Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 3 gerelateerde onderwerpen
 Style in song veranderen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 03/04/2010 :  13:05:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Ik ben al uren bezig om een style te veranderen in een door mij op de Tyros 3 opgenomen song. In die tijd had ik het natuurlijk ook helemaal opnieuw ingespeeld, maar nu wil ik toch graag weten hoe ik het moet veranderen.

Wat heb ik gedaan? Een midi file gemaakt met een sequencer programma voor de begeleiding. Daarna met rec de song verder ingespeeld en gebruik gemaakt van een standaard style. Ik ben dirigente van een koor en heb de verschillende "stemmen" (Alt stem, sopraanstem etc) steeds apart ingespeeld. Achteraf vond ik de style die ik gebruikt heb wat minder passend bij het lied. Nu wil ik graag een andere style. Ik meende een paar druk keer drukken op wat knopjes en klaar... Nee dus.

Ik dacht hier op de site de oplossing gelezen te hebben, maar ik doe toch ergens nog iets fout.
Ik heb digital recording/Song creator/Channel/setup en daarna de goed style ingesteld en op stop gedrukt om vooraan in de song te komen en dan execute. Dit lukt niet.

Verder gezocht op het forum en uitgekomen bij het meta-event. Het meta-event FF 7F dat eindigt met ~ en nog een paar cijfers. Wat het precies is weet ik niet, maar ik heb dat steeds uitgeveegd in sys/ex. Daarna het bovenstaande (execute gedeelte) nog eens opnieuw, maar helaas..... Ik raak er helemaal gefrustreert van! Wie kan mij helpen?

Heel veel dank!

Groetjes,

Carola

Bewerkt door Carola op 03/04/2010 13:09:38

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 03/04/2010 :  14:57:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carola,

Als je een song realtime (rec+play/pauze) hebt opgenomen met een bepaalde style, wordt dit omgezet in een midifile.
Waarbij de accoorden etc.. wel zichtbaar zijn en je score.
Maar niet bewerkbaar.
De Variaties wijzingen lopen ook wel met de Song mee.

Alleen als je via Digital Record > Song Creator > Tab CHORD >
STEP REC (KNOP G) een Song hebt geprogrameerd, kun je achteraf een style of accoorden, variaties etc.. veranderen.

Kijk maar eens in : Digital Record > Song Creator > Tab CHORD
Als de editor niet verder gaat dan 001:1:0000 heb je geen step record
gebruikt en kun je dus achteraf niet zomaar een andere style kiezen.

Dit is voor mij de reden dat ik bijna alles in step record maak.
Dan kun je achter af alles wijzigen.
Ook wanneer je weer op een nieuw keyboard overgaat en weer andere en betere styles bezit.
Of onmogelijk realtime te spelen accoorden zitten met apparte on bas.
Ook handig een meerdere style's in een song te gebruiken en te kopieeren naar 1 van de channels 1 t/m 8.

Je kunt Step Recording ook altijd achteraf doen.
Maar als je een Tyros Song op je PC hebt bewerkt zal de Song waarschijnlijk 1 of meerdere maten zijn verschoven.

En de Tyros begint altijd met een 4/4 maat.

Om een style aan een Song te koppelen moet je in Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE uitvoeren.
Nog een keer de style selecteren of als je een Registratie hebt gemaakt deze oproepen en dan weer Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE uitvoeren.

Nu is de stijle aan je Song gekoppeld zonder met een registratie te werken.

Met Step Record worden Channel 9 t/m 16 opgenomen dus je ACMP.

Realtime record kun je natuurlijk ook achter af doen met een Style.
Maar dan moet je de ACMP (Channel 9 t/m/ 16) weer opnieuw opnemen.
Zet je Channels uit die je niet wilt opnemen.

Groeten Wim

Bewerkt door tyro op 03/04/2010 15:14:48
Ga naar bovenaan de pagina

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 04/04/2010 :  11:51:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Heel hartelijk bedankt voor je reactie!!!

