is in staat om een goede stereo impressie te geven terwijl je voor de éne zit en terwijl de andere zich 3-4 meter verder naar links (of rechts) bevindt? Dat lukt alleen bij een goed array-systeem.
Iemand die niet de gelegenheid heeft gehad om met een set op te treden heeft geen idee wat hij/zij mist.
Klein detail : In de rumoerige zaal stond gisteravond iemand tijdens onze pauze verlotings-prijzen om te roepen en uit te delen (via een ander luidspreker systeem met een hels kabaal) M'n muziek-maat maakte min of meer fluisterend voor onze microfoon een opmerking over één van die prijzen. De opmerking kon ik nét verstaan met de L1 pal achter mij. De omroeper stond >20 meter bij ons vandaan en verstond de opmerking perfekt!!
Overigens kun je je afvragen of de prijs wel zo/te hoog is, immers : a. Monitorspeakers zijn niet meer nodig. b. In ear al helemaal niet meer c. Het aantal te vervoeren kubs is beduidend minder, dus je kunt volstaan met kleinere/geen aanhanger of bus. d. Het opzetten van de systemen is een kwestie van minuten e. Het behoedt muzikanten voor rugklachten
Tel de punten 's bij elkaar op...... een behoorlijk bedrag waard |
|
|
appie21
Junior Member
81 berichten |
Geplaatst - 18/05/2009 : 01:59:56
|
Ik weet niet of jij de eerste demo hebt meegemaakt maar helaas was de demonstrateur maar slecht te verstaan (zelfs halverwege de zaal?) Hij corrigeerde nog wel wat maar het hielp naar mijn mening niet echt..
Naar mijn mening is de set het geld ongeveer dus 2000 euro het niet waard. Ik denk dat er wel beter materiaal op de markt is voor het halve geld.
|
|
|
Heiko
Advanced Member
1621 berichten |
Geplaatst - 18/05/2009 : 12:43:32
|
Grappig hoe verschillend de forumleden reageren. De één laaiend enthousiast, de ander totaal niet. Ik ben ook naar Wezep geweest (Hé Soryt, hoe gaat 'ie?) en ik ben ook zeker niet overtuigd. Dit is waarschijnlijk ook te wijten aan de klungelige presentatie van de Bose-medewerker. Hier kon Henk niets aan doen, en is dus ook geen verwijt aan voornoemd persoon De bassen bij sommige nummer klonken irritant. Met een andere boembox (lees betere) zal het inderdaad beter klinken, zoals bij Roel. Maar, om kort te gaan: Voor mij dus nu even niet. Ik ben niet Bose, maar teleurgesteld Verder wel gezellig en leuk tenminste één forumlid te ontmoeten. Grtz, Heiko |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 18/05/2009 : 13:02:36
|
Is er geen Tyros gedemstreerd op een STEREO L1 paar ?? Dan heeft de meneer het niet goed begrepen.
Ik wil ieder forumlid van harte uitnodigen om bij mij te komen. Ik kan in mijn (redelijk ruime) garage de set laten horen/zien. |
|
|
appie21
Junior Member
81 berichten |
Geplaatst - 18/05/2009 : 19:53:55
|
Jazeker is dat gebeurdt. En Het klinkt ook niet gek. maar om daar dan 2000 euro voor neer te leggen.. vind ik zijn geld even niet waard. (wil niet zeggen dat ik Bose dus waardeloos vind. Het is mij gewoon even te duur voor wat je krijgt. En wat hier boven ook genoemd werd.. de demonstrateur van Bose vond ik gewoon geen overtuigings kracht hebben.
(GR)appie |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 19/05/2009 : 01:01:41
|
Misschien ligt de demonstrateur wel aan de basis van het minder goed geluid ? Op enkele seconden tijd kan je om het even welk luidspreker systeem slecht of goed laten klinken. De afstelling moet gewoon goed en optimaal zijn voor de desbetreffende ruimte Hij zou toch moeten weten en snappen als verkoper, dat je als bose-demonstrateur het beste uit de bose palen moet halen en zeker op een demonstratiedag in combinatie met de T-3.
Verder ben ik het volledig eens met T-Rossie dat deze bose L1 zeer goed kunnen klinken, maar dan wel met 2 palen ( stereo dus ).
De basjes daarentegen zijn waardeloos en dragen niet ver genoeg ten opzichte van de palen ( uitdoof verschijnselen ). Daarom is de keuze van T-Rossie voor een 15" sub ideaal .
En tja, de prijs ... Als je ziet dat dit L1 systeem bijna niks weegt, compact is en alles in een doorsnee auto kan , inbegrepen de fantastische spreiding van het geluid is de prijs naar mijn mening gerechtvaardigd.
conclusie: een zeer goed systeem dat bijna overal inzetbaar is .
