Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Waarom Tyros 4 tov een Motif XF of MOX
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

crossix
Starting Member

5 berichten

Geplaatst - 25/03/2012 :  23:51:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Waarom kiest men voor een Tyros 4 en niet voor bijvoorbeeld een Motif XF 6 of een MOX 6. Ik heb begrepen dat dezelfde soundengine gebruikt wordt.

Maar wat kun je nou wel met een tyros 4, wat je niet met een Motif XF of MOX kunt. En andersom

Misschien dat jullie al Tyros fanaten / kenners me dat uit kunnen leggen. Ik heb al flink wat rond gekeken op het internet, maar dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt !!
CroSSiX

thomas
Average Member

209 berichten

Geplaatst - 26/03/2012 :  06:38:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien moet je eens naar een winkel gaan en ze naast mekaar vergelijken, dan ga je het verschil wel weten .
Thomas

greetz
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 26/03/2012 :  10:07:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
voor zover ik het denk begrepen te hebben is de Motif-reeks een synthezizer,
vooral gericht op het produceren en bewerken van voices (klanken)
en is de Tyros een keyboard/arranger met een bredere waaier van mogelijkheden
(begeleiding, styles, enz...) die minder diep ingaat op de klankproductie.
De Motif-reeks is dan ook meer een instrument om in een orkest
mee te spelen (zoals een gitaar of ander instrument),
de Tyros bevat echter een gans orkest zodat men perfect alleen kan musiceren.
VrGr
eddy

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 26/03/2012 :  11:23:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn  Reageer met citaat
Als bezitter van een MOTIFXS8 en een TYROS3 kan ik zeggen dat beide machines totaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Een MOTIFXS is een werkplaats voor het creeren van je eigen muziekstijl en sound. De TYROS3 of 4 zijn eigenlijk dure speeltjes voor muzikanten zoals ik die snel resultaten willen boeken met zo weinig mogelijk inspanning.

Ze zeggen ook niet voor niets dat de MOTIFXS "Workstations" zijn. Als je iets unieks wilt creeren zal je er voor moeten werken. :)

Groetjes.

Jan

crossix
Starting Member

5 berichten

Geplaatst - 26/03/2012 :  21:26:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Kun je met de Motif dan net zulke mooie solo sounds spelen als op de tyros ?? Ik vind bijvoorbeeld de Gitaren, ierse fluitjes, violen, saxofoon enzo echt super gaaf klinken.

Maar ik ben niet zeker of ik wel zo nodig duitse slager muziek en de piraten top 100 wil spelen. Die styles hoor je bij Demo's erg veel.

Dus kan ik dat soort solo sounds ook uit een Motif xf of mox krijgen ??

Sorry voor alle vragen, maar ja die Tyros kost ook niet echt 2 kwartjes :)

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 26/03/2012 :  22:09:42  Toon profiel  Reageer met citaat
De Tyros is ook een workstation.

In een doorsnee synthesizer hebben de synthetische sounds de overhand.
In de Tyros de echte muziek instrumenten.

Maar bijde beginnen steeds meer op elkaar te lijken.
Het is natuurlijk het mooiste als je beide kunt veroorloven.
Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

De Tyros 3+4 zijn absoluut niet alleen dure speeltjes om een snel resultaat me te boeken.
In o.a. de Voice of Holland wordt deze daar niet voor niets gebruikt.

Groeten Wim

guyske
Average Member

295 berichten

Geplaatst - 27/03/2012 :  09:59:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de Tyros 4 en de MOX 6, voor mij het perfecte huwelijk, maar twee totaal verschillende machines.
Originele klanken zijn ongeveer dezelfde, de Tyros eenvoudiger in gebruik.
Mox heeft DAW,en mijn audio van de Tyros gaat langs de MOX naar de eindversterking of (Cubase).
De mox is veel flexibeler naar sounds (niet eenvoudiger) voyces & performances van de motif die geen extra geheugen vragen lopen als een trein.
Performances zijn een beetje de styles van de Tyros, met een kleine 7000 Arpeggiators creëer je zelf je snel een soort styles (Performances) .
In het kort, zelfde machines, veel gelijkenissen en toch totaal verschillend en niet te vergelijken qua speelstijl en mogelijkheden.
Voor mij een zeer aangename cocktail met allebei sterke en minder sterke kantjes maar zeer complementair.

