Auteur |
Onderwerp  |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 26/03/2012 : 12:08:58
|
Hallo beste mensen,
Onze laatste aangemelde lid, Olaf, heeft me gisteren privè benaderd en me gevraagd om wat meer over de CX3-engine te vertellen. In het bijzonder hoe de CX3-engine mooier te laten klinken.
Ik heb hem gevraagd zich hier aan te melden. Zodat iedere geïnteresseerde hier, deze informatie ook mee kan lezen.
Daar gaan we dan:  Eerst even een klein uitstapje naar de engines zelf en een paar algemene opmerkingen hierover.
De Kronos kan in het begin best wel overweldigend overkomen, met alle aparte engines, en de daaraan gekoppelde verschillende gebruiksmogelijkheden. Toch zijn er wel een aantal overeenkomsten te vinden.
Je spreekt dus over 9 engines. Waarbij de HD-1 engine, eigenlijk een vreemd geval is. Waarom: omdat je alle 8 overgebleven engines aan elkaar kunt koppelen. Je kunt dus een SGX 1 koppelen aan een Mod-7 engine. Of een CX3 engine aan een Poly Six engine... Niet dat die combinaties nu allemaal zo mooi zullen zijn. Maar het kan dus wèl. Maar een HD-1 engine laat zich echter nergens aan koppelen.
Wat betreft dat koppelen: dat koppelen gebeurt bij het program van elke EXi engine via tabblad common, en dan via subtab program/basic. Je ziet dan bovenaan twee grijze balken, met daarin de naam EXi type 1 en EXi type 2. Hier kun je dus maximaal 2 Exi's instellen. Nota bene: als je het lijstje engines langsloopt, die je bij de types kunt kiezen, zie je dus ook, dat de HD-1 engine in dit rijtje ontbreekt. Zo onderscheidt zich de HD-1 engine dus van de andere EX's: Niet koppelbaar met de andere engines.
Je kunt het zo stellen, dat alle EXi engines, op de hierboven beschreven manier aan elkaar te koppelen zijn. Wellicht ten overvloede, als je kijkt naar de HD-1 engine, dan zie je ook bij het gekozen geluid de naam HD-1 staan. En géén EXi-vermelding.
Dus we kunnen niet alleen verschillende engines aan elkaar koppelen. Maar ook kunnen we engines verdubbelen. Zo is het bijvoorbeeld heel mooi om een ElP-1 engine of een SGX-1 engine met een string of pad van de Mod-7 te combineren. Maar waar de kracht in het koppelen van een EXi ook heel sterk in naar voren komt wat mij betreft, is het koppelen/verdubbelen van de twee CX3-engines.
Je kunt dan twee drawbar organs maken, die elkaar aanvullen. Het resultaat is dat de drawbars veel meer body krijgen. Inmiddels zou nu dus duidelijk moeten zijn, waar je de twee CX-3-engines aan elkaar kunt koppelen.
De hele CX-3 engine beschrijven gaat me hier veel te ver. Daar hebben we de gebruiksaanwijzingen voor, waar ik het per slot van rekening ook allemaal zelf uit heb moeten halen.
Maar een paar tips geef ik nog wel even: Kies op pag. basic van de EXi ook eens voor EX i.p.v. Normal drawbar. Deze laatste EX mode, geeft je de mogelijkheid om speciale percussion toe te voegen. Zelfs percussion met voetmaten, die totaal verschillend zijn van de traditionele 8 voetmaten van een drawbar.
Houdt er rekening mee, dat als je de 2e EXi gaat gebruiken, dus de tweede CX3-engine, dat dan alle instellingen op de tone adjust al bezet zijn door EXi 1. Zodra je de tweede EXi gebruikt moet je elke drawbar afzonderlijk via het display eerst activeren, en vervolgens de waardes aanpassen òòk op het display, via de data-dial, value-slider en de + en - knoppen boven de value-slider. Doe je dit niet, en zit je aan de "echte" knoppen en schuifregelaars van de Tone adjust, dan "overschrijf" je op deze manier de al gemaakte instellingen van EXi 1. Alleen op deze manier kun je veranderingen aanbrengen aan de tweede EXi. Deze handelwijze moet je toepassen bij elke 2e EXi in het program. Er is simpelweg geen tweede set toetsen om EXi 2 in te stellen. Niet handig van Korg, maar het is werkbaar. Dus eigenlijk is het verleidelijk om met één EXi te werken, maar ik raad jullie toch aan, om vooral bij de CX-3 engine, twee drawbars aan elkaar te koppelen. Het is de moeite waard.
