Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Buma / Stemra
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 4

theplayer
Moderator

3007 berichten

Geplaatst - 03/06/2009 :  21:30:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
In de afgelopen dagen kreeg ik een mailtje van iemand dat ik jullie niet wil onthouden, maar dat zeer zeker om reactie vraagt.
Met toestemming van betrokkene breng ik het onder de aandacht, omdat het voor velen van ons zeer belangrijk kan zijn.
Het wordt een lang verhaal, maar is de moeite van het lezen waard!
Reden van het mailtje was een brief van de Buma/Stemra aan iemand die met de Tyros een paar nummers had gespeeld en die op de eigen website had gezet.
Daarop kwam de volgende brief.


De vordering was een absurt bedrag, waar je direct koppijn van krijgt.


Dit betaal je natuurlijk niet zomaar, dus werd er contact met de betreffende instantie opgenomen.
Vandaag kreeg ik de reactie te horen.
citaat:
Ik heb vandaag contact gehad met Buma Stemra.
Bedrijfsmatig was inderdaad een fout waardoor het bedrag lager wordt.
Normaal kost dit dus 130 euro per maand (bedrijfsmatig)
Heb je muziek op je site staan die geopend wordt in je eigen browser onder
de 10 minuten kost dit 13 euro per maand Van 10 tot 90 minuten 26 euro per maand.
Ik heb toen uitleg gevraagd omdat het mijn eigen gespeelde muziek is. MAAR hun
zeggen, als dit een bestaand nummer is moet de componist ook betaald worden.
Je mag dus wel een nummer plaatsen onder de 1.45 minuut
Heb ik natuurlijk gevraagd hoe het dan met YouTube en Esnips zit.
Als je de muziek bij hun hebt staan is het dus hun verantwoording Dus je mag wel
een link op je eigen site plaatsen die dan wel geopend moet worden in een andere
browser, bijvoorbeeld YouTube of Esnip.
Omdat ik mijn player nog niet zolang op mijn site had staan moet ik nu voor 3 maanden
betalen Dus 3 x 26 euro En of alles verwijderen OF natuurlijk blijven betalen.
Ik heb dus alles verwijderd en ga dan naderhand maar met links werken die dan verwijzen
naar YouTube en Esnip.
Ook heb ik hun gevraagd waarom niet eerst een waarschuwing. Het zou in de Media geweest
zijn en ze zijn nu alle sites aan het controleren en dat zijn er duizenden, dus daar beginnen ze
niet aan.
Het plezier, vind ik, gaat er wel aardig van af, vindt je niet?
Bedankt voor je luisterend oor en je advies!

Kortom, er moet betaald worden.
In mijn ogen niet terecht.
Als je bladmuziek koopt, worden er rechten betaald. Dus mag je het in mijn ogen spelen, want je koopt het niet omdat het zo mooi op de standaard van de Tyros staat.
Dat je het op deze manier aan anderen laat horen, mag dan ook geen punt zijn. Het is n.l. niet commercieel.
Het is een hobby, die op deze manier ontnomen wordt.
Zo, aan jullie om te reageren / adviseren, want er zijn er een hele hoop met hun eigen gespeelde nummers op hun website.
Groetjes,






Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
http://home.hccnet.nl/f.lijflander

klinkt als
Average Member

112 berichten

Geplaatst - 03/06/2009 :  22:12:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Het moet toch niet gekker worden in dit kikkerlandje. Dat je je speelkunsten wilt delen met gelijkgestemden moet toch kunnen, er is (tenminste als het een "hobbysite" is) geen enkel commercieel belang bij..............dus laat Buma haar graaipraktijken stoppen bij de hobby sites.
Er wordt al bij diverse instantie geld losgepeuterd voor deze BS rechten.
Ik liet het voorkomen.