Ik heb het nagekeken, volgens je aanwijzingen, en mijn song is niet gemaakt met step record.

Inmiddels heb ik in een sequencer programma de ACMP tracks uitgeveegd en alleen de 3 stemmige melodielijn met 2 tracks begeleiding als basis gebruikt voor een nieuwe song. Op de Tyros 3 heb ik via Digital Record > Song Creator > Tab CHORD > STEP REC (KNOP G) de akkoorden toegevoegd.

Via Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE heb ik de juiste style aan de song gekoppeld. Waarom moet ik deze handeling 2x uitvoeren???

Nu doe ik waarschijnlijk nog ergens iets fout, (of iets niet) want als ik op start SONG druk begint de style niet. En dat was wel de bedoeling. Doe ik nog ergens iets fout of heb ik een onuitvoerbare wens?
Als ik op start Style druk begint de style wel, maar het is niet de bedoeling dat ik het op die manier moet doen en de akkoorden lopen niet mee.

Mocht je dit bericht vandaag of morgen nog lezen, dan wens ik je nog fijne Paasdagen!

Groetjes,

Carola

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 04/04/2010 :  13:14:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Door te zoeken in de reference manual (is daar ook een Nederlandse versie van???) heb ik gezien dat nadat ik via Digital Record > Song Creator > Tab CHORD > STEP REC (KNOP G) de akkoorden heb toegevoegd ook nog de opdracht EXPAND moet uitvoeren. Sorry, dat heb ik over het hoofd gezien vanmorgen!

Bij het starten van de song begint de style nu meteen te lopen inclusief de akkoorden. Dat gedeelte is dus helemaal opgelost. Ook kan ik de style veranderen naar wens. Prima. Het enige dat ik nu nog uitzoek is dat de style pas in maat 8 hoeft te beginnen. Is daareen eenvoudige manier voor of moet ik met via Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE de eerste 7 maten track 9 t/m 16 op 0 zetten?

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes,

Carola

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 04/04/2010 :  17:02:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carola,

als je de begeleiding pas later wilt laten spelen,
zou je het begin van de Song Accoord C cancel =(c c# d) of een andere 3 opeen volgende noten kunnen beginnen
Dan speelt er alleen de drum R1 + R2 nog.
Behalve als je wel accoorden in je score wilt hebben kun je die gewoon programeren.
Met Digital Record > Song Creator > Tab CHORD > OnOff kun je de tracks aan en uit zetten.

Op de 1e maat staat "OnOff R1 ON oooooooo
Kopieer deze naar de maat waar je de acmp wilt laten klinken.

Met de navigatie pijltjes (Knop A,B,C,D,E) kun je navigeren naar de positie of item dat je wilt aanpassen,

Ga dan in jouw geval weer naar de 1e OnOff en zet alle tracks op Off
= XXXXXXXX.
Door telkens een channel te kiezen te beginnen met (R1)de kolom rechts daarvan (On)en dan met data entry (knop 5 omlaag) deze track op Off zetten.
Nu staat er X0000000 drum R1 (Drum 1)staat nu vanaf deze positie of Off.

Zo zet je alle tracks/channels (Kollom 3 / R1,R2,Bs,C1,Pa,P1,P2) op Off (Kollom 4).

Om op je vorige reactie terug te komen dat je nog Expand moest in drukken was ik vergeten te melden.
Voor mij is dit vanzelf sprekend.

De reden dat ik Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE 2x uitvoer is.
Dat ik styles bewerk en deze met de song opsla op mijn HD.
Eerst bewerk mijn styles in het user geheugen.

In Digital Record > Song Creator > Tab CHORD kies ik dan deze style uit het usergeheugen.
De Tyros zoekt deze style het eerst als je Digital Record > Song Creator > Tab CHORD opent.

Staat deze niet in mijn geval in het User geheugen staat er standaard "HardRock = 1e Style intern geheugen.

