Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Digitaal bladmuziek weergeven, hoe doe jij dat?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 6

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 14/09/2011 :  21:44:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Piet,

Klopt het dat XML de extensie is van bladmuziek die je zelf aanmaakt met Finale Notepad.
Als dat inderdaad zo is kun je alleen files importeren met de extensie XML.
Misschien is er een converter programma, die pdf files omzet naar XML.
Ik zelf gebruik het notatie programma Encore, die gebruikt als extensie ENC.
Met dit programma kan ik ook alleen maar files met de extentie ENC importeren.

Om een ander voorbeeld te geven, met het tekstverwerker programma Word van office,
kun je allen maar files inlezen met de exetentie DOC, je kunt dus alleen maar documenten openen en bekijken, die gemaaakt zijn met Word.

Hopelijk kom je hier wat verder mee.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 15/09/2011 :  10:46:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ja, ik ben er ook bang voor dat finale notepad de extensie XML gebruikt, zoals jouw programma Encore, de extensie ENC gebruikt.

Misschien is het idd. mogelijk dat er een converter programma bestaat, die mijn pdf-files omzet naar XML?
En als dat er niet is... Tja, dan vind ik dit toch wel teleurstellend van finale notepad.
Omdat ik maar weinig muziek zal maken vanaf scratch (begin)
Maar veel meer met mijn eigen bladmuziek bezig wil gaan.
En vooral ook met de muziek, die ik van internet gedownload heb.
Die wil ik gaan aanpassen, notenbalken weghalen, notenbalken toevoegen. Nu "kijken" me al die mooie muziektitels aan, terwijl ik ze niet eens kan overzetten. Een afknapper. En wat gebeurt er met mijn eigen bladmuziek die ik nu nog op papier heb. Als ik dat inscan, krijgt dat dan ook een extentie, waar notepad niets mee kan?
Als dat zo is, en niet anders kan. Dan heb ik er dus niet veel aan.
En zal ik mijn muziek blijven aanpassen zoals ik het nu doe. Printen van de partituren, en dan knippen, plakken wat ik nodig heb.
Vervolgens alles op een nieuw blad plakken, en die weer printen.
Omslachtig, vandaar dat ik dit graag op een andere manier wilde.

Jammer ...
Maar wèl leerzaam.
Het zal me hopelijk helpen om de juiste keuzes te maken, als het zover is.

Dank je wel voor je input, Wim.
Het wordt zeer gewaardeerd.

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 15/09/2011 :  15:13:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Piet,

Graag gedaan en als ik binnenkort nog wat tegen kom waarvan ik denk dat je daar misschien wat mee kunt laat ik het je absoluut weten.

Ik wil je nog wel even wijze op een gratis notatie programma met de naam "MuseScore-1.0"
(even googlen en anders moet je me even mailen, dan probeer ik het als bijage naar je terug te mailen).
Dit programma werkt onder het besturingssysteem Windows.
Enige weken geleden heeft een muzikale vriend mij even snel een demo gegeven.
En het ziet er verrassend mooi en uitgebreid uit.
Misschien kun je daar wat mee, maar het zal er op neerkomen dat je je muziek opnieuw moet noteren met wat voor programma dan ook en dan als pdf opslaan.
Een tijdrovende klus.
Ik doe dit alleen in Encore als het hoogst noodzakelijk is.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 15/09/2011 :  16:12:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik zal MuseScore ook nog eens evalueren.
Dank je wel voor de tip en support.

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 15/09/2011 :  18:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik heb al gekeken.
Hetzelfde probleem. Je kunt geen pdf's inladen.
Dat wordt hem ook niet.

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3

theplayer
Moderator

3013 berichten

Geplaatst - 17/09/2011 :  07:36:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
Hallo,

Misschien is dit iets voor jullie.
Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 17/09/2011 :  11:19:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Wat mij betreft is het scherm nog te klein. Ik moet wat groter hebben dan i-pads.
Het is inderdaad een heel vernuftig programmaatje. Het is wel vergelijkbaar met de score van de Tyros, waar ook zo'n dansend balletje aangeeft, waar je je op dat moment bevindt in de muziek.

Ik zie echter wèl problemen. Bijvoorbeeld als er gebruik wordt gemaakt van herhalingstekens, dat je bepaalde stukken ergens zo maar midden in de muziek, moet gaan herhalen. Zou zo'n programma je dan ook direct op het te herhalen stuk, terugzetten...? Maar misschien altijd nog beter, zoals nu met pedaaltjes moeten terugbladeren. Ik denk toch wel, dat als je moet terug "bladeren", dat het te lang duurt, voordat je weer een bepaald herhalingspunt hebt teruggevonden.
Dat probleem is volgens mij bij veel music readers aanwezig. Vooral als je je noten vergroot hebt weergegeven, dus maar een halve pagina ziet. Je raakt gegarandeerd de kluts kwijt. En het duurt veel te lang. De mensen zijn al naar huis, als je uiteindelijk hebt gevonden, waar je bent gebleven... :-)

Het werkt volgens mij het best als je een recht-toe, recht-aan muziekstuk hebt, zonder herhalingen, en andere toeters en bellen. En er komt ook nog bij, dat ik zo niet kan zien, of alle pdf-files er wel ingeladen kunnen worden zonder problemen. Want dat kan lang niet ieder programma, heb ik ondervonden.