En dan nog de tip om vooral bij de Rotary speaker pagina, te werken met de instellingen van de Horn/Rotor balance. Draai maar eens terwijl je één set drawbars aan hebt, aan deze regelaar: hoe hoger de stand, des te scherper het drawbargeluid, hoe lager de stand des te warmer het drawbar-geluid. Ik vind deze optie, heel mooi om vooral de warme organ-drawbars te creëren.
Wat betreft alle engines. Ik heb wel eens gehad, dat soms een bepaalde EXi niet "aan" ging. Je denkt dan al snel, mankeert er wat aan de Kronos...? Ik vond dat tenminste heel vreemd. Het antwoord is echter heel logisch. Het komt voor dat in de mixer: te vinden aan de linkerkant van de Kronos bij het rijtje control assign-knoppen, kies daar timbre/track knop, dat daar dus de mute-knop geactiveerd is voor de 2e EXi. Simpel de mute-knop uitzetten. En de tweede EXi doet het nu ook.
Goed, dat was weer een heel verhaal. Zelf ga ik ook maar weer eens verder tweaken. Ik ben nu volop bezig met de STR-1 engine. Dus het is gitaren wat de klok slaat.
Succes allemaal. En kom je er nog niet uit, dan hoor ik het wel weer.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
lautje
Junior Member

66 berichten |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 26/03/2012 : 17:11:44
|
Hoi Lau,
Dat is een nuttige link. Een prima aanvulling op dit onderdeel. 
Groetjes, Piet
|
Bewerkt door New in town op 26/03/2012 17:12:11 |
 |
|
Olaf
Junior Member

84 berichten |
Geplaatst - 26/03/2012 : 21:33:24
|
Beste Piet,
IK heb de 2de EXi toegevoegd bij programm U-C034 (Go McJimmy) het geluid wordt inderdaad voller maar ook anders en de modulatie (leslie) werkt niet meer. Heb je suggesties?
Groeten Olaf |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 26/03/2012 : 22:11:34
|
Hallo Olaf,
Ik moest me even behelpen met een andere Jimmy Smith, die ik zelf aangepast had. Inmiddels is bij mij nl. U-C034 al bewust overschreven, omdat ik vele andere drawbars heb gemaakt. En dan overschrijf ik degenen, die ik wat minder vind.
Dus het is een beetje moeilijk precies jouw instellingen na te gaan. Als je eenmaal twee sets drawbars klaar hebt staan, moet je goed nagaan welke instellingen er allemaal in de toegevoegde EXi 2 drawbar zijn gemaakt. Dat kan soms ruzie maken. Bijvoorbeeld de chorus aan bij EXi 1 en uit bij EXi 2. Je moet dus zorgen dat je instellingen allemaal synchroon lopen. Zo zal het nu waarschijnlijk ook kunnen zijn, dat bij de pagina rotary speaker, de rotary op uit staan. Dus unchecked. En dat ie bij de andere EXi 1 aan staat, dus wèl checked. Als je de CX-3 engines gaat koppelen, moet je veel meer controleren, dan bij 1 CX-3 engine. Ik heb het zelf heel rustig opgebouwd, eerst eens luisteren wat de verschillende drawbars doen, en daarna alle parameters van alle pagina's langs lopen, en uitproberen en luisteren wat de verschillende functies betekenen voor het geluid.
Hoe reageert alles. Niet gelijk met een full drawbar aan de gang willen gaan, dat is te veel tegelijkertijd. Ga eerst aan de gang met een keuze drawbars waar je goed kunt horen wat de veranderingen op zich doen. En voeg steeds wat meer toe.
Zet bijvoorbeeld het volume van je drawbar EXi bijvoorbeeld wat zachter, en laat er eens niet te hard, de 16' of 8' voetmaat doorkomen van de EXi 2. Of een percussion. Ga daarna maar eens luisteren en uitproberen wat de Horn/Rotor balance betekent in het geluid. Wat ook een belangrijke pagina is, de pagina Amp/VC, op deze pagina vind je de main output.