Om een style op de HD te koppelen aan een song moet ik daarom 2x uitvoeren.
Gebruik je interne styles hoef je maar 1x Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE uit te voeren.

Wat ik nog vergeten te melden is dat wanneer je een Song gemaakt in CHORD/STEP RECORD hebt gemaakt deze bewerkt op je PC,
de Accoorden etc. in (Digital Record > Song Creator > Tab CHORD)verloren gaat.
Als iemand hier een oplossing voor heeft zou ik hem/haar zeer dankbaar voor zijn.

Groeten Wim

Bewerkt door tyro op 04/04/2010 17:03:04

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 06/04/2010 :  21:14:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Heel hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg.
Het uitzetten van de verschillende tracks wil maar niet lukken. Ik had maar één regel staan die van R1. Deze gekopieerd en geplakt en veranderd in bv C1 off, maar meteen na de verandering verdween die laatste regel weer. Door uiteindelijk alleen R1 in de 1e maat op off te zetten en C cancel te gebruiken is het uiteindelijk toch nog gelukt om het ritme in maat 8 (daar weer R1 on)te starten.

Ik heb gezocht in de reference manual, maar kan geen achtergrond informatie hierover vinden. Ik vind het zeer interessant, maar erg moeilijk.

Tja...expand. Dat was ik nu weer vergeten.... Maar nu weet ik dat het na elke verandering in tab CHORD moet!

Nogmaals bedankt!

Groetjes,

Carola

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 07/04/2010 :  20:05:09  Toon profiel  Reageer met citaat
De Channel Part OnOff regel geldt voor alle 8 style parts.

In Digital Record > Song Creator > Tab CHORD staat op

001:1:0000 OnOff R1 On OOOOOOOO
001:1:0000 = Bar:Beat:Clock

OnOff = Channel Part OnOff Event voor het aan of uit zetten van de Channel Parts.

On of Off is de status van de gekozen Channel Part.

OOOOOOOO staat voor alle style parts On (=default)
XXXXXXXX staat voor alle style parts Off
XOOOOOOO staat voor R1 Off en rest style parts On
XXOOOOOO staat voor R1+R2 Off en rest style parts On Etc..

Hier kan men in 1 oogopslag zien welke Part Channels aan of uit staan.

In de 3e kolom staat R1 als default
Als men met deze selecteerd kan men met de data entry pijltes/dial
1 van de 8 Channel parts kiezen van links naar rechts:(R1,R2,Bs,C1,C2,Pa,P1,P2)
R1 = Rhyhtm 1 : Song Channel 09
R2 = Rhyhtm 2 : Song Channel 10
Bs = Bass : Song Channel 11
C1 = Chord 1 : Song Channel 12
C2 = Chord 2 : Song Channel 13
Pa = Pad : Song Channel 14
P1 = Phrase 1 : Song Channel 15
P2 = Phrase 1 : Song Channel 16

Om alle Channel parts uit te zetten ga je als volgt te werk.
3e Kollom : Channel part kiezen R1
4e Kollom : On met Data Entry op Off zetten,
3e Kollom : Channel part met Data Entry pijlte om hoog op R2 zetten.
4e Kollom : On met Data Entry op Off zetten.
3e Kollom : Channel part met Data Entry pijlte om hoog op Bs zetten.
3e Kollom : Channel part met Data Entry pijlte om hoog op C1 zetten.
3e Kollom : Channel part met Data Entry pijlte om hoog op C2 zetten.
3e Kollom : Channel part met Data Entry pijlte om hoog op Bs zetten.
3e Kollom : Channel part met Data Entry pijlte om hoog op Pa zetten.
3e Kollom : Channel part met Data Entry pijlte om hoog op P1 zetten.
3e Kollom : Channel part met Data Entry pijlte om hoog op P2 zetten.

Omdat op de 1e alles op On = OOOOOOOO staat kun deze regel dus het snelste naar de positie Copy/Paste waar je alle part aan wilt zetten.