Tyros 4 - MFC-10, Roland TD-4KX2 - OCTAPAD SPD-30, MOX 6 - HS80m.

Jeepee
Average Member

121 berichten

Geplaatst - 27/03/2012 :  10:21:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Crossix,

Ik heb ook een duo van Yamaha staan, de T4 en een MOX8. Met de 88 toetsen van de MOX is het plezierig om de T4 aan te sturen, vooral de pianoklanken. Over de verschillen is al e.e.a. geschreven. Uit beide instrumenten haal je erg mooie soloklanken. Ik zou je aanraden om eerst en vooral goed te kijken wat je met het instrument wilt doen, wat voor soort muziek je wilt spelen en om dan te gaan kijken welk instrument het meest aan je wensen voldoet, want ze hebben, zoals anderen ook schrijven, een totaal verschillend karakter. Als je ze gaat beluisteren en bespelen merk je dat vanzelf. Ik zou zeggen, ga op de koffie bij Oostendorp : )

Groet,
Jaap uut Hasselt.

Jeepee

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 27/03/2012 :  15:42:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn  Reageer met citaat
Crossix,

Neen. De MOTIF series hebben niet de SA en SA2 voices. Daarom gebruik ik mijn TYROS3 speciaal om solo partijen te spelen gebruikmakend van de Special Articulation voices. De Tone Generator van de T3/T4 kan dan ook niet vergeleken worden met die van de MOTIF serie. De TYROS3 en 4 zijn superieur op dat gebied. De prijs van de TYROS is daar dan ook naar.

Voor degene die geen zin hebben om de begeleidings partijen zelf in te spelen adviseer ik, koop een TYROS3 of 4. Je kan er alles mee spelen en je bent zeker niet gebonden aan slager muziek of andere hoempa hoempa muziek. Wat je speelt is afhankelijk van waartoe je in staat bent te spelen.

Voor de rest gaat elke vergelijking tussen de MOTIF en TYROS volledig mank. Het zijn twee totaal verschillende instrumenten.

Jan

Bewerkt door Jan Bruijn op 27/03/2012 15:43:34

Arie64
New Member

45 berichten

Geplaatst - 27/03/2012 :  22:03:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou, maar dat is mijn mening als ik al een ander instrument samen met de tyros neem gaan voor iets totaal anders.
Yamaha is yamaha , en bepaalde sounds kunnen anderen weer beter. Als je een echt workstation wil zou ik voor de Korg Kronos , of de Korg M3 gaan. Ga je echt voor de trance sequencer muziek is de Korg radias misschien wat.

Wat ik ook heel mooi vind is een open labs neko.

Die heeft tegenwoordig ook de karma technologie van korg aan boord.
Dan heb je echt een computer voor sound productie.

http://www.youtube.com/watch?v=baRYR1hnmac

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 28/03/2012 :  09:18:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Crossix,
en andere geïnteresseerden.

Eigenlijk heb ik meer het gevoel dat Crossix vraagt welke hij van de opties moet kiezen, een MOX, Motiv, of Tyros...

Voor zover er hier sprake is van daadwerkelijk twee instrumenten kopen, zou ik geen Korg M3 kopen.
Die heb ik drie maand gehad. Ik vond dat geen prettige synthesizer. Ik zou dan toch voor een Korg Kronos gaan.
Mits je niet bang bent, een zeer complexe machine in huis te halen.

Het feit dat bij de Tyros, MOX en Motiv gebruik wordt gemaakt van een zelfde soundengine, heeft mij doen besluiten, toen ik op synthesizer-jacht was, geen MOX of Motiv aan te schaffen. Omdat heel veel samples van deze Yamaha's elkaar overlappen. Je krijgt gewoon veel dubbele geluiden.

