Auteur |
Onderwerp  |
|
ikspeel
Junior Member

88 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 13:02:45
|
wanneer ik een lcd scherm aansluit op mijn tyros2 hoor ik een lichte brom in mijn versterking heb drie verschillende schermen geprobeerd en met alle drie het zelfde weet hier iemand raad op
|
|
T-Rossie
Moderator

3287 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 13:17:33
|
Als het scherm een aparte/externe voeding heeft zou het kunnen zijn dat die voeding in de buurt van de kabels ligt welke naar jouw versterker gaat.
Indien het scherm een interne voeding heeft en aangesloten wordt met een eurostekker (incl. randaarde) dan is het mogelijk dat dóór die aarding een 'aardlus' ontstaat.... die op zijn beurt kan zorgen voor een brom.
Een aardlus ontstaat als volgt : Een wandcontactdoos (zo je wilt stopcontact) kan uitgevoerd zijn met randaarde. In principe hoort de spanning van het aardcontact nul volt te zijn, maar dit is niet altijd zo. Door kleine lekstroompjes verschilt de spanning soms een paar volts. Als je dan apparatuur aansluit op twee aparte stopcontacten die iets van (aard)spanning verschillen, gaat de apparatuur (met kabels) fungeren als een soort 'brug' en loopt er een (kleine) stroom door de signaalkabels. Hierdoor ontstaat soms brom.
Een aardlus kan voorkomen worden door alle apparatuur vanuit 1 centraal punt te voorzien van netspanning. In moeilijke gevallen zou je een apparaat op een on-geaard wcd kunnen proberen. (in jouw geval het scherm)
Ben benieuwd of je het op hebt kunnen lossen. |
 |
|
ikspeel
Junior Member

88 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 14:12:00
|
bedankt t-rossie voor de hulp met een ongeaarde stekker is de brom fel verminderd maar is nog aanwezig of zou dit met iedereen zo zijn die een lcd scherm aansluit. De tyros2 aan het mengpaneel zonder scherm geen enkele ruis wanneer ik dan het scherm alleen maar in de vga stekker steek hoor je al duidelijk het verschil ,scherm moet zelfs niet aanstaan. Met drie verschillende lcd schermen geprobeerd
|
 |
|
T-Rossie
Moderator

3287 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 14:35:45
|
Ik heb het even geprobeerd op mijn T2.... geen centje pijn : Geen brom o.i.d.
Kan het zijn dat je de ingang op de mengtafel te ver open hebt staan en de volume regelaar (mastervolume) op de Tyros2 niet > 3/4 open ? Op een dergelijke manier versterk je de uitgang namelijk te veel en komt alle 'ongerechtigheid' van een signaal onnodig naar boven.
|
 |
|
ikspeel
Junior Member

88 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 14:48:38
|
het mastervolume van de tyros2 op min of max maakt geen vershil, enkel wanneer ik het scherm uit de vga stekker trek is de brom weg |
 |
|
T-Rossie
Moderator

3287 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 14:52:22
|
Ik doelde op de regelaar van de mixer. Laatste test of het iets te maken heeft met een aardlus :
Alle kabels uit de Tyros2 halen, met uitzondering van de netsnoer. Koptelefoon in de Tyros en dan het scherm weer aansluiten. Nog steeds brom ? Dan toch even terug naar de leverancier. Brom verdwenen? Dan ligt de oorzaak 'buiten' de T2. |
 |
|
ikspeel
Junior Member

88 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 15:12:33
|
T-rossie jij bent ne schat,dit was echt slim de tyros2 klink door de koptelefoon zo mooi, zonder brom,en met het sherm aangesloten. echt bedankt voor de hulp nu weet ik toch dat het niet aan de tyros2 ligt was er zonder u nooit uitgekomen.
|
 |
|
theplayer
Moderator

3044 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 15:35:01
|
Hallo,
Als ik alles zo een lees, lijkt het mij dat de monitor 'inslaat' op de kabel die naar de versterker gaat. Probeer daat eens een dubbel afgeschermde kabel voor te gebruiken. Ook wil het verplaatsen nog wel eens schelen. (monitor verder weg van het spul.) Het hoeft in ieder geval niet te brommen. Succes en groetjes,
Frans
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! |
 |
|
T-Rossie
Moderator

3287 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 16:37:18
|
Ikspeel, Mooi dat het niet aan de T2 ligt. Heb je misschien ook een USB kabel aangesloten op een PC en de T2. Deze wil ook nog wel eens een lus veroorzaken.
|
 |
|
ikspeel
Junior Member

88 berichten |
Geplaatst - 19/03/2006 : 16:52:11
|
neen, geen usb kabel verbonden met de pc
|
 |
|