Ik hoop wel dat bose eens serieus werk maakt van zijn: specificaties, uitgebreidere handleiding, vermogen, SPL, geluidsdruk enz...
Dit laat te wensen over vind ik persoonlijk . Zo dit was mijn mening over de L1 sis
Fulltime freelance muzikant, producer , componist. |
Bewerkt door n/a op 19/05/2009 01:02:26 |
|
|
Wiekman
New Member
22 berichten |
Geplaatst - 19/05/2009 : 11:48:33
|
Potjandorie...
Was ik zo slecht? Tja, ik moet inderdaad bekennen dat ik zelf ook niet helemaal tevreden was. Als excuses zou ik willen aanvoeren dat mijn demonstratie materiaal niet volledig was aangekomen bij Oostendorp en ik daarom niet alles kon doen wat ik wilde...Dus improviseren dan maar. Normaliter doe ik de demonstraties met een BLEW, (Bose Live Experiance wall) Deze is geschikt voor een kleine bezetting mensen (persoonlijk of 5 tot 10 man). Het beeldscherm was duidelijk te klein, en dus moest ik het anders aanpakken. Enfin, dat zou dus beter moeten kunnen. (Volgende keer sluit in een Beamer aan of zo.)
Nog even een paar opmerkingen: Bose communiceert inderdaad maar weinig over watts, dB's etc. Dit heeft te maken met het feit dat maar heel weinig mensen eigenlijk weten hoe men deze informatie moet interpreteren. Overigens als men bijvoorbeeld 100 watt van JBL vergelijkt met 100 watt van b.v. Dynacord kan je zeker niet stellen dat beide speakers het zelfde resultaat geven. Als je dan een Bose L1 modII 'Line array' van de 750 watt zou vergelijken met een 'normaal' ander systeem vergelijk je appels met peren. Want een Line array heeft totaal andere eigenschappen dan een conventionele speaker.
(Voor de liefhebber: Op 16 meter afstand meet men 12dB's meer bij de Bose L1 Mod.1 en L1 Mod.2 systemen als men een vergelijking zou maken met een willekeurig ander systeem. Het geluid blijft over een langere afstand meer consistent. Voor de duidelijkheid: Meet je direct voor beide soorten speakers b.v. 100dB dan zou je dus op een afstand van 16 meter bij een conventionele speaker 76dB meten, en bij de Bose L1 Mod 1 en Mod 2 systemen 88dB. Een verschil dus van 12 dB’s. Note: 3dB word door de mens in het algemeen waar genomen als 1 keer zo luid. Tel uit je winst.) Dit maakt het mogelijk om de systemen achter je neer te zetten, en te spelen met de wetenschap, dat wat jij hoort als artiest het op nagenoeg dezelfde wijze word gehoord door het publiek. Mooi toch?
Wattage en d'Bs zijn eigenlijk geen goede indicatoren om aan de meeste mensen duidelijk te maken hoe hard/luid iets 'klinkt'. Bij Bose doen we er juist alles aan om mensen zo goed mogelijk te informeren over wat een systeem kan. En wat is dan belangrijk voor een muzikant? 1. De muzikant wil weten voor hoeveel man in de zaal het systeem geschikt is. Dit is ook afhankelijk van de muzieksoort en het soort publiek (luidruchtig, of luisterend.) En wij geven onze klanten dan een richting aan. Dit is voor de L1 Mod1 en L1 Mod2 met een luisterend publiek met een popband met 4 systemen zo’n 400 man. Met een stereo opstelling van twee L1 compacts kan je een zaal van 100 man blij maken. 2. de muzikant wil weten of het bedieningsgemak tegenover een goed resultaat (geluid) goed is. M.a.w. Hoe makkelijk is het om een goed geluid te maken, hoeveel moet ik sjouwen, hoe lang ben ik bezig met opbouwen en afbreken ten opzichte van de lengte van mijn optreden. En is me dat het allemaal waard…
En de rest gaat over het geluid en dat is een smaak kwestie. En iedereen weet...als er over 1 ding te twisten is...dan is het wel smaak. Ik moet eerlijk zijn, er is niemand naar mij toe gekomen die heeft geklaagd over ‘het hoog’. Maar voor een paar mensen is ‘het laag’ van Bose niet wat ze willen horen. Dat is begrijpelijk, want na enig doorvragen komt het altijd op het zelfde neer. Men voelt de bassen niet, en dat is inderdaad juist. Bose maakt geen apparatuur die je zo duidelijk ‘voelt’ als bij andere merken. Het past niet in onze filosofie. Wij stellen ons ten doel dat alles duidelijk hoorbaar is. En volgens mij heeft iedereen die aanwezig was alles goed kunnen horen.
Ja er waren ook mensen die mij niet konden verstaan, maar er waren er ook velen die op de zelfde afstand stonden mij wel konden verstaan. Ik heb het na gevraagd.
