Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Kronos gerelateerde onderwerpen
 Kronos Workshops 12 September 18:30 - 21:30
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 5

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 24/05/2012 :  11:25:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
Woensdag 12 september van 18:30 - 21:30 vindt de eerste Kronos gebruikersbijeenkomst bij Oostendorp plaats.

Aangezien de groep Kronos gebruikers in Nederland steeds groter wordt is het een mooi moment waarop we als Kronos gebruikers onze ervaringen kunnen gaan uitwisselen. Doordat de Kronos zoveel mogelijkheden heeft zijn er veel punten waarop we onze kennis kunnen gaan uitbreiden.

Dit gaan we doen in de vorm van Workshops. De workshops worden door ervaren gebruikers van de Kronos zelf gegeven in een informele sfeer. Tijdens en na de workshops is er ruimte voor het beantwoorden van vragen over de workshop onderwerpen, maar ook kun je je eigen vragen stellen waar je tegenaan loopt in het gebruik van de Kronos in de praktijk.

De eerste workshop zal zich richten op het leren gebruiken van de basis onderdelen van de Kronos. Behandeld worden de verschillende synthesizer onderdelen en het maken van je eigen geluiden, de KARMA Pattern Generator (arpeggiator) en het maken van eigen combi's. Deze eerste workshop zal gegeven worden door Qui Robinez die voor de Korg M3 en de Korg Kronos Soundsets maakt en deelt met de verschillende gebruikersgroepen.

Om een overzicht te houden hoeveel mensen er komen (in verband met de printouts van de workshops) verzoeken we je om je hieronder aan te melden als je komt.

Inhoud workshops
Workshop onderdeel: Sound programmeren (40 minuten)
Dit onderdeel laat zien hoe je een synth sound maakt vanaf het begin. Eerst gaan we in op de verschillende onderdelen van hoe een geluid opgebouwd is, vervolgens gaan we uitleggen welke terminologie gebruikt wordt in de Kronos voor de verschillende onderdelen, daarna gaan we een basgeluid en een pad sound maken met behulp van de Polysix Engine.

de onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel:
- Wat zijn waveforms (oscillators)
- Wat is de ADSR stage (EG - Envelope Generators)
- Hoe werkt een filter sectie
- Hoe werkt het Effecten systeem in de Kronos en wat gebruik je waar voor sounddesign
- Praktijk voorbeeld van het maken van een bas geluid
- Praktijk voorbeeld van het maken van een lead geluid
- Praktijk voorbeeld van een maken van een pad geluid
- Wat zijn AMS sources en hoe pas je ze toe voor beweging in het geluid
- Toevoegen van een 2e synth engine om het eerste geluid te benadrukken.

Na dit onderdeel heb je alle basis informatie om je eigen sounds te maken met de polysix.

Workshop onderdeel: KARMA gebruik (20 minuten)

Dit onderdeel laat zien hoe je op een simpele manier met alleen de basis knoppen en faders een KARMA arpeggiator kan aanpassen naar je eigen idee. Verder worden er een aantal performance truuken getoont omdat het spelen met KARMA enige techniek nodig heeft om het daadwerkelijk goed te laten klinken.

De onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel:
- Uitleg KARMA, wat is KARMA?
- Uitleg KARMA categorieen (welke van de meer dan 3000 KARMA patterns moet je gebruiken in welke situatie?)
- Uitleg KARMA RTC modellen (elk RTC model heeft een ander gedrag)
- Uitleg KARMA switches en Faders en hoe je een KARMA patroon naar je hand kunt zetten.

Na dit onderdeel ben je in staat om de basis functies van KARMA te gebruiken op de Kronos.

Workshop onderdeel: Combi programmeren (60 minuten)
Dit onderdeel laat zien hoe je zelf een combi kunt maken door gebruik te maken van de hulpfuncties in het menusysteem. Er wordt ingegaan op het splitsen van je keyboard om links de begeleiding te sturen en rechts de melodie lijn te kunnen spelen (split keyboard style). Daarnaast wordt ingegaan op de manier waarop je KARMA en effecten dient te gebruiken in de Combi mode.

De onderwerpen die aan bod komen in dit onderdeel:
- Demo verschillende combi types (split keyboard en motion pads)
- Uitleg basisbegrippen in de combi: Timbres, zones, KARMA en effecten)
- Praktijk voorbeeld waarbij er vanuit de sound library programma's gekozen worden en toegekend worden aan een gedeelte van het toetsenbord.
- Uitleg hoe je KARMA aanpast voor het performen met combi's (KARMA alleen laten reageren op een deel van je toetsenbord, KARMA patroon aanpassen, uitleg van de KARMA Thru functie, uitleg van de Quantiserings Note first optie)
- Uitgebreide uitleg hoe het Effect routing systeem werkt en toegepast moet worden in de combi module.
- Toekennen van de 8 performance Pads.