Ik heb gesproken met ene Marco Leoné van Music Reader Nederland. Want het blijkt een Nederlands bedrijf te zijn. Ik heb hem gezegd dat ik een apparaat wil die de voordelen van een music Reader èn een music notatie programma samen brengt in één pakket. En de verdere eisen, die ik stel... (Die eisen zijn in dit topic al heel duidelijk door mij verwoord.) Na het standaard verkooppraatje, kwam het er op neer, dat dit systeem nog niet bestaat. Het is aanrommelen met verschillende programma's. Er is wat dit betreft nog geen uniform systeem. Verschillende programma's bedoel ik mee: dat je via een music notatie programma muziek moet invoeren. En dit op pdf-formaat via een music reader programma kunt weergeven.
En dan heb je ook nog, dat music notatie programma's werken met verschillende file extenties. Encore werkt met ENC, Finale notepad werkt met XML. Dus dan moet je waarschijnlijk weer een converterprogramma gebruiken om mijn aanwezige PDF-files om te zetten in XML-files. Marco's antwoord was, "Piet, op dit moment wil je nog te veel". Ik zei tegen hem, "precies, daar was ik al bang voor, daarom heb ik besloten nog maar een 2 jaar te wachten. Want wat er nu nog niet is, kan er over twee jaar wèl zijn. Het gaat heel snel met deze ontwikkelingen". Daarna geen mail meer van hem terug gehad.
Had ik ook niet meer verwacht... ;-) Dus jammer genoeg, moet ik nog een tijdje wachten. Ik ben te veeleisend met mijn manier van muziekpartituren afspelen. En koop anders zaken, waar ik later niet datgene mee kan, wat ik graag wil.

Maar toch bedankt voor je bijdrage. :-)

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 21/03/2012 :  14:21:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Filmje hoe je simpel van je notebook een tablet pc kunt maken .

Groeten Wim

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 21/03/2012 :  15:01:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Daar hebben we wat aan Wim.

Daar ga ik direct mee aan de gang...

Geweldige tip!

Groetjes,
Piet

Ik ga maar weer eens verder tweaken...

Tyros 4 en Korg Kronos

bertus
Senior Member

916 berichten

Geplaatst - 21/03/2012 :  21:26:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Google Smart Score http://www.smartscore.com/ eens, ook op you tube genoeg voorbeelden. Weet zelf niet hoe het is hoor, maar die paar zinnen die ik hier lees, nou ja, zie maar even....ik lees het wel of het iets is. Zo niet, jammer.

Groet, Bert

Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Yamaha Tyros 3
Yamaha HS 50 M
Yamaha HS 10 W

Bewerkt door bertus op 21/03/2012 21:38:17

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 04/12/2012 :  21:10:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier nog een YT filmpje om dig. bladmuiek m.b.v. app Songbook de I-pad aan te sturen met de Tyros.

Groeten Wim

Bewerkt door tyro op 04/12/2012 21:14:19

bertus
Senior Member

916 berichten

Geplaatst - 04/12/2012 :  22:23:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Is dat smartscore nog iets geworden Piet?

Groet, Bert

Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Yamaha Tyros 3
Yamaha HS 50 M
Yamaha HS 10 W

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 05/12/2012 :  10:24:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Ik heb dat Smartscore van jou eigenlijk nooit geprobeerd, Bert.
Waarschijnlijk omdat ik op dat moment, zoals ik je wel eens verteld heb, heel druk was met de Kronos.
Maar eigenlijk is het zo, dat ik met music score programma's, helemaal niet meer zo bezig ben. Het belangrijkste was voor mij,
dat ik via een groot beeldscherm al mijn muziek kan aflezen.
Inmiddels ben ik dus al druk bezig met het realiseren van die wens.
Ik gum en noteer heel veel op de betreffende muziekpartituren.
Als ik met een bepaald muziekstuk bezig ben, en ik mis wat op de partituur, dan ga ik naar het betreffende muziekstuk op You tube luisteren,
en probeer dan naar de noten te luisteren, om op die manier zelf de missende muziek op de partituur in te vullen.
Dat lukt af en toe best wel. En soms ook niet, als de solo te moeilijk is. Maar dan noteer ik datgene wat ik terug heb kunnen halen,
met een zelf geschreven notenbalk en muziektekens op het muziekstuk.