Groeten!
Ga naar bovenaan de pagina

Piso
Junior Member

73 berichten

Geplaatst - 03/06/2009 :  22:23:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor onze accordeonvereniging een website gebouwd met 2 minuten muziek onze herkenningsmelodie, bewerkt door onze dirigente. De nota
was 380 euro (4 jaar contributie) omdat wij als commercieelbedrijf worden beschouwd!!
De muziek er vanaf gehaald en een bericht gezonden 3 maanden
geleden, onlangs een aanmaning ontvangen met dreiging deurwaarder
2 weken geleden, bericht gezonden nog niets op gehoord.
Ze stellen dat je vergunning nodig hebt en door te betalen krijg je die. Maar die willen wij niet dus neem ik aan dat wij niet hoeven betalen. Ik heb ook geschreven dat ik het knap vind dat als ze
een stukje muziek horen dat weten welke componist dat heeft gemaakt.
Ik vraag me af aan wie ze dat dan overmaken.
Zij stellen dat het in de wet staat en dat iedereen dat behoort te weten, de Novam het overkoepelend orgaan heeft nog tevergeefs
geprotesteerd. Wij betalen jaarlijks rechten, maar voor internet
is dat niet voldoende. Zo worden kleien verenigingen en muzikanten de nek omgedraaid. Enige mogelijkheid wellicht aanschrijven
Economische zaken.
Vr.gr.
T.F. Piso

Bewerkt door Piso op 03/06/2009 22:25:48
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1615 berichten

Geplaatst - 03/06/2009 :  22:45:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Hoi,

Mooie brief van BUMA, heel Buma kan van mij de boom in klimmen, want beginnen ze de kleine man ook al aan te pakken, schijnbaar moet de TOP salaris verhoging hebben, maar dan zeker niet van de ONS!!!

Esnips etc zullen het druk gaan krijgen, als dat een manier is om te omzeilen.

Is er toenvallig geen Tyros speler in ons midden die ook toenvallig advokaat is?? en die deze materie eens wil bekijken??
Het lijkt me toch van de zotte, eerst bladmuziek kopen ( zitten ook al rechten op), daarna nog een keer betalen omdat je je eigen stukje muziek op je website zet.

Wat is het toch een graai cultuur aan het worden bah bah
En wij pikken alles maar in dit landje

Hopelijk staat er eens iemand op, die deze materie eens geheel uit de doeken gaat doen, want zo is het niet leuk meer.

Gr Toine




Tyros 3 xxl + Stagepass 300
Ga naar bovenaan de pagina

bensel
Average Member

307 berichten

Geplaatst - 03/06/2009 :  23:42:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi mensen,

Enige tijd geleden is er over dit onderwerp een topic geplaatst op Keyboard.nl.

http://www.keyboardforum.nl/cms/pages/posts/bumastemra-particulieren-hoeven-niet-te-betalen47.php

Het is zeker voor degene die nu is benaderd, maar niet hij of zij alleen, de moeite waard om dat te lezen en te luisteren naar het interview met een (top)manager van BUMA/STEMRA.

De brief van de BUMA is volledig in strijd met wat daar door de manager verklaard wordt.
Even kort door de bocht verklaart hij daar onomwonden dat particulieren NIET hoeven te betalen.

Ik moet nog zien als er een zaak voor de rechter zou komen of de BUMA deze gaat winnen.

Maar om alle ellende te voorkomen is het wellicht verstandiger om geen muziek rechtstreeks op je site of forum te plaatsen.

Zelf werk ik uitsluitend met links naar 4Shared.
De BUMA kan de boom in wat mij betreft.

Gr. Ben




Het geeft niet wat en hoe je speelt, als je maar speelt!
Bezoek ook eens mijn website.
Ga naar bovenaan de pagina

Marianne
Starting Member

4 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  16:10:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat een flauwekul weer zeg....daar wordt je toch van!

Dit geldt absoluut niet voot particulieren!!

Zit ik me rot te oefenen op m`n mooie Tyros 3....
stuur ik een MP 3tje in....en dan zal `t zeker niet mogen????