Let er goed op, dat de main output van de EXi 1 niet veel te hard staat, en dat de EXi 2 er helemaal niet doorkomt. En omgekeerd natuurlijk. Je moet gewoon zorgen dat alles goed in balans staat met elkaar. En dat je iedere wijziging die je maakt in de drawbars en instellingen, ook goed kunt horen, wat het doet met het totale geluid van de twee Exi's. Ik zit er soms wel uren aan, voordat ik een geluid goedkeur en besluit het weg te saven. Het gaat niet vanzelf. Het geluid van de drawbars wordt ook veel minder droog, als je wat effecten aanpast in de MFX/TFX en IFX sectie. Genoeg mogelijkheden dus... 
Succes met je pogingen. Ik hoor het wel weer.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 26/03/2012 22:14:49 |
 |
|
Olaf
Junior Member

84 berichten |
Geplaatst - 26/03/2012 : 22:27:50
|
Piet,
Dank voor je advies. Misschien was ik wat te snel/ongeduldig. Welke setting/program is een goede om te starten?
Groeten Olaf |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 26/03/2012 : 23:26:18
|
Hallo Olaf,
Ik kan je niet adviseren met welk program nummer je het beste kunt beginnen. Ik ben sinds de aankoop van de Kronos, dus al een half jaar, bezig om alle geluidsbanken te tweaken, omdat ik vind dat veel geluiden nog aangepast, getweaked moeten worden. Op dit moment heb ik zo'n 800 programs klaar, voor gebruik straks met mijn Tyros 4. Maar tijdens dat tweaken maak ik mijn eigen program volgorde. Mijn Kronos is inmiddels tot en met bank U-D totaal verandert. Ik geef dus qua muzieksmaak helemaal mijn eigen handtekening aan de Kronos. Geluiden, die ik niets vind gooi ik er gewoon af. Ik weet, dat ik dan wel mijn combi's vervuil. Want de Kronos kijkt naar de programnummers, en daar staan geheel andere geluiden inmiddels op. Het geeft verrassende combi's.  Maar dat vind ik niet erg, met de factory combi's speel ik nooit. Het is straks de bedoeling dat ik allemaal zelf combi's maak, met de instrumenten, die ik nu aan het klaar maken, tweaken ben. Goed, dan weet je nu in ieder geval, dat mijn programnummering volledig afwijkend is.
Dus ik zal een algemeen advies geven.
Begin niet direct met een EX drawbar keuze. Dan krijg je heel veel percussion mogelijkheden, die op zich super mooi zijn, maar erg verwarrend overkomen, als je er pas mee begint. Dus kies voor drawbar mode, de mode normal. Dan blijft het nog overzichtelijk.
Wat voor drawbar wil je maken? Mijn drawbars hebben bijvoorbeeld geen splitpoint. Omdat ik dus straks alleen solo drawbars ga spelen in combinatie met mijn Tyros. Daarom is het niet nodig om een extra lower drawbar te creëren.
Kies dus voor een paar voetmaten, bijvoorbeeld een warm sfeertje met voetmaten 16' 5 1/3' 8' en 4'. Daar bijvoorbeeld een combinatie van. Onze smaken zullen hoogstwaarschijnlijk verschillen. Dus wat ik mooi vind, hoef jij niet mooi te vinden, en omgekeerd. Maar probeer je drawbars zo te maken, dat je heel duidelijk hoort, wat er gebeurt, als je bijvoorbeeld een 16' voetmaat van de andere CX-3 toevoegt. Let goed op, dat er geen storende effecten aanwezig zijn. Dus dat er nog ergens een ongewenste percussie aanstaat, of een vibrato of chorus die je niet wil. Zorg dat het geluidslandschap overzichtelijk blijft, en dan maar lekker uitproberen. Maar je moet als het goed is, toch al duidelijk horen, dat het drawbargeluid veel voller wordt. Vooral als je verschillende drawbars gaat gebruiken. Je legt eigenlijk twee drawbars over elkaar. Maar het verschil moet vooral subtiel zijn in het begin. En let vooral op de verschillende afstellingen bij EXi 2. Alle afstellingen staan niet op 0, je moet ze zelf gelijk afstellen. Denk ook aan de Horn/Rotor balance. Goed luisteren naar de drawbars wat er met het geluid gebeurt. De ene Exi 1 drawbar bijv. met een horn/rotor balans van 30, en de andere Exi 2 met een horn/rotor balans van 60. Let wel Olaf, het is geen wet van Meden en Perzen, gewoon lekker gaan experimenteren, en luister wat jij mooi vindt.