Korg heeft juist een heel ander geluid, en geeft dus veel meer variatie, dan twee Yamaha's bij elkaar.
Zeker kom je bij Korg af en toe ook wat zwakke samples tegen. De Vocal/Air sectie, is niet te vergelijken met de Tyros 4.
Maar ook zijn bij Korg bepaalde blazers en gitaren wat zwak. Met tweaken is daar trouwens nog veel aan te verbeteren.
Maar Korg heeft bij elke sample toch meer body dan de Tyros. Het geluid van de Korg staat er. De samples van de Tyros 4, zijn op zich heel natuurgetrouw, maar zijn regelmatig wat iel, vergeleken bij de Korg Kronos.
Het is dus bij mij een kwestie van de sterke punten van de Tyros en de sterke punten van de Kronos te gebruiken.

Wat betreft de Tyros 4:
Hele sterke choir samples.
Mooie accordions, een veel mooiere bagpipe.
Betere blazer sectie, en meer sfeer in de gitaren.
En waar het keyboard bedoeld voor is: een prachtige automatische begeleiding.

Wat betreft de Kronos:
Een zeer overtuigende CX3 drawbar organ.
Zo overtuigend dat ik de drawbars van de Tyros minder ga gebruiken.
Ik vind deze drawbars veel meer aanwezig en veel meer body hebben.
Ronduit schitterende piano-samples, prachtige realistische elec piano's.
Maar ook die kenmerkende warme Korg-pads, die vooral mooi tot uiting komen in de Poly Six, en de Mod-7, en HD-1.
Deze laatste termen verwijzen naar de 9 engines. Er zitten 9 aparte soundengines in één behuizing.
Dat laatste maakt de Kronos ronduit zeer complex. Omdat iedere engine weer een aparte opbouw en gebruiksaanwijzing heeft.

Wil je echter gebruik maken van een automatische begeleiding, met stylen e.d.
Dan heb je aan de Kronos géén goede keuze. Men is vol lof over Karma. Karma is een zeer uitgebreide arpeggiator, waar verschrikkelijk veel mee mogelijk is. Ook weer heel complex, door al die mogelijkheden. Meer nog dan in de Motiv en de MOX. In ieder geval heb ik Karma nog geen aandacht gegeven. Dat komt omdat ik al zo verwend ben met de mogelijkheden van de Tyros 4. Als je zulke styles tot je beschikking hebt, geef je toch al gauw de voorkeur aan dit soort styles, dan aan die ritmische arpeggio's. Maar misschien is dit ook een kwestie van smaken verschillen.

Trouwens, de Tyros 4 heeft behalve hoempapa, een keur van andere styles aan boord. Synthesizer, pop, r&b, jazz, noem maar op. Als je geen liefhebber bent van hoempapa en tralala-muziek, dan sla je die styles gewoon over. Er zit echt nog veel meer in. En alle styles speel je toch niet. Dat doet volgens mij niemand. Je pakt er gewoon uit, wat je leuk vindt.

Dan nog een laatste overweging. Je noemt een aantal geluiden op, die je aanspreken.
Die geluiden noemt men in de synth-wereld de bread and butter sounds. Deze sounds vind ik over het algemeen sfeervoller in de Tyros 4, dan in de Kronos. Dat zijn dus de samples waar je nog veel aan moet doen, tweaken, voor ze naar je zin zijn. En voor bepaalde bread and butter sounds, blijf ik toch de Tyros 4 opzoeken.

Het is wel zo dat juist dat bread and butter sounds-verschil bij Yamaha niet zo groot is. Ik durf te stellen dat de bread and butter sounds op een Yamaha synth mooier zijn, dan op de Kronos. Echter bij een Yamaha, zit je dan wel weer met een groot aantal overlappende samples. Ik heb toch voor de Korg gekozen, omdat ik juist voor diversiteit wilde gaan.
En heb besloten de mindere samples van de Kronos er maar bij te nemen. Trouwens qua synthesizer-samples vind ik een Korg veel warmer en voller, dan de Yamaha synths.

