Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Kronos gerelateerde onderwerpen
 even voorstellen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

korgie
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 24/05/2012 :  12:51:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds een paar maanden de trotse bezitter van de Korg Kronos 88 keys.
Dit is mijn eerste intrument en ben pas begonnen met muziek maken.
Als je pas begint lijkt de Korg kronos misschien een niet voor de hand liggende keuze.
En de meeste kiezen voor een keyboard.
Maar met het oog op de toekomst met wat ik uiteindelijk wil lijkt het me wel een goede keuze.
Ik wil graag zelf de begeleidingen gaan maken dus niet net als bij een keyboard dat je op een knopje bij styles drukt en dat er dan een style begint te spelen en je speelt er zelf alleen de melodie bij.
Het is natuurlijk meer werk als je de begeleiding zelf maakt,maar het geeft me wel voldoening om te weten dat alles wat je hoort ook van je zelf is.
En de Korg Kronos heeft zoveel mogelijkheden echt fantastisch.
Ik ben nu bezig met Alfreds pianomethode om te leren spelen en noten te leren lezen.
En daarnaast doe ik met de handleiding ieder keer weer een stukje van de Korg Kronos verkennen.
Ik heb ook een dvd besteld bij sudosonic met daarop videotutorials van de Korg Kronos.
En verder hoop ik hier ook veel te leren.

Mvg:Korgie

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 24/05/2012 :  13:18:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
Welkom korgie,

een gedurfde keuze om gelijk een kronos te kiezen als eerste workstation, maar goed, dan heb je wel gelijk de high end workstation van de markt op dit moment, dus daar kun je heel lang mee vooruit.

Het zelf maken van begeleidingen is inderdaad heel leuk om te doen, bij de Kronos kun je dit zelfs voor een gedeelte door de Kronos zelf laten doen, door gebruik te maken van de Combis die erin zitten. Deze kun je dan inspelen in de sequencer en die aanvullen met een andere lead sounds. Uiteraard kun je ook alles helemaal zelf doen stap voor stap.

Maar als je de combi wilt gebruiken in de sequencer zou je mijn sequencer tutorial eens kunnen bekijken:
http://www.t-2.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3454

De alfred piano methode ben ik bekend mee, dat vind ik zelf een hele goede keuze om mee te beginnen. Ik neem aan dat je de methode voor volwassenen hebt gekozen (die waar de cd bijzit), deze gaat wat sneller dan de methode voor kinderen (die dingen wel iets beter uitlegt overigens).

Al met al ben je direct al goed bezig!

Ben je ook van plan om op de workshops te komen?
Ga naar bovenaan de pagina

korgie
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 24/05/2012 :  13:45:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo QuiRobinez,

Hartelijk dank voor het welkom.
De Alfreds pianomethode is die van voor volwassenen.
Ik zal ook je tutorial gaan bekijken,want hoe meer info hoe beter het is.
Ik zou graag komen op de workshop maar ik werk in ploegen dus ik moet of heel vroeg beginnen of ik moet later in de middag beginnen en ben dan pas laat thuis.
En de datum valt op een door de weekse dag dus kan ik jammer genoeg niet komen.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 24/05/2012 :  14:11:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Korgie,

Welkom bij het Kronos-forum.

Leuk dat je ons gevonden hebt.
Voor kennis over de Kronos ben je hier aan het goede adres.

Heel jammer dat je niet bij de workshops aanwezig kunt zijn.

Wat Qui al zegt, een gedurfde keuze, zo direct al een Kronos aan te schaffen.
Maar als je er plezier in hebt, en de Kronos bevalt je goed...
Dan is het toch gewoon alleen maar hartstikke mooi.

Ik had ook al gezien dat je vragen op het Keyboardforum hebt gesteld.
Daar waren, toen ik er voor het laatst gepost hebt, nog geen Kronos-bezitters.
En gezien de reacties die ik gelezen heb van de forummers daar,
is dat nog niet veranderd. Er was er volgens mij maar één, en dat was ik.
Ik heb daar veel gepost onder de naam Tootsie.
Ik ben tegenwoordig niet meer actief op het Keyboardforum, en log er ook niet meer in.
Alleen als guest lees ik daar nog regelmatig de posts. En dus ook die van jou...

