Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 3 gerelateerde onderwerpen
 Vocalist werkt niet goed
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 4

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 06/10/2009 :  22:26:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Goed, ik wil hier graag wel even iets over kwijt. Als (computer)techneut in hart en nieren probeer ik allerlei dingen uit om logische verbanden te ontdekken van het hoe en waarom iets wel of niet functioneert.

Ik heb zelf jaren de Digitech Vocalist Studio gebruikt. Heb deze nog steeds staan en die werkt prima. Maar nu ik mijn keyboard gezellig op de begane grond heb geplaatst en i.v.m. de ruimte geen andere toeters en bellen meer wilde aansluiten, uitgezonderd een goede paar speakers (Yamaha HS80 + Yamaha HS10 sub), ben ik aan de slag gegaan met de vocal harmony processor van de Tyros 3.

Ja, ook ik ervaar enigzins problemen met het gorgelen van de vocal harmony processor. Dit doet hij in zowel de VOCODER mode als de CHORD mode. Naar mijn mening wordt dit veroorzaakt door de feedback die terugkomt in de microfoon. Dus...je zingt iets, de vocal harmony processor produceert de overige stemmen door de luidsprekers en dat wordt dan weer opgevangen door de microfoon. Nu hoeft de boel hierdoor niet direct rond te zingen, maar de vocal harmony processor raakt hierdoor een beetje de weg kwijt waardoor 'ie gaat gorgelen.

Wel nu...wat kun je hieraan doen? Nou, er zijn een paar mogelijkheden om het zaakje te fine-tunen zoals dat heet. Een aantal tips:

- Zorg ervoor dat je een hoge kwaliteits microfoon gebruikt. Dus nee, niet zo'n ding van de happy de peppie karaokeset of Bart Smit. Een GOEDE microfoon (Shure, Sennheiser, Beyerdynamics, etc.). Een prijsje van 150-200 euro voor een microfoon moet best kunnen op een keyboard die minimaal 25 keer zoveel heeft gekost.

- Neem een microfoontype die niet romdomgevoelig is. D.w.z. een microfoon die niet al te veel omgevingsgeluid opvangt, maar alleen het geluid vlak voor de microfoon zelf.

- Zorg ervoor dat de speakers niet gericht staan op de microfoon, aangezien dit de mate van feedback (en nog erger...de kans op rondzingen) verminderd.

- Iedere stem is anders en heeft zijn/haar eigen karakteristiek. Yamaha heeft daarom een functie in de vocal harmony processor opgenomen. Je kunt namelijk instellen of je een hoge, lage of normale stem hebt. Klik hiervoor op MIC SETTING en ga naar het tabblad OVERAL SETTING. Onder de sectie VOCAL RANGE kun je schakelen tussen NORM., LOW en HIGH. Probeer hier eens mee te experimenteren.

- Probeer de vocal harmony processor eens uit wanneer je een koptelefoon aansluit (speakers/versterking uit natuurlijk!). Dit voorkomt de feedback die terugvloeit naar de microfoon. Je zult zien dat de vocal harmony een stuk beter presteert!! Maar voor de podiumbeesten onder ons is dat natuurlijk geen optie. Maar als test of de vocal harmony nu wel of niet werkt, is het een goede test.

- En last but not least, probeer eens wat MID uit de microfoon toonregeling te halen. Niet te veel, want anders hoor je jezelf bijna niet meer boven de muziek uit (de frequentie van de stem zit voornamelijk in het MID frequentiebereik). Dit doe je door in de MIC SETTING -> tablad OVERAL SETTING onder de sectie 3 BAND EQ de EQ MID optie in te stellen. Neem bijvoorbeeld een frequentie van 1,7 - 2,0 KHz en stel deze in tussen -1 tot -4 dB en kijk eens wat dat doet.

Veel succes allemaal. Ben benieuwd of dit jullie op weg helpt en resultaat heeft gegeven!
En wat betreft het vals zingen, tja ik ben geen zangwonder en zal ook nooit mee gaan doen aan programma's als Idols enzo (weet zeker dat ik meteen weg wordt gestuurd). Maar de vocal harmony processor kan je echt heel erg helpen en ondersteunen om de juiste (zuivere) noot te zingen. Doe je dat niet, ja, dan klinkt de harmony ook gewoon vals. Dat is wat anders dan gorgelen :-).

Groetjes,

Robert
Ga naar bovenaan de pagina

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 06/10/2009 :  22:37:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
PS: Als we hebben over goede microfoons, deze bijvoorbeeld: http://www.sennheiser.com/sennheiser/home_en.nsf/root/professional_wired-microphones_vocal-microphones_evolution-800-e-845

De Yamaha demonstrateurs heb ik in demofilmpjes op YouTube ook zien werken met deze Sennheiser e845 microfoon. Prijs zal rond de 120 euro zijn.