Als je meer laag wilt voelen zijn daar oplossingen voor. Elk Bose L1 systeem heeft een Line/ Bassline output. Daarop kan je aansluiten wat je wilt, en dus is het mogelijk ook die mensen blij te maken die houden van een heavy zompende broekspijp trillende sound. Maar dat zijn dan waarschijnlijk ook de mensen die mij niet verstaan hadden…..
Grtz
http://bose.infopop.cc/6/ubb.x
|
|
|
Heiko
Advanced Member
1621 berichten |
Geplaatst - 19/05/2009 : 12:15:07
|
Beste heer Wiekman, Fijn dat je toch even reageert en e.e.a uilegt. We gaan nog wel een keer kritisch luisteren (mischien bij Roel?) Wat betreft die mensen die jou niet konden verstaan... dat waren waarschijnlijk die vergader-aso's achterin. Helaas kom je ze overal tegen... Nogmaals bedankt voor je uitleg! Grtz, Heiko
Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt.... als het je neus uit komt is het véél erger! |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 19/05/2009 : 14:03:49
|
Mhr Wiekman, Bose L1 is geen ECHTE line-array ( althans de benaming klopt niet ) Line-array's zijn boven elkaar hangende kasten ( minimaal 2 per kant ) die ingeregeld worden met speciaal ontworpen software, computer gestuurd. Ik verwijs je daarvoor naar een ander P.A. forums zoals J&H waar de grote P.A. firma mannen zitten die er alles over weten. Verder wil ik daar niet over uitwijden, mijn technische kennis is daarvoor te beperkt.
Op 16 meter afstand 12 dB meer dan gelijk welk ander geluidssyteem lijkt mij fel overdreven ( daar zou ik graag eens de grafieken van willen zien ) en dat moet je even uitleggen aan de hand van dB metingen en op welke schaal deze zijn gemeten ( grafiekjes dus ) Want dan kunnen we meteen alle wereld topmerken aan de kant schuiven.
Als de ontwerpers van bvb: meyersound, l'acoustics, EAW, NEXO, JBL enz... dit lezen gaan ze hier gewoon mee lachen, geloof me.
Je zegt zelf ,citaat : "" Wattage en d'Bs zijn eigenlijk geen goede indicatoren om aan de meeste mensen duidelijk te maken hoe hard/luid iets 'klinkt'. Bij Bose doen we er juist alles aan om mensen zo goed mogelijk te informeren over wat een systeem kan "".
Dit zijn nou net de indicatoren die belangrijk zijn voor de aanschaf van een systeem, vooral sensitivity en sound pressur level . Daar zwijgt bose over in alle talen, waarom ???????
De mensen vertellen wat een systeem kan, is foute informatie. Er wordt vooral gesproken over het aantal mensen die je aankan met een L1 . Er zijn tal van factoren die er toe bijdragen dat dit weleens serieus kan tegenvallen en dan noem ik : acoustic, tapijten, behang, muren, glas , teveel om op te noemen. Dus op de ene locatie zal de klank anders zijn dan op de andere locatie. Dus aan het aantal personen informatie heb ik helemaal niks.
Citaat: "" Met een stereo opstelling van twee L1 compacts kan je een zaal van 100 man blij maken "". Dat klopt helemaal, ik heb het zelf meegemaakt in een cinemazaal waar een collega van mij zat op te treden met 2 palen en 4 subjes. De klank was perfect, komt ook door de ideale omgeving en acoustic van de zaal.
Dit gezegt zijnde komen we op het nieuwe compact systeem, volgens de informatie : 100 tot 150 personen met 1 paal en 1 subje Nu vraag ik mij af wat ik mij als eventuele koper hierbij moet bij voorstellen ?
Hierboven staat met 2 x L1 maak je 100 mensen blij ! Met 1 x compact maak je dus 100 tot 150 mensen blij ?
Wat moet ik als eventuele koper hier nu van denken ? Ik zou dan als noob de compact aanschaffen, is goedkoper, op verschillende manieren te gebruiken en vooral nog compacter dan de L1. Nu, het toeval is, ik ben geen noob maw, Mhr. Wiekman, dit is op zijn minst gezegt toch geen duidelijke informatie.
Ik vind dat bose eens met duidelijke en juiste informatie en cijfers moet komen en niet roepen over het aantal personen die je kan bereiken met een bepaald syteem.
Het is zeker niet negatief bedoeld, laat dat duidelijk zijn, maar eerder in de positieve zin, het zal de verkoop doen stijgen en zeker als ze willen meedingen in het A-merken segment.
Ik hoop dat deze post niet verkeerd overkomt want dat is niet de bedoeling van mijn bijdrage. je moet het in positieve zin bekijken naar bose toe. Succes met de demonstraties en verkoop sis
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 19/05/2009 : 21:44:30
|
Hoi,
Op de eerste plaats een zeer Atente reactie van de demonstrateur welke iedereen niet durft te doen. da's klasse hoor.