In ieder geval van mij veel plezier en ook veel leermomenten gewenst op dit forum.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 24/05/2012 14:15:28

j.vanaerle
Junior Member

77 berichten

Geplaatst - 24/05/2012 :  21:45:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Welkom Korgie. Veel plezier met je kronos en succes.

korgie
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  09:46:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo New in Town en j.vanaerle,

Hartelijk dank voor het welkom.
Ja ik had een tijdje terug al je brichtjes gelezen op het keyboardforum.
Dat was heel leuk om te lezen hoe enthousiast je bent over de Korg kronos.
Ik kan daar helemaal in mee gaan,want het is een fantastisch muziekinstrument met oneindige mogelijkheden.
Ik vind het ook jammer dat ik niet bij de workshop aanwezig kan zijn,want dat zijn de momenten dat je veel kan leren.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  11:23:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Korgie,

Ja, ik was daar superenthousiast over de Kronos.
En dat ben ik nog steeds. Een heerlijke machine.
Er zit zo verschrikkelijk veel in. Daar ben je nog lang niet op uitgeleerd.
Zelf houd ik me alleen maar bezig met het tweaken (aanpassen) van alle programs.
Het geluiden maken vind ik een hele leuke bezigheid.
En het geeft een kick als je weer iets uitdagends complex hebt ontdekt,
en het weer bij je kennis kunt toevoegen.
Met Karma, sequencer, en samplen en zelfs de combi's heb ik nog maar heel weinig gedaan.
Ik pik er gewoon de dingen uit, die ik er nu graag mee wil doen.
Met de combi's ga ik binnenkort aan de slag.

Als je nog goede ogen hebt, dan is de help-functie in de Kronos ook heel prettig.
Je hoeft dan niet steeds naar je pc te lopen zoals ik het in het begin deed.
Je kunt dan daarin direct de functies van alle parameters langslopen.
De help-functie heeft volgens mij genoeg informatie in zich,
om je weer een heel eind vooruit te kunnen helpen.

Wat betreft de workshop:
Je zei op het Keyboardforum, dat je graag workshops wilt volgen.
Hier wordt binnenkort de eerste gegeven. Jammer, want daar had je veel op kunnen steken.
Maar als je werksituatie het niet toestaat. Dan houdt het op. Jammergenoeg.

Veel succes met de muziekstudie en bovenal veel plezier met de Kronos.

Groetjes,
Piet

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  11:41:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
ik denk dat het het wel vaker gaat voorkomen dat mensen verhinderd zijn omdat het 's avonds is in plaats van op zaterdag, maar dat is niet te voorkomen.

Ik denk wel dat we de PDF file met de stof die behandeld is op de workshop hier gewoon kunnen posten, dan kunnen de mensen die verhinderd zijn toch de oefeningen in de praktijk na proberen te doen op basis van de beschrijving.

En natuurlijk kan hier op het forum elke vraag waar een kronos gebruiker mee zit gesteld worden :)

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  12:46:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Wederom met je eens Qui.

Ik had in het begin ook gehoopt op een zaterdagmiddag.
Maar als we deze workshop door Oostendorp laten faciliteren,
dan is het eigenlijk wel heel begrijpelijk dat dan de keuze valt op een rustiger door de weekse dag,
en dan ook nog liever de avond. Het zal in het weekend best wel druk zijn.
Van de ene kant is de vroege aanvangstijd wel prettig, zodat de mensen die van ver komen,
nog weer redelijk vroeg thuis kunnen zijn.
Maar het is ook weer zo, dat het voor de mensen die tot 17.00 uur werken of later,
het weer heel wat haast je, rep je is. Om er op tijd aanwezig te zijn.

Tja, het is kiezen tussen compromissen.

Ik was trouwens ook van plan mijn gebruiksaanwijzing van de CX3 naar iedereen te mailen,
die er belangstelling voor heeft. Ook naar de mensen, die de workshop niet hebben kunnen bijwonen.
We hebben nog niet zo'n grote groep. Op dit moment staat de teller met onze laatste lid,
Korgie meegeteld op 18 mensen. Maar goed, we zijn nog maar een paar maand bezig.
In ieder geval vind ik evt. 18 mailtjes sturen geen enkel probleem.
Het zullen er ongetwijfeld nog wel heel wat meer worden, dan de 18 Kronos-leden die we nu hebben.