Als dat allemaal klaar is, dan scan ik de partituren.
Daar heb ik wel een mooi programma voor via een vriend van mij.
Dat heet Irfanview. Dat programma is prachtig om de tekst te "zwarten". Bij een gewone scan, zou het potlood waziger overkomen.
Met dit programma kun je met een zgn. gamma-correctie de potlood-gegevens net zo donker maken als de tekst. Dat werkt super.
Vervolgens maak ik een pdf-file van deze scans.
En is er weer een muziekstuk klaar van de vele die ik nog moet doen. Eigenlijk is elk muziekstuk een project op zich.
Inmiddels 55 van deze pdf-files klaar.

De bedoeling is om straks een 24 inch touch-screen beeldscherm aan te schaffen, die ik straks boven de Kronos en de Tyros hang.
Op zo'n scherm kan ik 2 a4-tjes naast elkaar zetten.
Daar zit ook zo'n virtueel toetsenbord in, daarmee kan ik dan net als op een gewone computer alle bestanden oproepen, en vervolgens al mijn muziek pdf-files van dit scherm aflezen.

Eigenlijk heb ik vier weken geleden, al een nieuwe snelle computer voor thuisgebruik gekocht. Alleen de hard-disk kast. De oude monitor en toetsenbord heb ik gehouden, die konden nog wel een ronde.
Maar op dat moment heb ik ook al gevraagd naar zo'n groter touch-screen, voor bij mijn muziek. En ik heb toen ook al een mooie van HP gezien. Maar het wordt te zwaar, om zo'n all in one touch-screen, op een standaard te hangen. Deze HP was 16 kg. Dan krijg je toch het risico van doorzakken, volgens de verkoper. Toen kwam de vraag van mij of je ook een apart kastje, (de harde schijf dus), aan zo'n screen kunt koppelen....? Dat zware kastje scheelt al heel veel gewicht.
Dat kan wel, maar op dat moment, 4 weken terug dus, waren er nog te weinig van deze grote touchscreen schermen op de markt.
Wel dus zo'n all in one, maar geen apart touch-screen daarvoor.
In de winkel verwachten ze rond februari, maart dit soort nieuwe schermen te kunnen verkopen. Dus wacht ik nog maar even. Nog genoeg muziek te maken in ieder geval. Daar ben ik op dit moment ook zo druk mee bezig, dat ik minder op het forum aanwezig ben.

En daar komt nu ook nog bij, dat ik via een vriend van mij begrepen heb,
dat ik eventueel zelfs geen aparte harde schijf aan zo'n touchscreen hoef te koppelen. Maar dat volgens deze vriend het ook mogelijk is, om zo'n touchscreen boven mijn muziek, draadloos te verbinden met mijn nieuwe harde schijf, die drie meter daar vandaan op onze eettafel staat. Dat zou betekenen dat ik alleen maar zo'n touch-screen hoef te kopen. Maar of dat draadloze verhaal klopt, weet ik niet. Daar zal ik het over hebben, als ik volgend jaar, rond februari op jacht ga, naar zo'n 24 inch screen. Ik hoop dan wel, dat ik alle handelingen, die ik moet doen, om zo'n pdf-file op te roepen via het virtuele toetsenbord kan. En dat ik niet steeds die drie meter van mijn muziek-set up, naar mijn eettafel moet lopen, om daar dan handelingen uit te moeten voeren, die ik dan op zo'n los touch-screen met het virtuele toetsenbord er in, niet kan uitvoeren.
Dat steeds heen en weer lopen zou ik niet willen, dan koop ik liever toch maar een apart harde schijf-kastje. Enfin, dat ga ik nog wel even verder informeren, voor ik tot aanschaf over ga.

Zo Bert, en alle andere belangstellenden.
Dat was weer een heel verhaal.
Maar in ieder geval weet je (jullie) nu, wat mijn plannen hierover zijn.

Dank je wel voor je belangstelling.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 08/12/2012 12:33:14

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 08/12/2012 :  13:33:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb verschillende optie geprobeerd bij het scanen.
Waarbij het png bestand het beste resultaat geeft.
Geen storende schaduw werking etc.. puur zwart/wit.
De Bestandsgrootte is ook nog een keer ~100 keer zo klein als ik een pdf scan maak.
Dit komt doordat de witruimte niet wordt opgeslagen als bestandsdata.
Je hoeft dus ook niet achteraf te knooien met contrast, helderheid etc..

Met het programma Image to PDF kun je zo een PDF van maken.
Ook hele mapen in één keer naar 1 op afzonderlijke bestanden.
De bestandsgrootte blijft dan ~gelijk aan het png bestand.
Super klein dus!!

Groeten Wim

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 08/12/2012 :  15:42:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Ik hou het maar op dat IrfanView.
Dat werkt voor mijn doeleinden goed genoeg.

Ik vind het elke keer weer een aangename verrassing te zien,
dat al mijn potlood-aantekeningen haarscherp uit de scan te voorschijn komen.
Als mijn vriend, die in de fotografie-branche zit, me niet had gewezen op deze IrfanView-mogelijkheid,
had ik nog steeds wazige potloodstreepjes op mijn scans gehad.

I.i.g. dank je voor het meedenken.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
Pagina: van 6 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000