Een goede betrouwbare website (zeer snelle levering en uitstekende service):
http://www.bax-shop.nl/dynamische-zang/sennheiser-e-845s-dynamische-zangmicrofoon-+-switch/product-details.html

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 06/10/2009 :  22:42:01  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theplayer

Hoi,

Let eens op het volgende.
Om een kopie van de stem te maken zoekt de tyros naar de noot die ingegeven wordt.
Daarom heeft ie dus een goed signaal nodig, om te kunnen herkennen.
Als je vals zing, zal de tyros zoeken naar de juiste noot.
Als je er dus tussen in zit heb je de kans dat hij tussen de twee aangrenzende noten blijft zoeken en dus heen en weer springt.
Dat is dus ook de reden dat ik niet zing (Hahahaha)
Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
http://home.hccnet.nl/f.lijflander

Hoi Frans ,

je hebt helemaal gelijk wat betreft dat de tyros de juiste noot zoekt , maar volgens mij heeft de tyros dan toch echtwel wat aan zijn oren hahaha of komt misschiens uit het oosten want daar gebruiken ze een andere toonladder
Maar als die automatische corectie kon uitgeschakeld worden en daarvoor in de plaats de functie ''handmatige toon corectie'' zouden toevoegen dan zou het probleem volgens mij zijn opgelost.
maar jah , of dit nou in de praktijk mogelijk is ?

Groetjes Ben

Bewerkt door Ben op 06/10/2009 22:42:25

wernerjo
Junior Member

70 berichten

Geplaatst - 07/10/2009 :  11:52:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wernerjo  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Je hebt volkomen gelijk. Yamaha zou dit moeten vertellen maar jah, dat kan de verkopen beinvloeden hè.
Verder moet je je zeker niet aangevallen voelen hoor, we zitten hier allemaal voor maar 1 ding...onze TYROS3 !

En heel belangrijk, om elkaar te helpen !

Groetjes,

Werner

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 07/10/2009 :  12:38:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Maar als die automatische corectie kon uitgeschakeld worden en daarvoor in de plaats de functie ''handmatige toon corectie'' zouden toevoegen dan zou het probleem volgens mij zijn opgelost.

Nu doe ik veel op gehoor en heb alleen in mijn jeugd een paar jaar orgellessen gehad. Maar desalniettemin lijkt het me wel zo logisch dat er "gepitched" wordt naar een gedetecteerde toon. Of je nu een C zingt of een Cis zingt, dan komen er toch echt andere harmonischen bij kijken. Wat zou het apparaat voor harmonischen moeten kiezen wanneer je tussen een C en Cis inzingt????

Kortom...lijkt mij in de praktijk niet reëel. Je hebt je immers te houden aan de wet van de toonladders .

Zuiver zingen dus a.u.b. hahaha

Bewerkt door robbiedoes op 07/10/2009 12:38:49

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 07/10/2009 :  13:06:40  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robbiedoes

citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Nu doe ik veel op gehoor en heb alleen in mijn jeugd een paar jaar orgellessen gehad. Maar desalniettemin lijkt het me wel zo logisch dat er "gepitched" wordt naar een gedetecteerde toon. Of je nu een C zingt of een Cis zingt, dan komen er toch echt andere harmonischen bij kijken. Wat zou het apparaat voor harmonischen moeten kiezen wanneer je tussen een C en Cis inzingt????

Kortom...lijkt mij in de praktijk niet reëel. Je hebt je immers te houden aan de wet van de toonladders .

Zuiver zingen dus a.u.b. hahaha

En wat als er nou eens een spoor uit die toonladder verdwenen is ? hahaha

En ja je hebt gelijk , zuiver zingen is de oplossing lolll

groetjes Ben

Bewerkt door Ben op 07/10/2009 13:31:32

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 07/10/2009 :  13:11:33  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wernerjo

Hoi Ben,

Je hebt volkomen gelijk. Yamaha zou dit moeten vertellen maar jah, dat kan de verkopen beinvloeden hè.
Verder moet je je zeker niet aangevallen voelen hoor, we zitten hier allemaal voor maar 1 ding...onze TYROS3 !

En heel belangrijk, om elkaar te helpen !

