Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Kronos gerelateerde onderwerpen
 Kronos-tips
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 04/06/2012 :  15:56:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Het leek me wel leuk om een topic in het leven te roepen,
waar we nuttige tips kunnen geven aan elkaar.
We hebben vast al wel iets aan de Kronos ontdekt,
wat misschien een ander nog niet heeft ontdekt.

Het zou leuk zijn, als we die kennis met elkaar kunnen delen.

Laat ik de bal maar eens aftrappen:

Mijn eerste tip:
Ik heb de value-slider nooit als controller gebruikt tot nu toe.
Maar ik heb ontdekt dat deze slider ook als AMS is toe te passen.
Maar ook nog als source bij de effecten. En dat is heel prettig.

Je kunt dus de value-slider koppelen aan een bepaald effect of koppelen aan een parameter als je geluiden aan het programmeren bent.
Je kunt bijvoorbeeld de slider als Ribbon inzetten.
Of in de effecten de distortion toepassen aan de value-slider, of de chorus noem maar op. Alle effecten zijn mogelijk.
Die slider zit zo lekker dichtbij je handen als je speelt. Dat ik het zonde vind, de slider alleen maar toe te passen voor het instellen van allerlei waarden.

Als ik nu zelf een geluid heb gemaakt, wordt dus de slider vaker meegeprogrammeerd. Zodat je tenminste wat meer met de slider doet.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 04/06/2012 18:02:27

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 07/06/2012 :  10:11:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
misschien iets te technisch, maar voor de daredevils leuk om mee te experimenteren:

dit is een leuke om mee te experimenteren: de drumtrack routen door de filters van de MS20.

Dat doe je als volgt:
MS20- Drums door de Low Pass Filters heen
- pak een program waarin 1 MS20 module zit of maak een program met 1 MS20 module.
- zet de output van de drumtrack (basic vector tab - drumtrack subtab) naar Control FX bus 1
- zet in de audio in tab van de ms20 de audio input op Control FX bus 1
- Op het MS 20 patch panel connect je een kabel van de Audio EXI In connector (links onderin het patch panel) naar de LPF IN connector (midden boven in het scherm)
- zet het volume van de OSC1 en OSC2 op 0 (we willen immers alleen maar de drums door de filters heen laten lopen van de MS20
- Als je nu de drumtrack start en je houdt een noot in op het keyboard dan hoor je de drumtrack door de ms20 Low Pass Filter heen gaan. Experimenteer dan met de cutoff en resonance (of ga helemaal los op het patch panel om te automatiseren)

Instant drum fun in je program op die manier. Klinkt nog megacool ook :)

Overigens kun je hetzelfde doen met het routen van de drumtrack door andere engines:
MOD-7 FM modulatie en Waveshaping over je drumsounds
Voor de MOD7 verbind je bijvoorbeeld de output van de audio in connector naar 1 van de inputs aan de rechterkant van het patch paneel. Of je verbindt de output van de audio in connector naar 1 van de FM oscs van de Mod 7, zodat je FM modulatie en waveshaping kunt doen over de drum sounds heen. :{

STR-1 Ambient Drum Drones via String modeling over je drum sounds
Voor de STR-1 ga je naar de String - Pickup / feedback tab en verhoog je het feedback level om het audio in signaal te horen door de STR-1. Zo kun je string modeling toepassen op je drumsounds, als je die weer in een diepe reverb layer zet (Zoals de o-verb) dan heb je met 1 drumtrack een complete Ambient Drum drone gemaakt als je die string modeling via AMS automatiseert. Echt impressive dit hoor ! :{

Uiteraard kun je dit soort dingen ook doen door bijvoorbeeld een piano, of ander type sound van de kronos te routen door een andere 2e EXI engine, alleen dat werkt iets complexer. Als iemand wilt weten hoe dat moet laat dat dan maar weten dan typ ik het hier wel uit.
Ga naar bovenaan de pagina

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 07/06/2012 :  14:55:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
nog een handige tip,

veel mensen die effecten toevoegen aan sounds gebruiken de traditionele methode van insert effecten (IFX) voor het behandelen van het bron signaal, en Master Send FX (MFX) voor de nabewerking van het bron signaal.

Echter, in mijn optiek kun je beter zoveel mogelijk bij programs het IFX (insert effecten) systeem vullen. Dus ook Reverbs of delays die je normaal bij MFX (Send effecten) zou instellen.

De reden hiervoor is heel simpel, als je een sound wilt gebruiken in een combi dan zoek je die uit in het program systeem. Echter die klinkt dan compleet anders in een combi doordat de effecten missen die in het MFX systeem staan van die program.

Als je nu alle effecten in het IFX systeem opneemt (Insert effects), dan kun je die meekopieren naar de combi waardoor het program altijd exact hetzelfde klinkt als in program mode.

Nu is het zo dat een reverb of delay natuurlijk niet de sound volledig mag beinvloeden, dus in het IFX systeem zet je dan de dry/wet verhouding van dat effect dusdanig dat het Dry Signaal de overhand heeft. Alleen het resterende gedeelte komt dan in het FX pad, wat hoorbaar hetzelfde klinkt als dat je het via het MFX systeem zou doen.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 08/06/2012 :  15:41:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Qui,

Wat betreft je laatste tip over die effecten.
Zelf heb ik reverbs en delays e.d. bij MFX en TFX geplaatst.

Ik ga hier toch maar mee door.
Omdat ik dit reeds bij al mijn gewijzigde programs al heb toegepast.

Als ik straks zo ver ben, dat ik zelf combi's ga maken,
en de combi niet klinkt zoals ik het graag, kan ik het altijd nog aanpassen, denk ik dan maar.

Als ik je verhaal goed begrijp, moeten dus alle effecten in de IFX geplaatst worden?

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 08/06/2012 :  17:09:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New in town

Hoi Qui,

Wat betreft je laatste tip over die effecten.
Zelf heb ik reverbs en delays e.d. bij MFX en TFX geplaatst.

Ik ga hier toch maar mee door.
Omdat ik dit reeds bij al mijn gewijzigde programs al heb toegepast.

Als ik straks zo ver ben, dat ik zelf combi's ga maken,
en de combi niet klinkt zoals ik het graag, kan ik het altijd nog aanpassen, denk ik dan maar.

Als ik je verhaal goed begrijp, moeten dus alle effecten in de IFX geplaatst worden?

Dag New in town,
zoals je het nu doet is de normale en goede manier, mijn methode is puur als je programs gemakkelijk wilt gebruiken in combi's.

Maar jouw methode is de gangbare. Dus gewoon mee doorgaan als je geen combis maakt.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 08/06/2012 :  17:19:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Qui,

Ik maak nu nog geen combi's, maar straks als ik uitgetweaked ben,
ga ik met mijn getweakte programs combi's maken.

Dus, ik ga binnenkort wel degelijk combi's maken.
Dat is straks nodig, als ik midi ga gebruiken.
Dan heb ik combi's nodig, door de keysplit die ik alleen in de combi's kan maken.
Dat worden verwacht ik, combi's, met max. 3 programs (layers).
Maar ook veel enkele programs. Het hangt er nog even van af, of de combi 3 programs kan hebben.
Want ik gebruik nogal veel effecten.
Dus je hebt al gauw het maximum aantal effecten bereikt wat je bij de combi's kan gebruiken.

Dit ter informatie.

Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000