Met INS kun je in de CHORD editor ook regels inserten.
In de 3e Kollom kun je met Data Entry een bepaalt type event kiezen.

Met Filter kun je deze events makkelijk filter, dit om snel overzicht te krijgen van bepaalde events.

Je kunt play gebruiken voor het afluisteren/instellen.
Je kunt zo ook in de song verschillende style's uitproberen
Wel Expand uitvoeren als men klaar is.

Groeten Wim

Bewerkt door tyro op 07/04/2010 20:13:34

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 08/04/2010 :  21:46:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg!!!

Groetjes,

Carola

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 21/08/2010 :  23:11:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Toch nog een reactie van mijn kant. Ik ben weer bezig om een style aan een song te koppelen. Tot nu toe heb ik alleen met interne styles gewerkt en deze gekoppeld via Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE en dit ging prima. Nu wil ik graag een style koppelen die op de harddisk staat en doe 2x Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE. Toch krijg ik de style niet aan de song gekoppeld. Wat doe ik verkeerd? Als de style op het usermenu staat gaat het wel, maar niet als deze op de hd staat.

Alvast bedankt voor je reactie!

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 22/08/2010 :  12:08:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carola,

Waarschijnlijk dat je tussen de 1e en 2e keer (Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE) niet opnieuw de style en/of de song uit de hardisk heb gekozen.
Dit heb ik vergeten te melden.

Probeer de style en song uit de harddisk te kiezen en
(Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE) nog een keer uit te voeren en de song opnieuw op de HD opslaan.

Ik ga meestal zelf zo te werk:

Ik maak een song en met een bewerkte style in het user-geheugen.
Als ik alles klaar heb sla ik de song en style op de HD op.
Ik maak er ook nog een registratie van en sla deze ook op de HD.
Als ik nu (Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE) uitvoer wordt de user style gekoezen, daarom kies ik registratie om niet uit dit menu te gaan en dan voor de 2e keer (Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > EXECUTE)
Ik ga dan met direct acces uit het menu en kies dan song (deze wordt zo direct naar de juiste plek op de HD verwezen) en sla deze song op de HD op.

Maak er een nieuwe Registratie van een sla deze weer op de HD op.
Een registratie is niet noodzakelijk als je alleen een song met een style wilt kiezen maar voor de andere instellingen wel.

Groeten Wim

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 22/08/2010 :  19:10:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Bedankt voor de reactie!

Ik vind het heel vervelend om weer iets te vragen, maar het lukt me niet.

Ik heb een registratie gemaakt van een song en een style. De registratie, song en style staan allemaal op de HD.

Ik druk op de registratie, dan Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > (druk dan weer op de registratie) en dan EXECUTE

Dan weer REGISTRATIE en EXECUTE.

Als ik dan bij TAB CHORD ga kijken staat er Style Hardrock en niet mijn gekozen style. Ik kan alle preset styles en user styles op dezelfde manier koppelen. Dat gaat goed. Alleen geen hd styles en ook geen USB styles. Ik heb het keyboard (Tyros 3) in december 2009 gekocht en zal wel niet de laatste firmware hebben. Kan het hier aan liggen? De style op verschillende plaatsen onder verschillende namen op de HD zetten helpt ook niet. Ook heb ik andere styles geprobeerd.

Weet jij misschien wat ik fout doe?

Groetjes,

Carola

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 22/08/2010 :  19:49:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carola,

Als je in Tab Chord de song wil maken/of aan passen zou ik eerst de style in het user geheugen kopïeren.

Als je dan weer naar Tab Chord gaat kun je de style kiezen.
Preset styles kun je altijd wel kiezen.

Als je een song gemaakt hebt in Tab Cord of via Step record kun je de style kiezen door op de style in Tab Chord (1x knop C) te gaan staan en met entry (knop 4 of 5) de sty;e uit het user geheugen of interne geheugen te kiezen.

Met extract kun je er een nieuwe song met styles uit preset of user styles.

