Auteur |
Onderwerp |
|
mortsoow
Starting Member
13 berichten |
Geplaatst - 05/05/2015 : 10:23:34
|
Beste Tyros 4 leden. Ik heb de eerste opname gemaakt (instrumentaal) simple en dat spoor is goed geslaagd. Nu wil ik de zang op spoor SUB in multitrack gaan opnemen, maar ik kan niet meezingen omdat ik van de instrumentale versie geen geluid hoor. De teller zie ik wel lopen. Zwoegen, zwoegen, ik kom er niet uit. Wie kan mij helpen? Thanks
|
|
vlbrgt
Senior Member
611 berichten |
Geplaatst - 05/05/2015 : 16:23:18
|
Je moet opnemen in Multi track om verschillende tracks te kunnen combineren. In simple opname is dit niet mogelijk.
Bekijk eens je handleiding van blz 75 tem 81. Hier staan de te nemen acties stap voor stap uitgelegd.
Mvg Etienne
Life is like a piano. The white keys represent happiness, and the black show sadness. But as you go through life's journey, remember that the black keys also create music. |
|
|
mortsoow
Starting Member
13 berichten |
Geplaatst - 06/05/2015 : 15:03:30
|
Hoi Etienne, Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad al tix keer de handleiding gelezen en toch gaat er iets mis. Moet ik in de Multitrackrecorder bij Track select het instrumentale en de zang allebei opnemen in de Main of de Sub? Ik denk dat er daar iets mis gaat. Ik hoor geen geluid als het 1e spoor afspeelt om in het 2e spoor te kunnen zingen. Reactie wacht ik af. Groet, Wim
|
|
|
vlbrgt
Senior Member
611 berichten |
Geplaatst - 06/05/2015 : 17:46:37
|
Wim,
Vanaf blz 77 "Multi track opname". De eerste maal dat ik een multitrack opname heb gemaakt heb ik ook zitten zoeken. Echter als je de handleiding stap voor stap volgt kan het niet misgaan volgens mij. Heb het even uitgeprobeerd op mij Ty4 en het werkt perfect (ik bedoel niet mijn zang -- want dat slaat nergens op).
Het enige wat zou kunnen vermits je de main track niet hoort, is dat je de main track gemute hebt. Je ziet in het multitrack scherm 2 luidspreker icoontjes (main en sub). Deze kan je dus muten als je de main niet wil horen. Om de main te horen dient het main luidsprekertje groen op te lichten.
Procedure kort samengevat : Selecteer een multitrack opname. Speel het instrumentale in als main track. Zing dan het lied in als sub track Je kan dan beide samenvoegen met bounce. De main track is nu de zang en het instrumentale samen. Je kan nu wederom een extra sub track (tweede stem of ...) opnemen. Weer bouncen om alles samen te voegen enz enz enz ...
Laat maar iets weten of het lukt
Mvg Etienne
Life is like a piano. The white keys represent happiness, and the black show sadness. But as you go through life's journey, remember that the black keys also create music. |
|
|
mortsoow
Starting Member
13 berichten |
Geplaatst - 06/05/2015 : 19:03:33
|
Hoi Etienne, Ik neem het even stap voor stap door. Ik sta in de Multitrack-mode. Mijn speakers zijn groen. Het inspelen is gelukt.