Wat ook slim is, is de verschillende programs langs lopen, en goed kijken op de pagina's, hoe ze het van Korg hebben gedaan. Als je bijvoorbeeld een drawbar met veel overdrive tegenkomt, dan kun je er vergif op innemen, dat in de effect-sectie waarschijnlijk een Overdrive effect is ingesteld. Probeer bepaalde ideeën over te nemen naar je eigen drawbars, die je gaat maken.
Voor vanavond laat ik het hier bij. 
Succes,
Groetjes, Piet |
 |
|
Olaf
Junior Member

84 berichten |
Geplaatst - 29/03/2012 : 20:02:00
|
Beste
Heeft iemand ervaring met de "vïntage organ" van KARO of "Organimation" van Ksounds?
Groeten Olaf |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 29/03/2012 : 21:01:36
|
Hoi Olaf,
Ik heb hem even beluisterd op www.Korg.com daar vind je naast de Korg expansions ook alle Karo expansions. Je kunt kiezen bij library. Klinkt absoluut niet slecht. Karo heeft hele dure expansions er tussen zitten. Je bent soms ook zomaar 150 of 250 dollar kwijt. Maar voor 49 dollar, kun je niet echt een buil vallen. Die zullen beter dan die van mij zijn, ha, ha. Maar hou er rekening mee, dat zijn niet de eerste de besten, die daar op zo'n demo spelen. Ik zou dat er niet uit kunnen halen, omdat ik die speelstijl niet meester ben, jammergenoeg. Dus als je minder goed speelt, klinken dit soort samples direct ook al een stuk minder verlokkelijk. Wat ook meespeelt is een Hammond-klavier, een zogenaamd Waterfall-toetsenbord. Daar kun je heel prettig glissando's en dergelijke op spelen. Een pianoklavier lijkt me minder geschikt hiervoor. Maar zoals ik al zeg, 49 dollar is niet zo duur.
Organimation van Ksounds: ik heb wel eens van die naam gehoord, maar nog geen demo's of zo. Dus daar durf ik geen uitspraak over te doen...
Groeten, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 30/03/2012 10:18:25 |
 |
|
Olaf
Junior Member

84 berichten |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 30/03/2012 : 10:15:18
|
Hallo Olaf,
Inmiddels heb ik daar de demo's ook al van beluisterd. Voor mijn gevoel vind ik de Karo demo's beter klinken. Maar qua prijs maakt het dus niet veel uit.
Maar zoals ik al zei, het is wel de manier om op een makkelijke manier aan nog betere organ drawbars te komen.
Succes er mee.
Groetjes, Piet
|
 |
|
laakies
Advanced Member

1616 berichten |
Geplaatst - 01/04/2012 : 20:08:24
|
Hallo kronos liefhebbers,
Als ik dit zo allemaal lees, is de kronos niet een echt gebruiksvriendelijk keyboard.
Het is allemaal erg ingewikkeld, lijkt mij verre van fijn spelen.
geen wonder dat M.Riedijk is afgehaakt die snapte het ook allemaal niet 
Ik hoop dat jullie hier met z'n allen uitgaan komen om toch volop plezier te beleven aan de kronos.
Enne de aanhouder wint....
Succes met jullie kronos.
Gr Toine
Tyros 4 xxl en Stagepass 300 bezoek eens mijn nieuwe website www.laakies.nl |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 01/04/2012 : 21:09:22
|
Hoi Toine,
Het ingewikkeld zijn van een instrument, en het niet prettig spelen op een instrument, zijn natuurlijk wel twee geheel verschillende dingen. 
De Kronos is serieus ingewikkeld, maar als eenmaal de programs (sounds) goed ingesteld zijn, vind ik het een prachtige machine.
Maar je moet niet schrikken van een extra stukje huiswerk, wat er op je af komt. Zo vind ik zelf veel programs droog klinken, en te weinig effecten hebben, en nog wel meer zaken, die goed te tweaken zijn. Dus er is veel aan te doen.