Je hebt daar Hard rock staan dit is de default als je een style uit het user geheugen hebt gebruikt en die nu niet in de user staat.

Als je de song wil aan passen met een style in user kopïeren dan extract.
Dan style (indien gewijzigd) naar HD kopëren en dan weer TAB > Channel > Setup.
Style weer van de HD kiezen (eventueel door Registratie)
en dan nog een keer TAB > Channel > Setup.

Song weer opslaan op de HD

Als het niet lukt schroom je niet om te vragen.

Groeten Wim

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 22/08/2010 :  21:20:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Weer bedankt voor je reactie!

Wat doe ik fout met het volgende?

De song selecteren.

Digital Record > Song Creator > Tab CHANNEL > 5 SETUP > (style kiezen van de HD door op een preset style te drukken en dan naar HD te gaan en de style te kiezen) en dan EXECUTE

Als ik dan naar TAB CHORD ga staat er niet de style van HD die ik geselecteerd heb en geprobeerd te koppelen. Druk ik dan op start (van song) hoor ik de song met de verkeerde song.

Groetjes,

Carola

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 22/08/2010 :  22:24:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carola,

Tab Chord is alleen bedoelt om een song te maken/bewerken met geprogrameerde accoorden eventueel via step record.

De styles die je hier voor kunt gebruiken moeten uit de interne- of user geheugen komen.

Als je de song hier niet wilt bewerken moet je hier niet naartoe gaan.

Wil je hier wel de Song bewerken moet je eerst de style (van de HD) naar het user geheugen kopïeren.

Om alleen een style te koppelen aan een song doe via setup > execute.

Zo gaauw je in het tab cord veld komt word er naar een style gezocht uit het interne of user geheugen.
Is een andere style gebruikt zal Hard Rock als default gekozen worden.

Als je op stop drukt staat de style die aan de song is gekoppelt.

Wat er bij jouw fout gaat is dat je de song niet hebt op geslagen nadat je Setup > execute hebt uitgevoerd.
En niet naar TAB CHORD gaan als je geen song wilt bewerk met Geprogameerde Accoorden (CHORD).

Groeten Wim

Bewerkt door tyro op 22/08/2010 22:27:26

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 27/08/2010 :  17:38:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Dank je wel voor de weer duidelijke uitleg!!

Het is me gelukt.

Ik heb alles nóg eens doorgelezen en stap voor stap alles gedaan.

Nog een paar vraagjes.

Je schreef eerder:"wanneer je een Song gemaakt in CHORD/STEP RECORD hebt gemaakt deze bewerkt op je PC, de Accoorden etc. in (Digital Record > Song Creator > Tab CHORD) verloren gaat." Heb je hier misschien toch nog een oplossing voor?

Je hebt het hiervoor gehad over extract. Ik neem aan dat dit op de Tyros 3 expand is?

Nogmaals heel hartelijk bedankt!

Groetjes,

Carola

Bewerkt door Carola op 27/08/2010 17:39:38

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 27/08/2010 :  20:26:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carola,

Extract moet inderdaad expand zijn.
Ik had het even uit het hoofd gedaan.

Voor het probleem dat accoord informatie verloren gaat door pc bewerking heb ik geen oplossing voor.
Misschien weer iemand anders een oplossing voor?
Zou misschien kunnen lukken met een midi-dump.
Maar vraag mij af of dan alles mee gezonden wordt.

Er zijn wel mogelijkheden via midi tracks op te nemen.
Maar waar het mij om gaat bij het bewerken op de PC is hoofdzakelijk tekst toe te voegen.
Daarom begin ik een song eerst met de melodielijn op de T3.
Dan tekst toevoegen in de PC.
Dan pas accoorden in de T3 in voeren.
Zo heb ik een complete song met accoorden en tekst en kan zo de song ook aanpassen met andere style's of in de toekomst met een nieuw keyboard weer remixen.

Ik weet niet wat jouw bedoelling is voor het bewerken op de PC?

Groeten Wim
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000