Na dit onderdeel heb je de basisstappen van het bouwen van een combi gezien, er komt een stappenplan in het nederlands bij waarmee je in een rustig tempo thuis de getoonde stappen nog eens opnieuw kunt proberen.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 24/05/2012 :  11:53:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier is dan de eerste aanmelding.

Het ziet er allemaal heel verzorgd uit.
En voor de allereerste Kronos-workshop, lijken me dit prima onderwerpen.

Wat mij betreft,
tot ziens bij de workshop.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
Ga naar bovenaan de pagina

marcel
New Member

39 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  17:02:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier nog een aanmelding voor de workshop. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het uitgebreide programma en ik weet zeker dat ik en vele anderen heel veel zullen leren. Qui, zeer bedankt voor alle moeite die je er in steekt. Het wordt zeer gewaardeerd!

12 september staat met hoofdletters genoteerd in mijn agenda. Ik kijk er naar uit, tot dan!

Groetjes, Marcel

lautje
Junior Member

66 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  22:40:12  Toon profiel  Reageer met citaat
hierbij ben ik ook van de partij gr lau

Player
Average Member

221 berichten

Geplaatst - 01/06/2012 :  18:17:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Allemaal,

Ik zal er, zo het nu lijkt, ook bij aanwezig zijn.
Het programma ziet er in ieder geval uitnodigend uit.

Groet, Player

n/a
deleted

1 bericht

Geplaatst - 01/06/2012 :  18:33:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat een geweldig leuk idee. Ik ga ook proberen er bij te zijn!

Groet
Ton

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 01/06/2012 :  21:29:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ton,

Van harte welkom op dit forum,
en ik hoop dat je het hier zal bevallen.

Wellicht tot ziens op de workshop.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 02/06/2012 10:07:47

Olaf
Junior Member

84 berichten

Geplaatst - 02/06/2012 :  11:28:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal

12 sept staat in mijn agenda,

tot dan

Olaf

j.vanaerle
Junior Member

77 berichten

Geplaatst - 29/06/2012 :  12:44:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Op dit moment hebben we al diverse aanmeldingen ontvangen. Als je interesse hebt in het bijwonen van de workshop, geef dit dan via dit forum door. Dan kunnen we er rekening mee houden.

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 05/07/2012 :  11:11:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door j.vanaerle

Op dit moment hebben we al diverse aanmeldingen ontvangen. Als je interesse hebt in het bijwonen van de workshop, geef dit dan via dit forum door. Dan kunnen we er rekening mee houden.

Inderdaad.

De nodige dingen voor de workshop zijn in ontwikkeling en sommige zijn al klaar. De Korg CX3 handleiding (gemaakt door new in town) is helemaal af in het nederlands. De intro song voor mijn polysix workshop heb ik gisteren afgerond en is echt geweldig geworden. Hierin hoor je alle mogelijkheden van de kronos in 1 song voorbij komen zodat je in 1 keer weet waar de kronos toe in staat is.

Ik speel hiervoor het nummer Souvenir of China van Jean Michel Jarre. In deze song hoor je dan de volgende technieken voorbijkomen:
- wavesequences
- Sequencer midi patterns
- samples
- eigen gemaakte sounds
- KARMA patterns

Uiteraard starten de andere workshops ook met een song waarin de mogelijkheden van de kronos voorbij gaan komen in de song. Deze songs hou ik nog even geheim :)

De komende weken gebruik ik om de handleidingen van de workshops te schrijven. Dus mocht je nog twijfelen om je aan te melden, er is genoeg te zien, beluisteren en te leren op deze workshop avond, dus gewoon langskomen :)

Overigens is er ook tijd om je eigen vragen te stellen waar 1 van de aanwezigen vast wel een antwoord op weet.

Bewerkt door QuiRobinez op 05/07/2012 11:12:48

j.vanaerle
Junior Member

77 berichten

Geplaatst - 05/07/2012 :  11:18:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Heel goed en bedankt voor het geweldige voorbereidende werk. Deze week heb ik nog contact gehad met Guido van Oostendorp voor het benaderen van Korg Kronos bezitters (via mail en twitter). Dit volgt zo spoedig mogelijk.

Ik ben verheugd dat we dit met elkaar kunnen realiseren. TOP!

korgie
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 05/07/2012 :  12:40:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik kan dan wel niet aanwezig zijn,maar ik wil jullie wel al bedanken voor het vele werk wat jullie doen.
Want het zal ongetwijfeld veel werk zijn om de workshop voor te bereiden.
Echt fantastisch dat jullie dit willen doen.

