Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Kronos gerelateerde onderwerpen
 Speakers
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 4

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  16:36:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New in town
...

Zelf begin ik mijn oude luidsprekerset ook een beetje zat te worden.
Het klinkt allemaal veel te dof. Ik heb echt een oude set. Ik gebruik een Pioneer versterker, die ik bijna 20 jaar terug, toen speciaal voor dat doel met een line out functie voor het aansluiten van een muziekinstrument gekocht heb.
Daar heb ik twee Canton luidsprekers bij staan, ook dus al zo'n 20 jaar oud. De versterker is 200 watt, de Canton luidsprekers ieder 100 watt. Er komt genoeg muziek af, maar ik vind ze voor mijn gevoel niet goed genoeg meer om ze te gebruiken bij mijn huidige set-up. Een tijdje terug heb ik bij Oostendorp een weekend de Yamaha HS80's met sub geleend.
Die klonken wel goed, maar niet zoveel beter, dat ik mijn huidige set er voor weg wilde doen.
De sub was ook best wel ontsierend in de woonkamer, en ik vond het voor mijn gevoel geen aanvulling.

Zoals Olaf het wil, zo zou ik het ook graag willen.
......

ja, is ook lastig om advies over te geven. Je bent gewend aan een hifi speaker opstelling, dus ik zou in jouw geval dan ook kijken naar een hifi speaker set.

Misschien kun je een nieuwere versie van de canton speakers kijken, bijvoorbeeld de canton 890 vento DC die rond de 1000 euro zit voor 2 speakers. Dan heb je het geluid dat je enigzins gewend bent maar je hebt dan wel de moderne speaker technologie zoals tweeters die maar liefst tot 40.000 hz gaan en dus een stuk helderder klinken dan je nu gewend bent. Daarnaast zien dit soort hifi speakers er ook nog eens bizar mooi uit voor in de woonkamer.

http://www.stassen.nl/specificaties/luidsprekers/luidspreker/canton-vento-890-dc

als je goedkoper wilt kun je natuurlijk ook een kleinere versie nemen. Maar persoonlijk vind ik het zonde om bij dure apparatuur budget monitoren / speakers neer te zetten omdat je toch wilt genieten van je kronos / andere apparatuur.

Bewerkt door QuiRobinez op 06/07/2012 16:39:10
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  19:26:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Qui,

Jouw advies lijkt me heel mooi, maar het is toch wel knap prijzig.

Tja Canton timmert nog steeds aan de weg.
Mijn Cantons waren 20 jaar geleden al prijzig, maar je kunt wel zien dat ze de weg "omhoog" nog steeds bewandelen.

Als ik zoiets zou doen, dan zou ik na uitvoerig beluisteren qua prijs de Canton Chrono SL 570, die 539 per stuk kosten... misschien nog overwegen. Maar dan zou ik mijn oude Pioneer versterker ook weg moeten doen. En er waarschijnlijk ook nog een nieuwe versterker bij moeten kopen. Dat gaat wel veel geld kosten, ben ik bang. Als ik naar die prijzen kijk van die versterkers die daar verkocht worden.
Misschien zou ik kunnen overwegen om mijn oude Pioneer versterker te blijven gebruiken. Maar zou ik dan qua geluid,
wel de optimale weergave uit die nieuwe Cantons halen, of raad je me dat af?

Zelf had ik het idee om luidsprekers met al ingebouwde versterker te kopen, zodat ik geen aparte versterker daarvoor meer aan hoef te schaffen. Er hoeft wat mij dan betreft dan ook geen subwoofer bij. Ik heb dan toch wel het idee, dat het laag voor mij dan al voldoende aanwezig is, in die luidsprekers met een ingebouwde versterker?

Trouwens, even voor de zekerheid.
de prijs die vermeld wordt bij Stassen, bij de luidsprekers, dat is de per stuk prijs?
Dus de Canton Chrono luidsprekers zijn dus 539 per stuk?

Tja, misschien wel zonde om goedkopere speakers aan te schaffen.
Maar dit wordt dan toch wel een hele dure grap om optimaal te kunnen genieten van mijn instrumenten.

Daar moet ik nog maar eens even heel goed over nadenken.

Maar fijn dat je al met me meedenkt, hierover.