Dat was mijn overweging.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 28/03/2012 09:24:51

crossix
Starting Member

5 berichten

Geplaatst - 29/03/2012 :  22:37:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is niet zo dat ik 2 instrumenten wil kopen. Ik wil eigenlijk de solo geluiden van de tyros 4, maar weet alleen niet of ik al die styles zo nodig heb.

Veel klinken heel erg goed, maar ik vind een 'eenvoudig' stuk piano ook heel erg mooi. Ook kunnen de irish flutes in een eenvoudige melodie ook bijzonder mooi zijn.

Dat is een beetje waarom ik twijfel. Want als ik niet al die styles ga benutten, kan ik misschien ook uit de voeten met een MOX6 or XF6.

Dat scheelt dan toch ff een flinke bak geld. Die mox koop je voor €999. Dus daar zit toch wel ff een verschil :)

Maar ja als ik gisteren bij de demo van Oostendorp-muziek Michel Voncken Silvia van Focus hoor spelen .... Dan is het toch wel fijn om die mogelijkheid te hebben.

Dus ja ...

Bewerkt door crossix op 29/03/2012 22:38:28

crossix
Starting Member

5 berichten

Geplaatst - 29/03/2012 :  22:57:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Trouwens allen nog bedankt dat jullie me een beetje op weg willen helpen !! Erg fijn !!

Hanswiel
Senior Member

888 berichten

Geplaatst - 01/04/2012 :  09:40:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hanswiel  Reageer met citaat
Trouwens, de Tyros 4 heeft behalve hoempapa, een keur van andere styles aan boord. Synthesizer, pop, r&b, jazz, noem maar op. Als je geen liefhebber bent van hoempapa en tralala-muziek, dan sla je die styles gewoon over. Er zit echt nog veel meer in. En alle styles speel je toch niet. Dat doet volgens mij niemand. Je pakt er gewoon uit, wat je leuk vindt.

Hoi,

Hier ben ik weer. Even weg geweest. Wat heb ik gelachen over de hoempapa en tralala muziek. Een mooie typering vind ik. Ben nu aan het sparen voor de opvolger van de Tyros 4.

Met muzikale groet,
Hans

Muziek is vreugde,lang leve de vreugde
Musik macht freu(n)de(n)

Website:www.tognog-music.nl

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 01/04/2012 :  11:10:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hans,

Deze zwarte T4 is voor Yamaha een minimum aan inspanning geweest.

Dus ze hebben in principe nu al zo'n twee jaar gehad, om daarbij ook nog over een nieuw type keyboard te brainstormen.

Het zal mij niet verbazen als er over een jaar of misschien zelfs korter, alsnog een totaal nieuw type keyboard wordt gelanceerd.
Met daarin natuurlijk alle techniek, die ook in de Tyros 4 zit.
Maar natuurlijk ook allerlei nieuwe vindingen waar we hier alleen maar over kunnen gissen. Het zal in ieder geval meer zijn dan een gerestylde T4.

En dan ben jij aan de beurt

Groetjes,
Piet,

Ps. Leuk dat je kon lachen over die opmerking.
Het was ook vooral komisch informerend bedoeld.
Af en toe moet je ook een beetje liberaal kunnen zijn op een forum.

F.van Holten
Advanced Member

1112 berichten

Geplaatst - 01/04/2012 :  19:25:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hans

Ik wens je "gekscherend" veel plezier met de opvolger van de T4, als je zover bent, moet je het zeker niet laten.
We hebben allemaal èèn probleem, we leven maar èèn keer, en kort, en daar moet je zoveel mogelijk uithalen.(als het kan natuurlijk)
Dus doen.
Maar ja wanneer komt de nieuwe. (ben wel benieuwd )

Grt.
Frans

Bewerkt door F.van Holten op 02/04/2012 10:27:06
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000