Nu de zang. Ik druk REC en STOP (new audio) in. Dan Multi. Dan F en G. Nu brandt REC. |
|
|
mortsoow
Starting Member
13 berichten |
Geplaatst - 06/05/2015 : 19:07:28
|
Nu moet ik REC uitdrukken, anders kan ik niet bij de SUB komen. En nu gaatj het fout. Dan staat het menu weer in main. Wat doe ik fout? Groet Wim |
|
|
eddy vanzee
Advanced Member
1488 berichten |
Geplaatst - 06/05/2015 : 19:48:43
|
heb geen ervaring met multitrack, maar zou het niet kunnen dat het openen van "New Audio" de boosdoener is? Bij het openen van een nieuwe audio is men toch niet meer in de eerste audio bezig ? VrGr eddy
|
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 12:46:00
|
Dat kan toch helemaal niet, in een audio track sound opnemen ?? Ik ben maar een sukkel, dus geloof me niet meteen, maar mijn ervaring is, dat als je zingen wilt toevoegen bij ingespeeld geluid, je dit uitsluitend kunt doen bij opnemen van een midi file. |
|
|
eddy vanzee
Advanced Member
1488 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 16:08:59
|
dag Ben, wat ik denk te weten: audio kan wel bijgevoegd worden op een ander spoor, de huidige software laat toe om gelijktijdig geluid af te spelen en op te nemen op een ander spoor, nadien worden deze sporen samengevoegd in 2 sporen (stereo) of 1 spoor (mono), die noemt men "bounce". Vroeger deed men dit met een bandopnemer met dubbel opname/weergave-kop, (uitvinder : Les Paul) waarbij de ene kop de opname liet horen en de andere (opname)-kop het geheel weer vastlegde, (ik denk dat men dit "overdub" noemde). Midi bevat GEEN geluid,is enkel een lijst met instellingen en opdrachten, kan men dus ook geen zang (audio) inlassen. Men kan wel doormiddel van "sysex" in de midi bepaalde audiobronnen doen starten en stoppen, bvb. de HDRrecorder op het keyboard, zo kan men toch onrechtstreeks midi en audio combineren. Persoonlijk heb ik me nog niet beziggehouden met multitrackopnames op het keyboard, maar wel op de PC. VrGr eddy |
|
|
mortsoow
Starting Member
13 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 16:16:05
|
Hoi Etienne, Het is me na 1 dag gelukt. Ik heb alleen opnieuw gestart met fabrieksinstellingen maar of dat het was weet ik niet.
Het enige wat mij onduidelijk is het volgende. Ik dacht dat je 2 files zou krijgen, 1 voor instrumentaal en 1 voor zang, maar ik zie maar na bounce 1 file. Nu kan ik denk ik niet meer de zang en instrumentaal apart regelen, of heb jij nog een oplossing? In ieder geval bedankt, het onderwerp was erg in trek.
|
|
|
vlbrgt
Senior Member
611 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 17:11:05
|
Dag Wim,
citaat: Hoi Etienne, Ik neem het even stap voor stap door. Ik sta in de Multitrack-mode. Mijn speakers zijn groen. Het inspelen is gelukt.
Nu de zang. Ik druk REC en STOP (new audio) in. Dan Multi. Dan F en G. Nu brandt REC.
De fout zit hem in het feit dat je opnieuw Rec en Play tegelijk drukt als je de zang wil opnemen. Zoals Eddy ook reeds in zijn reactie vermeldde ,start je hierdoor een nieuwe multi opname en dat is niet de bedoeling.
Dus: Druk Rec en Play om een nieuwe Multi track opname te starten Je speelt het instrumentale in op je keyboard, dit wordt opgenomen in Main als dit gedaan is druk je op stop om nu je zang op te nemen kies je Sub en druk je op Rec (ALLEEN Rec en NIET Rec en play) Dan druk je op play om de opname te starten (Main zal meespelen als je Mute van Main afstaat (Lampje Mute op scherm is groen) Als de opname gedaan is druk je op stop. Je kan nu met Play luisteren naar je main en sub tesamen of apart al naargelang je de Mute toetsen drukt. Door middel van Bounce kan je nu eventueel de Main en de Sub samenvoegen tot één kanaal. Na bounce is de main dus een samenvoeging van Main en Sub geworden. Door nu weer sub te kiezen en Rec te drukken kan je weer een extra zang (bvb tweede stem) of extra keyboardspel toevoegen aan je opname. Weer bounce ... enz enz
Mvg Etienne
Bewerkt door vlbrgt op 07/05/2015 17:14:23 |
|
|
vlbrgt
Senior Member
611 berichten |
Geplaatst - 07/05/2015 : 17:46:38
|
citaat: Hoi Etienne, Het is me na 1 dag gelukt. Ik heb alleen opnieuw gestart met fabrieksinstellingen maar of dat het was weet ik niet.
