Auteur |
Onderwerp  |
|
Tyros4-orgel
New Member

24 berichten |
Geplaatst - 17/05/2012 : 19:38:01
|
Ik heb gemerkt dat als je het volumepedaal (Yamaha FC7) helemaal terug haalt (langzaam), de hogere voetmaten van de dig. drawbars 1 voor 1 verdwijnen. Hebben jullie dat ook, of doet zich hier een defect voor van mijn Tyros4. Trouwens als je het volumepedaal dan weer langzaam indrukt (luider), dan verschijnen de hogere voetmaten weer 1 voor 1. Héél raar, en vooral met hoofdtelefoon duidelijk merkbaar/hoorbaar.
Ik ben benieuwd of dit zich ook bij jullie voordoet. Er is trouwens nog een opmerkelijk verschijnsel wat optreed bij gebruik van de digitale drawbars met octavering !! Gebruik bv. eens de 16' en 8' samen met de 1' drawbars voluit. Druk dan de centrale C toets in, en voeg vervolgens de C toets die een octaaf hoger ligt er aan toe. Je hoort dan de 1' gewoon verdwijnen bij de centrale c. Druk je beide tegelijk in, dan hoor je ze ook allebei. Dit doet zich voornamelijk veel voor bij het met twee handen op één klavier spelen, waarbij je dus vijf of meer toetsen tegelijk gebruikt met de dig. drawbars. Eerst denk je dat er steeds een noot uitvalt, maar het blijkt dan de betreffende octaaf toets te zijn die de hogere voetmaten verliest.
Dit euvel heb ik trouwens ook aan de man van Yamaha laten horen die telkens aanwezig is bij officiële demo's (P. Baartmans in Nietap dit keer), en hij begreep dit ook niet goed. Hij zou het aan de mensen van Yamaha doorgeven, en het kon dan een paar maanden duren voordat ik daar bericht over zou krijgen. Tot nu toe heb ik nog niks gehoord van de kant van Yamaha, maar ik ben wel erg benieuwd hoe dat zo komt !!
Misschien dat jullie dit ook eens kunnen/willen uitproberen ? Ik zou toch ook wel graag willen weten of dit op elke Tyros4 zo is !
Groeten, Jan.
Nu in het bezit van een waar Yamaha Tyros4-orgel, in dit model de enige ter wereld !! |
Bewerkt door Tyros4-orgel op 17/05/2012 19:40:00 |
|
T-Rossie
Moderator

3287 berichten |
Geplaatst - 18/05/2012 : 00:30:24
|
Hoi Jan,
Ik heb geen FC7 dus daar kan ik niks aan testen. Wat je opmerkt over de 1' voetmaat ervaar ik ook, overigens pas nadat je het opgemerkt hebt.
Ik kan het wel 'verklaren' denk ik: De hoogste voetmaat loopt niet gelijkmatig door van de (centrale) C3 naar omhoog, maar wordt herhaald vanaf de G4 (1,5 oktaaf hoger) Dit is bij een echte toonwiel Hammond ook zo. De tone van de G3 is dezelde als de G4, de B3 dezelfde als de B4 .... enz. Nu 'weet' de Tyros dat de tone gestart wordt door óf de G3 óf de G4 toets, maar zodra één van de beide toetsen wordt losgelaten stopt de tone...... onafhankelijk van of er nog één van de beide toetsen is ingedrukt. Softwarefoutje dus!
Knap gevonden overigens  |
 |
|
laakies
Advanced Member

1616 berichten |
Geplaatst - 18/05/2012 : 02:30:16
|
Hai,
Er zijn door vele T4 gebruikers wel meer kleine software foutjes gevonden, die door een update makkelijk te verhelpen zijn.
Mij blijft het verbazen dat Yamaha (bijna) nooit updates heeft voor een apparaat van een dikke 4.000 euro, terwijl een software programma regelmatig een update heeft.
Het lijkt wel eenmaal op de markt, dan schenken wij er geen aandacht meer aan, en zijn druk bezig voor de opvolger om weer een hoop geld uit de zakken van de gebruikers te kunnen trekken.
Yamaha moet toch ook zuinig zijn op z'n klantjes!! maar dat hebben ze jammer genoeg denk ik (nog) niet door.
Ondanks dat ze toppie keyboards maken, vind ik de after sales bizar slecht.
Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn nieuwe website www.laakies.nl |
Bewerkt door laakies op 18/05/2012 02:31:24 |
 |
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member