Och Sis, de Tyros 3 vond je ook al geen overwegen waard om aan te schaffen, dus waarom moeilijk doen over geluidssystemen die je ook niet koopt
Bedenk wel dat de meeste onder ons echte hobby Tyros spelers zijn!! en het hele verhaal van jouw niet kunnen volgen
Maar we bliven positief, en genieten gewoonweg ieder op zijn manier van de mogelijkheden van de Tyros, En daar is geen speld tussen te krijgen enne lees je reacties toch graag hier hoor
Gr Toine
Tyros 3 xxl + Stagepass 300 |
Bewerkt door laakies op 19/05/2009 21:45:01 |
|
|
Wiekman
New Member
22 berichten |
Geplaatst - 19/05/2009 : 21:51:14
|
Ik ga er geen wedstrijd van maken hoor. (wellus nietus...)
Maar de L1 model 1, en de L1 mod 2 zijn geschikt voor tot 400 man. De L1 compact gaat tot zo'n 100 man. (goed lezen...)
De L1 Mod 1 en L1Mod 2 zijn wel degelijk Line arrays. Zal niemand ontkennen, ook de echte kenners niet. Het is de zelfde techniek zoals jij het beschrijft, maar dan gemaakt voor 'kleine' locaties. Een bedrijf als Bose geeft geen valse informatie, dat zou dom zijn. Als men er dan achter komt dat je liegt, kan je beter meteen je faillissement aanvragen...
Ik overdrijf dus niets, het is gewoon natuur kunde. Doordat de L1 mod en L1 mod 2 bijna niet afstralen naar boven en naar beneden, maar alleen in de breedte (bijna 180 graden)is er juist minder hinder van obstakels. En dus is het geluid meer consistent in de verschillende ruimtes... (ook gewoon natuurkunde)
Nogmaals, Bose zal geen grafieken, en of technische beschrijvingen rond strooien. De mensen die dat werkelijk begrijpen zijn bijna niet te vinden, en maken de wereld voor hun collega's alleen maar meer ingewikkeld.
Uiteindelijk gaat het om wat je hoort, hoe het klinkt. Vind jij dat slecht...vooral niet kopen. But if you dig it...go for it. Tenslotte willen wij alleen maar tevreden klanten. En van de mensen die het systeem tot nu toe hebben gekocht krijg ik alleen maar lovende reacties. Deze mensen hebben een weloverwogen keuze kunnen maken alleen door hun oren te gebruiken, de informatie te gebruiken die Bose/ de dealer hen geeft, en dit te spiegelen aan hun wensen.
Bose en haar Dealers zullen nooit beloften doen die ze niet kunnen waar maken.
Inmiddels hebben we reeds zo'n 4 jaar een Forum. Daar kom je vele reacties (ook negatieve..) tegen. Ik nodig je uit om dat eens te checken.
Grtz
http://bose.infopop.cc/6/ubb.x |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 19/05/2009 : 23:47:39
|
Ik heb nooit iets negatiefs gezegt over de klank van de bose L1, wel over andere aspecten ! En inderdaad ik ga de bose palen niet aanschaffen Ik heb een geheel ander setje op het oog namelijk de KR100S. Weegt niks, heeft een berg vermogen en is ook zeer compact. Alles kan in een gewone standaard auto.
http://www.k-array.com/?page=Red_line
sis
Bewerkt door n/a op 20/05/2009 00:01:57 |
|
|
pianoplayer
Average Member
119 berichten |
Geplaatst - 20/05/2009 : 00:35:35
|
Aan Bose: cijfertjes niet vermelden omdat niemand ze zou begrijpen... Mensen die de cijfertjes begrijpen, lezen ze blijkbaar graag. Hoe completer de info hoe beter lijkt me. Zelfs als is deze info relatief.
Aan sis: ik vind geen info over de spreiding van je k-array-set. Dat is voor mij nu even heel belangrijk.
Ik ben vandaag de de l1-compact gaan testen, samen met 2 professionele muzikanten. Heb me er eentje aangeschaft. In de winkel vergeleken met de HK-smart. Ik heb namelijk ook een HK-smart en ik wou op vlak van klankkwaliteit geen stap achteruit zetten. Bose klonk beter dan verwacht. Bose klinkt iets minder vol dan de HK-smart, maar is iets duidelijker. Ook de bas vind ik duidelijker klinken. Blij dat het sub-gevoel bij bose afwezig is. Als je op een echte piano speelt, is er ook geen sub-gevoel. Dat stoorde me altijd bij de HK-set. Geen toonregeling op de line-ingang van de bose: dat is wel een beetje jammer. Zaterdag het eerste optreden ermee. Ben benieuwd.
Jurgen
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|