Groetjes,
Piet

Bewerkt door New in town op 25/05/2012 12:53:40

korgie
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  13:29:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo QuiRobinez en New in Town,

Ik zou het heel erg waarderen als de behandelde onderwerpen van de workshop en de gebruiksaanwijzing van de CX3 op pdf beschikbaar zouden komen.
Dat is natuurlijk een enorme hulp bij het leren van de Kronos.
Ik heb waar ik de Kronos heb staan een Imac er boven aan de muur hangen.
Dus ik heb alles bij de hand en hoef dus niet heen en weer te lopen.
Ook heb ik Alfreds pianomethode ingescand zodat ik de bladmuziek op de Imac kan zien.
En voor het bladeren door de bladmuziek heb ik twee pedaaltjes.
Dus zo heb ik de handen vrij.

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  14:07:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korgie

Ik zou het heel erg waarderen als de behandelde onderwerpen van de workshop en de gebruiksaanwijzing van de CX3 op pdf beschikbaar zouden komen.
Dat is natuurlijk een enorme hulp bij het leren van de Kronos.

Ja dat gaan we doen, de pdf's gaan we beschikbaar stellen. Tot die tijd kun je via mijn kanaal op youtube de meeste stof al leren via de video tutorials. Die behandelen al veel van de standaard Kronos features.

citaat:

Ik heb waar ik de Kronos heb staan een Imac er boven aan de muur hangen.
Dus ik heb alles bij de hand en hoef dus niet heen en weer te lopen.
Ook heb ik Alfreds pianomethode ingescand zodat ik de bladmuziek op de Imac kan zien.
En voor het bladeren door de bladmuziek heb ik twee pedaaltjes.
Dus zo heb ik de handen vrij.

Dat klinkt handig, ik heb ervoor gekozen om een 24 inch touchscreen boven de kronos te hangen, op die manier heb je nooit meer een toetsenbord nodig en die kan ik gebruiken voor mijn virtuele instrumenten, video lessen of bladmuziek. Pedaaltjes voor het bladeren heb ik wel eens geprobeerd, maar dat was niet helemaal mijn ding. Ik vind het sweepen over een scherm toch meer het gevoel geven alsof je de bladzijde omslaat. Maar als je het kunt dan kun je met zo'n pedaal toch inderdaad mooi je handen op de keys houden.

Mijn setup voor alleen de kronos ziet er als volgt uit:
http://www.youtube.com/watch?v=Kd23OjFZjz8

Daar gebruik ik de kronos met een touchscreen waar omnisphere (virtueel instrument) op draait, die daarnaast ook nog gekoppeld is aan de ipad die wireless in verbinding staat met de virtuele instrumenten.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  14:24:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Korgie,

Wat betreft dat scherm boven je Kronos heb je het al beter voor mekaar dan ik zelf.
Maar ja, ik zit voor een wat hoger geplaatst raam te spelen, en kan daar dus niet eenvoudig wat aan een muur ophangen.
Dus dan moet ik het er naast plaatsen, wat niet handig is. En het rommelig maakt.
Ik mag niet te veel rommel maken in de woonkamer... ;-) van mijn vrouw. Ik geef haar gelijk.
Het moet wel bewoonbaar blijven. Maar dat scherm is nog een wens voor de toekomst.

Mijn gebruiksaanwijzing komt gewoon via je mail binnen.
Je moet er dan zelf nog even een pdf-je van maken.
Je moet me dan wèl gewoon even mailen via dit forum.
Op die manier zie ik je privé mail adres. Die heb ik nodig.
Omdat ik bij mijn weten, via de forum-mail geen informatie kan bijsluiten.
En dan stuur ik je hem toe.

Maar, ik ben er nog niet eens aan begonnen.
Ik geef wel een seintje op dit forum, als ik hem klaar heb.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  14:37:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New in town

Wat betreft dat scherm boven je Kronos heb je het al beter voor mekaar dan ik zelf.
Maar ja, ik zit voor een wat hoger geplaatst raam te spelen, en kan daar dus niet eenvoudig wat aan een muur ophangen.
Dus dan moet ik het er naast plaatsen, wat niet handig is. En het rommelig maakt.

dat is inderdaad lastig, maar daar heb je tegenwoordig een oplossing voor. Je kunt dan een zogenaamde VESA mount kopen die je op een statief kan monteren (net zoals je achter je kronos een bladmuziekhouder kan neerzetten).

