Auteur |
Onderwerp  |
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 08/05/2012 : 11:49:31
|
Hallo mensen,
Ik heb dit zo eens even gevolgd. Ik ben eigenlijk niet iemand, die veel naar workshops e.d. en demonstraties gaat. Toch ben ik zwaar onder de indruk, wat Qui allemaal voor de mensen over heeft. Hoewel ik natuurlijk allang wel gezien heb, wat Qui voor het Synthforum betekent. 
Jullie mogen mij dan ook noteren als 5e gegadigde. Het lijkt me wel leuk om eens de gezichten te zien, met wie ik allemaal zo aan het mailen ben. En er zijn ook nog genoeg onderdelen in de Kronos, waar ik ook nog niet helemaal in thuis ben. Of helemaal niet in thuis ben.  Wie weet kan Qui nog wel mensen van het Synthforum enthousiasmeren, om een workshop bij Oostendorp bij te wonen. Of misschien andere muzikale kennissen van hem.
Ik wacht de berichtgeving verder wel af.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 08/05/2012 11:53:58 |
 |
|
QuiRobinez
Average Member

431 berichten |
Geplaatst - 08/05/2012 : 15:14:35
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town Jullie mogen mij dan ook noteren als 5e gegadigde. Het lijkt me wel leuk om eens de gezichten te zien, met wie ik allemaal zo aan het mailen ben. En er zijn ook nog genoeg onderdelen in de Kronos, waar ik ook nog niet helemaal in thuis ben. Of helemaal niet in thuis ben.  Wie weet kan Qui nog wel mensen van het Synthforum enthousiasmeren, om een workshop bij Oostendorp bij te wonen. Of misschien andere muzikale kennissen van hem.
leuk dat je ook komt new_in_town jouw enthousiasme is altijd zeer welkom!
Het 'volmaken' van de ruimte met anderen wil ik nog even mee wachten tot we hier wat meer ideeen hebben wat we gaan doen en wat voor faciliteiten we tot onze beschikking hebben. Bijvoorbeeld als we met zijn allen rondom 1 kronos moeten gaan zitten voor de uitleg dan is het niet handig als we er 10 tot 20 man hebben rondlopen.
Er zijn heel veel mogelijkheden op dat vlak, we kunnen met een beamer gaan werken, of we kunnen kiezen voor interactieve sessies in kleinere groepen. Ook moeten we inventariseren wie welk onderdeel voor zijn rekening wilt nemen. Ik kan in principe alles wel doen, maar wie weet wil of kan een ander ook graag dingen uitleggen. Ik kan me voorstellen dat we bij interactieve sessies behoefte hebben aan meerdere mensen die dingen tegelijk uitleggen.
Of te wel, we kunnen alle kanten op zolang we het maar gestructureerd aanpakken, waarbij iedereen iets van zijn gading vindt die middag of avond. Ik hoop dat het op zaterdagmiddag kan omdat dan de meeste mensen vrij zijn en makkelijk richting oostendorp kunnen rijden. 's avonds kan ook wel, maar dan zit je toch met mensen die niet willen of kunnen komen ivm de afstand.
Ik denk dat zo'n workshop een uur of 3 a 4 in beslag zal nemen, langer lijkt me niet wenselijk. Belangrijk is de indeling van de tijd, die moet relaxed en luchtig opgezet zijn. Het mooiste zou een handson sessie zijn waarbij we met meerdere kronossen (eventueel zelf meenemen) gewoon de workshop in de praktijk uitvoeren. Daar leer je het meeste van. Andere mogelijkheid is het voordoen en daarna zelf herhalen.
Een agenda zou kunnen zijn: - 30 minuten kennismaking en koffie drinken - 45 minuten workshop 1 (onderwerpen nader te bepalen en worden voorbereid) - 30 minuten pauze, kletsen met elkaar en op informele wijze ingaan op de dingen uit workshop 1 - 45 minuten workshop 2 (onderwerpen nader te bepalen en worden voorbereid) - 90 minuten interactieve sessie waarbij alle dingen die mensen willen weten hoe dingen moeten op de kronos behandeld worden. Dit kan echt van alles zijn en gebeurt informeel, dit kan varieren van hoe speel ik dit soort akkoorden als ik KARMA gebruik tot hoe sluit ik de kronos aan op een computer. Of te wel alles.
Ik denk dat als we het op deze manier opzetten iedereen maximaal resultaat meekrijgt uit zo'n middag of avond.
|
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 08/05/2012 : 16:03:12
|
Hallo Qui,
De professionele routine waarmee je dit benadert, geeft me het gevoel, dat je zelf al wel eens vaker met dit bijltje hebt gehakt. Of misschien zelf al wel eens workshops hebt gegeven?
Heb ik dat goed?
Ik zou wat betreft de engines, best al wel wat kunnen uitleggen. Want zoals je weet, ben ik met de engines het meeste bezig geweest. En nog steeds. Wat betreft de zaken, die ik nog niet snap, kom ik dan wel bij jouw terecht. En zo neem ik er ook weer wat van mee. En worden voor mij ook nog wat lastige zaken duidelijker.
Hoewel ik nog niets gedaan heb met karma, sequencer en sampler, ben ik zeker wel geïnteresseerd om daar meer van te leren. Misschien is zo'n workshop daar al een goede aanzet voor. 
Groetjes, Piet |
Bewerkt door New in town op 08/05/2012 16:04:58 |
 |
|
QuiRobinez
Average Member