Mvg:Korgie

lautje
Junior Member

66 berichten

Geplaatst - 05/07/2012 :  13:28:45  Toon profiel  Reageer met citaat
nou dit wordt een leuke avond kan niet wachten gr lau

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 05/07/2012 :  14:08:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel André,

Er zat wel wat werk in, maar als men door mijn gebruiksaanwijzing, de CX3 hierdoor nog beter leert beheersen,
geeft me dat al een heel voldaan gevoel.
In ieder geval was Qui al zeer enthousiast over het eindresultaat, en heb ik er ook een heel goed gevoel over.

Ik was in eerste instantie van plan om ook met behulp van de beamer en de Kronos, samen met jullie door mijn gebruiksaanwijzing heen te werken.
Punt voor punt uitleggen waar het besprokene zit op de Kronos. En misschien af en toe even wat laten horen, hoe dan het drawbargeluid op een aanpassing van bepaalde parameters zou reageren...
Maar zoals ik het wilde, zou het te veel tijd kosten, en dan gaat het ten koste van de andere topics waar Qui heel veel tijd in steekt.
En waar hij ons ook nog veel over wil vertellen. En dat zou toch jammer zijn. Want de gebruiksaanwijzing is nogal lang geworden.
Maar wèl heel duidelijk durf ik te stellen.

Dus Qui zal tijdens de workshop versneld door de gebruiksaanwijzing heen lopen. Maar de lengte van de gebruiksaanwijzing is niet de enige reden,
waarom ik tot deze beslissing gekomen ben. Mijn hersenoperatie van 10 jaar geleden, speelt jammergenoeg hier ook in mee.
Ik heb nog last van bepaalde restverschijnselen, veroorzaakt door deze operatie.

Schriftelijk ben ik nog wel heel sterk, durf ik te stellen, maar verbaal gaat het minder goed.
Ik moet vaker zoeken naar de juiste woorden. Terwijl ik ze dan wel weet, gaat het laatje "boven" niet snel genoeg open.
En het zou me dwars zitten, als ik die avond te veel met de mond vol tanden zou staan. Daardoor word ik alleen maar meer gespannen.
Dat is niet prettig. Voor mij niet en voor de toehoorders.

Vandaar dus dat ik Qui inmiddels de gebruiksaanwijzing heb gestuurd. En dat hij de hoofdpunten van de CX3 gaat toelichten.
Het is de bedoeling, dat ik mijn gebruiksaanwijzing de volgende dag naar jullie toe ga mailen.
Verdere vragen over de CX3 wil ik dan later graag schriftelijk beantwoorden, hier op dit forum.

Wèl moet ik van degenen waarvan ik nog niet het persoonlijke emailadres heb mogen ontvangen,
het adres dan nog wel krijgen. Dit is nodig, omdat ik vanaf dit Oostendorp-forum geen bijlages kan meesturen.

Ik heb het heel leuk gevonden, om mijn energie in deze gebruiksaanwijzing te steken.
En heb tijdens dat proces zelf ook nog nieuwe dingen ontdekt.
Zo van... Hey kan dat ook nog! En die ontdekkingen waren zeer positief, wat betreft de klankopbouw van de drawbars.
Als ik straks met het tweaken van mijn andere geluiden klaar ben, ga ik zeker nog met deze nieuwe ontdekte zaken in deze CX3 engine aan de gang.

Aan alle Kronos-gebruikers, graag tot ziens bij de workshop.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 05/07/2012 20:03:00

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 05/07/2012 :  22:17:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Want de gebruiksaanwijzing is nogal lang geworden.
Maar wèl heel duidelijk durf ik te stellen.

Dus Qui zal tijdens de workshop versneld door de gebruiksaanwijzing heen lopen

dit is helemaal correct, de handleiding van new in town vond ik van een erg hoog niveau. Ik vind er meer informatie instaan dan in de originele handleiding omdat er gebruikers-ervaringen van new in town in verwerkt zijn. Praktisch elke parameter wordt uitgelegd en dat zou te veel tijd kosten om dat allemaal te behandelen. Bovendien zou het te veel informatie zijn voor 1 avond.

Dus ik zal in overleg met New in Town de basics behandelen van de cx3 engine en ook van een aantal overige engines. Hiermee heb je dan voldoende bagage om met behulp van de handleiding van new in town de complete engine thuis te kunnen leren. Uiteraard kun je je vragen daarna altijd op dit forum stellen.

Ik hoop dat mijn documentatie minimaal half zo goed wordt dan zit het met de documentatie wel goed

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 05/07/2012 :  23:19:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Qui,

Dank je wel voor je fijne complimenten.
Dat doet me goed, dat je dit zo opschrijft.

En als ik zie wat voor indrukwekkende praktische en theoretische kennis jij over de Kronos en andere synth-gerelateerde onderwerpen in huis hebt,
heb ik er alle vertrouwen in, dat het met jouw documentatie ook helemaal goed gaat komen.

Bewerkt door New in town op 05/07/2012 23:20:21
Pagina: van 5 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000