Bewerkt door New in town op 06/07/2012 19:28:55

Olaf
Junior Member

84 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  19:30:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste

Dit is wel een erg interessant onderwerp. Dat betekent dat dit onderwerp wel heel erg persoonlijk is en sterk afhankelijk is van de ruimte/omgeving

Ik heb mijn ADAMs gekocht bij feeback te Eindhoven. Toen had ik een Kawai MP5 piano, een geweldige piano. Diverse speakers (top en minder) geluisterd met de Kawai. De ADAMs kwamen er zeer goed uit. De behringer speakers kwamen dichtbij

Echter thuis was het toch minder. Kortom er is geen beste speaker

Verder zou ik zeggen dat er geen verschil is tussen HiFi speaker en Monitor speaker behalve de prijs. Hifi is meer een massa produkt terwijl "ïnstrument" speakers een speciale doelgroep hebben en daardoor een hogere prijs

Ik ga de komende dagen splen met de opstelling van de ADAMs en met een goedkope subwoofer

Bewerkt door Olaf op 06/07/2012 19:31:31

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  19:40:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Olaf,

Het is goed dat je de factor ruimte/omgeving aanhaalt, dat is idd. heel belangrijk.
Misschien is het goed te vermelden, dat mijn nieuwe luidsprekers in een ruimte van ca. 55 m2 zouden komen te staan.
Daar zit dan ook een open keuken bij. En zoals je in mijn voorgaande stuk hebt kunnen lezen, overweeg ik dus bij een stel hifi-speakers ook nog een nieuwe versterker aan te schaffen. Dus veel goedkoper dan monitoring speakers zal hifi in mijn geval niet zijn, ben ik bang.

Veel succes met het testen van je Adams en de subwoofer.

Olaf
Junior Member

84 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  20:03:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Overigens de keuze voor Monitors was puur gemaakt ivm aansluiten, gemak

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  20:29:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Olaf,

die laatste overweging speelt bij mij ook mee.
Dat gedoe met die aparte versterker zou ik ook als een nadeel willen noemen.
Gewoon, twee goede luidsprekers ernaast, even twee kabeltjes inpluggen, en gaan met die banaan...

Mits het natuurlijk wel veel beter klinkt dan mijn huidige opstelling.

Bewerkt door New in town op 06/07/2012 20:31:11

Olaf
Junior Member

84 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  22:34:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien kunnen we tijdens de workshop iets uitproberen

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  22:53:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat zal wel krap worden met de beschikbare tijd, ben ik bang.
Maar we zien het wel. Het is een idee.

thomas
Average Member

209 berichten

Geplaatst - 06/07/2012 :  23:41:00  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olaf

Overigens de keuze voor Monitors was puur gemaakt ivm aansluiten, gemak

Misschien, ik zeg wel misschien is jou keuze niet zo goed geweest en ervaar je de Adams als agressief, dat zou kunnen ???
De frequentie karakteristiek van een monitor is geheel anders dan bij een hifi systeem.
Voor zover ik weet zal geen enkele hoofdtelefoon hetzelfde klinken als een monitor.
Bij een hoofdtelefoon hoef je geen rekening te houden met de grote van de kamer,
Met een monitor wel : reflecties, plaatsing, teveel om op te noemen.
succes
Thomas

greetz

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 07/07/2012 :  00:00:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Thomas,

ik merk dat je hier veel kennis over in huis hebt.

Je hebt misschien al wel mijn aandeel in dit topic gelezen.
Wat zou je iemand aanraden, die misschien met een geheel nieuw geluidssysteem wil beginnen.

Wat is beter monitor of hifi?

Is het mogelijk bij de uiteindelijke weergave van een luidsprekersysteem in de buurt van de kwaliteit van een hoofdtelefoon te komen.
Of is dit een utopie?

Niet met peperdure oplossingen komen graag.
Dan mag ik het niet van m'n echtgenote.
En weet je, ik geef haar nog gelijk ook,

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 07/07/2012 00:02:49

thomas
Average Member

209 berichten

Geplaatst - 07/07/2012 :  00:45:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet ik zal je in loop van vandaag ( zaterdag ) het proberen uit te leggen aan de hand van mijn ervaring in opnamestudio's en in het algemeen wat geluid betreft.
Nu kruip ik in mijn nestje ( 13 uur lang opnames gedaan )pffffff.
vlug slapen nu
Thomas

greetz

thomas
Average Member

209 berichten

Geplaatst - 07/07/2012 :  07:09:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Geluid is een wetenschap op zich, de ene hoort dit graag en de andere dat.
Maar wat zo straf is; de meest modale mens gaat vooral eerst kijken naar het merk.
Totaal mis dus.