431 berichten |
Geplaatst - 08/05/2012 : 16:46:28
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Hallo Qui,
De professionele routine waarmee je dit benadert, geeft me het gevoel, dat je zelf al wel eens vaker met dit bijltje hebt gehakt. Of misschien zelf al wel eens workshops hebt gegeven?
Heb ik dat goed?
ja, dat klopt inderdaad, er wordt wel meer gevraagd naar mijn achtergrond dus in een notendop:
Ik heb vrij veel ervaring in de muziekwereld, ik ben begonnen als muzikant in een jaren 60 - 80 cover band. Daarna ben ik solo gegaan en heb in de jaren 90 op grote dancefeesten live optredens gegeven. vanaf 2000 ben ik achter de schermen verdwenen als producer voor een aantal buitenlandse labels waar ik allerlei producties voor heb gedaan. Een paar jaar geleden heb ik al die activiteiten stop gezet omdat ik gewoon wilde kunnen doen waar ik plezier in heb zonder deadlines. Daar hou ik me nu mee bezig, gewoon dingen voor de fun doen.
Daarnaast heb ik de nodige workshops gegeven in mijn studio in een kleine setting voor met name dance producties in cubase, sounddesign algemeen en zelfs een aantal keer een 1 op 1 workshop voor de kronos in de afgelopen periode.
Daarom snap ik ook heel goed dat dingen die voor mij soms makkelijk lijken voor iemand met minder ervaring als heel erg lastig kunnen overkomen. Daar probeer ik ook altijd rekening mee te houden bij de workshops. Ik haal nu het meest plezier uit het zien dat mensen meer plezier uit hun synthesizer kunnen halen met de dingen die ik deel.
Dus wat mij betreft zullen we qua kennisdeling wel de nodige dingen op zo'n workshop en meeting voor elkaar kunnen gaan krijgen.
Belangrijkste is dat we vooraf weten hoe en wat de mensen graag willen weten of verwachten.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een eerste workshop voor de volgende 3 onderdelen van de kronos, namelijk de: - programmeren van sounds - programmeren van KARMA - simpele combi's maken zodat je keyboard style kan spelen.
Ik denk namelijk dat je met die 3 dingen de basis van de kronos onder controle hebt.
Dingen als een sequencer of sampling zouden dan in een volgende workshop aan bod kunnen komen als we met zijn allen vinden dat de eerste middag / avond zinvol was.
Het is top dat je ook een deel van het programmeren van sounds voor je rekening kunt nemen. Bijvoorbeeld de CS3X (orgel engine) weet ik maar heel weinig van, dan zouden we bijvoorbeeld dat gedeelte met 2 man tegelijk kunnen doen waarbij ik de electronische sounddesign uitleg en jij meer de bread en butter sounddesign. Dat zou zelfs tegelijk kunnen voor de verschillende doelgroepen :).
of te wel veel mogelijkheden en even afwachten wat de anderen hier vinden van al deze ideeen. |
Bewerkt door QuiRobinez op 08/05/2012 16:47:29 |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 08/05/2012 : 17:12:54
|
Okay, dank je wel Qui,
Dat is wel zo veel informatie en ervaring wat hier uit spreekt, dat je wat mij betreft hier de leiding op je mag nemen. Ik heb er alle vertrouwen in, dat dat wel goed komt.
Dan vind ik het heel leuk, om als een soort van assistent aanwezig te zijn, om ook wat kennis samen met de anderen te delen.
Wat betreft de onderdelen sounds, karma en combi's maken, lijken mij dat de juiste topics voor zo'n eerste workshop. Combi's heb ik zelf nog nooit gemaakt, omdat ik nog steeds met de programs bezig ben, als de programs klaar zijn, ga ik pas combi's maken. Ik heb samen met een forumlid al wel een proefcombi-opstelling gemaakt, met de benodigde midi-instellingen, waaruit duidelijk is geworden, dat midi het verhaal helemaal klopt. Dan komt eindelijk de combinatie Kronos met de Tyros voor mij duidelijker in beeld. Dus dan komen pas de combi's.
Waar ik mee kan helpen, is het uitleggen van een aantal engines, de patchpanels vind ik nog wèl lastig. En zo zitten er bij elke engine bij mij nog wel wat tekortkomingen. Maar die lossen we denk ik, samen wel op.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
 |
|
QuiRobinez
Average Member