Op dit moment heb ik zo'n 800 programs klaargemaakt voor gebruik straks samen met de Tyros 4. Dat moet je leuk vinden, zoeken naar verbeteringen of totaal nieuwe geluiden, èn gelukkig vind ik dat. 
Ik vind het steeds een prachtige puzzel om de geluiden elke weer naar mijn hand te zetten. Ik verwacht dat ik met het tweaken van de programs (geluiden) binnen een paar maand klaar ben. Ik hoop dan uiteindelijk zo'n 1500 programs klaar te hebben.
Daarna komt het midi-verhaal. En combineer ik de Kronos met de Tyros. En dit zijn alleen nog maar de programs. Wil je met midi bezig gaan, dan werkt dat alleen maar goed met de zgn. combi's. Daar kun je namelijk alleen maar je midi-splitpoint instellen. Dus moet ik programs van mijn keuze eerst nog weer naar de combi's verhuizen. Want alleen vanaf een combi kan ik dus een program (sound) met midi gebruiken. Dus moet ik ook nog een groot aantal combi's maken. Die maak ik trouwens direct vanaf het moment dat ik serieus mijn collectie muziek ga registreren. De combi-verzameling zal vanaf dat moment steeds groter worden. En dat kunnen er ook wel eens heel veel gaan worden.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de Kronos-puzzle vanaf het begin al mooi gevonden...  En alle organisatie en werk om het straks allemaal hopelijk met groot plezier te kunnen gaan gebruiken. Daarom vind ik het ook niet erg om er nu zo veel energie in te steken. Je doet dit één keer, en dan staat het voor altijd vast. Wel zeer regelmatig een backup maken. Dat is wel zo wijs.
Deze Kronos kun je werkelijk met recht een "workstation" noemen.  Maar het is prachtig om met al die engines bezig te zijn. Ik zal echter niet ontkennen, zo langzamerhand begin ik wel weer te verlangen om weer eens lekker een stuk van bladmuziek te kunnen spelen. Dat schiet er bij deze Kronos-werkzaamheden behoorlijk bij in. Maar als ik naar het uiteindelijke resultaat kijk, is het bij mij absoluut de moeite waard. 
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 01/04/2012 21:11:49 |
 |
|
Olaf
Junior Member

84 berichten |
Geplaatst - 02/04/2012 : 21:17:30
|
Klopt De Kronos is een prachtig instrument met een geweldige klank. Sommige klanken zijn gelijk goed zoals de piano met toevoeging van klein beetje nagalm. Het orgel gebeuren kost wat fine tuning, echter dat is goed te doen. Je moet je er wel in verdiepen. En uiteraard ligt het ook aan je smaak en type muziek. Ik heb wel eens op een Hammond stage (geen nieuwe zoals Sk1) gespeeld en dat is ook niet alles, erg eenzijdig. Het voordeel van het uitzoeken voor 1 "sound engine" (bv CX3) is dat de rest redelijk soepel verloopt. Kortom de Kronos is een veelzijdig instrument met een geweldige klank en zijn tijd vooruit vergeleken met z'n concurrentie (Nord, Yamaha, Roland) Dit was voor mij de reden om over te stappen naar de Kronos-88, Ondanks dat ik een goede Kawai MP5 (piano) en Korg M50 heb. Goed punt vergeet niet te spelen, daar gaat het om
groeten Olaf |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 03/04/2012 : 10:28:04
|
Hallo Olaf,
Ik merk het wel, we zijn het op dit punt geheel eens met elkaar.
Ik vind het fijn uit je opmerking hierboven te lezen, dat je toch al wat op gang komt met de CX-3 instellingen. 
En ik ben het ook eens met je opmerking over dat alleen een Hammond er bij ook wel wat eenzijdig is. Dat is precies waarom ik ook voor de Kronos gekozen heb, die grote veelzijdigheid in instrumenten. Ik heb ook een Hammond laten demonstreren. En dan betaal je veel voor één instrument met alleen maar organs, en een paar elec piano's met clavs. Met de Kronos heb je direct een gigantische hoeveelheid instrumenten tot je beschikking.
Maar het is zo, je moet er wel wat voor over hebben. Vooral als je in mijn geval, toch wel behoorlijk kritisch bent.
Dus qua inspanning, het kost wat... Maar dan heb je ook wat... 
Groetjes, Piet
|
 |
|
|
Onderwerp  |
|
|
|