Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Expansion geheugen opschonen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 19/01/2011 :  10:50:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tyros4 gebruikers

De nieuwe Expansion module werkt fantastisch.
De voices blijven in het geheugen; het laden van expansion-voices en packs gaat veel makkelijker, ook het laden van UVN-bestanden en het zelf maken van custom voices is sterk vereenvoudigd.

Als je een voice laadt of zelf opbouwt uit wave-bestanden, kun je alle wav-samples waaruit de voices zijn opgebouwd terugvinden in de expansion-category-mappen. Je kunt dan achteraf bijvoorbeeld een SFX-voice wijzigen door afzonderlijke samples te verwijderen en andere toe te voegen.

Maar, ik heb wel een klein addertje ontdekt:

Als je een UVN-bestand laadt (bv een SFX-voice) of een hele library (bv de Alpenvoices) en je besluit later ze weer of gedeeltelijk te verwijderen, dan blijven ALLE wav-samples in het Expansiongeheugen bewaard!!!
Je gooit dus niks weg, alleen de naam uit de lijst.

Zo loopt dus je kostbare geheugen ongemerkt vol!!!

Zo heeft het ook geen zin om bijvoorbeeld het Organpack uit te dunnen door voices te verwijderen, want het complete wav-bestand blijft in het Expansiongeheugen staan.

Om het geheugen op te schonen moet je dus ook alle wav-samples verwijderen die bij de betreffende voice horen. Een riskant werkje, want je moet weten welke het zijn en waar ze staan (in één van de 20 category-mappen of de map "no category". Je moet ze één voor één selecteren en verwijderen.
Bij alle zelfgemaakte voices moet je de wav-samples eerst in één van de 20 categery-mappen importeren; bij het laden van uvn-bestanden worden alle wav-samples in de map "no category" gezet.

In de reference manual wordt het allemaal beschreven op pag 17-33.
Op pag 29 staat het optimaliseren van het expansion-geheugen beschreven door te defragmenteren. Het defragmenteren verwijdert echter geen ongebruikte wav-samples.

Een radikale opschoning zou volgens mij zijn:
1. een backup maken van alle customvoices (library save)
2. het expansiongeheugen formatteren
3. de backup terugzetten (library load)

Je moet dan ook wel eventuele expansionvoices en -packs opnieuw installeren.

Al met al niet echt handig.

Ik wilde dit graag even met jullie delen en hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Vriendelijke groeten,

Richard van Straten



Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 19/01/2011 :  15:43:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt helemaal Richard.

Het verwijderen van de Wav's van de Expansion Card is niet zo heel lastig, omdat de naam van de klank gewoon vermeld staat. Het is wel zo dat er net zoveel Wav's voor een klank op de Card staan als waaruit deze klank is opgebouwd. Je zult dus meerdere Wav's moeten verwijderen per klank.
En dat is nou net een tijdrovende zaak. Niet qua handelingen, maar qua wistijd. Dat duurt ergggg lang.

Als je veel wav's moet wissen is mijn ervaring dat je beter de Card opnieuw kunt formatteren, zoals je al aangeeft. Vervolgens terugplaatsen van de Packs en/of klanken. Alles bij elkaar gaat dat veel sneller dan apart wissen. (tenzij je er maar een paar wilt wissen).
Het formatteren van de (1GB)Card duurt ongeveer 15 minuten en dan de normale laadtijden nog.

Wees er ook van bewust dat voor het maken van een eigen UVN, bestaande uit ingeladen Wav's, deze Wav's wel eerst op de Expension Card moeten staan. Het toevoegen (add wave) van Wav's direct vanaf de Harddisk, zoals dat op de T3 ging, kan niet meer.

Groet, Ruud

Bewerkt door Ruud op 19/01/2011 16:09:28
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 19/01/2011 :  16:21:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je reactie Ruud,

Ik zou ook niet zo gauw kunnen bedenken hoe je zo'n redelijk complex proces zou kunnen vereenvoudigen. Ik denk dat Yamaha daar best lang over heeft nagedacht.
Het nieuwe expension memory blijft een geweldige verbetering ten opzichte van de T3.