431 berichten |
Geplaatst - 08/05/2012 : 19:27:09
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Okay, dank je wel Qui,
Dat is wel zo veel informatie en ervaring wat hier uit spreekt, dat je wat mij betreft hier de leiding op je mag nemen. Ik heb er alle vertrouwen in, dat dat wel goed komt.
nou ik wilde de leiding over laten aan jvanaerle aangezien die de eerste stappen al geregeld heeft 
Uiteraard wil ik samen met jvanaerle wel de inhoudelijke kant op me nemen. |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 08/05/2012 : 20:03:51
|
Helemaal goed, Qui
Daar kom ik niet tussen hoor. Ik wacht de verdere berichtgeving hierover rustig af.
Groetjes, Piet |
Bewerkt door New in town op 08/05/2012 20:04:20 |
 |
|
j.vanaerle
Junior Member

77 berichten |
Geplaatst - 08/05/2012 : 21:46:50
|
Qui, Piet,
Taakverdeling wat mij betreft prima. Ik wil de organisatie wel voor mijn rekening nemen. Als jullie het inhoudelijke deel doen gaat het helemaal goedkomen. Afstemming met Oostendorp loopt. Als ik meer info heb laat ik het weten. Bedankt alvast voor jullie inzet!
Jean-Paul |
 |
|
lautje
Junior Member

66 berichten |
Geplaatst - 09/05/2012 : 00:01:11
|
goh mensen wat is dit geweldig om te lezen ik wordt hier super blij van ik doe mee al moet ik 300 km rijden maar ik ben van de partij al is het maar om van andere mensen te leren en ideen uit te wisselen .......super |
 |
|
lautje
Junior Member

66 berichten |
Geplaatst - 09/05/2012 : 00:20:23
|
wat ook een idee is is om de uitleg op te nemen op film zodat je dat later terug kan kijken als je met de kronos ligt te klooien, want ik kan me voorstellen dat er dan een heleboel info op je af komt die je niet in een avond kan verwerken en als je een tijdje aan het experimenteren bent(en terug kan kijken op video) komen er ook nieuwe ideeen naar boven drijven zodat je dat weer op een later tijdstip weer met elkaar kunt delen zo groei je ook weer met het instrument mee (is maar een ideetje hoor)gr lau |
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 09/05/2012 : 09:00:21
|
Hallo Lau,
Leuk dat aanstekelijke enthousiasme van jou. Wat betreft je video-idee, is helemaal geen gek idee. Er gaat idd. een hoop informatie op ons af komen. Maar dan moeten we wèl iemand hebben, die handig is met dit soort zaken. Zelf ben ik helemaal niet met video bezig.
Maar wie weet heeft iemand anders in onze Kronos-club, hier nog een idee over?
Trouwens ook fijn, dat jij de organisatie op je neemt, Jean-Paul Misschien is met video iets regelen bij Oostendorp nog een optie. Bij één van de weinige demo's die ik een keer bijgewoond heb, dat was met de Kronos. Toen hadden ze daar een camera staan. Die opname van de Kronos-demo staat nog altijd op het internet. Maar daarbij zie je geen details van de bediening op de Kronos.
Wat dat betreft: Ik heb hier niet veel ervaring mee, maar ik durf toch te stellen, dat het binnen filmen best wel lastig is, wat betreft details op de Kronos te laten zien. Je hebt al gauw last van overbelichting, ook nog omdat je filmt op het display van de Kronos, zal het mijns inziens lastig worden om dat goed te krijgen. En als er dan ook nog zo'n sterke lamp op gericht moet worden... Ik vraag me af of dat wel zo prettig is, voor iedereen.
Maar misschien kan er toch nog een geluidsopname gemaakt worden. Dan luistert degene die daar behoefte aan heeft, die opname gewoon af. Misschien is dit nog een mogelijkheid. Er zijn tegenwoordig hele handige recorders op de markt. Van die zgn. dictafoons bijvoorbeeld.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
 |
|
QuiRobinez
Average Member