Het enige wat mij onduidelijk is het volgende. Ik dacht dat je 2 files zou krijgen, 1 voor instrumentaal en 1 voor zang, maar ik zie maar na bounce 1 file. Nu kan ik denk ik niet meer de zang en instrumentaal apart regelen, of heb jij nog een oplossing? In ieder geval bedankt, het onderwerp was erg in trek.
Na bounce zijn inderdaad de twee kanalen samengevoegd tot één. Maar voor de bounce kan je de twee kanalen apart regelen qua volume alvorens ze samen te voegen. Het is ook zo dat je Tyros een multitrack opname bewaart als .AUD bestand. Deze bestanden kunnen enkel op je Tyros gebruikt worden. In de handleiding staat beschreven hoe ja van een .AUD bestand een .WAV bestand kan maken op je Tyros. Deze kan je dan op PC of Cd speler beluisteren. Op PC kan je er dan zelfs een mp3 van maken.
Een andere mogelijkheid is om een .WAV bestand naar .AUD om te zetten om er dan extra zang en/of instrumentatie aan toe te voegen.
Mvg Etienne
Bewerkt door vlbrgt op 07/05/2015 17:47:19 |
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 08/05/2015 : 12:02:53
|
Hallo Eddy,
Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik heb het een paar keer moeten overlezen. Ik ben niet goed in dat soort dingen. Het praktische deel van het verhaal over audio snap ik nog niet goed, ik zal dat zelf moeten uitproberen, maar wat betreft midi heb je helemaal gelijk. Wat ik regelmatig doe, is een nieuw nummer inspelen en als midi opnemen. Daarna kan ik zonder problemen het nummer oproepen en het ( na registraties maken) gebruiken om er live bij te zingen. Als ik er een totaal nummer van wil maken ( zang en muziek samen), ga ik naar een man met een studio, die van de nummers een CD maakt. Het verhaal dat ik nu heb gelezen, houdt misschien in dat ik het zelf ook op CD zou kunnen zetten , als ik het geschrevene onder de knie kan krijgen.
Groeten
Ben |
|
|
eddy vanzee
Advanced Member
1488 berichten |
Geplaatst - 08/05/2015 : 19:50:56
|
Dag Ben, het keyboardspel opnemen via midi zoals jij beschrijft gaat prima. Wat je ook kan doen is afgewerkte midi door het KBD laten afspelen, daarbij via het KBD zingen en alles samen opnemen via de HD-recorder op het KBD. Dit save je dan op de Harde schijf van het KBD. Als je nu dit bestand via kopiëren en plakken naar een USB-stick schrijft, wordt automatisch het .AUD-bestand van de HD-recorder van het KBD geconverteerd naar een .WAV-bestand. Van dit .WAV-bestand kan je dan via de PC een CD branden in .CDA-bestand dat door praktisch elke recente CD-speler kan gelezen worden. Dan heb je eigenlijk al een CD gemaakt! Je kan dit .WAV-bestand op de PC ook converteren naar MP3 of andere bestanden. Indien je CD's in grote oplagen wil maken ga je toch best via een firma die de CD's perst ipv. te branden, dit is een betere kwaliteit en dan is men zeker dat elke CD-speler de muziek kan weergeven, niet elke CD-speler kan overweg met gebrande CD's "R" of "RW" (vooral de oudere modellen). Dit geldt voor Tyros5, kan zijn dat op oudere Tyros-modellen de handelswijze anders is, bvb. op T3 moet met "exporteren". VrGr eddy
|
Bewerkt door eddy vanzee op 08/05/2015 19:53:45 |
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 09/05/2015 : 19:44:06
|
Hallo Eddy,
Geweldig idee en goede uitleg. Ik ga het binnenkort proberen en zal je laten weten of het gelukt is. Het spaart me heel wat geld uit als ik het zelf kan. Als de kwaliteit ietsjes minder is, dan is dat geen ramp. Ik laat van mijn eigen werk soms een CD maken, niet voor de commercie ( zo goed ben ik niet), maar wel voor mijn familie en kennissen. Bedankt en prettig weekend
Ben |
|
|
|
Onderwerp |
|