Ik was alleen een beetje geschrokken van de "vervuiling" van het geheugen en tegelijk blij dat ik zo'n kleine 200 MB kon vrijmaken door ongebruikte wav's weg te gooien (na inderdaad heel lang wachten).

Hopelijk kunnen andere gebruikers met deze informatie hun voordeel doen.

Vriendelijke groeten,

Richard



Ga naar bovenaan de pagina

Maykel
Junior Member

73 berichten

Geplaatst - 20/01/2011 :  17:15:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tyros spelers,

Kijk hier hebben we wat aan, ik wist dit ook nog niet en vroeg me al af waarom ik nu al de helft vol had van mijn geheugen.
Thanks Richard voor het openen van dit onderwerp.
Wel raar dat als je een sample verwijderd uit de lijst, dat hij de wav bestand laat staan.
Nu moet je op een omslachtige manier de sample verwijderen, hopelijk wordt dit met een eventuele volgende update veranderd, dat als je hem uit de lijst hij automatisch ook de wav bestand verwijderd.

Mvg Maykel
Ga naar bovenaan de pagina

jojo
New Member

25 berichten

Geplaatst - 09/02/2011 :  23:22:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tyros spelers

Ik heb vandaag eens liggen stoeien met het flash geheugen (1024 Mb),ik heb een aantal custom voices geladen en dit ging razendsnel en perfect.
Nu waren er echter verschillende bij die ik niet mooi vondt en dacht die ga ga ik even verwijderen.Ik heb de volgende procedure gevolgd.

Menu voice creator->Customvoice assembly nu kan ik de elementen kiezen waaruit de sample bestaat.-> Keymapping + Delete wave +store.
tevens heb ik de customvoice uit de expasionmap gedelete.
bij het drukken van de exitknop kwam de mededeling dat de wave's verwijdert worden.Dit was ook de bedoeling.
Het verwijderen van de wave's ging razend snel. ( versie 1.02 )

Voor het het verwijderen gaf het vrije geheugen 828 Mb ,het was een sample van 20Mb dus ik dacht dat de teller hierna op 848 Mb zou staan.
Maar de teller stond nog steeds op 828 Mb dus doe ik iets verkeerd of kan er alleen maar van het flash geheugen afgeschreven worden en niet meer erbij.
Ik weet ook wel de andere manier om het geheugen te formateren en alles opnieuw in te laden maar er moet toch ook een andere manier zijn.

Groetjes Jo

jo
Ga naar bovenaan de pagina

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 09/02/2011 :  23:30:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Doe het eens alsvolgt:

Voice Creator -> Expansion Module -> zoek de wav data in Category (1-20, No Category of Premium Pack) -> Delete -> Select één voor één of All -> 2x OK -> wacht tot het gewist is (afhankelijk van hoeveel wav-data gewist moet worden kan dit even duren).

Als je na bovenstaande handelingen de geheugenruimte checkt zul je zien dat er weer extra ruimte beschikbaar is.

Succes ermee.
Groet, Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

jojo
New Member

25 berichten

Geplaatst - 10/02/2011 :  23:05:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ruud
Bedankt voor je reactie op mijn vraag,ik denk dat dit de enige juiste manier is om de wave's uit het flash geheugen te verwijderen.
Ik zal het in de toekomst op deze manier blijven doen.

Nogmaals hartelijk bedankt.

jo
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1613 berichten

Geplaatst - 26/02/2011 :  11:50:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Hoi

Al met al is dit NIET erg handig.

Maar ja we zullen ermee moeten leren leven, kost wat tijd, dus zeker de moeite waard om je voices zodanig te filteren dat je deze handelingen niet te vaak hoeft te doen.

Hopelijk gaat Yamaha dit verder verbeteren in de toekomst.

gr Toine

Tyros 4 xxl en Stagepass 300
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl

Bewerkt door laakies op 26/02/2011 11:50:45
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000