431 berichten |
Geplaatst - 09/05/2012 : 09:33:28
|
ik voel daar zelf helemaal niet voor om de hele sessie officieel op dvd te gaan opnemen. Ik heb gezien dat er workshop dvds aangeboden worden bij oostendorp, maar dat was niet mijn intentie, omdat als je die kant opgaat de voorbereidingstijd van zo'n workshop exponentieel explodeert. Die moet dan vele malen professioneler uitgewerkt gaan worden.
Waar ik zelf aan zat te denken was om een kamera te richten op het beeldscherm van de kronos zodat het duidelijk is wat waar gebeurd. Verder zal ik van de te behandelen onderdelen beknopte youtube videos maken waarin de onderdelen dan nog even in vogelvlucht uitgelegd worden. De workshop gaat op een langzamer tempo en zal dieper ingaan op dingen, maar via die youtube videos zul je de geleerde dingen op een makkelijkere manier weer even terug kunnen zien.
Het is absoluut noodzakelijk dat het beeldscherm van de kronos door iedereen gezien kan worden. Door de complexiteit van de menu structuren is het alleen uitleggen niet voldoende om de stof te begrijpen.
Verder zal ik even nadenken of we een soort van uittreksel van de stof op papier kunnen regelen. Dus dat ik even de stappen in het kort uit typ en dan kan iedereen die stappen thuis herhalen met behulp van de stappen op papier. Dit is nog niet helemaal zeker dat ik dit ga doen omdat dit heel veel tijd kost, maar ik ga het overwegen voor bepaalde onderdelen.
Wat natuurlijk wel kan is dat degenen die er behoefte aan hebben hun eigen video kamera meenemen en alles voor eigen gebruik opnemen. Maar zeker voor een eerste workshop zou ik niet willen dat we dit allemaal heel erg professioneel gaan opzetten, omdat dit de hele interactie en het informele aspect weghaalt.
Ik zie dit meer als een gebruikersgroep waarin gebruikers elkaar hun ervaringen met het apparaat laten zien. Deze keer zal ik de basis dingen uitleggen, maar ik kan me voorstellen dat de keer daarna iemand anders zijn of haar workflow uitlegt of een mix van een onderdeel door mij en een ander.
Dus in mijn ogen zouden we het volgende moeten hebben. - 1 of 2 kronossen - geluidsopstelling - kamera gericht op het beeldscherm van de kronos. Deze kamera installeren we dan achter de kronos zodat die het beeldscherm in spiegelbeeld opneemt. De beamer laten we dan het beeld omdraaien zodat het er weer normaal uitziet. In dit geval heb je geen extra licht nodig en is het perfect zichtbaar hoe het werkt. - beamer en scherm die dit beeld toont - misschien een flipboard waarop getekend dingen uitgelegd kunnen worden, zoals bijvoorbeeld de adsr stage van het programmeren van een geluid. - koffie :)
|
Bewerkt door QuiRobinez op 09/05/2012 09:43:09 |
 |
|
QuiRobinez
Average Member