Zoek maar eens op :
K&M 19685 VESA mount

Dat is iets wat daar perfect geschikt voor is, mits je scherm niet zwaarder is dan 5 kg. Zo'n oplossing ziet er strak uit en de kabels van je beeldscherm naar je pc zou je weg kunnen werken in een kabelgoot. Die kabels kunnen best lang zijn, de mijne zijn 10 meter, en dat werkt nog prima.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 25/05/2012 :  15:25:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Qui,

Ik heb inmiddels gekeken. Dat ziet er idd. best wel strak uit.
Maar het blijft helaas niet beperkt bij alleen dat scherm.
Je hebt het in je bovenstaande bericht al over de verbinding naar de pc.
Als ik het dus wil bedienen, moet er toch een extra pc of notebook vlak bij mijn instrumenten staan.
Dus weer een tafeltje erbij. Of hetzij statief extra, waar dat noteboek weer op kan.
Het wordt dan toch niet zo strak, ben ik bang. Ik denk niet dat het door de keuring heen komt..., ha, ha.

Wat me zelf heel mooi lijkt, is zo'n touch-screen wat jij ook hebt. Maar dan wil ik ook een groot scherm.
Maar dan moet ik de bladmuziekhouder van mijn Tyros weghalen.
In die plaats komt dan een statief voor zo'n beeldscherm.
Zo'n statief achter m'n instrumenten vind ik nou zelf ook weer niet zo mooi. Maar dat heb je wel nodig. Zo'n groter beeldscherm maakt het weer zwaarder.
Nee, dit is een dilemma waar ik nog steeds niet uit ben.

Maar toch bedankt voor je input.
Ik neem, als ik weer volop met mijn bladmuziek bezig ga, wellicht andere mogelijkheden in overweging.
Maar dat moment is nog niet aangebroken.

Bewerkt door New in town op 25/05/2012 15:27:49

korgie
Junior Member

64 berichten

Geplaatst - 26/05/2012 :  11:54:41  Toon profiel  Reageer met citaat

Doe maar lekker rustig aan met de handleiding hoor.
Ik ben al heel dankbaar voor de tijd en moeite die jij en Qui er in steken.
Want dat zal ongetwijfeld een hoop werk zijn.
Qui ik heb je setup bekeken op youtube en ik moet zeggen zo'n touchscreen is inderdaad erg handig.
Zeker als je met een muziekprogramma bezig bent.
Het gaat dan een stuk sneller.
Ik heb dan een klein tafeltje bij de kronos staan voor mijn toetsenbord en trackpad.
Gaat ook goed alleen wat langzamer.
Ik ga vanmiddag je tutorial videos bekijken en dan gelijk mee doen,want kijken en gelijk uitproberen is toch de manier om het te leren.
Ik moet wel zeggen dat je video's heel mooi helder zijn want ik kan ze makkelijk in fullscreen bekijken en dan nog zie ik alles heel duidelijk.
En alles mooi stap voor stap uitgelegd op beginners niveau echt heel mooi.
Ik ben heel erg dankbaar voor de videos die je op youtube geplaatst hebt.
Daar kan ik in korte tijd erg veel van leren.
New in Town ik had gelezen dat je de Kronos in de woonkamer hebt staan.
Ja dan is het normaal dat je alles een beetje strak er uit wil laten zien.
Maar bij sommige muziekwinkels heb je ook studiomeubels waar je alles op kwijt kunt.
Ik vind sommige meubels wel wat duur maar als je een beetje handig bent koop je bij de bouwmarkt wat hout en maak je zelf zo'n studiomeubel.
Er staan voorbeelden genoeg op het internet.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 26/05/2012 :  12:36:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Korgie,

Een meubel maakt het ook wat te druk op die plek.
Ik heb er nu een Quiklok standaard staan, waar mijn Tyros en Kronos prima op passen.
Dus daar wil ik het nog een tijdje mee doen.
Maar als ik weer fanatiek mijn bladmuziek op pak, dan zit ik toch te overwegen de muzieklessenaar van de Tyros te verwijderen, en een statief achter de Quiklok standaard te plaatsen, waar ik dan evt. een touchscreen op kan plaatsen.
Dit alles om te bereiken, dat ik mijn bladmuziek beter kan lezen. Mijn ogen gaan achteruit, de kijkafstand wordt te ver.
Maar het scherm moet dan mogelijkheden hebben om bijv. bladmuziek af te spelen en te bedienen, het liefst zonder tussenkomst van een pc. Dus dat je gewoon eerst allemaal bladmuziek er in scant via een pc. Maar dat je daarna zo'n touch-scherm als stand-alone kunt gebruiken. Zonder gedoe met een extra toetsenbord van de pc. Op die manier blijft het lekker strak, en wordt het niet zo'n rommeltje.

Dat is zoals ik het het liefste zou willen zien.
Maar of dat allemaal al mogelijk is...?

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 26/05/2012 12:38:05
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000