Wou je beweren dat in de rest van de muziek (chords en right) niet in het gebied tussen de 40 en 200 Hz komt? volgens mij wel degelijk.
Wanneer iemand de bas(track) te hard vindt is dit niet alleen de lage frequenties.
Het is toch veel makkelijker om het volume van de bastrack zachter te zetten als je daartoe de mogelijkheid hebt zoals in de T2 dan dit op te lossen met EQ. etc... die ook invloed op de rest heeft.
Niet Thomas- maar ik (T-Rossie) ben van mening dat je met een scherpe EQ het SUB-laag heel selectief kunt regelen zonder dat het klavier en de begeleiding daar ernstig onder lijdt. (SIS geeft dit ook aan)
Begrijp me niet verkeerd, maar hier worden zaken door elkaar gehaald : a. Het compenseren van zaal-eigenschappen. b. Per zaal willen instellen van Tyros-parts (zoals Bas track) c. Het te hard vinden van de bastrack van de Tyros2
Alle drie zijn ze compleet verschillend : a. Dit doe je met een multiband equalizer in de main-out. (basiskennis audiotechniek) b. Gewoon met volumes per part. c. Wordt m.i. veroorzaakt door overmatig compressor gebruik.
Peter, SIS en ik hebben geprobeerd om te helpen/adviseren want er riep immers iemand "Help Help !"
Wim : Heb je de compressor al op BASIC geprobeerd ? ..... was de bastrack in jouw oren toen nog te luid ? Overigens krijg ik uit mijn SUB-kast (30 tot 150 Hz) zo goed als geen geluid van het klavier/begeleiding... anders dan de bas-kick en de sub-basfrequenties
Hoe denken jullie dat DJ's dit probleem oplossen? Die mensen komen voor het zelfde probleem te staan en die kunnen niet zomaar bas volumes gaan minderen. Die doen dit ook met een compressor of equalizer.
De woelige bas klank wordt niet altijd alleen door de bas geproduceerd (zal er wel voor het grootste deel tussen zitten). Dit is ook een combinatie van/met andere klanken in de lage noten bv. gitaar, strings, basdrums, ... dan is het wel handing om de algemene frequenties aan te pakken.