Auteur |
Onderwerp |
thomas
Average Member
209 berichten |
Geplaatst - 02/01/2012 : 13:36:09
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door T-Rossie
Thomas, Hoe zou je 'dynamiek' willen omschrijven?
Mag ik Roel zeggen ? Dynamiek kan je wel degelijk verhogen , mits gebruik van een goede compressor, vooral als hij meerdere parametrische EQ banden heeft . Daarom is de 1 bands comp. op gans het instrument onbruikbaar. Dan ga je inderdaad ( zoals jezelf zegt ) de dynamiek verminderen met alle gevolgen vandien. Sommige instrumenten ga je dan niet meer horen en het totaal geheel wordt dan ook niet meer correct weergegeven. Zoals ik al zei gebruik ik een 7 bands compressor met instelbare par.EQ . maw , compressie moet je gebruiken op instrumenten die het nodig hebben zoals bvb een drums, bass, blazers enz... Dan zwijg ik nog over masteren , je weet wel wat ik bedoel. Trouwens ik werk met protools ( laatste versie en sonar X1 ) Thomas
greetz |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 02/01/2012 : 15:30:01
|
Thomas, Jazeker mag je mijn voornaam noemen Toch blijf ik bij mijn standpunt dat élke compressie-bewerking dynamiek wegneemt, of dat nu gebeurt met een mono- of multiband compressor doet even niet ter zake. Het voordeel van een multiband compressor is natuurlijk dat je die kunt laten werken op een specifieke frequentie(band met Q-factor) en daardoor worden instrumenten daarbuiten (vrijwel) ongemoeid gelaten.
Dit bedoel je waarschijnlijk duidelijk te maken. De Tyros compressors zijn wel degelijk goed inzetbaar om 'm wat meer power (geluidsdruk) te geven. In een rumoerige zaal is er geen behoefte aan veel dynamiek want de zachte passages zou je niet horen als publiek. Wij begrijpen mekaar wel, alleen benaderen het principie en de (uit)werking van de compressor iets anders
|
|
|
thomas
Average Member
209 berichten |
Geplaatst - 03/01/2012 : 03:58:09
|
Dank jewel Roel. In principe hadden ze nooit een comp. moeten uitvinden. Dan was er nooit geen probleem geweest. Maar ja we leven nu eenmaal in die tijd of periode. Ergens heb je wel gelijk. Inderdaad we kunnen mekaar daar wel in vinden. Toch ( ik kom nu net uit de opname-studio )is een multiband compr.tegenwoordig belangrijk geworden in die zin dat je wel iets kan toevoegen. Nog net even geluisterd naar Marco Borsato zijn nieuwe CD over onze monitoring ( quested 210 , adam A7 en focal ). Die is echt platgecompressed en gemasterd dat je de -3 db bijna niet meer ziet. Maar OK , zoals ik al zei we begrijpen mekaar en dit is een goed begin van het nieuwe jaar 2012. Met vriendelijke groeten. Thomas
greetz |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 06/05/2015 : 19:54:01
|
Iemand verzocht mij om het verhaaltje m.b.t. compressor die ik in dec. 2011 heb geschreven/beschikbaar gesteld via de yousendit-link van deze draad.. Zelf heb ik 'm niet meer, maar is er nog iemand die de file destijds heeft gedownload en nog bewaard heeft? |
|
|
tyros2
Senior Member
796 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 09:47:05
|
Zo ja zou ik deze dan ook kunnen krijgen ????
Muzikale Groet Henk |
|
|
eddy vanzee
Advanced Member
1488 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 10:06:30
|
Ik heb in m'n "mapje" een Word-document gevonden van 4 blz (162 kb) waarin ik een uiteenzetting over de "compressor" en de "beste microfoon-instellingen voor Tyros4" gekopieerd heb. De uiteenzetting is vrij uitgebreid en bevattelijk opgesteld. Het is goed mogelijk dat dit het hetgeen is wat jullie zoeken. Stuur me een mailtje met mailadres dan kan ik jullie deze uiteenzetting in bijlage terugsturen. VrGr eddy |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 11:37:46
|
Geweldig Eddy! |
|
|
tyros2
Senior Member
796 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 21:33:03
|
Bedankt voor het document Eddy.
Muzikale Groet Henk |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 22:35:37
|
Wat zouden we toch moeten zonder onze zuiderburen.... Allee D'n Eddy goei werk jonge....
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio-61 Bezoek eens mijn website: www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros |
|
|
Onderwerp |
|