#$%&^$%&^%&, dat mogen ze van mij.

Zo, dat lucht op!

Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3216 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  16:33:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja ..... zo zit het wel in elkaar mensen!
Het feit dat je bladmuziek hebt gekocht maakt niet dat je de muziek overal ten gehore mag brengen.
Mogelijk zit onze jukebox van Frans ook in de 'gevaren zone'??

Zelfs al componeer je zélf nummers en brengt ze in eigen beheer uit op CD of internet, dan nog ben je verplicht BUMA/STEMRA in te lichten.
Zodra je schriftelijk aangeeft af te zien van alle auteursrechten van die eigen nummers kan BUMA je ontheffing geven van afdracht BUMA vergoeding.

Als je wel rechten claimt,moet je per CD BUMA betalen..... over je eigen werk dus
Maak je eigen nummers, dan is het wijs om je in te schrijven als componist.... waarna je kunt rekenen op een paar duiten per jaar voor elke keer dat een nummer wordt gedraaid.
Ga naar bovenaan de pagina

bensel
Average Member

307 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  16:46:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt helemaal gelijk helaas.
Misschien is het verstandig om de jukebox van het forum af te halen en onder te brengen in een playlist op een shared-site.
Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen.

Esnips heeft sinds kort een en ander gewijzigd m.b.t. playlist en daar kunnen niet meer dan 10 nummers worden ondergebracht.
Niet echt een oplossing dus
4Shared heeft in dat opzicht echter geen beperkingen.




Het geeft niet wat en hoe je speelt, als je maar speelt!
Bezoek ook eens mijn website.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  18:02:06  Toon profiel  Reageer met citaat
het is helaas al jaren zo dat Buma/Stemra websites controleerd op muziek/videoclips .
Ik zelf heb inmiddels al mijn muziek en videoclips van mijn website verwijderd helaas omdat ik geen behoefte heb aan zo'n vette rekening van Buma/Stemra.

Het is jammer dat de kleine man hier weer de dupe van is maar zo gaat het nou eenmaal altijd in ons kikkerlandje.

Misschiens dat het ooit nog zal veranderen maar ik denk het niet.

En Frans ik zou inderdaad stoppen met de jukebox want het is gewoon zonde geld als ze jou er toevallig uitpikken.


Groetjes Ben
Ga naar bovenaan de pagina

bensel
Average Member

307 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  18:27:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Kom op mensen, geen paniek.
Breng jouw muziek gewoon onder bij een shared-site en de medewerkers van BUMA / STEMRA kunnen gewoon gaan vissen.

Achter het net deze keer.

Het geeft niet wat en hoe je speelt, als je maar speelt!
Bezoek ook eens mijn website.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  19:05:40  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bensel

Kom op mensen, geen paniek.
Breng jouw muziek gewoon onder bij een shared-site en de medewerkers van BUMA / STEMRA kunnen gewoon gaan vissen.

Achter het net deze keer.

Het geeft niet wat en hoe je speelt, als je maar speelt!
Bezoek ook eens mijn website.



Dat weet ik dat dat ook een mogelijkheid is maar ik neem liever het zekere voor het onzekere
Is net zoals bij you-tube daar word je ook van te voren gewaarschuuwd dat je met de auteursrechten rekening moet houden en dat geld ook voor shared-sites.
Buma/Stemra heeft namelijk ook daar de bevoegdheid tot controlle.

Maar ja, dat is een keuze die een ieder zelf moet maken vind ik, en daarom kies ik voor ''save''

Groetjes Ben
Ga naar bovenaan de pagina

bensel
Average Member

307 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  20:11:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Je hebt gelijk.
Het is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.
Het is de BUNA / STEMRA tot nu toe echter nog nooit gelukt om een actie buiten het Nederlandse rechtsgebied te starten, laat staan succesvol te voltooien.

Wat ze doen is pure intimidatie.