Als voorbeeld neem ik het merk KRK. Rokit en RP series.
Zeer fijne en leuke kastjes en niet te duur.
Het enige nadeel vind ik het laag, die is nogal boemerig.
Vanaf de VXT serie en hoger hebben daar minder last van .
Op zich geen probleem, is makkelijk op te lossen met een Par.EQ. (zit
in alle tyrossen ) toch ...

Adam kastjes , vooral de A7x is tot op heden de beste kast, IN ZIJN PRIJSKLASSE ( niet mis te verstaan ).

Genelec komt bij mij niet binnen, na een uur mixen krijg ik hoofdpijn.
Die zijn zo puur, zo zuiver, zo een detail en vooral zeer lineair dat ons gehoor daar niet tegen bestand is.
Je ziet ze trouwens ook minder en minder in opnamestudio's.

Er zijn nog merken zat, maar we kunnen niet blijven doorgaan, anders zit ik hier een ganse voormiddag te typen.

Nu de hamvraag waar het over gaat in deze .
1 / Is Hifi beter dan monitors ? Ik zeg nee, Hifi is teveel gekleurd maar is wel prettiger om naar te luisteren, ook op lange termijn.
Wil je meer detail dan moet je kiezen voor monitors.
2 / Kan je met een koptelefoon hetzelfde of bijna hetzelfde bereiken als met monitors ( of Hifi speakers ).
Nooit, dit kan gewoon NIET ( ik zei het al in een eerdere post )

Mijn conclusie en advies:

Mits goed gebruik, goede plaatsing enz...kan je met relatief goedkope monitors heel wat bereiken.
De perfecte kast is nog niet uitgevonden.
Loop vooral niet meteen naar de winkel om een sub te kopen.
Probeer de gebreken op te lossen met een Par.EQ.
Kost niks en je bespaard meteen al veel euro's uit ( leuk toch voor een extraatje in de vakantie ).
Gegarandeerd dat je hier al veel mee kan bereiken.
Veel succes allemaal,
Thomas
greetz

Bewerkt door thomas op 07/07/2012 08:25:28

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 07/07/2012 :  09:44:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Thomas,

Dank je wel voor je moeite om wat onduidelijkheden voor me weg te nemen. Ik begrijp het, ik hoef niet te proberen om het perfecte luisteren via een hoofdtelefoon te zoeken in een nieuw geluidssysteem. Dat is dus niet mogelijk, dat is wel jammer.

Tegen de tijd, dat ik daadwerkelijk op zoek ga,
zal ik proberen de juiste keuze te maken.
Het zal niet meevallen om een goed betaalbaar systeem te vinden.
Er is idd. zoveel te koop. Ik zal de kop er goed bijhouden, zoals ze hier in deze buurt zeggen.

Thanks

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Ps. ik las trouwens op het synthforum een topic waarin iemand klaagde over het geruis wat hij constant in zijn KRK luidsprekers hoorde.
Hij heeft inmiddels al wat anders gekocht.

Bewerkt door New in town op 07/07/2012 09:49:44

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 07/07/2012 :  10:09:58  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door QuiRobinez
Misschien kun je een nieuwere versie van de canton speakers kijken, bijvoorbeeld de canton 890 vento DC die rond de 1000 euro zit voor 2 speakers.
http://www.stassen.nl/specificaties/luidsprekers/luidspreker/canton-vento-890-dc

Hallo Qui,
Ik heb deze speakers nog even extra bekeken.
Maar ik ben toch bang, dat ze per stuk 999 euro kosten.
Er staat direct op de pagina die je bovenstaand doorgaf, dat alle prijzen per stuk gaan. En dat er zelfs nog btw extra bijkomt.
Ik denk niet, dat ik daar een ritje naar Venlo voor over heb. Ondanks het feit, dat ze er idd. bizar mooi uitzien. Het zou helemaal mijn smaak zijn, als ze niet zo verschrikkelijk duur waren.

Bewerkt door New in town op 07/07/2012 10:11:53

Olaf
Junior Member

84 berichten

Geplaatst - 07/07/2012 :  13:12:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Thomas

Ik vind de ADAMs in het midden en hoge zeer goed, geen probleem
Het is echter het metaal achtige laag, piano
Pagina: van 4 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000