431 berichten |
Geplaatst - 09/05/2012 : 10:12:02
|
Ik heb de workshop onderdelen even uitgewerkt en gezien dat de stof best veel is voor 1 middag / avond. Toch denk ik dat we er niet doorheen moet rushen en de dingen rustig behandelen. Dit betekent dan dat de workshops in totaal 2 uur gaan duren. Hieronder heb ik per workshop de te behandelen onderdelen gezet en de tijdsduur per workshop de we er aan gaan besteden.
Ik hoop dat iedereen zich hier in kan vinden.
Workshop onderdeel: Sound programmeren (40 minuten) Dit onderdeel laat zien hoe je een synth sound maakt vanaf het begin. Eerst gaan we in op de verschillende onderdelen van hoe een geluid opgebouwd is, vervolgens gaan we uitleggen welke terminologie gebruikt wordt in de Kronos voor de verschillende onderdelen, daarna gaan we een basgeluid en een pad sound maken met behulp van de Polysix Engine.
de onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel: - Wat zijn waveforms (oscillators) - Wat is de ADSR stage (EG - Envelope Generators) - Hoe werkt een filter sectie - Praktijk voorbeeld van een basgeluid - Praktijk voorbeeld van een Pad geluid - Wat zijn AMS sources en hoe pas je ze toe voor beweging in het geluid - Hoe werkt het Effecten systeem in de Kronos en wat gebruik je waar voor sounddesign
Na dit onderdeel heb je alle basis informatie om je eigen sounds te maken met de polysix.
Workshop onderdeel: KARMA gebruik (20 minuten) Dit onderdeel laat zien hoe je op een simpele manier met alleen de basis knoppen en faders een KARMA arpeggiator kan aanpassen naar je eigen idee. Verder worden er een aantal performance truuken getoont omdat het spelen met KARMA enige techniek nodig heeft om het daadwerkelijk goed te laten klinken.
De onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel: - Uitleg KARMA, wat is KARMA? - Uitleg KARMA categorieen (welke van de meer dan 3000 KARMA patterns moet je gebruiken in welke situatie?) - Uitleg KARMA RTC modellen (elk RTC model heeft een ander gedrag) - Uitleg KARMA switches en Faders en hoe je een KARMA patroon naar je hand kunt zetten.
Na dit onderdeel ben je in staat om de basis functies van KARMA te gebruiken bij je eigen programs.
Workshop onderdeel: Combi programmeren (60 minuten) Dit onderdeel laat zien hoe je zelf een combi kunt maken door gebruik te maken van de hulpfuncties in het menusysteem. Er wordt ingegaan op het splitsen van je keyboard om links de begeleiding te sturen en rechts de melodie lijn te kunnen spelen (split keyboard style). Daarnaast wordt ingegaan op de manier waarop je KARMA en effecten dient te gebruiken in de Combi mode.
De onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel: - Demo verschillende combi types (split keyboard en motion pads) - Uitleg basisbegrippen in de combi: Timbres, zones, KARMA en effecten) - Praktijk voorbeeld waarbij er vanuit de sound library programma's gekozen worden en toegekend worden aan een gedeelte van het toetsenbord. - Uitleg hoe je KARMA aanpast voor het performen met combi's (KARMA alleen laten reageren op een deel van je toetsenbord, KARMA patroon aanpassen, uitleg van de KARMA Thru functie, uitleg van de Quantiserings Note first optie) - Uitgebreide uitleg hoe het Effect routing systeem werkt en toegepast moet worden in de combi module. - Toekennen van de 8 performance Pads.
Na dit onderdeel heb je de basisstappen van het bouwen van een combi gezien, er komt een stappenplan in het nederlands bij waarmee je in een rustig tempo thuis de getoonde stappen nog eens opnieuw kunt proberen.
|
 |
|
New in town
Senior Member

932 berichten |
Geplaatst - 09/05/2012 : 14:09:06
|
Het is natuurlijk de basis waar we mee moeten beginnen.
En dit maakt de basis van de Kronos al heel goed duidelijk. Het lijkt me voor deze allereerste Kronos-workshop, ruim voldoende.
Ik ben het met je eens dat het tijdens de uitleg absoluut noodzakelijk is, dat iedereen het Kronos-display kan zien, wat er allemaal gebeurt en waar het gebeurt in alle menu's. Anders is de uitleg niet te volgen.
Ik begrijp het goed, dat er al één Kronos staat van Oostendorp? Dan hoop ik dat er nog één Kronosbezitter bereid wil zijn, zijn Kronos mee te nemen. Die van mij laat ik liever thuis. Omdat ik geen keyboardkoffer heb. Maar ook omdat ik met mijn hernia liever niet te veel wil tillen.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
 |
|
j.vanaerle
Junior Member

77 berichten |
Geplaatst - 09/05/2012 : 14:35:56
|
Met Oostendorp zal ik nog het eea moeten afstemmen dus graag doorgeven wat we nodig hebben. Dan zal ik kijken wat we kunnen regelen.
|
 |
|
Onderwerp  |
|
|
|