Gr. (andere) Ben

Het geeft niet wat en hoe je speelt, als je maar speelt!
Bezoek ook eens mijn website.
Ga naar bovenaan de pagina

theplayer
Moderator

3007 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  20:23:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
Hoi,

Ik ben het er mee eens dat het pure intimidatie is.
Het komt ook meer over als afpersing, zoals de maffia in Italič dat doet.
Daar moet je ook aan hun betalen als je iets wilt verkopen.
Hier moet je zelfs betalen als je niets wilt verkopen.
Op mijn site zijn dus geen muziekjes te beluisteren.
Wat er met de Jukebox moet gebeuren, is een andere zaak.
Ik denk dat als de zaken liggen zoals ze nu liggen, ook de jukebox ter zielen gaat.
Groetjes,




Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
http://home.hccnet.nl/f.lijflander

Bewerkt door theplayer op 04/06/2009 20:24:16
Ga naar bovenaan de pagina

bensel
Average Member

307 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  20:37:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is werkelijk godsgeklaagd.
Ik kan mij voorstellen dat je voor wat betreft jouw site geen risico wil nemen.

Het zou erg jammer zijn als de jukebox ter ziele gaat.
Vindt jij een playlist in bijvoorbeeld 4Shared geen optie ?

Het geeft niet wat en hoe je speelt, als je maar speelt!
Bezoek ook eens mijn website.
Ga naar bovenaan de pagina

theplayer
Moderator

3007 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  21:51:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
Hoi,

Ja, het zou inderdaad jammer zijn.
We zijn juist van dat 4Shared afgestapt i.v.m. de wachtijden voordat je iets kunt downloaden nadat je eerst een aantal pagina´s hebt moeten doorlopen.
Ook kun je daar maar een aantal MB´s downloaden en dan zit je helemaal lang te wachten eer je weer verder kunt.
Vandaar dat we voor deze optie gekozen hebben.
Groetjes,





Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
http://home.hccnet.nl/f.lijflander
Ga naar bovenaan de pagina

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 04/06/2009 :  23:03:28  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bensel

Hoi Ben,

Je hebt gelijk.
Het is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.
Het is de BUNA / STEMRA tot nu toe echter nog nooit gelukt om een actie buiten het Nederlandse rechtsgebied te starten, laat staan succesvol te voltooien.

Wat ze doen is pure intimidatie.

Gr. (andere) Ben

Het geeft niet wat en hoe je speelt, als je maar speelt!
Bezoek ook eens mijn website.



Hoi Ben en Frans ,
Het is inderdaad pure intimidatie en vind het ook belachelijk dat ze zover gaan hier in dit ... land
Hier in dit land draait alles puur om geld en dat word nog veel erger helaas let maar op.
Het ergste is dat de nederlandse bevolking het ook allemaal maar heeft geaccepteerd en heeft laten gebeuren zonder ook maar iets als gezamelijke bevolking te ondernemen.
neem nou bijvoorbeeld eens belgië of frankrijk, als daar de bevolking het ergens niet mee eens is ligt het hele land plat en dat heeft al vaak tot overwinning voor de bevolking geleid.
Maar in nederland word maar ja en amen geknikt en daardoor is het nu ook zo gesteld met ons nederland.
En zolang we een regering hebben die alleen zegt dat ze naar de bevolking luisteren maar in werkelijkheid dat helemaal niet doet zal dit ook nooit veranderen.
Waarom moeten wij als burgers voor de fouten opdraaien die ze in de regering gemaakt hebben vraag ik me altijd af.
Als ik een fatale fout zou maken bij mijn werkgever die hem veel geld zou kosten , kreeg ik geheid een schop onder mijn kont.
Maar onze regering laat ons boete voor hun fouten in de vorm van belastingen etc.... etc....

ik stop nu want ik merk dat ik er echt kwaad van begin te worden en dat is niet mijn bedoeling hier

Groetjes Ben



Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 4 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000