Groetjes,

Werner

Hoi Werner ,

Ik dacht juist dat jij je aangevallen voelde vandaar mijn reactie
Maar goed , je hebt helemaal gelijk we zitten hier om elkaar te helpen en uhmmmm mag ik met mijn Tyros 2 ook meedoen dan ? lolll want ik heb helaas geen Tyros 3

groetjes Ben

wernerjo
Junior Member

70 berichten

Geplaatst - 08/10/2009 :  14:46:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wernerjo  Reageer met citaat
Tyros 2? Wat is dat? hahahahaha

Nee hoor Ben, absoluut niet aangevallen...das het nadeel van tekst hè.

groetjes,

Werner

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 08/10/2009 :  15:04:30  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wernerjo

Tyros 2? Wat is dat? hahahahaha

Nee hoor Ben, absoluut niet aangevallen...das het nadeel van tekst hè.

groetjes,

Werner

Wat Tyros 2 is ? lolll zo'n zilvergrijs ding met zwart en witte toetsen en waar mooi geluid uitkomt (tenminste als je mooi speelt) en laat dat nou gelukkig geen probleem zijn
Maar je hebt wel gelijk ja , misschiens word het tijd voor een forum met video en audio ondersteuning hahaha

Groetjes Ben

Bewerkt door Ben op 08/10/2009 15:05:19

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 08/10/2009 :  23:10:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Heren, een lolletje op z'n tijd is natuurlijk leuk, maar het zou wel fijn zijn als we een beetje "on topic" blijven.... Dat houdt een forum wel zo overzichtelijk voor de mensen die informatie zoeken over het besproken onderwerp. Het is jammer als de inhoud van een informatief verhaal (waar iemand de nodige tijd, moeite en research in stopt) wegebt door onzinnige "off topic" discussies.

Alvast bedankt!

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 09/10/2009 :  14:34:46  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:

Heren, een lolletje op z'n tijd is natuurlijk leuk, maar het zou wel fijn zijn als we een beetje "on topic" blijven.... Dat houdt een forum wel zo overzichtelijk voor de mensen die informatie zoeken over het besproken onderwerp. Het is jammer als de inhoud van een informatief verhaal (waar iemand de nodige tijd, moeite en research in stopt) wegebt door onzinnige "off topic" discussies.

Alvast bedankt!

Dan zal ik maar meteen de lol eraf schoppen.
De voorgestelde E-845 is zowat de slechtste zangmicrofoon die ik ben tegengekomen.
Ik heb ereen gehad om eens te proberen naast een shure SM58 beta A en het was meteen klaar en duidelijk hoe onduidelijk deze micro klinkt. Net alsof je een prop in je mond hebt, bahhh
Komt nog bij dat deze E-845 veel feedback gevoeliger is dan een sm 58 beta A.
Dan nu even iets positiefs over BAX, niks dan lof voor deze webshop, super en zeeeeer snelle levering
sis

Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 09/10/2009 :  15:47:11  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sis

citaat:

Alvast bedankt!

Dan zal ik maar meteen de lol eraf schoppen.
De voorgestelde E-845 is zowat de slechtste zangmicrofoon die ik ben tegengekomen.
Ik heb ereen gehad om eens te proberen naast een shure SM58 beta A en het was meteen klaar en duidelijk hoe onduidelijk deze micro klinkt. Net alsof je een prop in je mond hebt, bahhh
Komt nog bij dat deze E-845 veel feedback gevoeliger is dan een sm 58 beta A.
Dan nu even iets positiefs over BAX, niks dan lof voor deze webshop, super en zeeeeer snelle levering
sis

Ik gebruik tegenwoordig voor opnamens deze SE 2200 A van SE Electronics

En dat werkt perfect in combinatie met onderstaande Tube MP3 Studio V3 .

Toen ik nog deed optreden gebruikte ik altijd de sure SM58

Groetjes Ben

Bewerkt door Ben op 09/10/2009 15:48:00

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 09/10/2009 :  18:36:05  Toon profiel  Reageer met citaat
En Ben, welke AD converter, software en driver gebruik je ?
sis

Bewerkt door n/a op 09/10/2009 18:38:22

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 09/10/2009 :  18:56:25  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sis

En Ben, welke AD converter, software en driver gebruik je ?
sis

hoi sis , ik sluit deze rechtstreeks aan op de tyros 2 en maak de opnames gewoon op de tyros 2 dus niet op de pc

Groetjes Ben

suprano
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 10/10/2009 :  09:28:58  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo dat de vocalizer niet goed werkt in de T2 heb ik al eens eerder uitgelegd op dit forum.
ook heb ik dit vorige week uitgebreid getest in de T3 dit blijkt exact hetzelfde te zijn,
ik ga niet zeggen dat ik een top zanger ben maar met de tc voiceworks
is de zang ok,
de korg werkt ook met de chip van tc en klingt ook goed.
het wordt dan ook tijd dat yamaha hier wat aan gaat doen.

Pagina: van 4 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000