520 berichten |
Geplaatst - 18/05/2012 : 14:20:08
|
Nouja, zolang we de opvolgers blijven kopen hebben ze geen reden om hun aanpak te veranderen. Daarmee praat ik het niet goed, want ik vind precies hetzelfde, maar dat zuinig zijn op de klanten hoeven ze niet erg... de meeste mensen gaan toch wel weer overstag met het uitbrengen van een opvolger.
Wat ik dan ook weer jammer vind is dat als er eenmaal een opvolger uitgebracht is, het model daarvoor compleet vergeten wordt, ook qua software updates. Maar dat is eigenlijk niet iets voor dit thread.
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
 |
|
Soneg
Advanced Member

1658 berichten |
Geplaatst - 18/05/2012 : 19:33:53
|
Vreemd dat jullie dat zo ervaren ? De after sales is juist bij Yamaha erg goed geregeld,Maar als je zelf geen (gegronde) klacht indient zal er ook nooit iets veranderen. Beetje klagen op een forum helpt niet, echte problemen melden bij je dealer of bij Yamaha customer support. En zijn er dan zoveel problemen ?
Soryt |
 |
|
T-Rossie
Moderator

3287 berichten |
Geplaatst - 20/05/2012 : 17:33:37
|
Als een apparaat/merk veel updates uitbrengt zegt dat veel over de onzorgvuldigheid bij het uitbrengen..... die later gladgesteken moet worden. Roerend met Arno (Soryt) eens.
Jan: Het verschijnsel van de 1' voetmaat manifesteert zich ook in de CVP505 dus het zit waarschijnlijk ingebakken in de instrumenten.
|
 |
|
Tyros4-orgel
New Member

24 berichten |
Geplaatst - 20/05/2012 : 23:23:37
|
Bedankt voor de gegeven reacties ! Van T-Rossie heb ik dus begrepen dat er meerdere instrumenten van Yamaha dit zelfde probleem vertonen, oké daar wordt het nog niet mee opgelost maar misschien is Yamaha daar nu al wel mee bezig (na dat ik het heb doorgegeven aan de man van Yamaha Nederland). Het klopt overigens dan niet bij de C3 en de C4 noot, want daar repeteert de 1' nog niet, maar het zou idd. kunnen gaan om een software-fout. Het verhaal van het verdwijnen van de hogere voetmaten wanneer je het zwelpedaal ver terug haalt, en het vervolgens weer tevoorschijn komen van die voetmaten als je weer "gas" geeft blijft vreemd. Zijn er mensen die dit ook constateren bij hun eigen Tyros4 met het gebruik van het zwelpedaal ? Want dat was mijn vraag in eerste instantie. Over de service van Yamaha weet ik nog niet veel, want ik heb bijna nooit problemen gehad bij de vele Yamaha instrumenten die ik gehad heb :-). Daar doe ik dus ook géén uitspraken over, ik wacht liever het een en ander af.
Groeten, Jan.
Nu in het bezit van een waar Yamaha Tyros4-orgel, in dit model de enige ter wereld !! |
 |
|
Tyros4-orgel
New Member

24 berichten |
Geplaatst - 15/07/2012 : 09:23:08
|
Oké, tot nu toe nog niks terug gehoord van iemand van Yamaha. En deze persoon die ik het verteld heb van Yamaha ben ik nog niet weer tegengekomen. Ik hoop wel nog van hun te horen, en eigenlijk nog méér dat ze er een oplossing voor hebben gevonden. En dan bedoel ik beide problemen, die van het zwelpedaal én van het wegvallen van de hoge voetmaten bij octavering naar boven. Ik wacht het nog af, maar ik betwijfel het al wel een beetje :-(
Groeten, Jan.
 |
|
|
Onderwerp  |
|